Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvilket flyselskap?

Sun Express, et underselskap av Turkish Airlines.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det har vært ganske vanskelig å få byttet de gangene jeg har reist!  :roll:

Jobber du i en av innsjekkingskrankene?

Ja, jeg jobber i SAS (som sjekker inn for ganske mange flyselskap i tillegg til oss selv). Tror deg når du sier det har vært vanskelig altså, men synes det er merkelig...

Skrevet
Det er jo verdt å nevne da at man ikke må reservere seter for å få sitte ved siden av hverandre!! Dette er kun om du har spesielle ønsker, f.eks. sete med mer benplass el.l. Ellers så skal de sombestiller sammen selvfølgelig få sitte sammen!

Det stemmer ikke at de som bestiller sammen nødvendigvis får sitte sammen! Flere ganger de siste årene har reisefølget mitt blitt delt opp, vanligvis slik at to og to sitter i nærheten av hverandre, men IKKE alltid! Jeg har vært med på at alle i følget ble plassert langt fra hverandre. Ikke har vi kommet sent til innsjekking heller. (Vil påpeke at det er rutefly jeg snakker om.)

Gjest Innsjekker'n
Skrevet
QUOTE(Innsjekker'n @ 09.08.2005 (21:47) )

Det er jo verdt å nevne da at man ikke må reservere seter for å få sitte ved siden av hverandre!! Dette er kun om du har spesielle ønsker, f.eks. sete med mer benplass el.l. Ellers så skal de sombestiller sammen selvfølgelig få sitte sammen!

Det stemmer ikke at de som bestiller sammen nødvendigvis får sitte sammen! Flere ganger de siste årene har reisefølget mitt blitt delt opp, vanligvis slik at to og to sitter i nærheten av hverandre, men IKKE alltid! Jeg har vært med på at alle i følget ble plassert langt fra hverandre. Ikke har vi kommet sent til innsjekking heller. (Vil påpeke at det er rutefly jeg snakker om.)

Jeg snakket om charterfly, så da er vi vel ikke uenige;) Når det gjelder rytefly, får man selvfølgelig ved siden av hverandre om det er ledig når man sjekker inn.

Skrevet

jeg har ved to anledninger opplevd å bli plassert fra hverandre også på charterfly. vi bestilte billetter sammen og spurte allerede da om vi kom sammen, noe de sa at de "regnet med". (vi bestilte sammen men betalte hver for oss, så da var de ikke sikre..)

vi kom ikke sammen, ganske langt fra hverandre også faktisk.

skjønner det med seter og tax-free, men savner opplysning om at man kan bestille plasser når man bestiller billettene.

Gjest Gjest_Cuba_*
Skrevet

Jeg skal snart reise med Novair, og der står det at man får plassene ved innsjekking, altså der man leverer bagasjen!

Så jeg kommer til å be om at jeg får sitte ved siden av kjæresten min ved vinduet!

Gå inn på nettsiden til flyselskapet, så kan det jo hende du finner noe informasjon der.. i det minste et telefonnummer du kan ringe!

Gjest Gjest_nervøs_*
Skrevet
Vi skal på chartertur om ikke så alt for lenge, og jeg er litt nervøs for å fly.

I fjor da vi var på tur ble jeg om samboeren sittende på hver vår side av midtgangen, og da ble det litt vanskelig å holde handa hans når flyet laget lyder og jeg ble nervøs :)

Må man si ifra på forhånd om slikt slik at man får sitte sammen, eller går det greit om man sier det ved innsjekkinga? Og tar de i det hele tatt hensyn til slikt?

Synes fly lager så mange skumle lyder, men blir like nervøs når det ikke er noen lyder :ler:  Ikke skjønner jeg hvor denne nervøsiteten kommer fra heller, for 8 år siden ble jeg jo glad om det var turbulens etc.  :roll:

Om du ikke får forhåndsbestilt, så vær tidlig ute i køen ved innsjekkingen.

Skrevet
Ja, jeg jobber i SAS (som sjekker inn for ganske mange flyselskap i tillegg til oss selv). Tror deg når du sier det har vært vanskelig altså, men synes det er merkelig...

Vet du om det er mulig å få seter ved nødutgangen om man sender en mail til flyselskapet (Icelandair) et par uker før avreise?

Forklaringen er at jeg da vil være gravid i 7. mnd og min samboer er HØY, altså har lange bein :ler:

TROR du de kan booke inn dette på forhånd, eller må jeg bare vente til innsjekking på Gardermoen og håpe på å få OK plasser og møte opp i GOD tid!?

Det er en USA-reise, så det blir noen timer i lufta...

På forhånd takk!

Skrevet

-Hvis jeg blir sittende paa en plass som ikke behager meg, saa ser jeg straks paa muligheten for aa bytte med noen etter at vi er kommet opp i luften. Det er stor sjanse for at noen blir sjeleglad for aa bytte med deg. Men du maa ha litt "antenner"...... ;)

Sist jeg reiste, fikk jeg vindusplass -av praktiske grunner foretrekker jeg midtgangen - og siden det satt to gutter ved siden av meg som strekte hals og ville gjerne ha vindusplass, saa ble vi fort enige om aa bytte, og alle fikk en fin tur!

Skrevet
Vet du om det er mulig å få seter ved nødutgangen om man sender en mail til flyselskapet (Icelandair) et par uker før avreise?

Forklaringen er at jeg da vil være gravid i 7. mnd og min samboer er HØY, altså har lange bein  :ler:

Gravide får ikke sitte ved nødutganger, så det er nok ikke noe håp om det for deg desverre.

Skrevet
Gravide får ikke sitte ved nødutganger, så det er nok ikke noe håp om det for deg desverre.

Hmmm, ja du har nok rett. Fikk svar fra min henvendelse til Icelandair idag.

Gravide får nok ikke lov å pre-booke nødutgang-sete, men vi kan kanskje være heldige og få en plass med bedre beinplass ved tidlig oppmøte på flyplassen...

Kryss fingrer og tær for meg :ler:

Skrevet
Jeg skal snart reise med Novair, og der står det at man får plassene ved innsjekking, altså der man leverer bagasjen!

Så jeg kommer til å be om at jeg får sitte ved siden av kjæresten min ved vinduet!

Gå inn på nettsiden til flyselskapet, så kan det jo hende du finner noe informasjon der.. i det minste et telefonnummer du kan ringe!

Det er mulig de formulerer seg slik, men jeg jobber i SAS (som sjekker inn Novair), og plassene er satt på forhånd av selskapet, de som sitter i innsjekken kan altså INGENTING gjøre. Dessverre. Det de mener er vel det at du selv ikke får vite hvilke seter du får før du kommer til innsjekkingsskranken.

Skrevet

Hm.. det var jo litt rart da..

de sa jo det sist gang.. mener jeg!

Men men.. prøver for det jeg! skader jo ikke det!

• 10 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Det er to grunner til forhåndsfordelingen av plasser på charterfly.

Den ene den de går ut med og er jo forstålig nok. Er at da går innsjekkingen mye raskere faktisk.

Den andre er vel rett og slett å tjene penger. I og med at mange vil ha spesefikk plass, enten ved vindu eller midtgang eller langt forran eller visa versa. Hvorfor ikke tjene penger på dette. Så det er nok å en god grunn

Skrevet

Jeg har opplevd at sambo og jeg fikk seter i hver vår ende av flyet. Og vi skulle på en sekstimers flytur. Jeg hadde også tilløp til flyskrekk, og likte dette dårlig. Vi bestilte tur sammen, men ved innsjekking sa de det var helt umulig for oss å få sete sammen. Til alt hell viste det seg at setet ved siden av mitt var ledig, slik at sambo satte seg ved siden av meg. Jeg forstår virkelig ikke hva innsjekkingsmenneskene holdt på med.

Men uansett, TS, er jeg enig med de andre her: Hør med reiseselskapet på forhånd. Det er en dårlig start på din ferie om du skal sitte å være redd på flyet.

Og et lite tips til deg med flyskrekk: Les alt om fly som du kommer over. Det beroliget meg masse når jeg fikk en del ting avkreftet. Turbulens er f.eks. ikke farlig. Lyder er fullstendig normalt. Fly er det sikreste transportmiddelet du kan velge. Vingene kan ikke brekke, de er utrolig elastiske selv om det ikke ser sånn ut. Flyet har flere motorer, men det har visstnok aldri skjedd at alle har sviktet samtidig. Piloten har ekstremt lang utdannelse og trening, og flyteknikerne har også en veldig lang utdannelse. Flyet blir veldig ofte sjekket for feil og vedlikeholdt. Og i de tilfellene en flystyrt skjer, er det fordi det er ekstremt mange menneskelige feil som har blitt begått etter hverandre at det er ufattelig liten sjans for at det skjer. Visstnok skal man måtte fly sammenhengende i 1000 år før det statistisk sett er din tur til å oppleve noe galt på et fly. Etc.

Ellers hjelper det å gjøre alt for at flyturen skal bli behagelig for deg. Ta med deg masse drikke, musikk, magasiner eller en spennende bok som klarer å holde på oppmerksomheten din, godteri etc.

Det beste tipset jeg har fått, er å fokusere på deg selv og ikke på flyet når du er redd. Si til deg selv at du er redd, men at du egentlig ikke har noen grunn til det fordi du faktisk er kjempetrygg. Ikke prøv å late som om du ikke er redd, det gjør bare ting verre. Anerkjenn at du synes situasjonen er ekkel, men prøv altså å innse at det er din reaksjon som gjør den slik, ikke situasjonen i seg selv. Dette har i hvert fall hjulpet meg!

...og husk, piloten vil også komme seg trygt hjem ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Mener å huske at charter seater alle før innskjekking (altså må man forhåndsbestille sete), mens på rutefly seater de dem ettersom de sjekker inn (altså lønner det seg å være tidlig ute).

Riktig. Før seatet også charter ved innsjekk, men det er det slutt på for lenge siden. De fleste charterselskapene tilbyr forhåndsbestilling av utvalgte seter - "selvfølgelig" til ekstrapris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...