Gjest Embla s Skrevet 1. august 2005 #1 Skrevet 1. august 2005 Jeg vet at dette er en ferieform som svært mange sverger til. Og da tenker jeg på de som har campingvogna som en fast hytte, gjerne med blomsterbed rundt osv, på samme sted i mange, mange år. Selv har jeg såvidt vært inne i en campingvogn for å se (og ble fascinert av alt man klarer å få plass til på så lite m2) og men aldri bodd/sovet i en campingvogn. Kun observert fenomenet. Har også registrert at dette er en ferieform som svært mange betegner som "harry" og som blir sett ned på av mange. Selv har jeg ingen formening om fenomenet, men skjønner jo at det må være "noe" med det, siden så mange tydeligvis elsker denne ferieformen. Samtidig undres jeg litt på alle fordommene mot dette, hvor harry-stempelet kommer inn i bildet osv. For jeg ser ikke helt hvorfor det er mer harry å tilbringe en uke i en stor, velutstyrt campingvogn som står fast ved en badeplass, kontra i en hytte. Noe sier meg at det er billigere å anskaffe seg campingvogn enn hytte og at de som har råd til hytte syns det er fortærende at også de med mindre penger skal kunne ha råd til hytte (campingvogn med fortelt) og at de derfor stempler dette som harry for å rakke ned på de? (siden de er så "frekke" å nyte hytteliv til en mye billigere penge, eller noe?) Så dere som er så kloke, opplys meg!
miss Skrevet 1. august 2005 #2 Skrevet 1. august 2005 Jeg liker sjø,sol og sand..... Har alltid hatt lyst på vogn ved sjøen.....Men ikke prøvd det før i år! Og kjøpe hytte ved sjøen kan vi se langt etter,det er jo million klassen og vanskelig å få kjøpt visst en ikke er så heldig å ha en i familien. Vi har nå prøvd vogn med fortelt og 3 barn og trivdes godt Alle mann!!!Selv om det var en gamel vogn. Flott miljø for barna,med lekeplasser og strand,og vi voksne koset oss,slappet av og hadde med sykkel og kunne nyte et gass vin el øl. Harry???tja... er jo ny i "gamet" vi da.... Men da får vi bare være harry! kjøpte stor fin vogn,det flotte interiøret og med køyer til 3 bar og dobbeltseng,wc og dusj,med varmt vann. Stort fortelt,men utstyr,ovn kjøleskap,kjøpmannsdis og ekstra kjøkken benk.... hagemøbler og "platting".... Forteltet har like mye å si som selve vogna,det er der en oppholder seg!! Jeg føler meg ikke harry og bruker ikke "grilldress" Men er det jeg er uansett om j er på camping!! Det er faktisk mange "tykke" på camping....(observert det i år.....)Skal ikke ta helt av med å kose seg,i allefall ikke hele tiden(prøve et hverdags liv som hjemme) Camping skal være et fristed for meg,slappe av,hjemme spretter en opp og ned og det er alltid noe å gjøre. Fler campere her???
Gjest Melk Skrevet 1. august 2005 #3 Skrevet 1. august 2005 Man lever jo ganske tett på på en campingplass, da. Om naboen fiser i senga, så hører man det, det samme med krangel og litt sex i ny og ne. Mange deler dusj, do og vask også. Jeg synes camping er harry, men likefullt tror jeg et kan være utmerket ferie, avslappende, upretensiøst, sosialt og gøy for barn.
Gjest Pjusk Skrevet 1. august 2005 #4 Skrevet 1. august 2005 Hmmmm.... Ja, jeg assosierer jo camping som litt harry selv, uten at jeg engentlig mener det er det. Det er jo faktisk en genial måte å feriere på. Og de jeg kjenner som ferierer slik, gjør det år etter år og stortrives med det. Jeg har ikke vært på en campingplass siden jeg var i barn/tenåring og dro på telttur med mine foreldre eller bodde i campingvogn med venniners familie. Husker jeg synes det var fine ferier - både i telt og campingvogn.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2005 #5 Skrevet 1. august 2005 Hver sin lyst... Noen må jo se sjarmen.. Men ikke jeg.. Slike ferier blir jo faktisk dyrere enn "min type ferie".. og etter min mening langt mindre sjarmerende.. Men det plager meg ikke at andre gjør det (bar jeg slipper!!)
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2005 #6 Skrevet 1. august 2005 Jeg synes det blir litt for tett på en campingplass... er vel litt asosial, likere å velge hvem jeg vil grille sammen med. Man kan jo ikke unngå å høre det naboene prater om så tett som vognene står. Ikke noe for meg, og ja, jeg synes det er litt harry.
Gjest Embla s Skrevet 1. august 2005 #7 Skrevet 1. august 2005 Takk for svar! Jeg syns også det ser utrolig tett ut. Også syns jeg det ser kjedelig ut. (men det er vel ikke kjedeligere enn å bo på hytte?) Men dere som syns det er en harry(!) måte å feriere på: Hvorfor er det mer harry å leve en uke hver sommer i en campingvogn kontra på en hytte? Det er dette jeg sliter med å forstå Er det pga ferieformen eller har det noe med stereotypien av de menenskene vi ofte forbinder med sånn ferie å gjøre? Eller sagt på annen måte: Er man harry FORDI man gjør det, eller er det som regel harry mennesker som gjør det? Hvis dere skjønner?
exita Skrevet 1. august 2005 #8 Skrevet 1. august 2005 Jeg synes det er helt greit å dra på campingtur. Når man har unger er det en veldig fin måte å dra på ferie,ungene storkoser seg,der er jo mange andre unger der å bli kjent med. foreldrene får slappe skikkelig av. Man får jo se endel når man reiser rundt slik. Det eneste jeg synes er slitsomt med en sånn ferie er å sette opp de f......a forteltene . Det er oxo en ganske billig måte å dra på ferie i forhold til å dra til syden med mange unger.
Gjest Gjesta Skrevet 1. august 2005 #9 Skrevet 1. august 2005 Hm...jeg vet ikke om jeg syns det er "harry", men at det er en litt merkelig form for ferie, det syns jeg nok. Det som skiller det fra å bo på ei hytte hver helg hele sommern, er jo det at man går oppå folk hele tiden...og gjerne de samme folka...man er jo aldri alene på campingplassen. Og så er det disse felles sanitæranleggene da. Jeg elsker campingferie - men vi ligger aldri på samme plassen hele ferien. Forandring fryder! Når man er på samme plassen uke etter uke, helg etter helg, år etter år så får man jo et sosialt nettverk også på campingplassen. Og da er det jo nesten ikke ferie å komme til vogna da, siden man jo må pleie disse sosiale forbindelsene sine. Mange, mange vennepar av oss lever campinglivet på denne måten - og gjerne på samme sted. Så da er de sammen til hverdags, og sammen i ferien. Det hadde blitt altfor, altfor slitsomt for mitt vedkommende. Forbinder ferie med å komme seg bort fra det faste, vante og tilbringe litt tid alene/med familien. Men jeg syns ikke at det er harry, bare litt sært, kanskje...(og det er muligens fordi jeg er litt sær...) K
Gjest gjesten Skrevet 1. august 2005 #10 Skrevet 1. august 2005 Det eneste jeg ikke liker med campingvognfolket er når de beveger seg på vegen og ikke ser i speilene. Ellers ser det ut for meg at de har det ganske så hyggelig og gir glatt beng i hva andre synes om dem. Selv liker jeg hytta med 300 meter til nærmeste nabo så jeg hadde vel fått litt klaustrofobi av å bo på en campingplass. Godt mulig det er jeg som er særingen.
lillesky Skrevet 1. august 2005 #11 Skrevet 1. august 2005 Hadde jeg hatt råd, skulle jeg kjøpt meg en splitter ny kjempestilig og stor campingvogn med fortelt og ALT! Kunne godt tenke meg å dra på campingferie jeg. Jeg synes camping-folk virker harry, men det forandrer seg kanskje med vår generasjon (70-80-tallet)? Hadde jeg hatt unger, hadde de hatt det topp på campigferie! Jeg husker at vi var på campingferie noen ganger da vi var mindre, og det var ALLTID andre å leke med der.
aline Skrevet 1. august 2005 #12 Skrevet 1. august 2005 jeg kunne godt feriert med campingbil, men aldri i verden om jeg ville hatt en fast plassert campingvogn med veranda, hekk og port veggivegg med naboen. det blir for trangt og for byliv for meg, jeg bor tett til hverdags, trenger da ikke bo enda tettere i ferien. men har sovet i campingvogn og bil flere ganger som barn, og synes det er helt ok. men det bra med vogn eller bil er jo at man kan ta med seg soveplassen og alt utstyret og oppleve nye steder hvor ofte man vil selv. hadde jeg villet hatt en fast plass på ett fast sted konstant, ville jeg faktisk heller kjøpt ei hytte hvor jeg faktisk hadde mitt sted, uten naboer innen armlengdes avstand. men det er sikkert fryktelig sosialt og man får sikkert masse venner og jeg kjenner flere som stortrives med å ha det slik, for dem er det jo supert.
Klips Skrevet 2. august 2005 #13 Skrevet 2. august 2005 For meg er Harry et adjektiv som beskriver hvordan jeg oppfatter visse ting, uten at det er en logisk grunn bak. For meg blir det nesten som å kalle noe blått, jeg gidder ikke fundere på hva som er kriteriet bak at jeg oppfatter noe som blått. Jeg synes camping er litt harry, men jeg synes sydenturer er harry også. Men at noe er harry betyr ikke at det ikke er morsomt eller koselig eller at jeg kunne tenke meg å gjøre det selv en gang. Mye heller være harry enn pretensiøs, for eksempel. Begriper ikke helt hvorfor folk bryr seg sånn om hva andre synes om deres ferieform. Hvis noen ser ned på campingliv, hvorfor skulle det interessere camperne noe annet sted enn midt i ryggen? Egentlig? Hva synes dere forresten om at jeg foretrekker storbyer? Revnende likegyldig, kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2005 #14 Skrevet 2. august 2005 Fullstendig enig med Klips! Om noe oppfattes som "harry" er vel ikke relevant? Jeg gjør ting som jeg oppfatter som harry og jeg gjør ting jeg oppfatter som litt snobbete.. Ikke fordi jeg vil være harry/snobbete, men fordi dette er ting jeg setter pris på å gjøre. Selv er jeg alt for alt for asosial for campingliv. Ikke liker jeg sanitæranlegg, ikke liker jeg å bo for tett oppå hverandre osv osv Jeg er heller ikke overbevist om at en slik ferie blir billigere enn fly+hotell (ikke med barn en gang). Særlig ikke med tanke på mat og alkohol (det går mye penger i slikt på en campingplass). Overnattingen blir også kostende en del på en campingplass dersom du regner inn prisen på vogna osv. Det eneste som blir vesentlig dyrere av byferie ol er reisen til og fra.. Og den ekstra kostanden synes jeg absolutt at den kulturelle opplevelsen osv osv er verd! For hva i alle dager finner man på på en campingplass?? Selv overnatter jeg 1-2 netter på slike steder pr år (på vei til og fra familie) og det er kjedelige kvelder.. Drepende kjedelige faktisk!!
Gjest Embla s Skrevet 1. september 2005 #15 Skrevet 1. september 2005 Så nå vet du hvor uttrykket Harry kommer fra, og hvorfor det brukes som det gjør. ← Ja nå vet jeg det, Skallmann! Takk, gøy å lære noe nytt!
Retz Skrevet 2. september 2005 #16 Skrevet 2. september 2005 Campingvogn på fast plass, og uten fast plass også for den del, kunne jeg ikke tenkt meg. Bobil derimot, det står øverst på ønskelista! Fordelene med bobil framfor vogn er at det er lettere å sno seg fram i tett trafikk, og det er enklere å finne et ok sted å parkere i og med at en bobil bare bruker halvparten av den plassen en vogn ville tatt. Om ting blir betegnet som harry eller ikke, bryr meg midt i ræva.
Edie Skrevet 2. september 2005 #17 Skrevet 2. september 2005 Hmm, jeg som er fra Oslos østkant burde kanskje ikke bruke harryutrykket jeg da.. Men, jo - jeg synes camping er harry. Uten at jeg helt kan forklare hvorfor. Tror det er en fin blanding av menneskene som drar på camping er harry, og at selve den type ferieform er harry. Stue seg inn på lite plass, dele do og dusj.. Men mulig det kun er uvitenhet. Jeg har aldri vært på noen form for campingferie og aldri skal jeg det heller. Hvorfor? Ærlig talt, så er det rett og slett fordi jeg har blitt vant til mye mer luksus enn det. Dessverre?
tommeline Skrevet 3. september 2005 #18 Skrevet 3. september 2005 Litt vittig, for min mor fortalte at da hun var ung (gikk på skolen, hun er nå i 50-årene) var hun skikkelig misunnelig på alle de andre som dro på campingtur. Hun tilbragte somrene på familiehytta... Så da var det visst hot med camping.
tobo Skrevet 3. september 2005 #19 Skrevet 3. september 2005 For et par år siden var jeg på ferie nedover sørlandet, hadde med oss telt og planen var å telte i skog og mark. Jeg gjorde meg en ny erfaring. Nedover hele sørlandet ligger campingplassene tett i tett. Og de er kjempestore. Hadde også oppfatning om at camping var harry. Selv kjenner jeg ingen som camper. Tenkte etterhvert at kanskje det er et "fremskrittspartifenomen". Utrolig mange som stemmer FRP, men få som vedkjenner seg det. Fikk en ide om at disse gruppene kanskje var sammenfallende? Og med den teorien i pannebrasken, ble det jo rene trilleren å ferdes på campingplassene. Jo flere campingplasser som åpenbarte seg, jo mer skremt ble jeg. Hvem var alle disse menneskene? Og var de egentlig harry? Kom i snakk med noen, og de viste seg å være veldig.... veldig....ja, hva skal jeg si.... veldig vanlige. Nå - et par år senere - har det verste sjokket lagt seg. Jeg har kommet til den konkusjon, at campingliv er undervurdert. I hvertfall ser det ut til å være et paradis for unger, og billigere enn hytteferie. Dersom man reiser med venner, og sørger for noen allierte, har man vel sikret seg.
Elmat Skrevet 19. september 2005 #20 Skrevet 19. september 2005 Vi har hatt campingvogn, kjøpt på rot, i mange år. Har tre barn, som vanligvis kan finne lekekamerater uten problemer når vi er i vogna- som vi kun bruker i pent vær. Må innrømme at vi nok ønsker oss hytte, men ikke nok til at vi vil betale 1-2-mill for den. Vogna vår ligger 30 meter fra stranda, er nokså plastik-aktig og stygg, har en søt liten platting, veldig lite pynt og hyggelige naboer- som vi ikke har spesielt mye å gjøre med. Båten ligger ved brygga 80 meter fra vogna- sommerparadis! Når sola skinner- og når den ikke gjør det, drar vi hjem. Den største fordelen med "vog på rot" er etter min mening at vi kan få i både pose og sekk. Vi kan reise på lange ferier i blant, fordi vi ikke bruker alt vi eier og har på hyttelån. Kan til dem som lurer opplyse at det aldri ville falle meg inn å stemme frp, og at økonomien vår ikke er så verst. Er ellers nokså "uharry" innbiller jeg meg, setter lite pris på danseband og liker P2.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå