Gå til innhold

Lærere i coronatiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke flere som reagerer? Jeg føler hele samfunnet blir hegnet om og folk skal beskyttes fra smitte. Men det virker som det gjelder alle utenom oss lærere.

Er det ingen andre som føler det som et overgrep?

Jeg opplever det slik, at jeg blir tvunget til å utsette meg for smitte hver eneste dag. 

Jeg synes dette er uhørt. Har dere klaget inn til Utdanningsforbundet? Hvordan gjør man det?

Jeg synes nok er nok. 

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber som miljøterapeut på skole, og er helt enig. Sårbare barn vil få omsorgstilbud dersom skoler stenger uansett. Synes det er på tide med en ny nedsteging, der minst mulig barn er på skolen.. 

• Liker 5
Skrevet

Dere blir "ofret" av staten. Bare piss at det ikke er mye større sjanse for å få covid.-19 hvis man er lærer... 

• Liker 5
Skrevet
39 minutter siden, NorthernLight skrev:

Dere blir "ofret" av staten. Bare piss at det ikke er mye større sjanse for å få covid.-19 hvis man er lærer... 

Du risikerer konstant karantene og smitte. Kjempeflott å få beskjed rett før juleferien at du skal i din 'ente karantene 

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, NorthernLight skrev:

Se heller på det som at staten prioriterer barn og unge denne gangen. Det er på mange måter en innrømmelse av at skolestenging var feil i mars. 

Føler meg ikke ofret. Jeg vet jeg har en trygg jobb å gå til når mange andre sliter, jeg vet også at risikoen er større for å bli smittet som lærer. Så forventer jeg faktisk også at dette gjenspeiles i senere prioriteringer. At lærere og skolen blir prioritert fremover. 

For de som ikke vet det driver vi også å innfører ny læreplan. Verken stat eller mange kommuner har prioritert å kjøpe inn nye læreverk til denne planen. Vi sittet og planlegger undervisning og smittevern om hverandre uten verktøy til det. Samtidig har man forventninger om at alt annet skal gjøres på samme måte som før. 

En lærerstreik er nok like om hjørnet, men neppe på grunn av korona alene. 

• Liker 17
Skrevet

Det er også særlig imponerende at den kommende planleggingsdagen er planlagt med fullt fysisk oppmøte på skolen. Hjemmekontor gjelder tydeligvis ikke for lærere. Ikke engang når elevene våre har fri.

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, Møkkalei skrev:

Er det ikke flere som reagerer? Jeg føler hele samfunnet blir hegnet om og folk skal beskyttes fra smitte. Men det virker som det gjelder alle utenom oss lærere.

Jeg opplever det slik, at jeg blir tvunget til å utsette meg for smitte hver eneste dag. 

Jeg synes dette er uhørt. Har dere klaget inn til Utdanningsforbundet? Hvordan gjør man det?

Jeg synes nok er nok. 

Et overgrep faktisk.... Nei, jeg syns ikke lærere blir utsatt for overgrep av å være nødt til å gjøre jobben sin.

• Liker 12
Gjest Skogrose
Skrevet

Jeg opplever at jeg står i klar risiko for smitte/videreføring av smitte i min jobb på skole. Det er fritt fram fram viruset og flaks om det unngås. Blir hostet og nyst på hele tiden, og avstand er rett og slett umulig. Liker det dårlig, men man kan jo ikke nekte å gå på jobb... Så jeg regner med at jeg blir smittet på et snarlig tidspunkt...

Skrevet
På 3.11.2020 den 20.57, Example skrev:

Se heller på det som at staten prioriterer barn og unge denne gangen. Det er på mange måter en innrømmelse av at skolestenging var feil i mars. 

Føler meg ikke ofret. Jeg vet jeg har en trygg jobb å gå til når mange andre sliter, jeg vet også at risikoen er større for å bli smittet som lærer. Så forventer jeg faktisk også at dette gjenspeiles i senere prioriteringer. At lærere og skolen blir prioritert fremover. 

For de som ikke vet det driver vi også å innfører ny læreplan. Verken stat eller mange kommuner har prioritert å kjøpe inn nye læreverk til denne planen. Vi sittet og planlegger undervisning og smittevern om hverandre uten verktøy til det. Samtidig har man forventninger om at alt annet skal gjøres på samme måte som før. 

En lærerstreik er nok like om hjørnet, men neppe på grunn av korona alene. 

Verken stat eller kommune har prioritert å kjøpe inn læreverk til den nye læreplanen? Skolen din får vel et budsjett å forholde seg til som alle andre? 

Og tilbake til trådens tema, nei, jeg føler meg ikke ofret eller utsatt for et overgrep. Jeg er derimot enig i at skolehverdagen er krevende for øyeblikket. Det er mye fravær både blant lærere og elever, så det er vanskelig å dekke opp og sørge for at alle elevene får et tilbud. Spesielt de som er hjemme over tid. Trafikklys meg her og der.. Det er enkelt for en politiker å stå på pressekonferanser og fortelle hvordan ting skal fungere på papiret. Det er ikke like enkelt å få det til å funke i praksis. Det er også noe spesielt å høre at at jeg skal begrense omgang med andre og holde avstand, når jeg samtidig omgås flere hundre mennesker daglig. Skulle jeg pådra meg Corona har jeg brått hundre nærkontakter. 

Ellers tror jeg det er fornuftig å åpne for mer hjemmeskole for høyere trinn i områder med mye smitte. Det vil om ikke annet bidra til å dempe trøkket på offentlig transport. Og nå ser man jo også at ungdom blir smittet i større grad enn i vår. 

Når det er sagt TS, om dette er noe du føler på, så er vel første steg å ta en prat med klubben og tillitsvalgt på din skole. 

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, Vampen skrev:

Verken stat eller kommune har prioritert å kjøpe inn læreverk til den nye læreplanen? Skolen din får vel et budsjett å forholde seg til som alle andre? 

Og tilbake til trådens tema, nei, jeg føler meg ikke ofret eller utsatt for et overgrep. Jeg er derimot enig i at skolehverdagen er krevende for øyeblikket. Det er mye fravær både blant lærere og elever, så det er vanskelig å dekke opp og sørge for at alle elevene får et tilbud. Spesielt de som er hjemme over tid. Trafikklys meg her og der.. Det er enkelt for en politiker å stå på pressekonferanser og fortelle hvordan ting skal fungere på papiret. Det er ikke like enkelt å få det til å funke i praksis. Det er også noe spesielt å høre at at jeg skal begrense omgang med andre og holde avstand, når jeg samtidig omgås flere hundre mennesker daglig. Skulle jeg pådra meg Corona har jeg brått hundre nærkontakter. 

Ellers tror jeg det er fornuftig å åpne for mer hjemmeskole for høyere trinn i områder med mye smitte. Det vil om ikke annet bidra til å dempe trøkket på offentlig transport. Og nå ser man jo også at ungdom blir smittet i større grad enn i vår. 

Når det er sagt TS, om dette er noe du føler på, så er vel første steg å ta en prat med klubben og tillitsvalgt på din skole. 

Å kjøpe inn lærerverk koster selvfølgelig. Vi snakker sekssifrede beløp. Uansett hvem som har skylden, er det rimelig håpløst, og det er ikke bare hos oss dette er et problem. Aftenposten kunne tidligere i høst melde om fulle lagre av lærerverk som ikke har blitt kjøpt inn. Mitt inntrykk er at dette er et problem mange steder, men avhenger selvfølgelig av kommunens og skolens økonomi.

Men ja, dette er sidespor. Poenget er at dette gjør ikke saken noe bedre i den situasjonen vi nå er i.

• Liker 2
Gjest Paramount
Skrevet

På 3.11.2020 den 16.12, sminkebord skrev:

Jobber som miljøterapeut på skole, og er helt enig. Sårbare barn vil få omsorgstilbud dersom skoler stenger uansett. Synes det er på tide med en ny nedsteging, der minst mulig barn er på skolen.. 

Trist at de som jobber med barn og unge skal være så selvopptatte. En skulle tro barn ikke hadde behov for skolegang.

Skrevet

Jeg hadde foretrekt at skolen jeg jobber på gikk tilbake til rødt lys. På gult er kohorten min på over 100 stk. Da det var rødt lys var det 16 stk. Det var trygt å være på jobb, i tillegg fikk jeg være med 15 faste barn hver dag. Det merkelige med det var at de barna som trenger spesialundervisning til vanlig, ble rolige og fikk bedre oppfølging. 

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, Paramount skrev:

Trist at de som jobber med barn og unge skal være så selvopptatte. En skulle tro barn ikke hadde behov for skolegang.

Det er veldig interessant at alle som sitter på ræven på hjemmekontor kan tillate seg å ha slike meninger. Spesielt når de gjerne helst ikke har lyst å ha den samme jobben i denne tiden.

• Liker 9
Skrevet

Jeg er helt enig! Jeg tenker at man fint kunne lagt opp til at lærerne hadde en mindre gruppe elever å forholde seg til hver dag, og at man ikke skulle være i flere ulike klasser. Med opplegget vi kjører nå, blir det kortere pauser fordi elevene skal følges ut og inn av friminutt. Dagene er mye mer krevende. 

Ønsker ikke en ny nedstengning, for da jobbet jeg meg nesten i hjel! Jobbet rett og slett hele dagen med å lage gode og kreative opplegg med som ga læringsutbytte. Når alt ble skriftlig var det en mye større jobb enn å forklare det for elevene. Ringte med elever og foresatte, hadde samtaler i Teams, hjalp til med alle faglige spørsmål og tekniske problemer. Lærte meg fryktelig mye mer om OneNote og Teams mer eller mindre på egenhånd. Alt dette mens jeg hadde mine egne unger hjemme fra barnehagen. Når de var lagt, måtte jeg sitte i mange timer og gi tilbakemeldinger på alt som var gjort, og legge inn nye oppgaver for neste dag. 

Nei takk! Håper skolene får fortsette å ha oppmøte om det er forsvarlig, men det er nok nødvendig å kutte ned på timer og forventninger igjen tror jeg. Mye tid går til inn- og utmarsj, håndvask, pultvask og oppstilling. Da må noe ut, og det blir faglig innhold i timene. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Example skrev:

Å kjøpe inn lærerverk koster selvfølgelig. Vi snakker sekssifrede beløp. Uansett hvem som har skylden, er det rimelig håpløst, og det er ikke bare hos oss dette er et problem. Aftenposten kunne tidligere i høst melde om fulle lagre av lærerverk som ikke har blitt kjøpt inn. Mitt inntrykk er at dette er et problem mange steder, men avhenger selvfølgelig av kommunens og skolens økonomi.

Men ja, dette er sidespor. Poenget er at dette gjør ikke saken noe bedre i den situasjonen vi nå er i.

Jeg jobber på en skole med nye læreverk i alle fag, og «det er ikke bare vi som har det» heller. Så mangel på læreverk til ny læreplan på din skole er en relativt tynn suppe å koke streik på. Dessuten er du ikke akkurat avhengig av nytt læreverk for å gjøre jobben din. Kutt boka og gjør noe kult og kreativt istedenfor. Jeg mangler nytt læreverk i ett fag, fordi boka ikke er ferdig ennå. Det er ikke noe problem å jobbe med ny læreplan av den grunn. Jeg ser heller ikke at dette har noen relevans for dagens situasjon. Som sagt, jeg har tilgang på både læreverk og gode digitale ressurser. Skolehverdagen er ikke akkurat enkel av den grunn. Og det har ikke noe med verken læreverk eller læreplan å gjøre. Ny lærebok hjelper liksom ikke all verdens når 3 kollegaer er syke, to elever sitte i karantene, 9 er hjemme med forkjølelsessymptomer og vi skal kjøre parallell undervisning for både de på skolen og de hjemme. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Vampen skrev:

Jeg jobber på en skole med nye læreverk i alle fag, og «det er ikke bare vi som har det» heller. Så mangel på læreverk til ny læreplan på din skole er en relativt tynn suppe å koke streik på. Dessuten er du ikke akkurat avhengig av nytt læreverk for å gjøre jobben din. Kutt boka og gjør noe kult og kreativt istedenfor. Jeg mangler nytt læreverk i ett fag, fordi boka ikke er ferdig ennå. Det er ikke noe problem å jobbe med ny læreplan av den grunn. Jeg ser heller ikke at dette har noen relevans for dagens situasjon. Som sagt, jeg har tilgang på både læreverk og gode digitale ressurser. Skolehverdagen er ikke akkurat enkel av den grunn. Og det har ikke noe med verken læreverk eller læreplan å gjøre. Ny lærebok hjelper liksom ikke all verdens når 3 kollegaer er syke, to elever sitte i karantene, 9 er hjemme med forkjølelsessymptomer og vi skal kjøre parallell undervisning for både de på skolen og de hjemme. 

Du misser poenget. Vi jobber kreativt, da vi ikke har læreverk i noen fag. Det går selvfølgelig fint det, men det krever selvfølgelig mye mer tid til planlegging av timer. DET er relevant. Selvfølgelig merker man ikke det i samme grad når man har læreverk selv. :)

Så du kan regne med det du selv opplever, pluss en del til. Det handler jo ikke om at man ikke evner å ha undervisning uten, men at det krever litt mer uten støtte fra oppdaterte midler som er tilpasset elevenes aldergruppe og hva de faktisk skal lære om i dag.

Så for vår del blir det en del merarbeid. Covid-19 og Fagfornyelsen er selvsagte fokus i mye av møtetiden vår. Seksjonsmøter, trinnmøter osv. blir ikke prioritert, så alt dette skjer fort utenom møtetiden. Mer av bunden tid blir brukt til pålagte oppgaver som ikke vanligvis er der, som inspeksjoner, vask av kontaktflater og spriting. I tillegg har man mer fravær blant lærere, så flere vikartimer osv. Når man på toppen av dette bruker mer tid enn vanlig på planlegging av hver enkelt time, så blir det en totalpakke som ikke akkurat er positiv. At en del av våre unge har blitt psykisk belastet av pandemien og nedstengningen tar selvfølgelig også på. Som kontaktlærer har jeg merkbart mer å gjøre nå enn jeg hadde i februar. Det kan selvsagt være tilfeldig.

Jeg skulle gjerne hatt noen læreverk tilpasset ny læreplan. Det hadde lettet litt av jobben i det minste.

• Liker 3
Skrevet

Men å handle i butikker kan du sikkert gjerne gjøre da eller? Er kanskje ikke så nøye at alle som jobber i butikk treffer langt flere mennesker i løpet av en dag?

Lærere må jobbe slik at barna har et sted å være slik at foreldrene kan jobbe. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
På 3.11.2020 den 15.40, Møkkalei skrev:

Jeg synes nok er nok. 

Ser at linken til fhi allerede er postet, og det er også en sak i Aftenposten i dag. Heldigvis er det bare en følelse du har, for tallene viser jo at dere som lærere ikke er vesentlig mer utsatt enn andre :) Dere omgås mange ja, men tross alt i mer kontrollerte former enn mange av yrkene lenger oppe på listen!

Endret av Mhmjadda
Presisering
  • Liker 4
Skrevet
13 timer siden, Vampen skrev:

Jeg har ingen nye lærebøker i noen fag. Jeg underviser i norsk, matematikk, samfunnsfag, naturfag, krle, kunst og håndverk, gym, musikk og valgfag i en 6. klasse. Det er helt klart at mangel på lærebøker gjør jobben min MYE tyngre og tidkrevende! Vi har heller ikke tilgang på digitale lærebøker, pga sammenslåing av kommuner og personvern. Så å lage noe "kult og kreativt" begrenser seg til kjernefaga. 

Du bør være superfornøyd med din lærersituasjon. Det er neste så jeg ikke tror deg for det høres for godt ut til å være sant!!

• Liker 1
  • Opprett ny...