AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #1 Skrevet 31. oktober 2020 Mannen kom hjem med Graddost fra tine forleden. Han sa når butikkene er overfylte av godterier både til Halloween og jul, var det i grunn osten som fristet mest. Så i dag gledet jeg meg til rolig helgefrokost og et knekkebrød med deilig graddost! Jeg teller kalorier for tiden, og ble ganske overrasket (selv om jeg viste at den var drøy i forhold til my annen ost) over at det var 46 kalorier i en liten skive, ca 11g. Så 4 skiver (to ganger av hele rundingen) utgjorde 184kcal!! Det er ganske utrolig! Er du bevist slike ting? I såfall, hva annen mat er du litt mer forsiktig med? Kan hvertfall ikke fråtse i slik mat, det er sikkert. Anonymkode: 80bc0...af8
SPOCA Skrevet 31. oktober 2020 #2 Skrevet 31. oktober 2020 Ja. Det er en grunn til at jeg har klart å gå ned over 85 kg. Jeg måler alt; fra sausen til potetene, tacokrydderet til karbonadedeigen til smøret som brukes til steking. Her veies absolutt alle ingredienser. Jeg spiser det jeg har lyst på, men begrenser mengdene (og logger alltid for å ha oversikt). 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #3 Skrevet 31. oktober 2020 Ja, jeg tenker over sånt. Jeg elsker ost, men vet jo at det er veldig mye kalorier i det. Men jeg har ostekveld en sjelden gang, og da koser jeg meg, fordi det er så sjelden. Ellers så elsker jeg sjokolade. Men kjøper da eventyr sjokoladen, da den er så liten. Kan fint kose meg med en sånn i uka. Så spiser jeg svært sjelden ris, pasta og poteter. Anonymkode: 94389...974 2
Hoppetaujenta Skrevet 31. oktober 2020 #4 Skrevet 31. oktober 2020 Haha...ja, kalorier er en lumsk liten gruppering som man må holde styr på, ellers yngler de som kovid-19 før en får sukk for seg...men den lille søte runde osten er veldig god altså. 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #5 Skrevet 31. oktober 2020 Tenker ikke over noe av det. Spiste en donut i natt som utgjør mer enn de osteskivene dine. Ligger ganske stabilt på 47-48 kg og er 165 cm høy. Lytter mest til kroppens behov og prøver å unngå kjede- og trøstespising, selv om det tidvis skjer. Anonymkode: fe382...e40 3
Eryxo Skrevet 31. oktober 2020 #6 Skrevet 31. oktober 2020 (endret) Ja, jeg tenker over kaloriene jeg putter i meg. Noe dager bryr jeg meg mer enn andre dager. Endret 31. oktober 2020 av Eryxo 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #7 Skrevet 31. oktober 2020 Nei. Det er for meg unødvendig hodebry. Hadde bare trigget tanker og usunt forhold til mat for meg. Anonymkode: f7db7...12f 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #8 Skrevet 31. oktober 2020 Vendela Ja, jeg var helt besatt av kaloritelling før, men er fremdeles bevisst. Selvom jeg ikke regner det ut. Anonymkode: baf70...2b2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #10 Skrevet 31. oktober 2020 Nei, ost fråtser jeg i. Vanlig ost er omtrent 50/50 med protein og deilig sunt fett som holder meg mett i lange tider, og null karbohydrater som kun tilfører energi og ikke meg noe kroppen trenger. Det er ikke ost som gjør deg overvektig. Anonymkode: f2134...c50 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #11 Skrevet 1. november 2020 Ikke ned til siste 1 kcal. Men jeg er bevisst over ca hvor mye kcal det er i mat, og jeg ha en viss anelse om jeg har spist over eller under det jeg trenger for å holde stabil vekt. Det er ikke noe som fører til stress eller nevrotisk fokusering på mat for meg. Det er bare greit å vite at denne dagen spiste jeg mye dårlig, kaloririk mat, og neste dag må jeg prøve gi kroppen min den næringen den trenger for å holde seg sterk og rask. Jeg er for eks glad i majones, men jeg vet at dersom jeg spiser det hver dag er sjansen stor for at jeg gradvis begynner legge på meg. Så majones for meg er litt som godteri. Et par ganger i uken er greit, men det er ikke hverdagsmat. 10 hours ago, AnonymBruker said: Nei, ost fråtser jeg i. Vanlig ost er omtrent 50/50 med protein og deilig sunt fett som holder meg mett i lange tider, og null karbohydrater som kun tilfører energi og ikke meg noe kroppen trenger. Det er ikke ost som gjør deg overvektig. Anonymkode: f2134...c50 Jeg gikk ned 6kg da jeg kuttet ut ost fra kostholdet mitt. Jeg ble sjokkert. Men jeg har også tenkt i ettertid at ost er noe av det som er enkelt å overspise av, fordi det er godt og metter ikke like godt som annen mat Anonymkode: caf7e...427 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #12 Skrevet 1. november 2020 Med mindre jeg spiser en hel frossenpizza eller en boks iskrem så teller jeg ikke kalorier Anonymkode: d9dc5...1bf
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #13 Skrevet 1. november 2020 Kan ingenting om kalorier. Pleide å telle karbohydrater en stund. Nå tenker jeg bare at vanlige comon sense holder. Anonymkode: 2539f...703
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #14 Skrevet 1. november 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, ost fråtser jeg i. Vanlig ost er omtrent 50/50 med protein og deilig sunt fett som holder meg mett i lange tider, og null karbohydrater som kun tilfører energi og ikke meg noe kroppen trenger. Det er ikke ost som gjør deg overvektig. Anonymkode: f2134...c50 Det kommer an på kombinasjonen av ting. Ost kan vøre fetende om du allerede spiser mye karbohydrater, det gjelder å finne en kostholdsplan, ikke bare tenke på matvarer separert fra alt annet man spiser. Anonymkode: 2539f...703
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #15 Skrevet 1. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på kombinasjonen av ting. Ost kan vøre fetende om du allerede spiser mye karbohydrater, det gjelder å finne en kostholdsplan, ikke bare tenke på matvarer separert fra alt annet man spiser. Anonymkode: 2539f...703 Både veldig enig og veldig uenig i det du skriver her. Hvis man først skal tenke over hva man spiser, bør man tenke på kostholdet under ett, ja, men lage seg sitt eget opplegg, ikke "finne en kostholdsplan". Og når man ser hele kostholdet i sammenheng, ser man hvor absurd konseptet "fetende", at enkelte næringsstoffer gjør at man legger på seg av andre næringsstoffer, og alle andre sånne konstellasjoner, egentlig er. Anonymkode: 0d64e...ad7 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #16 Skrevet 1. november 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg gikk ned 6kg da jeg kuttet ut ost fra kostholdet mitt. Jeg ble sjokkert. Men jeg har også tenkt i ettertid at ost er noe av det som er enkelt å overspise av, fordi det er godt og metter ikke like godt som annen mat Anonymkode: caf7e...427 Var det den eneste endringen du gjorde? 1 hour ago, AnonymBruker said: Det kommer an på kombinasjonen av ting. Ost kan vøre fetende om du allerede spiser mye karbohydrater Anonymkode: 2539f...703 Jepp. Det er klart at om du allerede har dekket kaloribehovet ditt, kan osten bli fetende. Men saken er at kroppen din trenger, som i må-faktisk-ha, proteiner og fett. Når kroppen har fått det den trenger av proteiner og fett, sier den fra at den er mett. Så hvis du f.eks spiser boller tar det lang tid før du får i deg nok protein fra det, derfor blir du ikke ordentlig mett av det heller, bare full i magen etter hvert. Kroppen vil på død og liv ha fett og proteiner, og om den må få det gjennom usunn mat får det heller være. Dermed får du masse karbohydrater med på kjøpet, og ekstremt mye mer energi enn kroppen kan bruke, og den lagrer det da som fett. Hvis du derimot spiser mat som først og fremst består av fett og protein, blir du raskere mett og holder deg mett lenger. Dette er ting kroppen trenger, og du kan egentlig bare pøse på, for du vil bli mett i god tid. Problemet kommer når du legger til en masse karbohydrater i tillegg, for det eneste kroppen kan bruke det til, er å brenne det som energi eller å lagre det som fett. Anonymkode: f2134...c50
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #17 Skrevet 1. november 2020 Ja, men jeg spiser lavkarbo og da kan jeg fint kose meg med ost selv om kcal innholdet er høyt. Anonymkode: 2fcc1...cda 1
Lisa Rowe Skrevet 1. november 2020 #18 Skrevet 1. november 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, ost fråtser jeg i. Vanlig ost er omtrent 50/50 med protein og deilig sunt fett som holder meg mett i lange tider, og null karbohydrater som kun tilfører energi og ikke meg noe kroppen trenger. Det er ikke ost som gjør deg overvektig. Anonymkode: f2134...c50 Ost i seg selv gjør deg ikke overvektig, men det er kaloririkt, og det er et overskudd av kalorier på sikt som gjør det overvektig. For folk som ikke sliter med vekten, så er nok ikke dette noe å tenke over. Men jeg personlig prøver å gå ned i vekt, og da lønner det seg å være obs på disse tingene. Jeg KAN spise vanlig ost, masse bacon og drikke helmelk, men da må jeg selvsagt begrense mengdene enda mer. Lett-produkter (lettost, lettrømme, lettmajones osv) kan jeg spise langt mer av for samme mengde kalorier. Jeg er forsiktig med fettrik mat generelt, da 1g fett inneholder mer kalorier enn 1g karbohydrater og 1g protein. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #19 Skrevet 1. november 2020 7 minutter siden, Lisa Rowe said: Lett-produkter (lettost, lettrømme, lettmajones osv) kan jeg spise langt mer av for samme mengde kalorier. Joda, men så blir du da heller ikke så mett av å spise lite fett. Anonymkode: f2134...c50 1
Lisa Rowe Skrevet 1. november 2020 #20 Skrevet 1. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Joda, men så blir du da heller ikke så mett av å spise lite fett. Anonymkode: f2134...c50 Jeg får en langt bedre metthetsfølelse av protein enn jeg gjør av fett, så dette er nok veldig individuelt. Jeg føler meg også veldig tung i kroppen om jeg inntar mye fettrike matvarer (selv "sunne" fettkilder), så for min del gjør det absolutt ingenting å holde meg til lett-produkter. Jeg føler meg bedre i kroppen, og jeg kan spise mer samtidig som jeg går ned i vekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå