Kaisamaia Skrevet 1. november 2020 #1 Skrevet 1. november 2020 Hvordan er det nå.. Bør man helst ikke bruke parfyme fordi mange er sensitive for det? Har fått inntrykk av det.. Hva gjør folk? Min har stått i kjøleskapet lenge etter jeg fikk barn, men har da lyst til å ha den på meg når jeg skal noe spesielt. Men har liksom mistet lysten etter å ha hørt om alle som er sensitive..
Meadow Skrevet 1. november 2020 #2 Skrevet 1. november 2020 Synes ikke det er så mange som oser parfyme lenger, kanskje du har rett? Selv bruker jeg bare body mist. 10
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #3 Skrevet 1. november 2020 Who cares? Det er mange som misliker hvitløkslukt også. Ingen av delen er allergifremkallende. Anonymkode: 6d6fc...3ab 14
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #4 Skrevet 1. november 2020 Bruker aldri parfyme i hverdagen. Men bruker en deodorant som lukter friskt. Det holder lenge. Skal jeg noe spesielt kan jeg bruke en liten spray parfyme. Da liker jeg at duften er så svak at den kun merkes av folk man gir en klem til eller er i rimelig nær samtale med. Duften blir da noe mer intim, uten å være sjenerende på andre, tror jeg. Anonymkode: cc69e...49c 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #5 Skrevet 1. november 2020 Parfyme er grusomt. Anonymkode: f452f...2d6 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #6 Skrevet 1. november 2020 Jeg bruker parfyme hver dag. Anonymkode: 566d3...08c 22
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #7 Skrevet 1. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg bruker parfyme hver dag. Anonymkode: 566d3...08c Jeg åså Aldri hørt noe negativt. Bare ikke dusj i den Ts. Anonymkode: 56d12...3d1 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #8 Skrevet 1. november 2020 Bruker litt hver dag. Og ELSKER når mannen tar det på.. Anonymkode: 1a95b...801 10
Leamur Skrevet 1. november 2020 #9 Skrevet 1. november 2020 Jeg tar en liten sprut parfyme hver dag jeg 🤷🏻♀️ Men takler ikke å være i samme rom som de som tar på seg en halv flaske før de setter seg på bussen 🤢 alt med måte! 8
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #10 Skrevet 1. november 2020 Et lite sprut er jo ikke noe verre en lukt av shampo eller balsam, deodorant, body lotion, håndkrem som alle pleier å lukte et eller annet. Klart det er mange som overdriver, men det er mange som ikke gjør det og Anonymkode: cbf6e...875 7
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #11 Skrevet 1. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker parfyme hver dag. Anonymkode: 566d3...08c Det gjør jeg også! Anonymkode: 18303...817 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #12 Skrevet 1. november 2020 Jeg er veldig glad i parfyme, men bruker det ikke på jobb (helsevesenet), så da blir det ikke så ofte. Men jeg merker at det er færre som bruker det, iallefall i min omgangskrets. Anonymkode: 027d0...de6 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #13 Skrevet 1. november 2020 Jeg kan ikke bruke det fordi kollegaen er sensitiv. Skulle så gjerne ha gjort det. Anonymkode: 71f67...a3e 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #14 Skrevet 1. november 2020 Er nok bare her på KG! Jeg og alle mine venninner bruker nå hvertfall det. 30-årene i Oslo Anonymkode: 13b4e...041 7
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #15 Skrevet 1. november 2020 Jeg bruker det hver dag. Og det er også vanlig på jobb, og i omgangskretsen. Bare her på KG det er "trendy" å være motstander av parfyme. (og sminke, og mote, og interiør) Anonymkode: 8b388...a30 9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #16 Skrevet 1. november 2020 18 hours ago, AnonymBruker said: Who cares? Det er mange som misliker hvitløkslukt også. Ingen av delen er allergifremkallende. Anonymkode: 6d6fc...3ab Jo, parfyme har mange stoffer som er astma- og allergifremkallende. Anonymkode: 7045f...28b 12
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #17 Skrevet 1. november 2020 Jeg brukte det hele tiden før, men sluttet da jeg gikk gravid med første baby for 5 år siden, ble skikkelig kvalm av parfymelukt i svangerskapet. Da ble det bråstopp. Barna har også hatt atopisk eksem som ble forverret ved kontakt med parfymerte produkter, så det var ikke aktuelt å bruke parfyme hos oss, og besøk hos oss kunne heller ikke bruke det. Har med dette blitt vant til at alle produktene i huset er parfymefri. Nå takler jeg ikke lenger å bruke parfyme, og blir fort kvalm av andres parfymelukt, og når folk lukter av mange produkter samtidig. Gikk jeg på byen før, ble det gjerne 3-5 spruter parfyme, følte meg naken uken, men nå bruker jeg ingenting og føler jeg stinker bare etter å ha brukt parfymert håndsåpe. Så har helt klart blitt vant til å være uten, og da reagerer man lett når andre overdriver parfymen. Merker heldigvis at det blir mindre vanlig å bruke parfyme nå, ikke bare i vårt hjem. Sønnen min utredes nå for astma, så vi kommer til å fortsette å være parfymefri. Anonymkode: b2d59...ebb 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #18 Skrevet 1. november 2020 Jeg sluttet med parfyme da jeg fikk barn, av åpenbare grunner. Har ikke startet igjen, men føler at det er ganske sjeldent at jeg lukter andres parfyme også. Jobber i butikk og er derfor rimelig nær ganske mange hundre ila en arbeidsdag. Anonymkode: d1dd6...f56 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #19 Skrevet 1. november 2020 Folk som man kjenner på lukta både før de kommer inn i rommet og lenge etter at de har forlatt, blir sett ned på. Med god grunn. Parfyme skal ikke kjennes på lang avstand eller henge igjen i rommet som ei tjukk tåke, den skal bare anes når man er helt nært innpå. Jeg er ikke allergisk mot parfyme selv, men merker at det er en del, både kvinner og menn, som overdriver parfymeringen sin. Det er kvalmt og påtrengende. De som er allergiske mot parfyme reagerer ofte på parfyme fra deodoranter, såper, kremer, shampoer, tøyskyllemidler, vaskemidler o.l. også. Det er vanskelig å ta fullt hensyn til dette, men en god start er å ikke ta på for mye parfyme før man går ut blant folk. Spesielt ikke spray parfyme på klærne! Det er mye verre enn å spraye på kroppen/huden. Anonymkode: edb8a...26d 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #20 Skrevet 2. november 2020 Bruker parfyme hver dag og har jobbet innen helse i 16 år. Aldri fått klager. ALT beror på duften og mengden. Vil si at 90% av parfymer i salg ikke egner seg i alle yrker og mange bruker for mye og alt for tunge dufter. Parfyme kommer aldri til å bli ut, alt av kosmetikk du påfører deg inkl. vaskepulver og skyllemiddel er parfymert så om du ikke bruker parfyme lukter du parfyme likevel med mindre du bevisst bare bruker uparfymert kosmetikk. Har ikke så mye tro på folk som sier de har pafymeallergi, da måtte de i så fall holdt seg i eget hus døgnet rundt. Vi er omgitt av parfyme overalt. Anonymkode: 5c8e0...259 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå