Gå til innhold

Kan det være endometriose?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg lurer på om jeg kan ha endometriose, har gått på p-pille i mange år, sluttet for snart to år siden på prevensjon da jeg hadde et ønske om å bli gravid. For ca 1 år siden og frem til nå av og på har jeg hatt mye smerter rundt EL. Spesielt når jeg skal tisse, det kjennes ut som en ballong på høyre side nederst i magen som tømmer seg for «luft», rett og slett trykksmerter. Jeg trodde det var sånn det skulle være å ha EL, helt til jeg forstod at dette ikke var rett.

Jeg har blitt mer bevisst på kostholdet mitt og spiser ikke mye sukker og generelt et sunt og variert kosthold. Etter jeg la om kostholdet er det ikke hver mnd jeg får disse smertene. Jeg var til gynekologen en liten stund tilbake, der ble det påvist en liten flekk som kunne være endometriose. Det ble tatt en blodprøve for å sjekke om den slo ut, det gjorde den ikke. Jeg kjenner litt på håpløshet da jeg har forstått at det kan ta en god stund for å bli utredet for endo. Og graviditeten uteblir..

Jeg har også mye akne, mister mye hår, men økt hårvekst i ansiktet. Jeg har ingen påviste cyster. Jeg spotter flere dager både før og etter mens. Normalvektig.

Jeg oppretter denne tråden får å høre om noen andre har vært eller er i samme situasjon. Og gjerne noen tips og råd :) 

Anonymkode: a0204...7db

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 3.11.2020 den 22.04, AnonymBruker skrev:

Spesielt når jeg skal tisse, det kjennes ut som en ballong på høyre side nederst i magen som tømmer seg for «luft»,

Har du noe svie e.l. når du tisser?

Anonymkode: 75597...43d

Skrevet

Jeg har PCOS og endometriose. Økt hårvekst f.eks i ansikt/armer og akne kan være tegn på PCOS, ikke endo.

Ved endometriose har man i hovedsak mye smerter i forbindelse med blødningen, ikke ved eggløsning, men kan jo være vond da også. Men det er ved blødning at endometriosevevet går ut i buken i stedet for bare ut den vanlige veien. 

Kan heller ikke påvises ved blodprøve, men det kan PCOS (sammen med andre symptomer). Endometriose kan kun påvises ved kikkhullskirurgi.

Har du fått vondere mensturasjoner etter du sluttet på p-pillen? Kosthold har også vært lite å si om du har endometriose, så det er ikke et tema egentlig. 

Anonymkode: d28c5...e8f

Skrevet

Ja, du har jo fått beskjed om at dette ser ut som endometriose. Og det er også typisk etter ppille-stopp. Ikke gidd å høre på de som spør om det gjør vondt å tisse, endometriose kan sette seg på ulike steder. 

Jeg ble sendt omtrent rett til sykehuset. Gikk til privat gyn hos smestadgynekologene. Anbefales!

På 3.11.2020 den 22.04, AnonymBruker skrev:

Jeg har også mye akne, mister mye hår, men økt hårvekst i ansiktet.

Dette har ingenting med endometriose å gjøre. 

Anonymkode: 0aa79...c79

Skrevet

Har  endo. Smerter ikke kun ved mens eller eggløsning. Hos meg har endo vev grodd på tarm, ned i lår mot knær og opp mot lunger. Smerter kommer plutselig, ved sex eller etterpå.Toalettbesøk. 

Kosten spiller ingen rolle ved endo.

Kikkehullsoperasjon er en måte å diagnosere med. Spesielt når cyster/ endo vev  ikke kan sees ved ultralyd.

Ikke hørt at en kan diagnosere ved blodprøve. Kanskje noe nytt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...