AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #1 Skrevet 3. november 2020 Når man er ringevikar så kan man få vakter når som helst, hvis en fast ansatt blir syk. Da får man spørsmål om man kan jobbe feks 7 - 15 dagen etter. Når man har avtalt at denne vakten passer, men så blir man syk på morningen, har ringevikaren rett på sykepenger likevel da? Og hvis dem sier at du kan gå klokken 14 istedenfor 15 når du er på jobb siden de ikke har mer behov den siste timen, for da sparer de penger på å la vikaren gå hjem igjen. Men er det ikke en regel når man har avtalt en vakt? At denne vakten skal man få betalt for, og at dem ikke bare kan sende vikaren hjem igjen? Anonymkode: b37bb...c04
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #2 Skrevet 3. november 2020 Jeg vet at i Bergen kommune må en vikar "eie" vakten i 24 timer for å ha rett på betalt ved sykdom. Det er for å unngå at folk sier ja kvelden før og ringer seg inn syk dagen etter. I praksis skal du ha betalt for alle avtalte timer på forhånd, men her kan jeg ikke regelverket. Anonymkode: aaaa4...3c4 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #3 Skrevet 3. november 2020 ikke sikkert jeg husker rett nå, men man må ha jobbet 4 uker for å opparbeide seg sykepengerettigheter. og tror det er 2 mnd ang egenmelding. men interessant spørsmål; skal følge med her. Anonymkode: db643...2fd 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #4 Skrevet 4. november 2020 Tror nok det er ulik praksis når det gjelder dette, men det er i hvert fall sikkert at om en ringevikar gjør dette flere ganger så blir det fort lite vakter å få. De som må ty til ringevikarer er jo avhengig av folk de kan stole på at kommer. Hvor ofte kan det forresten egentlig være snakk om at man er så frisk den ene dagen at man tar på seg ekstra jobb og så syk morgenen etter at man ikke kan jobbe? Jeg har selv vært ringevikar i over 8 år og har opplevd å måtte ta egenmelding totalt 2 ganger i løpet av den tiden, og jeg har jobbet mye, og det var da snakk om vakter som var satt opp for lenge siden. At vakta kuttes i lengde "på sparket" på den måten du nevner har jeg aldri opplevd. Høres useriøst ut av arbeidsplassen. Jeg ville tatt det opp med fagforeningen. Anonymkode: 9ac2c...cde 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #5 Skrevet 4. november 2020 Har man jobbet i 4 mnd har man krav på lønn ved sykdom som ringevikar, dog ikke hvis det er mer enn 10 dager siden forrige arbeidsdag. Har man fått en vakt, så og fyller de andre kravene, så får man også betalt. Avtalt arbeidstid er avtalt arbeidstid, så da går man ikke før vakten er over. Trekke tilbake en vakt kan kun gjøres flere dager før, og kun da ved endrede behov i institusjonen, som ved en beboer dør. Så hadde jeg jobbet i Bergen kommune hadde jeg kontaktet fagforbund og arbeidstilsynet. Anonymkode: 2b6a4...5ec
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #6 Skrevet 5. november 2020 Er det noe forkjell i dette ved privat og kommune? Anonymkode: b37bb...c04
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå