Gå til innhold

Valpen er veldig interessert i biler

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en valp på 4,5 mnd. som er veldig interessert i bilene som passeres oss når vi går tur. Hun har veldig lyst til å løpe ut på veien både foran og etter bilene. Hun får skikkelig skylapper på når bilene kommer, og det hjelper ikke med godbiter da bilene er mer interessant. Da sitter jeg igjen med to alternativer slik jeg ser det. Enten bare fortsette å gå og dra hunden med meg, eller stoppe helt opp og holde henne igjen. Dette blir en stor og sterk hund, slik at dette er noe jeg absolutt må få orden på. Vi bor ute på bygda, så det er litt begrenset hvor mange biler vi møter når vi går tur. Jeg har hatt henne med til by/tettsted, og der har det nok vært så mange andre inntrykk at hun ikke har hatt tid til å reagere på bilene (tror jeg). 

Hva mener dere? Noen som har erfaringer å dele? Kanskje noen har forslag som jeg ikke har tenkt over? 🙂

Anonymkode: 82303...0da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når hun låser seg og biler er mer interessant enn godbiter så er det et tegn på at du er for nær. Finn et sted du kan trene hvor du har god avstand til veien og stå på en slik avstand at hunden vil klare å trene kontakt med deg selv om det passerer biler. Med grunntrening på plass (kontakttrening + innlært belønningslyd), og på en avstand hvor hunden mestrer situasjonen, kan du begynne å trene motbetinging, dvs assosiasjonsendring. 

Du kan lese mer om fremgangsmåten her: http://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2012/06/Kindereggøvelsen.pdf

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, Troyamin skrev:

Ts, plis ikke rykk i båndet og tramp I bakken når valpen hopper etter biler. 

Når en hund ikke vil ta godbiter, så er det fordi distraksjonene er for store. Du må trene kontaktsøk med valpen på en distanse hvor valpen er mottakelig for godbiter og kontakt. Flytt dere forsiktig nærmere veien og fortsett kontaktsøk trening. Om valpen får på skylappene, så har du gått for fort frem og må ta valpen litt unna igjen. 

Her er timing viktig. En klikker kan hjelpe for å gi ros på akkurat rett tid. Valpen får se på bilen som kjører forbi, men bare i et lite millisekund før du får kontakt med henne. Hjernen må lære seg å se vekk fra bilene og på deg. Da jeg fikk valp så hadde jeg en regel hvor når vi var ute, så fikk hun ikke lov å stirre på noe (mennesker, hunder, katter, fugler, biler). Hun fikk se på det, men så skulle hun se på meg. Stirring fører fort til fiksering, og når en hund fikserer så får de på seg skylapper. 

Unngå å gå på veier med biler for nå, og tren på avstand fra veien. Sørg også for at valpen får nok mental trening i hverdagen. Mental aktivitet er på mange måter mye viktigere enn fysisk trening. Godbitsøk i hus eller å kaste en neve godbiter i gresset ute så valpen må sniffe seg frem er flott for stressredusering. Dette er noe du kan gjøre på avstand til veien, så hun kan høre kjørende biler, men er opptatt med å lukte seg frem til godbitene og lærer da at bil-lyder er ikke noe å bry seg om

Anonymkode: e8fee...60c

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Når en hund ikke vil ta godbiter, så er det fordi distraksjonene er for store. Du må trene kontaktsøk med valpen på en distanse hvor valpen er mottakelig for godbiter og kontakt. Flytt dere forsiktig nærmere veien og fortsett kontaktsøk trening. Om valpen får på skylappene, så har du gått for fort frem og må ta valpen litt unna igjen. 

Signerer dette. Det er urettferdig ovenfor hunden å sette den i en situasjon den ikke mestrer og så straffe den for at den ikke mestrer det.

• Liker 4
Skrevet
29 minutter siden, Tabris skrev:

Når hun låser seg og biler er mer interessant enn godbiter så er det et tegn på at du er for nær. Finn et sted du kan trene hvor du har god avstand til veien og stå på en slik avstand at hunden vil klare å trene kontakt med deg selv om det passerer biler. Med grunntrening på plass (kontakttrening + innlært belønningslyd), og på en avstand hvor hunden mestrer situasjonen, kan du begynne å trene motbetinging, dvs assosiasjonsendring. 

Du kan lese mer om fremgangsmåten her: http://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2012/06/Kindereggøvelsen.pdf

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er timing viktig. En klikker kan hjelpe for å gi ros på akkurat rett tid. Valpen får se på bilen som kjører forbi, men bare i et lite millisekund før du får kontakt med henne. Hjernen må lære seg å se vekk fra bilene og på deg. Da jeg fikk valp så hadde jeg en regel hvor når vi var ute, så fikk hun ikke lov å stirre på noe (mennesker, hunder, katter, fugler, biler). Hun fikk se på det, men så skulle hun se på meg. Stirring fører fort til fiksering, og når en hund fikserer så får de på seg skylapper. 

Unngå å gå på veier med biler for nå, og tren på avstand fra veien. Sørg også for at valpen får nok mental trening i hverdagen. Mental aktivitet er på mange måter mye viktigere enn fysisk trening. Godbitsøk i hus eller å kaste en neve godbiter i gresset ute så valpen må sniffe seg frem er flott for stressredusering. Dette er noe du kan gjøre på avstand til veien, så hun kan høre kjørende biler, men er opptatt med å lukte seg frem til godbitene og lærer da at bil-lyder er ikke noe å bry seg om

Tusen takk for gode svar 😊  Vi har en lang og fin vei opp til huset fra hovedveien. Tror den vil passe perfekt til å trene på. Hyttefolk skal sikkert hjem i løpet av kvelden, så det blir nok mer trafikk enn vanlig. Da kan jeg starte i kveld 😃

• Liker 4
Skrevet
26 minutter siden, Tabris said:

Når hun låser seg og biler er mer interessant enn godbiter så er det et tegn på at du er for nær.

Nei, det er et tegn på at det du tilbyr ikke har høy nok verdi.

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Når en hund ikke vil ta godbiter, så er det fordi distraksjonene er for store.

Nei, det du tilbyr har ikke høy nok verdi.

Dere snakker her om primære drifter i hunden og forventer dere at hunden automatisk skal velge deres godbiter. På toppen av det så velger dere å starte så langt unna situasjonen og bruke så lang tid på dette at hunden for det første har fått et etablert handlingsmønster innen dere er i mål og jakt/bytte driften i hunden kommer jo her til å vokse fortere enn dere klarer å stappe godbiter i kjeften på bikkja.

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, Min_hund_er_Grå skrev:

Dere snakker her om primære drifter i hunden og forventer dere at hunden automatisk skal velge deres godbiter. På toppen av det så velger dere å starte så langt unna situasjonen og bruke så lang tid på dette at hunden for det første har fått et etablert handlingsmønster innen dere er i mål og jakt/bytte driften i hunden kommer jo her til å vokse fortere enn dere klarer å stappe godbiter i kjeften på bikkja.

Jeg er ganske sikker på at det ikke er verdien av godbiten som er for lav. Jeg også har tenkt på det og dermed forsøkt det meste, inkl. varm mat for å få mer lukt (pølser, kjøttboller og karbonader). Dette er en hund som elsker mat og ellers jobber godt for alt som kan puttes i munnen. Jeg har også forsøkt å lage rare lyder for å distrahere. Normalt fungerer det dersom hun er opptatt av noe, men med bilene hjelper det ikke. 

Skrevet
52 minutter siden, Min_hund_er_Grå said:

Jo nærmere hunden er en forstyrrelse den reagerer på, jo høyere er stressnivået. Jo høyere stressnivå, jo mindre mottakelig er man for læring. Er man så nær at man mister kontrollen (utagerer) så har man allerede fått seg en negativ erfaring.

Dette er slik frykt og stress fungerer rent basalt, hos både dyr og mennesker. Når man går til en psykolog for å hjelp med f.eks edderkoppfobi så vil ikke psykologen plassere en edderkopp på hånda di og så gi deg et smekk i bakhodet og kjefte på deg om du får en fryktrespons. I stedet vil psykologen og vedkommende sette seg ned sammen og sette opp en steg-for-steg liste. Nr. 1 er det som gjør deg minst redd (f.eks se et bilde av en liten edderkopp), nr 10 er å f.eks ta på en edderkopp. Også er nr 2-9 steg mellom der.

Sammen med psykologen går man da steg for steg gjennom prosessen. Man utsettes for det man er redd for på et nivå hvor frykten er så liten at man mestrer den. 

En hund kan ikke snakke og man kan derfor ikke sette opp en slik liste sammen med hunden. Men man kan jobbe med hunden på litt tilsvarende måte. Først stå på f.eks 15 meters avstand. Motbeginging er forøvrig et konsept hentet fra læringsteorien, det er ikke noe moderne hundetrenere har funnet på. Vi har bare begynt å benytte oss av de verktøy som finnes. Når hunden takler å stå på 15 meters avstand fra biler uten godbiter så går man ned til f.eks 12 meters avstand. Gjentar motbetingingsprosessen til hunden takler den avstanden. Så ned til 10 meter osv.

Slik går man frem på en vitenskaplig måte for å jobbe med å redusere frykt. 

• Liker 5
Skrevet

Skjønner den godt, interessert i biler sjøl jeg...🤠

PS; ser ut som du får mer enn nok gode tips)

• Liker 1
Skrevet

Først, IKKE sjekk ut fra Bølle til Bestevenn, de gjør helt feil med Iris dessverre. De har henne for nær triggerne og krever at hun bare skal finne en slags selvkontroll der inne selv om hun er livredd. Det funker ikke og er urettferdig mot hunden.

Først, lær inn en kontaktlyd:

Så, finn et sted der dere kan få til god avstand til bilene, og ikke utsett hunden for biler som kommer for nær i denne perioden. Bruk kontaktlyden HVER gang dere ser en bil, og mat hunden med en jevn strøm av små godbiter så lenge dere ser bilen. Hunden må være så langt fra bilen at den ikke reagerer, men klarer å holde fokus på deg og godbitene. Gå sakte nærmere etter som hunden gjør fremskritt. Etter du har gjort dette på mange turer, så vil hunden begynne å se på DEG når det kommer en bil, og da belønner du med godbiter.
Jeg gjorde dette med hunden min og det var gull verdt, hun mistet helt interessen for biler.

Anonymkode: d8d68...2fc

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske sikker på at det ikke er verdien av godbiten som er for lav. Jeg også har tenkt på det og dermed forsøkt det meste, inkl. varm mat for å få mer lukt (pølser, kjøttboller og karbonader). Dette er en hund som elsker mat og ellers jobber godt for alt som kan puttes i munnen. Jeg har også forsøkt å lage rare lyder for å distrahere. Normalt fungerer det dersom hun er opptatt av noe, men med bilene hjelper det ikke. 

Det er ikke verdien av godbitene nei, det er selvsagt avstanden til bilene. Det du også kan gjøre er å finne en spesiell godbit som hunden bare får når den ser en bil, jeg gjorde det med min hund når vi så andre hunder, da fikk hun kylling, og bare da. Skal si hun ble ganske fort interessert i meg istedenfor hundene da :)

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en valp på 4,5 mnd. som er veldig interessert i bilene som passeres oss når vi går tur. Hun har veldig lyst til å løpe ut på veien både foran og etter bilene. Hun får skikkelig skylapper på når bilene kommer, og det hjelper ikke med godbiter da bilene er mer interessant. Da sitter jeg igjen med to alternativer slik jeg ser det. Enten bare fortsette å gå og dra hunden med meg, eller stoppe helt opp og holde henne igjen. Dette blir en stor og sterk hund, slik at dette er noe jeg absolutt må få orden på. Vi bor ute på bygda, så det er litt begrenset hvor mange biler vi møter når vi går tur. Jeg har hatt henne med til by/tettsted, og der har det nok vært så mange andre inntrykk at hun ikke har hatt tid til å reagere på bilene (tror jeg). 

Hva mener dere? Noen som har erfaringer å dele? Kanskje noen har forslag som jeg ikke har tenkt over? 🙂

Vent til den snart begynner å løpe etter jogger 🙂

Skrevet

Dette viser samme prinsippet som jeg og Tabris har beskrevet, selv om de har en medhjelper her. Du kan gjøre det samme ved å skape mer avstand til bilene. Husk at dette skjer over tid, ikke ha hastverk med hunden, resultatene kommer:

• Liker 1
Skrevet

Snakk om å overanalysere...🙄

TS. Slapp av. Ikke alt trenger å være komplisert. Har du en trygg og stabil valp, så gi blanke i "tantene" over her. Store ord og utrykk gjør bare at de virker mer viktigere enn de egentlig er.😉 Det enkleste er ofte det beste.  

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Tabris said:

Slik går man frem på en vitenskaplig måte for å jobbe med å redusere frykt. 

Men valpen som det her er snakk om er jo ikke redd. Er ikke et eneste ord av det TS skriver som beskriver en redd hund som viser frykt. Det er snakk om en 4.5mnd gamel valp. Valpen viser en fin undersøkelse funksjon/nysgjerrighet, som igjen triggrer jakt/bytte driften i valpen. La valpen undersøke og studere, få kontakt, si så kom og ta valpen bort i fra situasjonen. Stille seg langt unna som ei gamal redd høne og komme med en masse formaninger skaper jo en redd hund. Den skjønner jo ikke hva du som sjef er redd for men siden du er redd så må vel den være det også. Dere forer valpen med godbiter som ikke leder noen steder. Dere viser ikke valpen veien ut av situasjonen som dere har satt den i. Dere lar ikke valpen avreagere. Dere ødelegger en valp som reagere naturlig utifra sine drifter.

Til TS, du har her en jobb å gjøre med å få valpen til å se på deg som den cooleste lederen ever. Og det gjør du ikke med å tvangsfore den med godbiter. Godbiter har sin plass i hundedressur så absolutt. Men om du får valpen til å tro at det ikke finnes noe tøffere enn å være med deg, fordi det alltid skjer et eller annet gøy/morsomt/nytt/interessant så har du et veldig godt arbeidsverktøy. Da kan du vise/veilede valpen/unghunden på rett vei ut av situasjonene som dere kommer borti.

Skrevet
3 minutter siden, Min_hund_er_Grå said:

Men valpen som det her er snakk om er jo ikke redd. Er ikke et eneste ord av det TS skriver som beskriver en redd hund som viser frykt. Det er snakk om en 4.5mnd gamel valp. Valpen viser en fin undersøkelse funksjon/nysgjerrighet, som igjen triggrer jakt/bytte driften i valpen. La valpen undersøke og studere, få kontakt, si så kom og ta valpen bort i fra situasjonen. Stille seg langt unna som ei gamal redd høne og komme med en masse formaninger skaper jo en redd hund. Den skjønner jo ikke hva du som sjef er redd for men siden du er redd så må vel den være det også. Dere forer valpen med godbiter som ikke leder noen steder. Dere viser ikke valpen veien ut av situasjonen som dere har satt den i. Dere lar ikke valpen avreagere. Dere ødelegger en valp som reagere naturlig utifra sine drifter.

Til TS, du har her en jobb å gjøre med å få valpen til å se på deg som den cooleste lederen ever. Og det gjør du ikke med å tvangsfore den med godbiter. Godbiter har sin plass i hundedressur så absolutt. Men om du får valpen til å tro at det ikke finnes noe tøffere enn å være med deg, fordi det alltid skjer et eller annet gøy/morsomt/nytt/interessant så har du et veldig godt arbeidsverktøy. Da kan du vise/veilede valpen/unghunden på rett vei ut av situasjonene som dere kommer borti.

Motbetinging kan helt fint brukes selv om det ikke er frykt som ligger bak.

Du kommer med flere påstander som jeg ikke kan se at du har belegg for, som at det å gi godbiter vil ødelegge valpen. Jeg vil heller si at det å la en valp få undersøke en bil i fart når den er i full jag mot den kan være temmelig ødeleggende. Jeg vil gjerne også se vitenskapen bak hvordan motbetinging kan skape en redd hund. Du ville blitt en sensasjon i psykologiverden hadde du kunnet bevise noe sånt.

Dette med "sjef" er temmelig irrelevant da jeg vil tippe at når hunden reagerer så er hundens fokus på bilene, ikke på eier. Dvs hva eier måtte føle eller tenker er ikke noe hunden får med seg. Når hunden først har knyttet sterke følelser til f.eks biler, enten det nå er frykt, nysgjerrighet eller jakt/lekelyst, så er det irrelevant for hunden hva eier måtte føle om dette. Jeg har vokst opp med en mor som hadde null redsel for edderkopper. Hun tok dem i hånden og kastet dem ut foran meg mange andre, uten et snev av frykt. Jeg, derimot, var livredd dem. Uavhengig av hva hun som min "leder" og rollemodell uttrykte av trygghet i situasjonen, så hadde det ingen effekt på å redusere min frykt. Fordi det man føler er knyttet til det objektet man reagerer på. Det er dermed det man må jobbe med - hunden vs bil. Ikke hund vs eier.

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for mange gode svar :) Jeg blir å følge metoden med kontakttrening og gradvis tilnærming til bilene. Det er ekstremt viktig at jeg får kontroll over dette før hunden blir stor og sterk. Skulle jeg miste henne når hun blir større blir det fort en alvorlig ulykke. Det er 60 og 80 sone her (det er få som holder fartsgrensa i 60 sonen attpåtil), slik at en stor hund som plutselig flyr ut på veien er livsfarlig for alle.

Normalt unngår jeg å gå etter veien siden vi har så fantastisk natur rett utenfor stuedøra, men nå når det er mørketid og snø/is i terrenget, er ikke jeg så glad i å gå der. Godt mulig jeg har gjort en kjempe bommert her siden jeg stort sett bare har gått i terrenget med henne til nå. Hun er jo fortsatt liten, så det ordner seg vel med trening og tålmodighet. Frem til vi får nok snø til å gå på ski, er det veien som er det beste alternativet i nærheten. Jeg vurderer om jeg skal kjøre til nærmeste tettsted for å trene på dette. Her kan jeg risikere å bli stående lenge uten at biler passerer. Det positive er at vi kan se og høre biler fra huset, og da bryr hun seg ikke mer enn at hun ser/lytter til bilene i noen sekunder, før hun fortsetter med hva enn hun eller vi gjør. Jeg skal spørre noen jeg kjenner om de kan kjøre frem og tilbake på hovedveien slik at jeg finner ut hvor nært vi kan gå før jeg mister kontakten med henne, så får jeg ta ting derfra :) 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mange gode svar :) Jeg blir å følge metoden med kontakttrening og gradvis tilnærming til bilene. Det er ekstremt viktig at jeg får kontroll over dette før hunden blir stor og sterk. Skulle jeg miste henne når hun blir større blir det fort en alvorlig ulykke. Det er 60 og 80 sone her (det er få som holder fartsgrensa i 60 sonen attpåtil), slik at en stor hund som plutselig flyr ut på veien er livsfarlig for alle.

Normalt unngår jeg å gå etter veien siden vi har så fantastisk natur rett utenfor stuedøra, men nå når det er mørketid og snø/is i terrenget, er ikke jeg så glad i å gå der. Godt mulig jeg har gjort en kjempe bommert her siden jeg stort sett bare har gått i terrenget med henne til nå. Hun er jo fortsatt liten, så det ordner seg vel med trening og tålmodighet. Frem til vi får nok snø til å gå på ski, er det veien som er det beste alternativet i nærheten. Jeg vurderer om jeg skal kjøre til nærmeste tettsted for å trene på dette. Her kan jeg risikere å bli stående lenge uten at biler passerer. Det positive er at vi kan se og høre biler fra huset, og da bryr hun seg ikke mer enn at hun ser/lytter til bilene i noen sekunder, før hun fortsetter med hva enn hun eller vi gjør. Jeg skal spørre noen jeg kjenner om de kan kjøre frem og tilbake på hovedveien slik at jeg finner ut hvor nært vi kan gå før jeg mister kontakten med henne, så får jeg ta ting derfra :) 

Høres veldig lurt ut å få noen du kjenner til å kjøre frem og tilbake 😀

Jeg har en rase kjent for sterkt jaktinnstinkt. En sighthound som fokuserer på alt som beveger seg. Da hun var valp drev jeg MYE med kontaktsøk for å forebygge fiksering på gjenstander som beveget seg. Kontaktsøk treninga har vært så suksessfull at hun (nå 10mnd) gir meg oppmerksomhet når jeg ber om det selv når vi møter på hunder, katter, fugler på bakken osv. Hun sjekker også inn med meg av egen vilje (øyekontakt) med jevnlig mellomrom (hvert 5-10 sek) når vi er ute og går. Det har også ført til kjempefin innkalling, og går vi uten bånd kommer hun hele tiden løpende bort til meg for å sjekke inn på eget initiativ før hun løper vekk igjen. 

Vil råde deg til å trene kontaktsøk også i andre miljø og alle situasjoner. Inne, ute, i gangen før tur og utenfor døren før dere går. Stopp med jevne mellomrom og tren. Ros og godbit når valpen gir deg blikkontakt under turen. Jo mer vant og automatisert valpen blir på å fokusere på deg, jo lettere blir all annen trening også. I mine øyne er kontaktsøk den viktigste treningen, da det blir lettere for både deg og valpen å takle nye miljø eller havner i nye situasjoner. 

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Masse lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...