Gå til innhold

Utbrent av jobb?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er ei dame i 20-årene som føler jeg har gått på en skikkelig vegg i forhold til jobben min, og trenger rett og slett bare å snakke om det. Kanskje høre om det er andre der ute som sliter med det samme. Har jobbet samme plass i tre år nå og har igjennom hele denne tiden hatt mye problemer med hvordan ting har blitt håndtert i forhold til oss som jobber her og generell trivsel. Jobben i seg selv er veldig grei, men det har vært litt styr angående arbeidsmiljøloven ol. men de kommer unna med mye, da vi ikke har tariffavtale. Det er sikkert mye jeg heller ikke forstår da jeg ikke har satt meg så nøye inn i regelverk så mistenker de utnytter sikkert det til de grader. 

Det har vært mange påtvunget ekstra skift og dobbeltvakter opp igjennom årene da vi ikke har så mange ansatte og alltid jobber alene. Hvis noen ringer inn syk er det ALLTID et problem og slik har det vært siden jeg startet. Det lander alltid på meg eller min andre kollega. Hvis vi overhodet prøver å si nei, noe vi har gjort mange ganger, får vi samme beskjed hver gang at vi bare MÅ stille opp denne gangen, hvis ikke må sjappa stenges (noe som tydeligvis er så krise) Det er så mange ganger st jeg ikke klarer å huske alt men husker spesielt godt en gang jeg var på restaurant i nabobyen og feiret bursdagen min. Fikk telefon fra jobb og måtte komme. Sa nei flere gangen, forklarte situasjonen men de sluttet ikke å ringe. Jeg ga opp til slutt fordi det ble så ubehagelig. 

I går kveld fikk jeg telefonen igjen med spørsmål om jeg kunne jobbe. Jeg sa nei (kom opp med en grunn da jeg rett og slett er sliten og trenger litt fri av og til jeg også) men selv da fikk jeg beskjed om at jeg bare måtte siden ingen andre kunne. Jeg sto på midt og mente dette har pågått så lenge nå at det må gjøres noe med det. Men fikk kun til svar at sjefen mente jeg ikke hadde jobbet noe ekstra i Oktober (noe jeg har) så da burde det jo ikke være noe problem. Som om det er en selvfølge at jeg alltid skal ha ekstra tilkalling hver måned. Føler at jeg blir fremstilt som lat når jeg sier nei. 

Uansett hvilken grunn jeg har hatt før også, så har jeg måtte gjøre om mine planer og komme til jobb fordi alle andres planer er mye viktigere enn mine. Samme problem har den andre kollegaen jeg nevnte før. Hvis en av oss blir syk går det utover den andre fordi ingen andre stiller opp og det fører til tvang.

Vi to jobber allerede mest av alle og vi har flere tilkallingsvakter som mildt sagt aldri kan jobbe tilkalling. 

Jeg hadde ikke hatt problemer med å jobbe ekstra om det var permanent og planlagt men når det blir konstant innkalling og tilfeldigheter går det utover psyken. Jeg tørr nesten ikke legge planer med mindre det er noe som er i nærheten eller bare tar kort tid. 

Familien min bor lengre unna og jeg får sjeldent muligheten til å se dem, og mange ganger har det bare måtte bli kansellert da jobb kaller. Har både tidlig og sein vakter og åpen hver dag i uka så det vil si jeg føler jeg må være klar til hver tid. 

Føler meg så ufattelig sliten og lei til tider men tørr ikke slutte, da jeg nettopp har kjøpt leilighet og kan ikke klare meg uten lønna. Bor også på landet så jobb muligheten ellers er heller ikke noe å snakke om. Jeg søker men konkurrerer med sikkert hundrevis av andre mennesker som har bedre selvtillit og utdannelse enn meg. 

Man kan sikker skylde litt på meg for å være et ja menneske, men du kan prøve å jobbe en plass for ingenting er bra nok. Du må gjerne bidra mer enn du trenger og kunne litt av hvert om alt som du egentlig ikke ha rnoe med å gjøre. Sjeldent en takk, ofte negative tilbakemeldinger fra sjefen og kunder som konstant klager på alt du ikke har noe kontroll over. Det går sånn ut over psyken at man begynner å tro det selv. Føler ikke jeg er bra nok for denne plassen eller noen annen arbeidsplass. Jeg gjør det jeg kan men det er ikke bra nok, og når jeg prøver å ta vare på meg selv ved å si nei så går det heller ikke. 

Jeg er så sliten og utbrent. Vet ikke hva jeg skal gjør med meg selv. Har mest lyst til å få sykemelding, men vet ikke om man får det for slikt og føler alltid jeg må forklare meg selv ovenfor arbeidsgiver. 

Skulle likt å se hvor bra de klarer seg uten meg, men da igjen sitter kollegaen min med alt alene siden de andre sjeldent stiller opp. Jeg har ikke samvittighet til det. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidslivet er hardt, det tar ikke hensyn til mennesket. Er vi som skal tilpasse oss, uansett. Ikke motsatt.

Så beste tipset er å jobbe minst mulig, se hva du kan klare deg på. Leve enkelt, fjern materialismen fra livet ditt. Ikke kjøp deg ting. Kun det du trenger.

Aldri jobb mer ekstra, du skal aldri føle skyld for en arbeidsgiver. Slutt å vær JA-menneske, det er samme som å være slave.

Ta vare på deg selv, ingen andre gjør det.

Anonymkode: 6c2bf...a02

• Liker 1
Skrevet

Det korte svaret her er ja, det skjer mange. Bestill en legetime og forklar det samme som du har gjort her, om du trenger sykemelding for å få en pause er det ok. Gjør det kjapt, før du blir sengeliggende i lang tid.

Anonymkode: 8bf71...427

• Liker 1
Skrevet

Og - du skal ikke forklare deg til arbeidsgiver ved sykemelding, de har ikke rett til å vite diagnose.

Anonymkode: 8bf71...427

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Eit langt innlegg der du forsøker å gji en skildring av din kvardag på jobben.   Har  mange års yrkesærfaring, og vert  på 2-3 arbeidsmiljøkurs + valgt som hovudverneombud.    Har sjølv opplevd å gått på en skikkeleg smell, og det var før noen viste hva ordet utbrenthet var.      Tidligere så var snakk om at folk  bare vare  utslitne, og passienten oppsøkte eit  legekontor og han / hun  gjekk utatt glad og fornøyd  med noen dagers sykmelding i hånden.    

De psykososiale forhold på en arbeidsplass er avgjørende for trivselen på ein arbeidsplass, og det er arbeidsgivers ansvar uavhengi av om ein  har tariffavtale eller ikkje å legge tilrette for eit forsvarleg arbeidsmiljø / arbeidstid m.m.    Den normale arbeidstid er idag 37,5 timer,  og alt  arbeid utover det blir regnet som overtid.  

3. Merarbeid/overtid: Loven definerer merarbeid som arbeid innenfor grensen for alminnelig arbeidstid (hovedregel: 9 timer), mens overtid er tid som krysser denne grensa. Arbeidsgiver kan pålegge ansatte å jobbe overtid innen visse timesgrenser dersom behovet er «særlig og tidsavgrenset».

https://www.arbeidslivet.no/Arbeid1/Arbeidstid/Intro-til-arbeidstid/

Ustabil arbeidskraft er ofte eit problem både  for arbeidsgiver, og ansatte.   Jobbet en tid på en arbeidsplass der flere ofte måtte vera hjemme grunnet "sykt barn", og flere var ofte borte regelmessig fra jobben. (ustabil arbeidskraft)   Det at en av foreldrene  må vera hjemme når barn er syke har  eg ingen problem med å skjønne, men problemet er bare at på ein arbeidsplass m/ eksempl.vis 3 ansatte, og 1  borte fra jobben utgjer  det  1/3 av arbeidstokken.   Arbeidsmengden blir ikkje redusert sjølv om noen er borte fra jobben, men  inneberer bare at de øvrige  arbeidstagerne får økt arbeidspress.   Ein har sjølvsagt ingen garantier for at folk kan bli syke, og det er noe ein arbeidsgiver må ta høgde for.   Kanskje kan han kontakte NAV og nytte noen av de mange hundretusen  som går arbeidsledige / tilkallingsvikarer.

Mange arbeidsgivere "Utnytter " ofte de beste folka, og er du ein "Ja-person"  som tenker mer på bedrifta en deg sjølv så er du en sårbar person som kan bli utslitt / utbrendt.  

Mitt råd til deg er at du m/ enkelhet bør ha kontroll m/ antall timer.   Dette blir dokumentert  igjennom inn / utstempling på bedrifta,   Dessuten er det viktig at du har en arbeidskontrakt å forholde deg til , og der det går frem hva som er din arbeidsoppgave. 

https://www.bibforb.no/faq/hvilke-oppgaver-har-et-verneombud/

Bedrift m/ over 5 ansatte er lovpålagt å ha eit verneombud, og kanskje kan du snakke med han / hun.   Kanskje kan dere gå saman om å organisere dere i eit forbund.   Det koster litt, men da har ein idet minste noen som kan gji støtte og råd om ein føler behov for det.

Det er ofte slik at mange føler eit rbeidspress i nedgangside,  og det er arbeidsgivers marked, men her handler det om kompetanse.  Det er ikkje bare å løpe utpå gata å hente inn folk når det trengs.   En seriøs arbeidsgiver gjir ikkje oppsigelse til en  ansatt som har høy arbeidsmoral, mog er pliktoppfyllende.    Ustabil arbeidskraft er derimot en utfordring, her bør arbeidsgiver ta grep så de øvrige ansatte ikkje blir utbrendt.

Endret av Anonym Bruker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...