Gå til innhold

Ung hund som hopper på folk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en stor, ung hund som hilser greit på oss i huset, men som hopper og herjer veldig på dem som vil hilse på han ute og som kommer hit på besøk. Hvordan kan jeg trene dette, siden det egentlig ikke er et problem for oss i huset?

Anonymkode: 8c576...5bb

Skrevet

Tren på at han skal ha alle fire beina i bakken ved ulike forstyrrelser. Start gjerne med å trene kontakt, dvs at hunden kan stå/sitte/ligge foran deg og se deg inn i øynene (helst frivillig, uten at du ber ham om det). Deretter blir dette egentlig bare en kontaktøvelse med økt vanskelightsgrad.

Det fungerer best om du har en innlært belønningslyd ("bra!" eller klikker). Tren kontakt og få noen til å nærme seg. Hver gang hunden snur seg mot dem, si "bra!" eller klikk. Når hunden da snur seg tilbake i forventning om godbit, gi. Ha hunden i bånd så den ikke får løpt bort og hilst. Blir det for vanskelig så er forstyrrelsen for stor og du må starte på større avstand.

Ved besøk så ville jeg også hatt hunden i bånd. Ingen hilsing når folk kommer inn døren. Sitt i sofaen/sittegruppen med hunden nær deg i bånd og be folk om å bare komme og sette seg (i andre enden fra der du sitter slik at huinden ikke når) og be dem ignorere ham. Dvs, ikke en gang se på hunden. Ha gjerne klar et svært godt kjøttbein/tyggebein eller fylt kong som han får når besøket kommer. Er du konsekvent med det så kan du snu forventningene til hva besøk betyr (ikke masse hilsing og hopping, men rolig tygging og spising hos deg).

Skrevet
1 time siden, Tabris skrev:

Tren på at han skal ha alle fire beina i bakken ved ulike forstyrrelser. Start gjerne med å trene kontakt, dvs at hunden kan stå/sitte/ligge foran deg og se deg inn i øynene (helst frivillig, uten at du ber ham om det). Deretter blir dette egentlig bare en kontaktøvelse med økt vanskelightsgrad.

Det fungerer best om du har en innlært belønningslyd ("bra!" eller klikker). Tren kontakt og få noen til å nærme seg. Hver gang hunden snur seg mot dem, si "bra!" eller klikk. Når hunden da snur seg tilbake i forventning om godbit, gi. Ha hunden i bånd så den ikke får løpt bort og hilst. Blir det for vanskelig så er forstyrrelsen for stor og du må starte på større avstand.

Ved besøk så ville jeg også hatt hunden i bånd. Ingen hilsing når folk kommer inn døren. Sitt i sofaen/sittegruppen med hunden nær deg i bånd og be folk om å bare komme og sette seg (i andre enden fra der du sitter slik at huinden ikke når) og be dem ignorere ham. Dvs, ikke en gang se på hunden. Ha gjerne klar et svært godt kjøttbein/tyggebein eller fylt kong som han får når besøket kommer. Er du konsekvent med det så kan du snu forventningene til hva besøk betyr (ikke masse hilsing og hopping, men rolig tygging og spising hos deg).

Takk for gode tips. Egentlig kjenner jeg igjen dette fra valpekurset, så han kjenner til denne type trening.  Et problem er at han er sterk og blir veldig voldsom. Så antagelig vil jeg slite med å ha han i bånd sammen med meg. Kanskje jeg skulle trent han opp til å ligge et gitt sted når det kommer besøk? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for gode tips. Egentlig kjenner jeg igjen dette fra valpekurset, så han kjenner til denne type trening.  Et problem er at han er sterk og blir veldig voldsom. Så antagelig vil jeg slite med å ha han i bånd sammen med meg. Kanskje jeg skulle trent han opp til å ligge et gitt sted når det kommer besøk? 

Da kan du binde båndet i bordbeinet eller noe og stå nær ham. Du kan lære ham å ligge en spesiell plass når det kommer besøk, men jeg tror det vil være lettere å få til om du først starter med å fjerne forventningen om hilsing når det kommer besøk, samt kombinerer det med tyggebein/kong slik at han får en god vane med å ligge i ro i slike situasjoner.

Skrevet

Den yngste her er akkurat to år, han har nå lært seg at når det ringer på eller noen kommer skal han opp i sengen sin og vente der - det var mye trening, mange godbiter og jobbing før det gikk inn men nå går det av seg selv. Samtidig har vi trenet de som kommer på besøk, de må lære å ikke snakke til hunden eller gi han oppmerksomhet før han er rolig. Ute får han ikke hilse enkelt og greit, folk skal ikke ha som vane å hilse på fremmede hunder og hunden skal ikke behøve forholde seg til fremmede uten at vi sier det er greit som utgangspunkt, når det sitter kan vi starte så smått med å hilse på andre folk og dyr.

Anonymkode: 80a3d...56c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...