AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #1 Skrevet 3. november 2020 Hei! Jeg har endelig bestilt meg legetime etter 1 år med masse angst som har gått utover hverdagen min. Jeg har nok egentlig slitt med panikkangst i flere år, for jeg har hatt mange tilfeller hvor jeg knapt får puste, armene blir nummen, pulsen øker og det føles ut som kroppen skal gi opp. Veldig ekkelt, jeg har aldri snakket med noen om det og det har kommet og gått litt utifra situasjon og hvor stressende livet er. Det siste året har jeg derimot opplevd at jeg ikke får sove, våkner til med at kroppen rister og jeg ikke klarer å puste, føles ut som jeg har en stor kjøttbitt i halsen gjennom store deler av dagen - noe som gjør at jeg sliter veldig med å få i meg nok mat og helst unngår ting som ikke kan bli heeelt opptygd. Måltider trigger alltid angst, noe som også er slitsomt mtp lunsj på jobb, energinivå i løpet av dagen og sosiale sammenkomster. Gjennom dagen opplever jeg flere tilfeller hvor jeg føler en slags indre uro, hjertet dunker litt fortere og det er vanskeligere å puste - uten at det er så ille som andre tilfeller jeg har hatt. Jeg kan late som ingenting blant folk selv om jeg opplever det, men det er ubehagelig og påvirker meg såklart. Jeg lurer på om det finnes noe god hjelp for dette egentlig? Synes det virkelig veldig vanskelig og skummelt å snakke med fastlegen om dette, for som sagt har jeg aldri snakket om det med noen. Redd for å virke hysterisk, ikke bli tatt seriøst eller at det ikke er hjelp å få for det. Jeg føler jo ikke at det er noe fysisk galt med meg, selv om jeg har fysiske symptomer med halsen. Opplever veldig spente muskler i hals, nakke og skuldre. I blant hodepine på grunn av det. Natt til i går klarte jeg bare sove 4 timer, resten satt jeg våken og slet med pusten, svettet, gråt, hjertet dunket full fart og jeg bare klarte ikke roe meg ned og slappe av. Så fort jeg nærmet meg å slappe av fikk jeg brått ikke puste igjen.. 8 timer jobb etter den natten var ganske hardt. Gruet meg til å legge meg igjen.. Dette fikk meg altså til å nå bestille legetime. Noen andre her som har erfaring med å ta opp psykiske problemer, kanskje angst? Anonymkode: 73712...b81
Blackbird Skrevet 3. november 2020 #2 Skrevet 3. november 2020 Du har allerede i innlegget ditt beskrevet veldig godt hvordan du har det, bare si det akkurat sånn, evt ta med huskelapp. Det har jeg gjort mange ganger, blir så satt ut i situasjonen. Det finnes hjelp å få, men med angst så er det mye jobbing med tankene som kreves. Det finnes så klart også medisiner som kan hjelpe med å mindre symptomtrykket, men hjelper jo ikke på selve årsaken. Min psykolog sier: Det går ikke an å være redd og avslappet på samme tid! (Så hun er imot å medisinere vekk symptomer og heller jobbe med årsaken). Men når symptomene er overveldende og går ut over søvn, daglig funksjon og prestasjon på jobb, så trenger en litt drahjelp en periode. Virker veldig slitsomt å ha det slik som du har det! Men det finnes hjelp å få. Lykke til 🌸 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #3 Skrevet 3. november 2020 Du kan ta med det du skrev her, og vise det? Det er klart du kan snakke med legen om sånt, psykisk helse og sånn voldsom angst som du har kan være vel så hemmende, ofte mer, enn fysiske ting! Du kan få henvisning til en behandler og finne ut hvordan du kan jobbe med det. Anonymkode: 00326...d77 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #4 Skrevet 3. november 2020 Søk psykteam i din kommune. De kan hjelpe. Er lavterskeltilbud så man får fort og god hjelp. Anonymkode: 736b4...3e6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #5 Skrevet 3. november 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har endelig bestilt meg legetime etter 1 år med masse angst som har gått utover hverdagen min. Jeg har nok egentlig slitt med panikkangst i flere år, for jeg har hatt mange tilfeller hvor jeg knapt får puste, armene blir nummen, pulsen øker og det føles ut som kroppen skal gi opp. Veldig ekkelt, jeg har aldri snakket med noen om det og det har kommet og gått litt utifra situasjon og hvor stressende livet er. Det siste året har jeg derimot opplevd at jeg ikke får sove, våkner til med at kroppen rister og jeg ikke klarer å puste, føles ut som jeg har en stor kjøttbitt i halsen gjennom store deler av dagen - noe som gjør at jeg sliter veldig med å få i meg nok mat og helst unngår ting som ikke kan bli heeelt opptygd. Måltider trigger alltid angst, noe som også er slitsomt mtp lunsj på jobb, energinivå i løpet av dagen og sosiale sammenkomster. Gjennom dagen opplever jeg flere tilfeller hvor jeg føler en slags indre uro, hjertet dunker litt fortere og det er vanskeligere å puste - uten at det er så ille som andre tilfeller jeg har hatt. Jeg kan late som ingenting blant folk selv om jeg opplever det, men det er ubehagelig og påvirker meg såklart. Jeg lurer på om det finnes noe god hjelp for dette egentlig? Synes det virkelig veldig vanskelig og skummelt å snakke med fastlegen om dette, for som sagt har jeg aldri snakket om det med noen. Redd for å virke hysterisk, ikke bli tatt seriøst eller at det ikke er hjelp å få for det. Jeg føler jo ikke at det er noe fysisk galt med meg, selv om jeg har fysiske symptomer med halsen. Opplever veldig spente muskler i hals, nakke og skuldre. I blant hodepine på grunn av det. Natt til i går klarte jeg bare sove 4 timer, resten satt jeg våken og slet med pusten, svettet, gråt, hjertet dunket full fart og jeg bare klarte ikke roe meg ned og slappe av. Så fort jeg nærmet meg å slappe av fikk jeg brått ikke puste igjen.. 8 timer jobb etter den natten var ganske hardt. Gruet meg til å legge meg igjen.. Dette fikk meg altså til å nå bestille legetime. Noen andre her som har erfaring med å ta opp psykiske problemer, kanskje angst? Anonymkode: 73712...b81 En liten trøst til deg. Vi er flere. Vi er mange. Jeg er også en av de. Har det veldig likt som deg, mye panikkanfall med pustevansker som bygger seg opp. Til slutt er det utholdelig. Jeg er 32år idag og har levd med dette i 11år. Jeg vurderer også å prate med noen. Jeg fikk betablokker av legen, men hjelper kun der og da.(mot hjertehopp) Jeg vil ikke bare ha medisin. Jeg våkner også og gråter med hjertebank som galloperer. Jeg syntes du skal prate med psykolog. Kanskje en kognitiv lege? Som kan roe ned? Eller? Jeg er i samme båt som deg, så følger denne. Klem til deg Anonymkode: c94a6...e08 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #6 Skrevet 3. november 2020 Fastlegen er et bra sted å begynne. Fastlegen kan henvise deg videre, til dps, eller lav-terskeltilbud som psykologisk sykepleier o.l. Mitt råd er å bestille dobbel-time hos legen. Leger har ofte dårlig tid, og det er IKKE lett å snakke om vanskelige ting når legen sitter ytterst på stolkanten og ser på klokken. Jeg fikk hjelp via fastlegen da jeg slet med alvorlig fødselsdepresjon. Hun var utrolig fårståelsesfull og trøstende, og hjalp meg så jeg kom til hos dps raskt. Anonymkode: a08c0...6cd 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #7 Skrevet 3. november 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fastlegen er et bra sted å begynne. Fastlegen kan henvise deg videre, til dps, eller lav-terskeltilbud som psykologisk sykepleier o.l. Mitt råd er å bestille dobbel-time hos legen. Leger har ofte dårlig tid, og det er IKKE lett å snakke om vanskelige ting når legen sitter ytterst på stolkanten og ser på klokken. Jeg fikk hjelp via fastlegen da jeg slet med alvorlig fødselsdepresjon. Hun var utrolig fårståelsesfull og trøstende, og hjalp meg så jeg kom til hos dps raskt. Anonymkode: a08c0...6cd Må man ha time først hos lege for å bli vidersendt til dps? Anonymkode: c94a6...e08
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #8 Skrevet 3. november 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må man ha time først hos lege for å bli vidersendt til dps? Anonymkode: c94a6...e08 Ja, man må henvises av lege. Og legen henviser ikke uten å ha hatt time med deg i forkant. Anonymkode: a08c0...6cd
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #9 Skrevet 3. november 2020 Tusen takk for tilbakemeldinger, det hjelper å høre andres erfaringer og råd! Fikk legetime på torsdag, så er ikke lange stunden igjen til jeg får snakket med legen min. Kunne ønske det fantes en mirakelkur for å bli kvitt dette, men forhåpentligvis får jeg god hjelp framover ☺️ Ts Anonymkode: 73712...b81
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #10 Skrevet 3. november 2020 Fastlege er stedet å starte, men de har liten kompetanse om psykisk helse. Skal mye til for at DPS tar deg inn. Så bruk alle tilbud som er mulig, via kommunen også. Anonymkode: 3036e...29c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå