AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #1 Skrevet 3. november 2020 Altså, litt dårlig formulert overskrift, men jeg lurer på hva/hvem som skapte universet? Jeg snakker ikke om Big bang, men jeg googlet litt og da står det litt om materie og gasser og lignende. Men hvor kom materiet fra? Vet man det? Og hvis man ikke vet det, hvorfor er vitenskapsbasert ateister så i mot teorien om Gud? Dette er ikke for å si at jeg er en pinsevenn og vil overbevise dere om religion, jeg bare lurer på hva/hvem står bak alt. Anonymkode: a2889...959
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #2 Skrevet 3. november 2020 Det er mulig det bare alltid har vært der. Anonymkode: fb4b9...b1c 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #3 Skrevet 3. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er mulig det bare alltid har vært der. Anonymkode: fb4b9...b1c Men da blir jo diskusjonen mellom vitenskap vs en allvitende Gud litt difus da, ingenting kan bevises. Hver gang så snakker man om Big Bang, men aldri noe før det? Jeg er så forvirret, haha. Hvorfor snakker ingen om dette? Eller får jeg det ikke med meg? Anonymkode: a2889...959
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #4 Skrevet 3. november 2020 https://www.google.com/search?q=what+was+before+the+big+bang Det blir jo litt... teoretisk det her. Hva kom før Big Bang? Hva kom før det? Og før det? Og før det? Og hvis du på et eller annet tidspunkt sier "Gud" - hvor kom Gud fra? Har han alltid vært der? I såfall, hvorfor kan ikke universet alltid ha vært der? Vi vet ikke. Og jeg syns det er helt meningsløst å bruke tid på å prøve finne det ut ... Anonymkode: 638c9...0d1 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #5 Skrevet 3. november 2020 Ingen skapte den. Universet er bare der. Tid finnes ikke. Vi lever i en illusjon. Anonymkode: 09839...da0 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #6 Skrevet 3. november 2020 Har tenkt mye på det tidligere, og for meg er det mest logiske at det har alltid eksistert. Altså det det er skapt av men forandrer seg over tiden. Selve tanken om en start på alt er virker merkelig for meg nå. En flere guder som skapte alt tja kan jo hende det, men hva skapte denne/disse gudene? osv osv i uendelighet. Så for meg er det mest logisk at alt er uendelig, ingen start og slutt bare overganger fra noe til noe annet. Anonymkode: 75a15...50c 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #7 Skrevet 3. november 2020 Jeg er kristen og jeg tror på at Gud har skapt universitetet, jorden, fjellene, havet, alt liv som finnes og er. Jeg tror ikke noe har blitt til av seg selv, noen må ha skapt det. Og jeg tror på Gud. Anonymkode: 74395...102 6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #8 Skrevet 3. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men da blir jo diskusjonen mellom vitenskap vs en allvitende Gud litt difus da, ingenting kan bevises. Hver gang så snakker man om Big Bang, men aldri noe før det? Jeg er så forvirret, haha. Hvorfor snakker ingen om dette? Eller får jeg det ikke med meg? Anonymkode: a2889...959 Om det alltid har vært der, elimineres diskusjonen ang vitenskap og Gud. Anonymkode: fb4b9...b1c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #9 Skrevet 3. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er kristen og jeg tror på at Gud har skapt universitetet, jorden, fjellene, havet, alt liv som finnes og er. Jeg tror ikke noe har blitt til av seg selv, noen må ha skapt det. Og jeg tror på Gud. Anonymkode: 74395...102 Hvem har da skapt Gud? Anonymkode: fb4b9...b1c 2
Djungelvrål Skrevet 3. november 2020 #10 Skrevet 3. november 2020 Jeg er ateist, hva som har "skapt" universet vet vi ikke og vil heller aldri få vite. Gud finnes ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #11 Skrevet 3. november 2020 Jeg tror Gud har skapt det. Muligens gjennom at Gud initierte the big bang. Anonymkode: 5e2a3...c11
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #12 Skrevet 3. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem har da skapt Gud? Anonymkode: fb4b9...b1c Ikke meg du siterte, men jeg er kristen og tror Gud har skapt universet. Gud har ingen begynnelse hvor Han ble skapt, gud har alltid eksistert på en måte vi ikke forstår. Gud skapte tid, så det gir for meg ikke mening å snakke om hva som kom før gud, fordi det er ikke noe "før gud" i det hele tatt. Anonymkode: 5765e...d83 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #13 Skrevet 3. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke meg du siterte, men jeg er kristen og tror Gud har skapt universet. Gud har ingen begynnelse hvor Han ble skapt, gud har alltid eksistert på en måte vi ikke forstår. Gud skapte tid, så det gir for meg ikke mening å snakke om hva som kom før gud, fordi det er ikke noe "før gud" i det hele tatt. Anonymkode: 5765e...d83 Hvor lenge vil du tro Gud eksisterte før han skapte universet? Anonymkode: fb4b9...b1c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #14 Skrevet 3. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge vil du tro Gud eksisterte før han skapte universet? Anonymkode: fb4b9...b1c Jeg tror ikke det eksisterte tid i det hele tatt før Gud skapte universet, så det blir umulig for meg å svare på. Anonymkode: 5765e...d83 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #15 Skrevet 3. november 2020 Jeg skapte det. 😄 Anonymkode: 551c1...28f
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #16 Skrevet 3. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke det eksisterte tid i det hele tatt før Gud skapte universet, så det blir umulig for meg å svare på. Anonymkode: 5765e...d83 Det må ha eksistert tid/avstand uansett. Hvis Gud alltid har vært her og han skapte universet, må han ha eksistert en tid/avstand før han skapte det. Anonymkode: fb4b9...b1c
President Chimp Skrevet 3. november 2020 #17 Skrevet 3. november 2020 (endret) Spørsmålet «hva var før Big Bang» legger jo opp til at tid eksisterte før. Noe det ikke nødvendigvis gjorde, dermed er spørsmålet i så måte feil. Det var ikke noe «før». Ifølge CERN så skjedde dette rett etter Big Bang: Sitat About one ten-thousandth of a second after the Big Bang, protons and neutrons formed, and within a few minutes these particles stuck together to form atomic nuclei, mostly hydrogen and helium. Hundreds of thousands of years later, electrons stuck to the nuclei to make complete atoms Sir Roger Penrose (som nylig vant Nobels prisen i fysikk og som sammen med Hawkins oppdaget og beskrev sorte hull) har den kanskje mest elegante teorien hittil. Som ikke bryter mot 2nd law of thermodynamics. Ifølge han så går universet i sykluser og han sier følgende: I den fjerne fremtid vil sorte hull sluke opp all materie i hele universet. Da vil de sorte hullene være det varmeste som eksisterer og de vil da avgi svak stråling i form av elektromagnetisme, altså fotoner, i utallige år. Helt til de sorte hullene er borte og ingenting er igjen. For et foton så eksisterer ikke tid, fordi et foton ikke har masse. Dermed mener Penrose at alle fotonene samler seg opp utenfor uendeligheten og danner et nytt Big bang. Forskjellen på Penrose sin teori er at han faktisk har en teori, beskrevet med matematikk, som ingen har enda klart å motbevise. Endret 3. november 2020 av President Chimp
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #18 Skrevet 3. november 2020 Er dette virkelig da? Hvordan kan jeg vite at det som foregår utenfor min sfære, er virkelig? Er nyhetensendingene virkelig, eller bare noe jeg lager i hodet mitt? Er jeg egentlig i kroppen som jeg ser på som min? Er jeg jeg? Kan det være jeg en del av en annen sin drøm? Anonymkode: 2e623...2ec
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #19 Skrevet 3. november 2020 2 minutter siden, President Chimp skrev: Spørsmålet «hva var før Big Bang» legger jo opp til at tid eksisterte før. Noe det ikke gjorde, dermed er spørsmålet feil. Det var ikke noe «før». Ifølge CERN så skjedde dette rett etter Big Bang: Sir Roger Penrose (som nylig vant Nobels prisen i fysikk og som sammen med Hawkins oppdaget og beskrev sorte hull) har den kanskje mest elegante teorien hittil. Som ikke bryter mot 2nd law of thermodynamics. Ifølge han så går universet i sykluser og han sier følgende: I den fjerne fremtid vil sorte hull sluke opp all materie i hele universet. Da vil de sorte hullene være det varmeste som eksisterer og de vil da avgi svak stråling i form av elektromagnetisme, altså fotoner, i utallige år. Helt til de sorte hullene er borte og ingenting er igjen. For et foton så eksisterer ikke tid, fordi et foton ikke har masse. Dermed mener Penrose at alle fotonene samler seg opp utenfor uendeligheten og danner et nytt Big bang. Vil dette da si at hver gang dette skjer, skjer det på samme måte som sist? Har jeg sitter å skrevet dette millioner av ganger før? Anonymkode: fb4b9...b1c
President Chimp Skrevet 3. november 2020 #20 Skrevet 3. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vil dette da si at hver gang dette skjer, skjer det på samme måte som sist? Har jeg sitter å skrevet dette millioner av ganger før? Anonymkode: fb4b9...b1c Antageligvis ikke, det er ingenting som tilsier at alt skjer på nytt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå