AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #1 Skrevet 1. november 2020 Har en bachelor i pedagogikk og jobber som spesialpedagog i barnehage. Har jobbet med dette i to år og liker ikke jobben, har vel finnet ut at med egne barn orker jeg ikke å jobbe med andre barn som i tillegg har flere diagnoser. Har egentlig bestemt meg for å bytte yrke fullstendig og ta en ny bachelor neste høst innenfor it. Søsteren min mener at dette bare er tull og at de fleste holder ut med det de har studert, og at jeg er mislykket dersom jeg tar flere bachelorgrader. 🤔 Anonymkode: cf287...909
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #3 Skrevet 1. november 2020 Å ta flere studier har en økonomisk konsekvens, men har du havnet på feil hylle, er det lurt å gjøre noe med det. Anonymkode: 25516...1e0 7
Jentadi Skrevet 1. november 2020 #4 Skrevet 1. november 2020 (endret) Jeg kjenner en del som har flere bachelorgrader. Tror ikke det er uvanlig i dages samfunn. Tvi tvi med nye studier!😊 Endret 1. november 2020 av Jentadi 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #5 Skrevet 1. november 2020 I dagens samfunn er det mer og mer vanlig med en andre karriere. Anonymkode: 38b64...371 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #6 Skrevet 1. november 2020 Men hvorfor søker du ikke en annen jobb? Med bachelor i pedagogikk kan du både jobbe med utvikling av organisasjoner, kompetanseheving, saksbehandling m.m. Personlig ville jeg før tatt en master, men om du vil bytte yrke så gjør du det. Mange har flere utdanninger. Anonymkode: 5950c...803 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #7 Skrevet 1. november 2020 Jeg har flere utdannelser. Først barnevernspedagog, så barnehagelærer og nå sykepleier. Ble for tungt å jobbe i BV mens ungene var små. Var nesten aldri hjemme før klokka 1800 i ukedagene og måtte skrive rapporter i helgene. Orket 2 år. Tenkte barnehage var bedre med mindre kontorarbeid, så tok det på deltid. Jobbet noen år, men fant aldri roen i barnhagen. Har alltid hatt lyst til å bli helsesykepleier, så jeg var ferdig utdannet sykepleier det året jeg fylte 40 år. Nå må jeg jobbe før jeg bestemmer meg om jeg tar videreutdannelse til å bli helsesykepleier. Mange av mine venninner har flere utdannelser. Lett å bomme rett etter videregående, med hva en vil jobbe med resten av livet. Anonymkode: 0e97a...33f 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #8 Skrevet 1. november 2020 Jeg har en bachelorgrad i et helseyrke og tar nå en ny bachelor innen IT. Føler meg på ingen måte mislykket! Så lenge man har råd til det: følg drømmen! Anonymkode: 02889...aed 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #9 Skrevet 1. november 2020 Søstra di er på bærtur. Det er langt fra unormalt å ta flere utdannelser. Følg dine egne drømmer og ikke la søstra di diktere hva du skal gjøre 😊 Anonymkode: 146b5...a6d 10
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #10 Skrevet 1. november 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor søker du ikke en annen jobb? Med bachelor i pedagogikk kan du både jobbe med utvikling av organisasjoner, kompetanseheving, saksbehandling m.m. Personlig ville jeg før tatt en master, men om du vil bytte yrke så gjør du det. Mange har flere utdanninger. Anonymkode: 5950c...803 Har prøvd å søke andre jobber, men de med master kommer før meg. Hvis jeg tar en master er det fortsatt ganske sannsynlig at jeg må jobbe med barn, og det vil jeg ikke. Ts Anonymkode: cf287...909
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #11 Skrevet 1. november 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har flere utdannelser. Først barnevernspedagog, så barnehagelærer og nå sykepleier. Ble for tungt å jobbe i BV mens ungene var små. Var nesten aldri hjemme før klokka 1800 i ukedagene og måtte skrive rapporter i helgene. Orket 2 år. Tenkte barnehage var bedre med mindre kontorarbeid, så tok det på deltid. Jobbet noen år, men fant aldri roen i barnhagen. Har alltid hatt lyst til å bli helsesykepleier, så jeg var ferdig utdannet sykepleier det året jeg fylte 40 år. Nå må jeg jobbe før jeg bestemmer meg om jeg tar videreutdannelse til å bli helsesykepleier. Mange av mine venninner har flere utdannelser. Lett å bomme rett etter videregående, med hva en vil jobbe med resten av livet. Anonymkode: 0e97a...33f Så godt å høre. Lykke til videre! Anonymkode: cf287...909 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #12 Skrevet 1. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har prøvd å søke andre jobber, men de med master kommer før meg. Hvis jeg tar en master er det fortsatt ganske sannsynlig at jeg må jobbe med barn, og det vil jeg ikke. Ts Anonymkode: cf287...909 Hadde det litt som deg. En evt. master er absolutt ikke ensbetydende med arbeid med barn. Selv bygget jeg på med master i logopedi, hvor man absolutt kan begrense seg til arbeid med voksne/rehabilitering. Andre jeg kjenner har gått videre med master i organisasjon/ledelse og lignende. Anbefaler uansett master framfor enda en bachelor. Mange bedrifter er glad for ped i "bunn". Anonymkode: dab54...7f5 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #13 Skrevet 1. november 2020 I dagens samfunn er kompetanse ferskvare og mange utdanner seg flere ganger i løpet av livet. Noen videreutdanner seg innen omtrent samme fagområde som de hadde grunnutdanning i, mens andre tar helt andre utdanninger. Det er slett ikke uvanlig å bytte karriere helt i løpet av livet. Blant mine bekjente kan jeg nevne i fleng: musiker (bachelor) som ble arkitekt (master), naturforvalter (master) som ble lege, biolog (master) som ble veterinær, barnehagelærer som ble arkivar (to ulike bachelorstudier), veterinær som ble naturforvalter (master), ingeniør som ble sykepleier (to bachelorer), sivilingeniør (master) som ble realfaglektor (videreutdanning), økonom (bachelor) som ble jurist (master) Som du ser er eksemplene mange. Noen tok den nye utdanningen kort tid etter sin første utdanning, mens andre var godt oppi 30-40-årene da de valgte å bytte beite. Det er aldri for sent. I tillegg til disse kommer alle som tar ett eller flere enkeltemner for å bygge på kompetansen innen den jobben de allerede har, noe man kan gjøre i 50-60-årene også. Anonymkode: 869e7...80d 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #14 Skrevet 1. november 2020 Nei, det er ikke vanlig med flere utdanninger, men du kan si det sånn at flere tar flere utdanninger som følge av en slags inflasjon. Siden flere tar høyere utdanning generelt sett. Men sammenlignet med andre land, har vi fortsatt noenlunde lavt nivå i forhold til andre land. Da mener jeg at prosentandelen av folk med høyere utdanning er ikke blant de høyeste. Ironisk det siden visse politikere liker alltid å påpeke at vi har så "gode ordninger" atte, haha. "Shooore", som Ray Donovan sier. 😆 Her ser du hvem som har høyere utdanning og på hvilket nivå - de fleste er på bachelor nivå når det gjelder høyere utdanning, mens totalt sett har vi fortsatt veldig mange personer med bare grunnskole eller videregående. https://www.ssb.no/utniv/ Grunnskolenivå: 1.100.884 personer Videregående: 1.609.559 personer Fagskole: 129.035 personer Universitet / høyskole (kort utdanning): 1.057.705 personer Universitet / høyskole (lang utdanning): 448.184 personer - blant disse har vi også Ph.D / doktorgrad: 45.404 personer Uoppgitt eller ingen utdanning: 25.907 personer Det er ikke noe galt i å ta en "2nd education" for å kalle det slik, nettopp fordi du trenger det og er misfornøyd med det du har nå. Så det er ikke noe galt i det i det hele tatt. Men av og til (dette gjelder ikke deg) er det litt for mange som masturberer hardt til akademiske grader og går helt i ekstremist modus og skal ha både profesjon i det ene fagområdet + bachelor og master i noe annet. Burde egentlig hatt skolepenger for slike "studenter" som liker å studere i sånn ca 10+ år, selv om de skulle finansiere seg selv via jobb. Anonymkode: f4550...287 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #15 Skrevet 1. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke vanlig med flere utdanninger, men du kan si det sånn at flere tar flere utdanninger som følge av en slags inflasjon. Siden flere tar høyere utdanning generelt sett. Men sammenlignet med andre land, har vi fortsatt noenlunde lavt nivå i forhold til andre land. Da mener jeg at prosentandelen av folk med høyere utdanning er ikke blant de høyeste. Ironisk det siden visse politikere liker alltid å påpeke at vi har så "gode ordninger" atte, haha. "Shooore", som Ray Donovan sier. 😆 Her ser du hvem som har høyere utdanning og på hvilket nivå - de fleste er på bachelor nivå når det gjelder høyere utdanning, mens totalt sett har vi fortsatt veldig mange personer med bare grunnskole eller videregående. https://www.ssb.no/utniv/ Grunnskolenivå: 1.100.884 personer Videregående: 1.609.559 personer Fagskole: 129.035 personer Universitet / høyskole (kort utdanning): 1.057.705 personer Universitet / høyskole (lang utdanning): 448.184 personer - blant disse har vi også Ph.D / doktorgrad: 45.404 personer Uoppgitt eller ingen utdanning: 25.907 personer Det er ikke noe galt i å ta en "2nd education" for å kalle det slik, nettopp fordi du trenger det og er misfornøyd med det du har nå. Så det er ikke noe galt i det i det hele tatt. Men av og til (dette gjelder ikke deg) er det litt for mange som masturberer hardt til akademiske grader og går helt i ekstremist modus og skal ha både profesjon i det ene fagområdet + bachelor og master i noe annet. Burde egentlig hatt skolepenger for slike "studenter" som liker å studere i sånn ca 10+ år, selv om de skulle finansiere seg selv via jobb. Anonymkode: f4550...287 Den statistikken du framviser sier ingen verdens ting om hvor mange som tar eller har tatt flere utdanninger. Det at flertallet ikke har flere utdanninger betyr ikke at det er uvanlig å ha flere. At noe er vanlig betyr ikke at det er vanligst. (For å gi et eksempel på hva man anser som vanlig: Ta en titt på navnestatistikkene på SSB. På navnetoppen for jenter ligger Emma, som har en forekomst på 15 av 1000. På andreplass ligger Nora(-h), med 14 av 1000. Ingen vil si at Emma og Nora ikke er vanlige navn. At noe er vanlig betyr jo ikke at det er vanligst, eller at mer enn halvparten har det.) Jeg kan ikke på noen måte se at denne tråden eller svarene i tråden handler om prestisje. De handler om at man ikke er låst til sin første/opprinnelige utdanning. Anonymkode: 869e7...80d 9
Bernardette Skrevet 1. november 2020 #16 Skrevet 1. november 2020 Hva søsteren din mener, er revnende likegyldig. Ditt liv og din trivsel er ditt valg - kjør på!
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #17 Skrevet 1. november 2020 Vil absolutt ikke si at du er mislykket om du studerer mer! Slikt kan skje, ingen krise. Selv har jeg to utdannelser: den første var det helt umulig å få jobb innen så jeg tok en ny utdannelse som jeg nå har fått fast jobb i. Anonymkode: 5e061...29b
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #18 Skrevet 1. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Den statistikken du framviser sier ingen verdens ting om hvor mange som tar eller har tatt flere utdanninger. Det at flertallet ikke har flere utdanninger betyr ikke at det er uvanlig å ha flere. At noe er vanlig betyr ikke at det er vanligst. Anonymkode: 869e7...80d Dette er litt av en definisjon. Du har fått fakta på bordet at flertallet av befolkningen i Norge, har ikke høyere utdanning. Samtidig har heller ikke flertallet av de som studerer "flere" utdanninger. Ergo kan det ikke kategoriseres for å være "vanlig". Det det kan kategoriseres som er muligens som følgende: "det er en økende trend som følge av" osv, osv. Men det er fortsatt ikke "vanlig", Mulig at det blir vanlig om 10 år, hvis trenden fortsetter, men vi er ikke der ennå. Statistikken jeg viste til trenger dermed ikke fortelle hvor mange blant de med høyere utdanning har tatt flere utdanninger når minst 65% av befolkningen ikke har høyere utdanning i det hele tatt. Da kan du selvsagt argumentere for at det er folk blant de ca 35% som tar flere utdanninger, men det er fortsatt ikke vanlig. Det vanlige er å slite gjennom studiene - bli forsinket eller droppe ut, for situasjonen er dårlig mange studenter, spesielt i år. Her er et eksempel på hva jeg regner som vanlig: nemlig det å bli forsinket med studiene - for tallet er ca på 50% på bachelornivå og ca 45% på master nivå. Tviler sterkt på at opp mot 50% av studentene tar "flere utdanninger" når 50% sliter hardt med å i det hele tatt fullføre den ene utdanningen sin i tide. Anonymkode: f4550...287 3
PetterKanin Skrevet 1. november 2020 #19 Skrevet 1. november 2020 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er litt av en definisjon. Du har fått fakta på bordet at flertallet av befolkningen i Norge, har ikke høyere utdanning. Samtidig har heller ikke flertallet av de som studerer "flere" utdanninger. Ergo kan det ikke kategoriseres for å være "vanlig". Det det kan kategoriseres som er muligens som følgende: "det er en økende trend som følge av" osv, osv. Men det er fortsatt ikke "vanlig", Mulig at det blir vanlig om 10 år, hvis trenden fortsetter, men vi er ikke der ennå. Statistikken jeg viste til trenger dermed ikke fortelle hvor mange blant de med høyere utdanning har tatt flere utdanninger når minst 65% av befolkningen ikke har høyere utdanning i det hele tatt. Da kan du selvsagt argumentere for at det er folk blant de ca 35% som tar flere utdanninger, men det er fortsatt ikke vanlig. Det vanlige er å slite gjennom studiene - bli forsinket eller droppe ut, for situasjonen er dårlig mange studenter, spesielt i år. Her er et eksempel på hva jeg regner som vanlig: nemlig det å bli forsinket med studiene - for tallet er ca på 50% på bachelornivå og ca 45% på master nivå. Tviler sterkt på at opp mot 50% av studentene tar "flere utdanninger" når 50% sliter hardt med å i det hele tatt fullføre den ene utdanningen sin i tide. Anonymkode: f4550...287 Du ser ut til å ikke helt forstå betydningen av ordet "vanlig". Du ser heller ikke ut til å forstå betydningen av ordet "utdanning". Mange har flere utdannelser iten at de har høyere utdanning. Det er også vanlig. Endret 1. november 2020 av PetterKanin 4
SPOCA Skrevet 1. november 2020 #20 Skrevet 1. november 2020 (endret) Mislykket om man tar flere grader? Jeg har snart 2 bachelorgrader og 2 mastergrader. I jobbintervjuer blir det trukket fram som utelukkende positivt, og det gjør meg svært attraktiv. Det er rett og slett sett på som en styrke fordi det viser at man er lærenem og har mye kapasitet. Det er noe du skal være stolt av og ikke skamme deg over! Endret 1. november 2020 av SPOCA
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå