Gå til innhold

Hvordan slutte med karbohydrater?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av helsegrunner har jeg blitt anbefalt å kutte mye ned på karbohydrater i kosten en periode, og ble tipset om lavkarbo. Brød, pasta og ris er ikke den store utfordringen for meg, men sukkerholdig mat og generelt søtsaker/bakst. Jeg har i tillegg blitt oppdratt til å velge mat med lavt fettinnhold og vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

Noen som har gått på lavkarbo-diett før og som har tips å komme med? Hva funket eller funket ikke for deg? Hvor ofte/mye spiste du? Drakk du (sukkerfri) brus/kaffe/saft? Hva bestod en vanlig middag av for deg?

Setter pris på svar, så takk 🥰

Anonymkode: b2b89...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det for slags helsegrunner? Det er ikke så viktig, men vet du om anbefalingen gikk spesifikt på "karbohydrater", eller om det bare var en måte å gjøre en oppfordring om å spise sunnere, litt mer "spiselig"? Dette vil legge noen føringer for hva du bør og kan gjøre. For meg ser det nemlig ut som du blir bedt om å kutte ned på kaker og godteri, og at du ikke behøver å tukle med middagene.

Jeg har selv utforsket, men så droppet, lavkarbo, og helsefordelene er de samme bare ved å spise mer balansert og variert. Det er dessuten både enklere, og hyggeligere, og dermed lettere å holde seg til, enn både lavfett og lavkarbo.

Anonymkode: 5e586...4b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har anbefalt deg lavkarbo? Lege?

Jeg ville fått noen som kan ernæring til å sette sammen en god matplan som passer til deg. Og hvis dette handler om vekt kan det jo være et alternativ å ta kontakt med en PT som kunne laget både treningsplan og matplan 🙂

Ofte er det ikke mye som skal til for at kostholdet blir mye bedre, men vi trenger ofte hjelp til å få det til.

Anonymkode: 12973...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det for slags helsegrunner? Det er ikke så viktig, men vet du om anbefalingen gikk spesifikt på "karbohydrater", eller om det bare var en måte å gjøre en oppfordring om å spise sunnere, litt mer "spiselig"? Dette vil legge noen føringer for hva du bør og kan gjøre. For meg ser det nemlig ut som du blir bedt om å kutte ned på kaker og godteri, og at du ikke behøver å tukle med middagene.

Jeg har selv utforsket, men så droppet, lavkarbo, og helsefordelene er de samme bare ved å spise mer balansert og variert. Det er dessuten både enklere, og hyggeligere, og dermed lettere å holde seg til, enn både lavfett og lavkarbo.

Overvekt.

Anonymkode: bb466...2ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overvekt.

Ok. Det eneste du trenger å gjøre for å gå ned i vekt, er å redusere kaloriinntaket. Men ganske mye, så du må være nøye med at det du sitter igjen med, gir deg nok av alle næringsstoffene du trenger. Og du må gjøre det lenge, så du må være nøye med at du ikke kutter ut noe du ikke kan leve uten. 

Alt annet faller i en av to kategorier: enten støy eller nyttige grep. Hva som er hva, er tildels individuelt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dette tipset som er enklere enn alt annet jeg har hørt om.

1 neve ris/pasta/potet//nudler (jeg spiser nok litt mer enn dette, ca 1 dl minst, tørrvare) (1 pk nudler uten krydder/oljeposene)

1 neve fisk, kjøtt, fugl (evt 1 stk fiskestykke laks eller torsk)

2 never grønnsaker

Fungerer fint til både lunsj og middag.

Frokost er frukt og bær Appelsiner, clementiner, bringebær, druer, I passende mengde. Glem alt rådet om minst 500 gram frukt/bær pr dag. Spis det du syns faller naturlig for deg.

Spis når du er sulten, dvs ikke før kl 12, og ikke etter kl 20 (da får du naturlig faste med i systemet.

Bruk så lite du kan av sauser, wooksauser som inneholder sukker. Litt er nok til smak. Kutt alt av kunstige søtningsmidler.

Legg merke til hvordan du føler deg etter at du har spist din favorittkake/bolle. Jeg oppdaget at jeg egentlig ikke likte det jeg trodde jeg likte.

Har prøvd både veganer, carnivore, lavkarbo, grete roede, men landet på å spise kylling, biff, torsk og laks pluss erter, gulrot, løk, hvitløk, nudler, makaroni, poteter, div wooksauser, kjøper iblant spiralloff(!) og meierismør og hvitost, agurk og jordbærsyltetøy for å unne meg noe ekstra. Magen tåler det, det er det viktigste nå. Og ja, lager lapskausblanding med biff kuttet i strimler.

Salt med jod, pepper, basilikum, 

Helt enkelt men samtidig med nok variasjon. Av en pk mørbiff på 150-180 gram deler jeg den i 2, fordi jeg ikke trenger så mye kjøtt og føler meg bedre på mindre mengder. Samme med kyllingen, en pk med 2 fileter deles i 4 porsjoner.

Unntaket er dersom jeg kjøper en pk fersk torsk på 380 gram. Da bruker jeg hele til potet, matfløte, makaroni, litt vann, salt, pepper og lager plukkfisk (fjerner ben som måtte være att i fisken) og surrer alt i en gryte under omrøring. Nok til 2-3 porsjoner, og jeg spiser alt om jeg ønsker det. Slipper det fysiske ubehaget sammenlignet med om jeg hadde spist lapskaus med 150 gram biffkjøtt. Fisk er mye lettere for min mage enn kjøtt.

Dette er ikke betraktet som lavkarbo og slikt, men det er det som funker for meg. Kanskje du og andre får noe nytte eller tips ut av mine erfaringer. Mengden av snop og bakevarer jeg spiste tidligere er omtrent null pga denne endringen. Tidligere giikk det i pizza, boller, kaker, pannekaker, smågodt, hamburgere osv....

Tidligere kunne jeg også forsøke å følge anbefalingen om 800 gram grønnsaker hver dag, men det ble altfor mye for ,min mage, alt i alt. Og etterhvert er det flere grønnsaker jeg rettogslett ikke liker lenger og ikke spiser så ofte.

Noen vil sikkert lure på hvorfor jeg tar med matfløte. Det er fordi jeg har oppdaget at den er super til så mye. Det gjør at jeg ikke trenger hvetemel feks i sauser. Til pasta feks, stekt kylling (eller fisk), løk, hvitløk, grønne erter og ca 1 dl matfløte salt og pepper. Blir fin hvit pastasaus. (ikke bruk lettvarianter av meieriprodukter, de gir ikke samme resultat)

Anonymkode: 1648b...961

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overvekt.

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har anbefalt deg lavkarbo? Lege?

Jeg ville fått noen som kan ernæring til å sette sammen en god matplan som passer til deg. Og hvis dette handler om vekt kan det jo være et alternativ å ta kontakt med en PT som kunne laget både treningsplan og matplan 🙂

Ofte er det ikke mye som skal til for at kostholdet blir mye bedre, men vi trenger ofte hjelp til å få det til.

Anonymkode: 12973...5c3

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder ikke alle karbohydrater, nei, men søkte etter generelle tips fra andre som har/har hatt et kosthold bestående av lite karbohydrater.

Og ja, det er overvekt som delvis er årsaken. Den andre er insulin-resistens.

Personen som anbefalte meg å kutte ned på karbohydrater var helsepersonell. Personen som derimot anbefalte lavkarbo var en venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder ikke alle karbohydrater, nei, men søkte etter generelle tips fra andre som har/har hatt et kosthold bestående av lite karbohydrater.

Og ja, det er overvekt som delvis er årsaken. Den andre er insulin-resistens.

Personen som anbefalte meg å kutte ned på karbohydrater var helsepersonell. Personen som derimot anbefalte lavkarbo var en venninne.

Jeg svarte visst noen andre, men svaret mitt står definitivt ved lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte dette: Kyllingen og biffet som ikke brukes der og da legges i fryseposer i porsjoner, og fryses direkte. Fisken som evt ikke kjøpes fersk, som frossen torsk og laks i porsjonsstykker ligger alltid i fryseren. Jeg måtte kutte ut å kjøpe billige seipakker, slike avlange papkledde stykker fordi det ble umulig å tine opp kun den mengden fisk jeg ville ha. Det finnes frosne porsjonsstykker i poser slik som det gjør med frosne kyllingfileter. Jeg kjøper ikke frosne kyllingfileter, for 1 hel filet blir for mye kjøtt for meg, og dersom jeg tiner den må den spises. 

Om du syns 1 filet er passende for deg er det en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 7 kg ved å kutte ut brød, pasta og alle former for søtsaker, og spise mer proteiner og grønnsaker. And still going :) Får i meg fiber gjennom havregryn, og spiser fortsatt poteter, så noe karbo spiser jeg. Dette er en livsstilsendring og ikke en diett. Men jeg spiser meg mett og lever godt på dette.

Tenker at alle må finne et kosthold som passer for både seg selv personlig, OG for helsa si. Ingen her inne kan gi deg en mal på hva som passer for DEG og DIN kropp. Det er det bare du som kan finne ut av, jeg snakker av erfaring. Men det jeg på det sterkeste vil fraråde deg er ekstremdietter som både er usunt og som du ikke klarer å holde deg på over tid. Og så må du tenke både ernæringsmessig og variert matinntak, ikke gå i fella å tenke kun kalorier for da vil du aldri få et balansert kosthold - og balansert blodsukker og metabolisme. 

Anonymkode: 56283...fc6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser lite karbo naturlig fordi jeg tåler ikke hvete og veldig lite frukt. 
når jeg kuttet ut dette, blir kosten naturlig nok mye mindre karbo. 

det var vanskelig å kutte ut dette men det er bare en overgang. 

til middag spiser jeg fisk/fiskemat, grønnsaker og villris eller poteter. Spiser ikke kjøtt så bruker mye bønner og kikerter. 

for eks i dag spiser vi hvit fisk i ovnen. Søtpoteter og løk i ovnen, salat med avokado, eple, tomat, rød løk, agurk og salat, lime. 

til lunsj spiste jeg betesalat med geitost og valnøtter. 

spiser en sjokoladebar  eller to i helgen 

Anonymkode: a4d4a...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte visst noen andre, men svaret mitt står definitivt ved lag.

Å være i kaloriunderskudd er dessverre lite revolusjonerende eller konstruktivt, men takk likevel.

-TS

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En siste ting: Jeg har det samme problemet som deg, overvekt og insulin resistens. På pizza, boller, snop og FULLKORN produkter (pasta, brød osv)  svingte blodsukkeret mitt noe helt ekstremt og jeg ble ofte ekstremt trøtt like etterpå. Nå derimot er jeg våken og trenger ikke annen søvn enn de vanlige timene på natten. 

Så det er verdt å legge merke til om du tåler vanlig hvit pasta og brød/kornvarer bedre enn fullkornvarer.

Havregryn som noen også nevner, måtte jeg kutte ut. Magen min tåler ikke dette. I begynnelsen når jeg gikk for loff, hvit pasta, nudler og makaroni tenkte jeg at dette var helsprøtt, men for meg fungerer det faktisk. Jeg tror det hjelper at jeg ikke får i meg alle de kunstige stoffene i ferdige matvarer som pizza, boller, kunstige søtningsmidler, snop osv også. 

Og ja, kjøttdeig/karbonadedeig av alle sorter er også noe jeg har kuttet ut. Samt jeg kjøper ingen farseprodukter som pølser, fiskepinner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For egen del var «søtsuget» kjipest de første 2-3 ukene, så ga det seg. For min del så var det også best å kutte ut alt av fruktsukker, sukkerfrie-men-søtt-likevel-smaker osv, fordi å spise slikt gjorde at jeg opprettholdt søtsuget. 
Om dette er almenngyldig aner jeg ikke, men det var slik for meg. 

Anonymkode: 97541...498

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser lite karbo naturlig fordi jeg tåler ikke hvete og veldig lite frukt. 
når jeg kuttet ut dette, blir kosten naturlig nok mye mindre karbo. 

det var vanskelig å kutte ut dette men det er bare en overgang. 

til middag spiser jeg fisk/fiskemat, grønnsaker og villris eller poteter. Spiser ikke kjøtt så bruker mye bønner og kikerter. 

for eks i dag spiser vi hvit fisk i ovnen. Søtpoteter og løk i ovnen, salat med avokado, eple, tomat, rød løk, agurk og salat, lime. 

til lunsj spiste jeg betesalat med geitost og valnøtter. 

spiser en sjokoladebar  eller to i helgen 

Anonymkode: a4d4a...ab6

Takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk at selv om det kan føles vanskelig å kutte ut søtsaker, så er det noe som heter sukkeravhengighet. Jeg har hatt dette mange ganger og da har jeg trodd at jeg måtte få i meg sukker hver dag for å ha det bra. Dette er feil, og det går an å avvenne seg dette uansett hvor lenge man har hatt denne vanen. Jeg koser meg fortsatt litt i helgene, men unngår å skeie ut for da er det så lett å ta det med videre til hverdagen igjen. Det er også fullt mulig å kutte ut søtsaker fullstendig, det er bare en vane. Men dette må du kjenne på selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For egen del var «søtsuget» kjipest de første 2-3 ukene, så ga det seg. For min del så var det også best å kutte ut alt av fruktsukker, sukkerfrie-men-søtt-likevel-smaker osv, fordi å spise slikt gjorde at jeg opprettholdt søtsuget. 
Om dette er almenngyldig aner jeg ikke, men det var slik for meg. 

Anonymkode: 97541...498

Takk for innspill ❤️ Jeg tror du har rett. Har kuttet ut søte og usunne ting før og vet det er best, så jeg må bare komme over kneika

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og husk at selv om det kan føles vanskelig å kutte ut søtsaker, så er det noe som heter sukkeravhengighet. Jeg har hatt dette mange ganger og da har jeg trodd at jeg måtte få i meg sukker hver dag for å ha det bra. Dette er feil, og det går an å avvenne seg dette uansett hvor lenge man har hatt denne vanen. Jeg koser meg fortsatt litt i helgene, men unngår å skeie ut for da er det så lett å ta det med videre til hverdagen igjen. Det er også fullt mulig å kutte ut søtsaker fullstendig, det er bare en vane. Men dette må du kjenne på selv :)

Takk! Tror sukkerstopp må til i denne runden ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig enkelt. Bytte ut alle brødvarer/pasta/ris/sukker etc med grønt. Du kan ikke spise søtsaker. Ikke særlig frukt, men noe bær. Å kutte ut søtt må du gjøre. Det er hele poenget.

Når du går på lavkarbo så mister du etterhvert søtsuget. Jeg snackser på spekemat, ost, litt nøtter. Jeg spiser mye sjeldnere nå som jeg har gått på det en stund og har overhodet ikke sultfølelse på samme måte som før.

Drikker bare lettsaft og lettbrus, men ikke i store mengder, det er mer som kos.

Du må passe på å spise nok mat. Er du sugen så spis kjøtt/egg. Du må spise deg mett. Da vil kroppen justere seg etterhvert. Drikk mye vann og gå tur hver dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Tror sukkerstopp må til i denne runden ❤️

Masse lykke til! Jeg ser at du ikke svarte på det første innlegget jeg skrev her, et det en spesiell grunn til det? Som jeg påpekte tror jeg at dette går lekende lett med et balansert kosthold og kutte ut matvarer jeg nevnte, men lek deg litt frem til noe som passer for deg 😊 jeg tror at nøkkelen til å få bukt med sukkeravhengighet er å spise god mat! Håper at du har noen å dele matgleden med. Det hjelper mye❣️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...