Gå til innhold

Sinna uten grunn...(innmari langt)


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har en venninne. Vi holder på med Mary Kay begge to, og hun er min sponsor. Ved noen anledninger har jeg lånt varer av henne hvis jeg bare trenger ett produkt til en kunde, og ikke skal bestille noe selv bare på grunn av det ene produktet. Jeg har nevnt for henne flere ganger når hun tilbyr meg å låne produktet av henne, at jeg allerede skylder henne produkter, men hun har hele tiden sagt at det har hun kontroll på og at det ikke haster.

Så, her for en drøy måned siden må hun plutselig ha pengene for de produktene - ikke varene, men pengene. (Det er vanligvis ikke sånn vi gjør det, men greit nok..)Og hun måtte ha dem innen en viss dato tre uer frem i tid. Også greit nok. Jeg har ikke fått noen oversikt av henne på hvor mye det egentlig dreier seg om, men jeg fikk summen og den var omtrent dobbelt så stor som jeg ville trodd ved bare å tenke tilbake på hva jeg egentlig har lånt. men kanskje hun bestemte seg for å ta full pris for dem, det har jeg ikke fått noe svar på.

Nok om det; jeg overførte penger til kontoen hennes en uke før den fristen hun ga meg. Til et kontonummer jeg har registrert på henne sammen med to andre kontonummer jeg har på henne. Tydeligvis har jeg vært uheldig med valg av kontonummer, for etter en ukes tid fikk jeg pengene i retur. Jeg ga henne beskjed med en gang, og hun sa hun skulle komme innom meg påfølgende helg for å hente pengene i kontanter i stedet så jeg ikke måtte overføre. (I stedet for bare å gi meg et gyldig kontonummer)

Hele den helgen var jeg opptatt med arbeid, og hadde slått av telefonen min, men fikk en sms mandag morgen hvor hun lurte på om jeg kunne komme bort til henne i løpet av kvelden for å levere pengene. Det svarte jeg ja til.

Da det ble kveld, ble min eldste sønn syk - han fikk en forferdelig smerte bak ved en visdomstann og derfra opp i kinnet og bak øyet. Min bil er veldig lite pålitelig og hadde nettopp stoppet for meg ved et par anledninger de siste par ukene før dette, så jeg turde ikke kjøre egen bil da jeg dro ham avgårde til tannlegevakten i oslo. Det er ganske langt herfra, og med en unge som nesten forgår av smerte ville det vært innmari ille hvis bilen hadde stoppet ett eller annet sted så jeg måtte stå og vente en halvtimes tid på å kjøre videre.

De eneste pengene jeg hadde på dette tidspunktet var hennes penger, men jeg visste at neste kveld eller aller senest morgenen deretter ville jeg ha penger inn igjen, så jeg brukte endel av pengene på drosje til tannlegevakten. Det var ikke noe galt med tannen, så fra tannlegevakten bar det videre til legevakten. i drosje.

Dette sende jeg henne melding om, og hun ble raaaaasende forbannet!

"Veldig lite lurt å bruke penger som ikke er dine" eller noe i den dur. Jeg spurte hva hun selv ville ha gjort dersom det hadde vært hennes datter som måtte avgårde og hun hadde vært nødt til å klare det uten bil og uten andre penger enn mine. jeg sa også at jeg aldri ville reagert på den måten om det motsatte hadde vært tilfelle.

Fikk en snurt melding om at pengene skulle være på hennes konto innen klokken tolv neste dag. "Og ikke på en konto som ikke tilhører meg!" (Ergo viser hun at hun ikke tror at jeg har overført pengene uken før og ftt dem i retur). :frustrert:

Klokken ti over tolv (!) var jeg på posten og gjorde et direkt innskudd på et kontonummer hun sendte meg på sms. Betalte med mitt visakort.

Ett par dager senere får jeg en debetmelding fra min bank hvor det står hennes navn og det første kontonummeret jeg hadde brukt, og at den kontoen var slettet. Dette gjaldt den første transaksjonen jeg prøvde på uken før. Og den tar jeg var på. Jeg tok også vare på innskuddskvitteringen, og godt var det!

Det gikk enda et par dager så fikk jeg en sur sms igjen. "Jeg har ennå ikke fått penger på konto, du har ikke valgt den kjappeste måten." Da forklarte jeg at jeg hadde valgt den kjappeste måten - jeg var på postkontoret og gjorde et direkte innskudd, kjappere enn det går liksom ikke.

Så setter jeg meg ned ved PC'n, kopierer og limer transaksjonene til og fra kontoen min og hennes slettede konto inn i et word doc., scanner inn innskuddskvitteringen og kopierer debetmeldingen med opplysning om at det første kontonummeret jeg hadde benyttet var slettet. Og med skriftlige forklaringer til alt sammen, og med henvisning til at det var dato på alt, som hun kunne se.

Samme dag, men før jeg rakk å få dette avgårde i posten, kom enda en sur melding: "Fremdeles ingen penger på konto og nå er jeg lei av tullet ditt!"

Jeg skrev tilbake at vedlegg og kvitteringer var på vei i posten og at jeg var lei av at hun kalte meg en løgner.

"Jeg trenger ikke kvitteringer, jeg trenger penger", var svaret jeg fikk.

"Du får snakke med banken din å høre hvor de har gjort av pengene mine". Nok en gang påpekte jeg at det ikke dreide seg om en overføring, men et direkte innskudd. "Direkte innskudd går på noen få timer, ikke åtte dager!"

Jeg ringte kundeservice i postbanken, og han som svarte meg der må ha vært vaskehjelpen for maken til ikkeno'hjelp skal du lete lenge etter.

Nei han kunne ikke gå inn og sjekke noe som helst. Og direkte innskudd fra en person til en annen person behandles som en vanlig giro, og det tar noen dager.... Har dere hørt sånt piss? Og dette jobber på kundeservicen deres?

Dagen etter gikk jeg ned på postkontoret, snakket med mannen i skranken og ba han sjekke opp for meg. Han fant innskuddet på dataen sin og ringte hovedkontoret, som etter maaaange minutter ringte tilbake og sa: "De pengene var på konto samme dag som innskuddet ble gjort. "

Dette fortalte jeg henne så, og spurte om hun hadde sjekket ALLE kontoene sine. "Nei, bare MK-kontoen"... hun skulle sjekke de andre på mandag (imorgen). Sannsynligvis har hun gitt meg et annet kontonummer enn MK-kontonummeret sitt, og ikke sjekket de andre. Hvor teit er ikke det forresten, hvis du allikevel sitter på nett og sjekker kontoen din for innskudd, og du har flere konti i samme bank?

I mellomtiden har hun nok fått kopiene av alle vedleggene mine og det ikke spesielt trivelige brevet som fulgte med, så nå er jeg spent... Ikke skjønner jeg hvorfor hun må vente til i morgen med å sjekke kontoen sin heller - nettbanken er oppe døgnet rundt, og kontofonen også....

Hun har slutte å være sur på meg, hun skjønte vel kanskje at jeg snakket sant da jeg fortalte at kopiene var på vei i posten.... men jeg har lyst til å være sint på henne i evigheter og litt til. Hun kalte meg respektløs, men hvem var den respektløse her'a??

Hvordan ville dere reagert på dette? Ville dere kalt venninnene deres løgnere og ikke trodd på forklaringen? Jeg skjønner at det hele er vanskelig å tro på, jeg ville hatt problemer jeg også, men av prinsipp kaller jeg aldri noen for løgnere før jeg kan bevise at de faktisk juger. Fordi jeg ikke liker å drite meg ut på sånt.

Vi skal liksom til Nice sammen om en måneds tid, men jeg vet ikke helt jeg... billettpengene for den turen er også i den summen jeg har betalt henne...

Hun viste sånne hysteriske tendenser da vi sjekket ut av hotellet vårt i Roma i mai også - da var det 4 euro på regningen hennes hun nektet å betale, og dere skulle hørt og sett henne. Det er lenge siden jeg var så flau..... :roll:

Hun lekset opp for dem om deres "shit place" og at fordi frokosten var fem minutter forsinket så skulle de værsågod betale for hennes drosje opp til Termini, for nå fikk hun dårlig tid osv osv......

(Min konto er ennå ikke trukket for min del av regningen der nede... kanskje en belønning til meg for å oppføre meg som folk?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en ting jeg ikke skjønner: hvorfor all denne sms'ingen? Kan ikke voksne folk snakke sammen på skikkelig vis?

Jeg synes hun høres veldig frekk ut, og tror ikke jeg hadde giddet å diskutere dette emd henne, når du selv vet hva du har gjort.

Ville også begynt med skikkelige avtaler for låning av varer, for å unngå fremtidige situasjoner. Og Nice vet jeg ikke om jeg ville dratt med henne til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor hun ble så sint. Din sønn ble syk og du måtte dra på legevakten med han. Et sykt barn kommer først, mener nå jeg.

Du trengte penger og du visste jo at du fikk penger dagen etter og kunne likevel gi samme summen.

Var dette virkelig noe å bli forbanna for? Det er dine penger inntil du har gitt de til henne ( sånt sett da... ).

Jeg håper virkelig hun har unnskyldt oppførselen sin, for man kan ikke oppføre seg sånn.

Du gjorde direkte innskudd og hun sjekket bare sin ene konto ergo hun som tok feil siden hun ikke gadd og sjekke de andre.

Jeg vet ikke om jeg ville reist noen steder med henne.

Du sier at pengene til biletten er med i pengene du ga henne.

Det kan jo hende at hun snur på flisa og sier at du må betale mer.....

Det burde du nesten funne ut før dere eventuelt reiste noe sted sammen.

Og hun må lære seg å oppføre seg som folk når hun er ute og reiser.

Hun har et problem hvis hun "eksploderer" fordi frokosten er 5 minutter for sein og hun får en regning på 4 euro.

Man diskuterer høflig og vennlig, det nytter ikke å bli sinna og begynne å skrike.

Uff, jeg er glad jeg ikke har sånne venninner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG hadde iallefall aldri dratt til Nice med hun der. Hadde det vært meg, så hadde ikke hun vært min venninne lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du lyst til å backe ut av turen eller har du lyst til å reise?

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt eller sendt henne en epost der jeg sa at jeg syntes hun hadde oppført seg rimelig dårlig de siste dagene, og at det gjør at du ikke egentlig ser frem til å reise til Nice sammen med henne.

Om dere skal på tur sammen bør dere ta en skikkelig prat.

For meg høres det ut som hun både utnytter seg av deg, og ikke akkurat prøver å unngå å tråkke deg på tærne av hensyn til vennskap og kommende tur. Det er ikke bare ditt ansvar å beholde den gode tonen dere i mellom. Hun bør yte sin del også.

Uansett bør du lære av dette. Skrive ned nøyaktig hva du låner av henne selv, og hva som er prisen for det. Eller... aller lurest... unngå slike tjenester i fremtiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg reiser nok ikke til Nice med henne. Billetten kan hun få og gjøre hva hun vil med. Jeg forventer en megaunnskyldning fra henne som jeg skal ta imot, men jeg kommer nok til å holde en avstand etter dette ja. Jeg fikser jo ikke nevrotiske mennesker, og sånt som det der anser jeg for nevrotisk. Melk, du lurer på det der med sms'er i stedet for å ta en telefon. Helt enig! SMS er for feiginger i sånne tilfelle som dette her. Hun ringte ved en anledning og det var første gangen jeg sa at det var et direkte innskudd, og hun sa at jeg ikke hadde valgt den kjappeste måten. Så hun hører ikke etter hva hun får til svar heller ser du.... jeg skrev her oppe at den også var en sms, men det var en telefon - akkurat den ene gangen.

Hun har fått ny mailadresse og to ganger etter sånne meldinger har jeg bedt om å få mailadressen hennes så jeg kan sende henne bevisene for innbetalingsforsøk og innbetaling, men da hører jeg ingen ting.

Nei, jeg er nok ferdig med henne, og neste gang hun tilbyr seg å låne meg et produkt skal jeg nok takke nei...

Dette har egentlig bygget seg opp over litt tid. Da jeg møtte henne på jobb for et par år siden... tre år tror jeg, virket hun veldig søt og snill, ydmyk og nesten litt engleaktig, men det siste året har jeg sett mer og mer negative tendenser hos henne. At hun reagerer negativt på ting som er hennes egen feil men som hun legger skylden på andre for osv.... så dette var vel kanskje bare den berømmelige dråpen for at jeg skal droppe henne... men jeg får høre hva slags unnskyldning hun kommer med også. Hele saken er jo bare teit fra mitt ståsted, og jeg lurer fælt på hvordan hun reagerer etter at hun oppdager at hun har gitt meg et kontonummer hun ikke engang har sjekket... og all dritten hun har slengt når jeg faktisk ikke har gjort noe galt...

Kan man endre navn på billetter forresten? Vi bråbestilte disse flybillettene til Nice fordi det var så billig, og kan ikke avbestille dem.... men kan hun foreksempel ta med seg datteren sin i stedet? Vet dere noe om det? I såfall skal jeg gladelig gi henne den billetten så hun kan dra på tur med ungen sin i stedet for meg... (hm... jeg kjenner på meg at jeg egentlig ikke er så sinna på henne lenger.... men jeg vil være det fordi hun har oppført seg så dustete) Straffe henne for forsettelig, eller kanskje uaktsom ubehagelighet.... hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo eventuelt reise til Nice og så oppføre deg som om du er på tur alene.

Nice er en fantastisk by som det er synd å gå glipp av på grunn av en irriterende dame... Ikke verdens verste by å være på ferie alene i heller... nydelige parker, museer, strand, vanvittig sjarmerende gamleby, og et eldorado for shopping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Nå fikk jeg ny sms fra henne, og hun har tatt helt av...

Kopiene jeg har sendt henne sier henne ingen ting, og jeg er frekk, og jeg kan bare betale henne i underkant av fire tusen til for varene jeg har lånt.

Så det skal hun få og så skal jeg aldri snakke ett ord med henne etter dette. Der satte hun propp i forholdet.

Nice kan jeg ta en annen gang dersom jeg føler for det... dette er jo bare helt teit. Og nå er jeg helt i sjokk pga denne siste reaksjonen hennes. Dama må jo være gal, eller totalt uintelligent som rett og slett ikke skjønner hvorfor jeg har sendt henne de kvitteringene og hvordan hun skal forstå dem, selv om jeg har forklart det nøye i tekst ved siden av.... jaja... hun får gå rundt og mene at jeg har problemer da.. det er ikke sånn det ser ut fra min side...

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De menneskene du ikke har godt av å ha i livet ditt, bør du strengt tatt ikke la være der.....(men det er i grunnen lettere sagt enn gjort). Lykke til. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud :overrasket: For ei dame!!!!

Ikke la henne tråkke på deg mer!

Hvorfor skal hun ha fire tusen til? Er dere enige om at du skylder henne disse pengene.

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke vært det minste medgjørlig eller grei fra nå av. Bestilt produktene du skyldte henne og gitt henne dem i stedet for penger.

Og gitt klar beskjed om at du ikke ser på henne som en venninne lengre. Og at du faktisk har bevist at det du har sagt er sannheten, enten hun er intelligent nok til å greie å skjønne det eller ikke.

Sånn oppfører man seg bare ikke!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå fikk jeg ny sms fra henne, og hun har tatt helt av...

Kopiene jeg har sendt henne sier henne ingen ting, og jeg er frekk, og jeg kan bare betale henne i underkant av fire tusen til for varene jeg har lånt.

Så det skal hun få og så skal jeg aldri snakke ett ord med henne etter dette. Der satte hun propp i forholdet.

Nice kan jeg ta en annen gang dersom jeg føler for det... dette er jo bare helt teit. Og nå er jeg helt i sjokk pga denne siste reaksjonen hennes. Dama må jo være gal, eller totalt uintelligent som rett og slett ikke skjønner hvorfor jeg har sendt henne de kvitteringene og hvordan hun skal forstå dem, selv om jeg har forklart det nøye i tekst ved siden av.... jaja... hun får gå rundt og mene at jeg har problemer da.. det er ikke sånn det ser ut fra min side...

Hva koster produktene tilsammen? Kanskje du bør undersøke at hun ikke tar betalt for mye, siden hun er irritert på deg. Man vet aldri?

Jeg hadde ikke betalt mer penger før jeg hadde fått en "regning" på alle produktene.

Venninnen din høres rett og slett ikke helt god ut. Hun høres skikkelig temperamentsfull ut.

Uansett, jeg hadde ikke reist noe sted i verden med henne igjen og jeg hadde heller ikke lånt flere produkter heller.

Vel, lykke til med "bruddet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt inn samme produkter og gitt tilbake til henne, for det er faktisk ikke ditt problem at hun er i pengeknipe. Du har LÅNT produkter av henne, og derfor er du i din fulle rett til å gi henne samme produkter tilbake. Og det hadde jeg gjort nå, bare på pur F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hun skal få resten av pengene. Den ekstra summen har hun lagt til fordi jeg syntes summen i utgangspunktet var litt stor og lurte på om hun kanskje hdde beregnet seg full pris, men at det sikkert var riktig, i og med at hun sitter med oversikten og ikke jeg. Så nå må jeg betale full pris. Og det skal jeg gjøre med glede, for da er det bare hun og hun alene som har vært drittsekk hele veien og jeg har alt mitt på det tørre.. Egentlig har vi 50% innkjøpsrabatt i MK, og det vil jo si at når jeg skal betale henne nesten fire tusen, så må det bety at jeg har lånt varer for det dobbelte i salgspris... og det syntes jeg var litt rart, men at det sikkert stemmer allikevel...

Oversikten må jeg ut til henne og hente for hun har ikke tenkt å spandere frimerke på meg.... nå ler jeg bare... Makan til kjerring!

Hun sa for en stund siden at hun hadde sendt meg den på mail, men den fikk jeg altså aldri, og da jeg påpekte det så hadde hun sendt den for lenge siden og nå hadde hun slettet den..... :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ta vare på deg selv, og ikke la denne dama ødelegge mer for deg. hun er ikke verdt strevet. som en sa tideligere her, så er et vennskap en toveissak, og ikke bare din jobb å holde vedlike.

på meg virker det som hun utnytter deg, og det skal du ikke finne deg i!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm Mysan, før du betaler noe som helst hadde jeg bedt om å få en oversikt og dokumentasjon på lånet. Kan hun være drittsekk, kan du være quadrato. Ikke betal uten at du få se hva du betaler for. Evnt. kjøp tilbake varene du lånte av henne (du fikk 50% rabatt gjorde du ikke?) og gi henne dem. Dette kan hun uansett ikke nekte på. Hun kan, man hun kommer ingen vei.

Ikke vær naiv og la noen lure deg for penger, uansett hvor god venninne hun har vært..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar helt sikkert feil, men sier det nå likevel. Så får du ta innlegget mitt for det det er; forhastede tanker fra en anonym kødd på internett.

Hvis jeg har forstått det riktig har venninen din "plutselig" begynt å endre oppførsel. For meg virker det som om hun har et problem som ligger utenfor forholdet mellom deg og henne..

Kanskje har hun begynt å drikke, ta dop, spille, har "under-bordet" gjeld eller kanskje noe helt annet som jeg ikke kommer på i farten..

Uansett, hun skylder deg en forklaring, og jeg synes du skal kreve den. Og jeg synes du skal kreve at hun gir deg den ansikt til ansikt, og gjør det klart for henne at hun ikke får en krone til før hun har gjort det.

Hvis jeg har rett, er det bra for henne at det kommer opp i dagen.

Kanskje er det nettop det som skal til, at noen røsker litt i henne.

...og du kan sette kryss i margen for "verdens beste veninne".

Hvis jeg tar feil, og hun bare er dust uten grunn. Så vil hun se at det koster noe å oppføre seg slik. og at hun ikke ka yppe med deg på den måten. Hvis du da bryter med henne, gjør det klart for henne med en gang at "nå ses vi ikke mer".

Uansett hva du gjør, aldri hiss deg opp, la beskyldninger pasere gjennom og ikke ta deg nær av det en gang, du vet hva du står for.

Nice-turen dropper du uansett, med oppførselen hennes som grunn.

Men igjen ta innlegget for det det er; forhastede tanker fra en anonym kødd på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...