AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #1 Skrevet 3. november 2020 Man er utsatt for en fallulykke og havner på legevakten. Jeg sitter der, litt beruset og preget av skadene. Husker ikke personnummeret og roter med en del andre opplysninger. De spør om narkotika og alkohol. Språkproblemer og hørselsskade på det ene øret. Jeg har entendns til å svare sarkastisk. Jeg er både alkoholiker og hasjnarkoman! Stigmatisert! Og helt feil. Anonymkode: d2c46...04f 1
Biloba Skrevet 3. november 2020 #2 Skrevet 3. november 2020 Som man reder... De har vel ikke veldig mye tid på legevakten til å tolke pasienter som svarer med sarkasmer i stedet for å gi korrekt informasjon på spørsmål. Spør fastlegen din om hvordan du kan gå fram for å få lagt til dine edru opplysninger som et tillegg i journalen. 11
Silva Pluvialis Skrevet 3. november 2020 #3 Skrevet 3. november 2020 (endret) Det er fort gjort for helsepersonell å skrive feil i journalen. Ta kontakt slik at de kan endre epikrisen og sende en ny. Endret 4. november 2020 av Uatskillelig 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #4 Skrevet 3. november 2020 Tja, i enkelte situasjoner kan det vel bli gjort feilvurderinger, er det graverende nok kan man sikkert få tatt tak i det, uten at jeg husker gjennom hvilke kanaler. Jeg har selv en del småfeil/unøyaktigheter i mine epikriser, men den som tok kaka var sykehuslegen som refererte til en operasjon jeg aldri har hatt. Jeg la merke til det først da legen på neste årlige kontroll klippet og limte samme teksten med feilen inn i sin epikrise. Etter den gangen leser jeg disse mer nøye, gitt. (Tok det opp med tredje legen året etter det igjen, som da poengterte i sitt skriv at jeg ikke hadde hatt den operasjonen.) Anonymkode: 3f714...7c0
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #5 Skrevet 3. november 2020 Det vil vel lære deg å ikke svare sarkastisk på legevakten 😜 Har egentlig ikke noe annet å si enn at jeg føler med deg - jeg kunne funnet på å gjøre det samme. Håper du får rettet opp i opplysningene ASAP. Anonymkode: d23f8...179 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #6 Skrevet 3. november 2020 Som helsepersonell skal man ta det pasienter sier alvorlig. Om du prøver å være sarkastisk er du idiot. Du skal svare ordentlig. Dette er din egen feil Anonymkode: 28207...caf 11
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #7 Skrevet 3. november 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som helsepersonell skal man ta det pasienter sier alvorlig. Om du prøver å være sarkastisk er du idiot. Du skal svare ordentlig. Dette er din egen feil Anonymkode: 28207...caf Bortsett fra når pasienten er alvorlig, da skal det "tolkes". Vi kan ikke vinne dette "spillet" her. Anonymkode: d23f8...179
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #8 Skrevet 3. november 2020 Det høres jo ut som et slags alkoholproblem når du er så full at du svarer sarkastisk på legevakten. Røyker du hasj av og til? Regner med det er fastlegen som får denne epikrisen. Ta det opp med han, og forklar situasjonen. Så får du hvertfall avkreftet dette i din fastlegejournal. Har ingen hensikt å forstyrre legevakten med disse opplysningene nå. De kommer i såfall bare til å skrive at du har ringt og benekter det som står i epikrisen. Det blir ikke slettet. Ser egentlig bare verre ut. Anonymkode: 1e2ed...bec 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #9 Skrevet 3. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bortsett fra når pasienten er alvorlig, da skal det "tolkes". Vi kan ikke vinne dette "spillet" her. Anonymkode: d23f8...179 Ved neste kontakt med helsevesenet svarer jeg ikke på et spørsmål før en person med samme kulturbakgrunn som meg kan tolke mine til tider fredelige, men svevende svar på gjentatte og meningsløse spørsmål. Avlevert med sterk smerte. Bedre med en joint i uken enn ti på taket...ha ha. Jeg hadde et brudd i foten for f... Anonymkode: d2c46...04f
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #10 Skrevet 4. november 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ved neste kontakt med helsevesenet svarer jeg ikke på et spørsmål før en person med samme kulturbakgrunn som meg kan tolke mine til tider fredelige, men svevende svar på gjentatte og meningsløse spørsmål. Avlevert med sterk smerte. Bedre med en joint i uken enn ti på taket...ha ha. Jeg hadde et brudd i foten for f... Anonymkode: d2c46...04f Haha så epikrisen var rimelig riktig med andre ord. Og, vis litt respekt for helsepersonell. Anonymkode: 1e2ed...bec 6
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #11 Skrevet 4. november 2020 Dette blir litt annerledes, men jeg opplevde en merkelig epikrise nå nylig. Jeg var innlagt på sykehuset til observasjon, og da jeg ble utskrevet sto det i epikrisen at jeg hadde "god klinisk bedring" i løpet av den tiden jeg var der. "God klinisk bedring"? Crp var på 10 da jeg ble innlagt med sterke smerter, og over 100 da jeg ble utskrevet. Jeg fikk ikke annen behandling enn smertelindring, ingen behandling mot betennelsen jeg så tydelig hadde (det måtte jeg ordne selv da fastlegekontoret åpnet igjen 2 dager etterpå) Temperaturen var på 37 da jeg ble lagt inn, og var 39 da jeg ble skrevet ut. Da jeg kom dit gikk jeg på egne bein, og hadde relativt god almenntilstand med unntak av smertene. Da jeg ble utskrevet sto jeg nesten ikke på egne bein, og sov minst 20 timer i døgnet. Jeg tror aldri jeg har følt meg så elendig noen gang. Hvordan dette kunne noteres som "god klinisk bedring" i epikrisen er langt over min fatteevne. Anonymkode: 81b15...f1f 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #12 Skrevet 4. november 2020 13 timer siden, Uatskillelig skrev: Det er fort gjort for helsepersonell å skrive feil i journalen. Ta kontakt slik at de kan endre epikrisen og sende en ny. Her virker det jo som om TS har gitt feil opplysninger. Så er ikke «helsepersonell som har skrevet feil.» Anonymkode: 8f9ed...8f7 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #13 Skrevet 4. november 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Som helsepersonell skal man ta det pasienter sier alvorlig. Om du prøver å være sarkastisk er du idiot. Du skal svare ordentlig. Dette er din egen feil Anonymkode: 28207...caf Det er veldig vanlig ha diverse adferd når man er stresset etter skade. Det er noe jeg håper de lærer leger. Noen kan begynne le mye, andre kan slutte snakke i det hele tatt. Noen blir sarkastiske fordi de føler at de gjorde noe dumt som kunne vært unngått og føler seg dømt av helsepersonell. Alle slike reaksjoner er vanlige. Anonymkode: 17d94...7a3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #14 Skrevet 4. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig vanlig ha diverse adferd når man er stresset etter skade. Det er noe jeg håper de lærer leger. Noen kan begynne le mye, andre kan slutte snakke i det hele tatt. Noen blir sarkastiske fordi de føler at de gjorde noe dumt som kunne vært unngått og føler seg dømt av helsepersonell. Alle slike reaksjoner er vanlige. Anonymkode: 17d94...7a3 Poenget er jo at epikrisen er riktig. Skade i ruspåvirket tilstand, og pasienten selv oppgir hasjbruk. Hva skulle de ellers skrevet? Det er rimelig viktig info. Ts har ikke skrevet at de oppførte seg dømmende. Men han likte ikke å lese det svart på hvitt. Realitycheck! Anonymkode: 1e2ed...bec 2
Lauv Skrevet 4. november 2020 #15 Skrevet 4. november 2020 Dette lo jeg virkelig godt av. Sorry. Jeg kunne gjort akkurat det samme. 🤣
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #16 Skrevet 4. november 2020 15 hours ago, AnonymBruker said: Ved neste kontakt med helsevesenet svarer jeg ikke på et spørsmål før en person med samme kulturbakgrunn som meg kan tolke mine til tider fredelige, men svevende svar på gjentatte og meningsløse spørsmål. Avlevert med sterk smerte. Bedre med en joint i uken enn ti på taket...ha ha. Jeg hadde et brudd i foten for f... Anonymkode: d2c46...04f Så med andre ord, helsepersonellet som skrev epikrisen skrev HELT RIKTIG. Du er jo helt på jordet Anonymkode: 28207...caf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå