AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #21 Skrevet 4. november 2020 12 minutter siden, Kaneel said: Tusen takk!!! Jeg kommer tilbake med mer som sånn på stående fot hvordan er var egentlig kvinnesynet? Kvinners rolle, hvilken betydning har mor for barn, asså i verdi status? Er det stor forskjell på ortodokse kirken vs den katolske og er man tradisjonell kirkegjengere? Kvinnesynet er .. rart ?! Motstridende? Helt sannelig, vet ikke hvordan jeg skal beskrive det med ett ord. Det du kanskje hører om at det er mer tradisjonell rollefordeling er sant, men på en annen måte enn i Sør-Norge. Eller, på en annen måte enn norske menn ofte forventer. Så ja, kvinner er ofte opptatt både av giftemål og tradisjonelle kjønnsroller, kvinner ønsker å fremstå og kle seg feminine, kvinner forventer at menn gir dem gaver, åpner dører, kjøper blomster, og betaler for restaurant. Samtidig, er arbeidsdeltakelse av kvinner er kjempehøy i Russland, og de aller fleste kvinner er i arbeid. Og det er snakk om jobber med høy utdannelse også, det er massevis av kvinner som er ingeniører, økonomer, advokater, leger, nei det er vel flere kvinner enn menn i sånne typiske lange og harde utdannelser-yrker. Kvinnen er ofte den som bestemmer stortsett alt økonomi hjemme - det er både om hun bidrar med halvparten inntekt eller mindre. Modellen av en sterk kvinne, som kan gjøre alt alene, er sterk i kulturen, "en russisk kvinne kan stoppe en løpende hest, og tørr å gå i et brennende hus" - dette er en strofe fra dikteren Nikolai Nekrasov. Mens menn fremstilles ofte som late, egoistiske, infantile og som trenger god ledelse for å oppnå oppnå noe. "Bak enhver geniale mann er det en sterk kvinne". Jeg synes derfor det er noe motsigelse i kulturelle og tradisjonelle rollefordeling i Russland. Men sånn er det. Jeg har ei venninne som jeg fortsatt har kontakt med, som bor fortsatt i russland, hun er samme alder som er meg og er sterk og rik business kvinne.. har en mann som er mer eller mindre udugelig, har drukket, har havnet i fengsel til og med (men som selvsagt elsker). Hun er veldig på at kvinne må se ut som en kvinne, fremstå veldig attraktiv utad, kvinnelig påkledd, kjoler og skjørt, full sminke alltid.. Men hvorfor egentlig? Slik jeg ser det herifra, fra Norge, hun får ingenting igjen for det, det er jo hun som tjener alle penger i familien uansett. Det er også helt klassisk, virker det for meg. Veldig få av de under 70 er tradisjonelle kirkegjengere, ihvertfall bland de jeg kjenner. Religion står sterkt, relativt sett, og i daglig liv. Men religiøse ritualer, slik som å besøke kirker, er svake, spesielt blant de yngre. Anonymkode: e3bb3...602 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #22 Skrevet 4. november 2020 Hierarkisk arbeidsmentalitet. Ser ned på dem som er lavere utdannet/mindre ansiennitet. Forventer at mannlige kollegaer skal bære vesken deres og servere kaffe til dem. Anonymkode: d94cc...681
Kaneel Skrevet 4. november 2020 Forfatter #23 Skrevet 4. november 2020 Totalt uenig, Russland har et mye mer naturlig synspunkter på det meste , feminismen drepte kvinners verdi men folk i vesten er så hjernevasket at de ikke skjønner det. Husk Norge «må»hate Russland pga USA er vår allierte og et mer sykt land enn USA skal man lete lenge etter
Kaneel Skrevet 4. november 2020 Forfatter #24 Skrevet 4. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kvinnesynet er .. rart ?! Motstridende? Helt sannelig, vet ikke hvordan jeg skal beskrive det med ett ord. Det du kanskje hører om at det er mer tradisjonell rollefordeling er sant, men på en annen måte enn i Sør-Norge. Eller, på en annen måte enn norske menn ofte forventer. Så ja, kvinner er ofte opptatt både av giftemål og tradisjonelle kjønnsroller, kvinner ønsker å fremstå og kle seg feminine, kvinner forventer at menn gir dem gaver, åpner dører, kjøper blomster, og betaler for restaurant. Samtidig, er arbeidsdeltakelse av kvinner er kjempehøy i Russland, og de aller fleste kvinner er i arbeid. Og det er snakk om jobber med høy utdannelse også, det er massevis av kvinner som er ingeniører, økonomer, advokater, leger, nei det er vel flere kvinner enn menn i sånne typiske lange og harde utdannelser-yrker. Kvinnen er ofte den som bestemmer stortsett alt økonomi hjemme - det er både om hun bidrar med halvparten inntekt eller mindre. Modellen av en sterk kvinne, som kan gjøre alt alene, er sterk i kulturen, "en russisk kvinne kan stoppe en løpende hest, og tørr å gå i et brennende hus" - dette er en strofe fra dikteren Nikolai Nekrasov. Mens menn fremstilles ofte som late, egoistiske, infantile og som trenger god ledelse for å oppnå oppnå noe. "Bak enhver geniale mann er det en sterk kvinne". Jeg synes derfor det er noe motsigelse i kulturelle og tradisjonelle rollefordeling i Russland. Men sånn er det. Jeg har ei venninne som jeg fortsatt har kontakt med, som bor fortsatt i russland, hun er samme alder som er meg og er sterk og rik business kvinne.. har en mann som er mer eller mindre udugelig, har drukket, har havnet i fengsel til og med (men som selvsagt elsker). Hun er veldig på at kvinne må se ut som en kvinne, fremstå veldig attraktiv utad, kvinnelig påkledd, kjoler og skjørt, full sminke alltid.. Men hvorfor egentlig? Slik jeg ser det herifra, fra Norge, hun får ingenting igjen for det, det er jo hun som tjener alle penger i familien uansett. Det er også helt klassisk, virker det for meg. Veldig få av de under 70 er tradisjonelle kirkegjengere, ihvertfall bland de jeg kjenner. Religion står sterkt, relativt sett, og i daglig liv. Men religiøse ritualer, slik som å besøke kirker, er svake, spesielt blant de yngre. Anonymkode: e3bb3...602 Takk for svaret, denne motsigelsen er spennende synes jeg skulle vært intresangt å vite om det er 1 verdens krig eller sovnet som presenterer den sterke kvinne som rolle for dem..
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #25 Skrevet 4. november 2020 Hun over her som skriver at kvinnesynet kan virke motstridende/rart for norske, det kan jeg kjenne meg igjen i. Mange russiske menn synes for eksempel muslimer har dårlig kvinnesyn og at i deres land er kvinner frie (sitat russisk mann jeg kjente). Han hadde jobbet i farlige, skitne jobber som gruver og for han var det selvsagt at slike steder ikke var et sted for kvinner som bærer fram barn og ammer. Ganske logisk når man tenker på det sånn, her i Norge var det jo "ulykke" å ha kvinner på båt i gamle dager, men vi vet jo i dag at gravide kvinner ikke skal løfte tungt for eksempel. Ellers opplevde jeg at helse, kosthold, trening var viktig for mange familier, samme med skole og lekser og rene pene klær på barna hver dag. Er norsk men har bodd to år i Russland. Anonymkode: 753a1...d84
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #26 Skrevet 4. november 2020 13 minutter siden, Kaneel skrev: Totalt uenig, Russland har et mye mer naturlig synspunkter på det meste , feminismen drepte kvinners verdi men folk i vesten er så hjernevasket at de ikke skjønner det. Husk Norge «må»hate Russland pga USA er vår allierte og et mer sykt land enn USA skal man lete lenge etter Å? Har du bodd i Russland selv og har dermed personlige erfaringer? Anonymkode: c37ae...848 1
Kaneel Skrevet 4. november 2020 Forfatter #27 Skrevet 4. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å? Har du bodd i Russland selv og har dermed personlige erfaringer? Anonymkode: c37ae...848 Nei Men jeg har tilbringt mange år i øst Europa sammen med blant annet russere 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #28 Skrevet 8. november 2020 Kaneel, kan se på trilogien: "Зеркало для героя", "Патриотическая комедия", "Макаров". Anonymkode: 69b5b...fde 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå