AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #1 Skrevet 3. november 2020 Hei! Jeg har et problem jeg ikke klarer å løse på egenhånd, og oppsøker derfor forumet i håp om andre som har opplevd lignende som vil kunne være til hjelp.. Så, jeg er en sesongallergiker til vanlig. Er allergisk mot bjørk, burot, pollen og sannsynligvis alt med pels. Katt er det jeg reagerer mest på. Men.. Nå har det seg slik at pollensesongen er over, og jeg så frem til et halvår uten symptomer som rennende nese, kløende hals og kløende øyner. Problemet mitt er at jeg i de siste netter har våknet av en ekstrem kløe i hals, rennende nese (må ha papir på nattborde til enhver tid), og nyser konstant når jeg våkner. I natt var det ordentlig ille. Våknet klokken 5 av en sånn kløe i halsen at jeg ikke fikk til å legge meg for å sove igjen. Jeg ble bare liggende å gruble fordi jeg aldri har opplevd lignende utenom pollensesongen! Vasket soverommet igår og skifta sengtrekk på senga. Vi har INGEN husdyr, så det er ingenting som skal tilsi at jeg skal oppleve denne allergien. Vi overtok nytt hus i august, som er bygd i 2015 (for å utelukke sopp/fuktskader), og det er ventilasjonsanlegg i hele huset, samt soverommet (hvis det har noe å si?). Det jeg vet er at det tidligere har vært katt i huset, kan det derfor være at det må skiftes filter i ventilasjonsanlegget ettersom det kan være kattehår fra tidligere? Samtidig tror jeg ikke det, for denne allergien oppstår KUN på natterstid etter jeg har sovet noen timer, og er verst på morgenen. Vi kjøpte oss en sengavel i august, den er ikke i skinn men i stoff. Kan det være at jeg reagerer noe mot denne i og med at de samler en del støv? Jeg vet ikke hva det kan være, så jeg tenker å støvsuge madrassen idag, vaske dyne og pute på 60grader og kanskje støvsuge gardinene. Finner ikke frem til hva det kan være, og det irriter meg sånn. Dette tar hele nattesøvnen min og jeg er sliten når jeg står opp. Tenker å forsøke å ta ut sengaveln for ei natt å se om det kan ha noe å si.. Nå trenger jeg bare flere konsirasjonsteorier.. Noen ideêr? Anonymkode: 20045...530
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #2 Skrevet 3. november 2020 Jeg reagerer selv mest på noe hvert år fra ca september ( av og til august), til det blir skikkelig kaldt. Jeg har gått ut i fra at det er soppsporer i lufta. Jeg har også lært at sola dreper soppsporer og har derfor tenkt at det forsterker konklusjonen min i og med at det er verst på nattestid. Selv om boligen er ny så er du ikke trygg for sopp. Faktisk er mange nye boliger verstingene fordi at de bygger for raskt til at støyp osv får tørket ut skikkelig. Vi har varmepumpe også her, hvis jeg ikke renser filtrene ofte nok så holder jeg på å dø, jeg hater den teite boksen! Ellers så kan du jo reagere på materialet dyna og puta består av. Selv må jeg holde meg unna dun. Selv om de skryter på seg at de er så gode at de er allergivennlig.. For meg så er det bare piss. Anonymkode: 13d42...86d
MiniMjau Skrevet 3. november 2020 #3 Skrevet 3. november 2020 Mange reagerer på munnbind(engangs)...her på jobb er det allergier, hovnr øyne, utslett og rennende neser siden vi stort sett går med munnbind.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #4 Skrevet 3. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg reagerer selv mest på noe hvert år fra ca september ( av og til august), til det blir skikkelig kaldt. Jeg har gått ut i fra at det er soppsporer i lufta. Jeg har også lært at sola dreper soppsporer og har derfor tenkt at det forsterker konklusjonen min i og med at det er verst på nattestid. Selv om boligen er ny så er du ikke trygg for sopp. Faktisk er mange nye boliger verstingene fordi at de bygger for raskt til at støyp osv får tørket ut skikkelig. Vi har varmepumpe også her, hvis jeg ikke renser filtrene ofte nok så holder jeg på å dø, jeg hater den teite boksen! Ellers så kan du jo reagere på materialet dyna og puta består av. Selv må jeg holde meg unna dun. Selv om de skryter på seg at de er så gode at de er allergivennlig.. For meg så er det bare piss. Anonymkode: 13d42...86d Når jeg googla i natt kom det opp middallergi.. Jeg har forsåvidt aldri opplevd dette tidligere i mitt eget hjem, og senga er kjøpt i august, så madrassen er derfor ny og det skulle vært rart dersom jeg opplevde middallergi først når jeg fikk ny seng? Sengaveln er jo forsåvidt heller ikke så gammel, så den kan da ikke være så nedstøvet innvendig allerede? Anonymkode: 20045...530
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #5 Skrevet 3. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når jeg googla i natt kom det opp middallergi.. Jeg har forsåvidt aldri opplevd dette tidligere i mitt eget hjem, og senga er kjøpt i august, så madrassen er derfor ny og det skulle vært rart dersom jeg opplevde middallergi først når jeg fikk ny seng? Sengaveln er jo forsåvidt heller ikke så gammel, så den kan da ikke være så nedstøvet innvendig allerede? Anonymkode: 20045...530 Hvis du har ny seng og ny sengegavl ligger nok svaret i en av de. Er det memoryfoam dere har kjøpt? Vær i såfall obs hvis dere svetter mye om natta eller den på annet vis blir våt. De mugner EKSTREMT fort innvendig og da står luftveisproblemene i kø. Anonymkode: 00972...987 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #6 Skrevet 3. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har ny seng og ny sengegavl ligger nok svaret i en av de. Er det memoryfoam dere har kjøpt? Vær i såfall obs hvis dere svetter mye om natta eller den på annet vis blir våt. De mugner EKSTREMT fort innvendig og da står luftveisproblemene i kø. Anonymkode: 00972...987 Vi kjøpte senga Zen Atlantic fra bohus, står ingenting om memoryfoam (tror jeg). Står at overmadrassen er i softflex. Da jeg våknet inatt var jeg ganske varm/svett, men jeg tror det var på grunn av at jeg sovnet inntil samboer i natt. Det løste seg når jeg fikk flyttet meg for meg selv😅 Er nesten som jeg gruer meg til å skal legge meg i natt, noe som egentlig er dagens høydepunkt for meg til vanlig.. Anonymkode: 20045...530
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #7 Skrevet 4. november 2020 TS her. - Vi fjerna sengaveln ut av soverommet i natt for å teste, samt snudde overmadrassen og vasket dyne/pute på 60°. Resultat: Våknet av rennende nese i natt, men INGEN kløe i hals. Klarte lett å legge meg for å sove igjen..? Jeg elsker den sengaveln, blir kjipt å måtte selge den dersom den er problemet😓 Anonymkode: 20045...530
Mokkilokki Skrevet 4. november 2020 #8 Skrevet 4. november 2020 (endret) Du kan reagere på midden i senga, alle har det. Kanskje du skulle fått tatt en ny allergitest Kanskje du skulle prøvd og støvsuge madrassen på begge sider Endret 4. november 2020 av Mokkilokki 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #9 Skrevet 4. november 2020 Jeg har middallergi og må skifte på senga ca tredje hver dag. I tillegg lufter jeg dyne, pute og overmadrass hver dag. Det er slitsomt og tidkrevende men det har hjulpet. Jeg ble liksom tett i nesen med en gang jeg la meg til, og klødde over hele kroppen før. Nå hender det at jeg våkner litt tett, men det verste av kløen er borte nå som jeg skifter så ofte. Anonymkode: f0593...035 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #10 Skrevet 4. november 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har middallergi og må skifte på senga ca tredje hver dag. I tillegg lufter jeg dyne, pute og overmadrass hver dag. Det er slitsomt og tidkrevende men det har hjulpet. Jeg ble liksom tett i nesen med en gang jeg la meg til, og klødde over hele kroppen før. Nå hender det at jeg våkner litt tett, men det verste av kløen er borte nå som jeg skifter så ofte. Anonymkode: f0593...035 Skifter du på senga hver tredje dag? Hørtes litt slitsomt ut ja, skifter som regel hver 14 dag her😅 Jeg vasket dyna/puta og skifta på senga pånytt igjen igår, men jeg tok også ut sengaveln så jeg er usikker på om det er vaskinga av dyna/puta eller gaveln som isåfall var hovedårsaken.. Renner enda av nesa om natta, så jeg ble liksom ikke helt kvitt det heller. 34 minutter siden, Mokkilokki skrev: Du kan reagere på midden i senga, alle har det. Kanskje du skulle fått tatt en ny allergitest Kanskje du skulle prøvd og støvsuge madrassen på begge sider Ja, hvis problemet vedvarer vil jeg ta en ny test. Er flere år siden jeg testa allergiene mine Anonymkode: 20045...530
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #11 Skrevet 4. november 2020 Høres ut som støvmiddallergi. Har du prøvd med allergimedisin før sengetid? Kan og være sengegavelen er innsatt med noe kjemisk som du ikke lukter, så ville latt den lufte seg noen dager og testet igjen. Jeg støvsuger og skifter på senga hver uke, og tar medisiner daglig mot støvmidd. Anonymkode: bbd6e...650
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #12 Skrevet 4. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som støvmiddallergi. Har du prøvd med allergimedisin før sengetid? Kan og være sengegavelen er innsatt med noe kjemisk som du ikke lukter, så ville latt den lufte seg noen dager og testet igjen. Jeg støvsuger og skifter på senga hver uke, og tar medisiner daglig mot støvmidd. Anonymkode: bbd6e...650 Uff, håper ikke jeg får allergi mot det og.. Syns jeg er nok plaget med husdyr og pollenallergi. Midd er jo ikke akkurat lett og bli kvitt heller. Har alltid aerius allergitabletter tilgjengelig i hus, så jeg skal forsøke å ta det om kveldene før leggetid. Vanligvis har jeg ikke behov for allergimedisin annet enn sesongen, men det kan kanskje være at jeg må ta det året rundt da🤧 Anonymkode: 20045...530
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå