Gå til innhold

Dampe ferdig strikk, hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er beste og raskeste måte å dampe på?

Beskriv detaljert takk

Anonymkode: 9901f...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avhenger vel litt av type garn, hva slags plagg og  bruksområde tenker jeg. Og om det er helt flat glattstrikk/mønsterstrikk, kabelstrikk der man vil bevare spenst, eller hullmønster der man vil strekke godt ut og gjøre mønsteret åpent og tydelig.

I alle fall: Jeg damper ikke, jeg foretrekker å skylle opp alt jeg strikker, klemme vannet ut med å rulle det inn i en håndduk, så forme det på flatt underlag og la det tørke slik.

Noen foretrekker å bare legge plagget mellom to fuktige håndduker en stund. Noen damper det forsiktig med strykejern og et fuktig klede, ikke press hardt ned, bare nok til å la dampen trekke inn i plagget.

Anonymkode: a9f4a...272

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar et glatt kjøkkenhåndkle, fukter det lett og legger det over plagget jeg skal dampe. Er forsiktig når jeg legger strikkeplagg på bordet da, så det ikke får bretter og folder som ikke skal være der. Så presser jeg lett over med strykejernet. Ikke for mye. Etterpå legger jeg plagget til tørk et sted der det ikke blir skrukkete, får bretter eller blir dratt i noen retning.

Anonymkode: 7156c...01d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar et glatt kjøkkenhåndkle, fukter det lett og legger det over plagget jeg skal dampe. Er forsiktig når jeg legger strikkeplagg på bordet da, så det ikke får bretter og folder som ikke skal være der. Så presser jeg lett over med strykejernet. Ikke for mye. Etterpå legger jeg plagget til tørk et sted der det ikke blir skrukkete, får bretter eller blir dratt i noen retning.

Anonymkode: 7156c...01d

Jeg gjør det også på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Jeg får prøve å legge mellom fuktig håndkle og stryke. Kan vel ikke ødelegge så mye?

Anonymkode: 9901f...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir de ferdige plaggene en runde på ullprogram i vaskemaskina. Etterpå legger jeg dem flatt på et tørkestativ, drar plaggene i form og lar dem tørke. Små plagg legger jeg på en vaskepose så de ikke faller ned. Dette fungerer like bra som damping med strykejern, og tar bort eventuelle rusk og overskuddsfarge.

Jeg strikker bare barneklær, og alt jeg strikker må tåle maskinvask. Vaskemaskinen min har et bra ullprogram, som avslutter med en snill sentrifugering.

Anonymkode: bb6bb...a4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...