Gå til innhold

Hvordan slutte med karbohydrater?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Elder Millennial

Jeg har hatt hjelp av ernæringsfysiolog til å gå ned rundt 60kg. Det jeg synes er mest bærekraftig over tid er å ikke slutte med noen matvarer, men fokusere på hva jeg vil spise mere av. Fex frukt og grønt til hvert måltid, gode proteinkilder å karbohydrater som metter. Jeg har telt kalorier i en periode da jeg innbiller meg at jeg spiser så mye mindre enn det jeg faktisk gjør. Det er viktig at du spiser nok, at du velger mat som holder deg mett. Det er mindre sannsynlig at du skeier ut hvis du er god å mett hele tiden. Det er mine beste råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en helt merkelig idè dette som har oppstått, at man skal slutte med en helt essensiell bestanddel i maten.

Anonymkode: 440bd...4e0

Karbohydrater i den mengden vi spiser idag er en merkelig idé. Vi har utviklet oss over årtusener og hatt omtrent samme kosthold; variert, sesongbasert, periodevis. Karbohydratene kom fra frukt og bær, nøtter, røtter. Så kunne man spise mammut en hel måned. Og så, på brøkdelen av en evolusjon, ble hveten domestisert og grunnlaget for så det store karbohydrat inntaket. Senere kom sukker. 

Poenget mitt er heller motsatt. Ikke rart det kommer mye helsefordeler frem ved å spise lavkarbo, eller i det mindre antiinflamatorisk, da det er DET våre kropper er laget for. 

Anonymkode: f9aaa...64a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2020 den 22.31, AnonymBruker skrev:

Det "vanlige" rådet er jo nettopp kaloriunderskudd, noe som er selvforklarende. Rådet du ga meg er vel derfor ikke uvanlig, men "vanlig", som du beskriver? Trening og kaloriunderskudd er forståelig nok viktig for vektnedgang, men uavhengig om det var vektnedgang eller ikke som var målet, så spurte jeg etter råd angående redusert karbohydrat-inntak grunnet insulinresistens. Hvordan er da kaloriunderskudd relevant? 

❤️Takk❤️ for svar

Anonymkode: b2b89...0ef

Det vanlige er å underkommunisere at man trenger kaloriunderskudd, over tid, for å gå ned i vekt. Bare se hvordan folk tenker og snakker - du skriver selv at "trening og kaloriunderskudd er viktig for vektnedgang" - trening er ikke viktig for vektnedgang; kaloriunderskudd er til gjengjeld essensielt for vektnedgang! Jeg ga deg heller ikke "råd" om at du må ha kaloriunderskudd (noe som ville vært absurd), jeg understreket det - jeg ga deg derimot råd om hvordan du burde gå fram for å kunne være i et kaloriunderskudd over tid, og det ser det ut som du har oversett? Vektnedgang er bra for alle overvektige, og spesielt viktig for deg - bare det å gå ned i vekt, kan være nok til å bli frisk av insulinresistens. Karbohydrat er bare én av tre (fire) næringsstoffer som gir kalorier. Dermed kan du kutte ned på kaloriene som det måtte passe deg, og rådet mitt er altså at du gjør nettopp det, og ikke bare på slump velger en diett som tilfeldigvis er i vinden akkurat nå.

Takker for hjerter :smilyblomst:

Anonymkode: 5e586...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må bare spørre: hvorfor mener du kaloritelling er lettere å opprettholde i lengden? Man kan da bli sliten av å veie mat og telle kalorier også?

Anonymkode: d62a7...d9e

Kaloritelling er ikke det samme som kaloriunderskudd. Og hvis du blir sliten av å telle og veie, gjør du det feil. Dessuten er det ikke noe man skal behøve å gjøre i det uendelige. Poenget burde være å lære å spise på en god og fornuftig måte, og kaloritelling kan være veldig lærerikt, hvis man gjør det på en god og fornuftig måte. Jeg skjønte det selv - omsider, men jaggu satt det langt inne.

Vektnedgang forutsetter en viss type og mengde restriksjoner, det kommer man aldri utenom. Men noen restriksjoner fører ikke til vektnedgang, bare til stress - ofte med vektøkning som konsekvens. Det folk blir lei av, er urimelige restriksjoner. Og hva som oppleves urimelig, er individuelt. Noen synes alle restriksjoner er urimelige, uansett, og disse kommer aldri noen vei. Noen ser på vektnedgang som en slags kamsport, og de kommer heller aldri noen vei. Men de som angriper problemet rasjonelt og konstruktivt, de vil alltid lykkes. 

Anonymkode: 5e586...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en helt merkelig idè dette som har oppstått, at man skal slutte med en helt essensiell bestanddel i maten.

Anonymkode: 440bd...4e0

Så du mener at dette er noe nytt? Les deg opp. 

Ingen her snakker om et kosthold kun basert på kjøtt, fisk og egg. (det er noe helt nytt, samtidig ikke, når man tenker seg om, i perioder har urfolk levd nøyaktig sånn, men de tar med seg innmat også, og ikke bare biffen) 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Karbohydrater i den mengden vi spiser idag er en merkelig idé. Vi har utviklet oss over årtusener og hatt omtrent samme kosthold; variert, sesongbasert, periodevis. Karbohydratene kom fra frukt og bær, nøtter, røtter. Så kunne man spise mammut en hel måned. Og så, på brøkdelen av en evolusjon, ble hveten domestisert og grunnlaget for så det store karbohydrat inntaket. Senere kom sukker. 

Poenget mitt er heller motsatt. Ikke rart det kommer mye helsefordeler frem ved å spise lavkarbo, eller i det mindre antiinflamatorisk, da det er DET våre kropper er laget for. 

Anonymkode: f9aaa...64a

Enig. I tillegg har mengden gluten økt fordi det ofte er tilsatt. 

Våre beste- og oldemødre hadde en helt annen hverdag enn vi har, som var preget av hardt fysisk arbeid. Kulturen rundt måltider var også i mange tilfeller en helt annen, man samlet seg rundt bordet og satt ikke foran tv-en for å kose seg. 

Ts ba om råd, ikke om lavkalori, men om karboredusert kosthold. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kaloritelling er ikke det samme som kaloriunderskudd. Og hvis du blir sliten av å telle og veie, gjør du det feil. Dessuten er det ikke noe man skal behøve å gjøre i det uendelige. Poenget burde være å lære å spise på en god og fornuftig måte, og kaloritelling kan være veldig lærerikt, hvis man gjør det på en god og fornuftig måte. Jeg skjønte det selv - omsider, men jaggu satt det langt inne.

Og hva er den riktige måten å telle kalorier på? Det er jo unektelig en jobb å veie all mat og så bruke tid på å logge det i en app?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Jytte skrev:

Enig. I tillegg har mengden gluten økt fordi det ofte er tilsatt. 

Ikke bare er mengden gluten økt fordi det er tilsatt, men kornet i seg selv har mer gluten. Og andre vekster har mer lektiner (gluten er også et lektin), mer oksalater osv. Slike stoffer er insektsmiddelet til plantene. Planter som produserer mer av slike stoffer er mindre angrepet av insekter. Dessverre er disse stoffene også skadelig for mennesker...

Anonymkode: fe2be...0f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Det er kun kaloriunderskudd som gir vektnedgang, som anonym 5e586...4b1 skriver. Om man vil kutte ut en eller flere matvarer/matvaretyper, så gjør man det ofte bare vanskeligere for seg selv. Går man ned i vekt ved en diett med f.eks lite karbohydrater, så går man ikke ned fordi man har kutta ut karbohydrater, men fordi man ved å kutte ut karbohydrater har redusert kaloriinnholdet betraktelig. Karbohydrater i seg selv er jo ikke farlig eller usunt, men mange overvektige spiser nok "feil" karbohydrater, f.eks mye søtt og snacks. Å spise brød og poteter er derimot hverken usunt eller farlig, selv om diverse kostholdsguruer prøver å innbille oss noe annet. Så jada, det går an å gå ned i vekt ved å kutte ut karbohydrater, men det er kaloriunderskudd som gjelder uansett metode. Og å kutte ut matvarer/matvaregrupper gjør det vanskeligere å holde vekta på sikt.

Til de som snakker om hva som er "naturlig" for mennesker - siden jordbruksrevolusjonen i yngre steinalder har mennesker flest basert kostholdet sitt på karbohydrater, dvs. korn (inkl. ris). Folk flest levde på grøt og brød, evt. ris i land der det har blitt dyrka (i mange land lever de fattige fortsatt så og si utelukkende på ris).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er kun kaloriunderskudd som gir vektnedgang, som anonym 5e586...4b1 skriver. Om man vil kutte ut en eller flere matvarer/matvaretyper, så gjør man det ofte bare vanskeligere for seg selv. Går man ned i vekt ved en diett med f.eks lite karbohydrater, så går man ikke ned fordi man har kutta ut karbohydrater, men fordi man ved å kutte ut karbohydrater har redusert kaloriinnholdet betraktelig. Karbohydrater i seg selv er jo ikke farlig eller usunt, men mange overvektige spiser nok "feil" karbohydrater, f.eks mye søtt og snacks. Å spise brød og poteter er derimot hverken usunt eller farlig, selv om diverse kostholdsguruer prøver å innbille oss noe annet. Så jada, det går an å gå ned i vekt ved å kutte ut karbohydrater, men det er kaloriunderskudd som gjelder uansett metode. Og å kutte ut matvarer/matvaregrupper gjør det vanskeligere å holde vekta på sikt.

Til de som snakker om hva som er "naturlig" for mennesker - siden jordbruksrevolusjonen i yngre steinalder har mennesker flest basert kostholdet sitt på karbohydrater, dvs. korn (inkl. ris). Folk flest levde på grøt og brød, evt. ris i land der det har blitt dyrka (i mange land lever de fattige fortsatt så og si utelukkende på ris).

Endelig et fornuftig innlegg i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS! 

Hvis du er glad i ris og pasta, men vil ha det uten karbo? Da kan jeg anbefale Miracle rice. Kun 8kcal pr 100gram. Bruker du den til grønnsaker og fisk/kylling, så får du god metthetsfølelse. 

Lykke til!😊

Anonymkode: 1a19c...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Jeg tenkte som deg, helt til jeg lærte mer om lavkarbo. Etter ett år på Grete Roede gikk jeg ned 5 kg, etter sammen kalorimengde men som lavkarbo har jeg gått ned 15 kg på 2,5 mnd. Mengde kalorier er viktig, men det er faktisk ikke alt, type kalorier er også viktig. 

Anonymkode: bf618...1fb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...