Kaneel Skrevet 30. oktober 2020 #1 Skrevet 30. oktober 2020 Noen som er oppvokst i Russland og vil fortelle litt om barndommen? Hva skiller norsk og rusdisk oppvekst fra hverandre? Mentalitet, mat er jeg også intressert i hvordan er moten og stilen der borte nå? Femininitet og kvinners rolle? Fortell om Russland det fantastisk eventyr landet der i øst og fortell om kvinnene derfra 2
Kaneel Skrevet 2. november 2020 Forfatter #2 Skrevet 2. november 2020 Ingen som har kjennskap til Russland eller aller helst oppvokst der? 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #3 Skrevet 2. november 2020 Har du bestilt kvinne på postordre nå? Anonymkode: 9fda6...b5f 4
Kaneel Skrevet 2. november 2020 Forfatter #4 Skrevet 2. november 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du bestilt kvinne på postordre nå? Anonymkode: 9fda6...b5f Sjekk profilen min da jeg er kvinne
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #5 Skrevet 2. november 2020 Юность... Anonymkode: 69b5b...fde 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #6 Skrevet 2. november 2020 https://forum.kvinneguiden.no/topic/1305151-dyatlovpasset-i-1959-hva-skjedde-egentlig-har-du-en-teori/page/6/#comments Anonymkode: 69b5b...fde 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #7 Skrevet 2. november 2020 16 minutter siden, Kaneel skrev: Sjekk profilen min da jeg er kvinne Anonymkode: 9fda6...b5f 3
Kaneel Skrevet 2. november 2020 Forfatter #8 Skrevet 2. november 2020 Fint om vi kan holde oss seriøse og ikke trolle
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #9 Skrevet 2. november 2020 8 minutter siden, Kaneel skrev: Fint om vi kan holde oss seriøse og ikke trolle Det var du som svarte at du ikke kan ha bestilt kvinne på postordre, fordi du er kvinne. Det er å trolle. Det var et useriøst svar. Anonymkode: 9fda6...b5f
Kaneel Skrevet 2. november 2020 Forfatter #10 Skrevet 2. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var du som svarte at du ikke kan ha bestilt kvinne på postordre, fordi du er kvinne. Det er å trolle. Det var et useriøst svar. Anonymkode: 9fda6...b5f Deg om det... du har tydligvis null kunnskap om Russland ut fra svaret ditt der så slutt å spam ned tråden min med tull
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #11 Skrevet 3. november 2020 Er norsk, har bodd og jobbet flere år i Russland og har russiske venner. Spørsmålet ditt er altfor stort å svare på. Jeg er 50 år, så mine russiske venner hadde en helt annen barndom enn jeg hadde her i Norge, og helt annen enn barna deres har nå. Russland er så stort land også, men så ekstreme forskjeller, at det blir litt vanskelig å si noe generelt, men: Det har vært vanlig å gifte seg ungt (kulturelt, men også pga boligpolitikk under sovjettiden, da det var eneste mulighet for å få tildelt en leilighet og flytte hjemmefra). Det er viktig for kvinner å bli gift. Derfor er mange skilt, med ett barn (og i min alder, gjerne etablert på nytt med ny mann). Ganske mange enebarn eller få barn er mitt inntrykk (fra Moskva), tenker det henger sammen med trangboddhet, dårlig økonomi og lite likestilling. Vanskelig å kjøpe seg bolig (i Moskva), banklån er lite tilgjengelig så selv middelklassepar må spare og betale store deler av summen som egenkapital. Veldig dårlige holdninger til homofile og mye rasisme. Vanlig at mormor eller annen eldre slektning tar seg mye av barna, flytter ofte inn, har dem i månedsvis i sommerferiene osv. Foreldrene må jobbe. Det finns gode barnehager, med veldig vide åpningstider. Skole er viktig. Kultur er viktig (litteratur, kunst, musikk). Maten er tradisjonelt ikke ulik norsk tradisjonell mat: kjøtt, potet, kål, gulrot, fisk, grøt. Pelmeni, pirogere. De spiser mye suppe, og mye salat (sånne russiske salater, sildesalater ol). Moderne mat er som vår moderne mat. Varm lunsj, også i skole og barnehage. Russisk stil og mote..... Menn kler seg i hvertfall dårlig, og er stygge på håret. Menn bruker av og til håndvesker. Mye svart skinn. Mye svart og mørkt i det hele tatt for menn. Tradisjonelt er unge kvinner veldig stylet og sminket og pyntet (de bør bli gift), blant de "fattige/ressurssvake" er det typisk at de så blir usunt tykke etterhvert (slik som i mange lav- og mellominntektsland). Men det er jo ingen lov som virker generelt på rikfolk i Moskva eller blant den intellektuelle eller kulturelle eliten. De har helt klare kjønnsroller, hvorav byrden ligger på kvinnene. Me too har ikke kommet til Russland, ei heller black lives matter. De er veldig stolte og patriotiske for landet sitt. De er veldig gjestfrie privat. Og høflige privat. Historisk sett har det vært en holdning at den som smiler mye (til fremmede, på gaten) er litt dumme/uintelligente, derfor virker de sure/morske generelt for en utenforstående. Mye dårlig musikksmak, minner om italiensk skranglepop og revy. Anonymkode: 9f40c...308 6
AnonymBruker Skrevet 3. november 2020 #12 Skrevet 3. november 2020 Det var et interessant innblikk i den russiske kulturen, til deg som har svart over her. Lurer på hvorfor Ts er interessert i dette? Anonymkode: 47839...b5f 2
Kaneel Skrevet 3. november 2020 Forfatter #13 Skrevet 3. november 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er norsk, har bodd og jobbet flere år i Russland og har russiske venner. Spørsmålet ditt er altfor stort å svare på. Jeg er 50 år, så mine russiske venner hadde en helt annen barndom enn jeg hadde her i Norge, og helt annen enn barna deres har nå. Russland er så stort land også, men så ekstreme forskjeller, at det blir litt vanskelig å si noe generelt, men: Det har vært vanlig å gifte seg ungt (kulturelt, men også pga boligpolitikk under sovjettiden, da det var eneste mulighet for å få tildelt en leilighet og flytte hjemmefra). Det er viktig for kvinner å bli gift. Derfor er mange skilt, med ett barn (og i min alder, gjerne etablert på nytt med ny mann). Ganske mange enebarn eller få barn er mitt inntrykk (fra Moskva), tenker det henger sammen med trangboddhet, dårlig økonomi og lite likestilling. Vanskelig å kjøpe seg bolig (i Moskva), banklån er lite tilgjengelig så selv middelklassepar må spare og betale store deler av summen som egenkapital. Veldig dårlige holdninger til homofile og mye rasisme. Vanlig at mormor eller annen eldre slektning tar seg mye av barna, flytter ofte inn, har dem i månedsvis i sommerferiene osv. Foreldrene må jobbe. Det finns gode barnehager, med veldig vide åpningstider. Skole er viktig. Kultur er viktig (litteratur, kunst, musikk). Maten er tradisjonelt ikke ulik norsk tradisjonell mat: kjøtt, potet, kål, gulrot, fisk, grøt. Pelmeni, pirogere. De spiser mye suppe, og mye salat (sånne russiske salater, sildesalater ol). Moderne mat er som vår moderne mat. Varm lunsj, også i skole og barnehage. Russisk stil og mote..... Menn kler seg i hvertfall dårlig, og er stygge på håret. Menn bruker av og til håndvesker. Mye svart skinn. Mye svart og mørkt i det hele tatt for menn. Tradisjonelt er unge kvinner veldig stylet og sminket og pyntet (de bør bli gift), blant de "fattige/ressurssvake" er det typisk at de så blir usunt tykke etterhvert (slik som i mange lav- og mellominntektsland). Men det er jo ingen lov som virker generelt på rikfolk i Moskva eller blant den intellektuelle eller kulturelle eliten. De har helt klare kjønnsroller, hvorav byrden ligger på kvinnene. Me too har ikke kommet til Russland, ei heller black lives matter. De er veldig stolte og patriotiske for landet sitt. De er veldig gjestfrie privat. Og høflige privat. Historisk sett har det vært en holdning at den som smiler mye (til fremmede, på gaten) er litt dumme/uintelligente, derfor virker de sure/morske generelt for en utenforstående. Mye dårlig musikksmak, minner om italiensk skranglepop og revy. Anonymkode: 9f40c...308 Tusen takk for utfyllende svar
Kaneel Skrevet 3. november 2020 Forfatter #14 Skrevet 3. november 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var et interessant innblikk i den russiske kulturen, til deg som har svart over her. Lurer på hvorfor Ts er interessert i dette? Anonymkode: 47839...b5f Landet intresert meg enormt mye, så fort som mulig har jeg tenkt å reise dit og jeg hadde en drøm om å gå russisk studium som ung, og leste en go del litratur som ung. Et av de mer fascinerende og mangfoldige land
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #15 Skrevet 4. november 2020 Øhh.. jeg er russisk og oppvokst i Russland men flyttet til Norge 20 år gammel, og det er igjen 20 år siden. Så jeg kan i så fall om oppvekst i Russland for lenge siden, så ikke nødvendigvis relevant nå. Jeg merker jo at jeg vokste opp mer fattig enn snitt i Norge. Uten at jeg følte meg fattig der og da, selvsagt. Men da norske samboeren min sier han hadde en sykkel med gir i barndom, det har jeg ikke hatt, det tror jeg ikke eksisterte i sovjet union? Slike små detaljer. Vi hadde nok mat, men jeg kommer fra nord, og f.eks eksotisk frukt var lite tilgjengelig, tror jeg var 7 år gammel før jeg smakte på banan for første gangen. Merkeklær har jeg ikke hørt om før jeg kom til Norge, og er fortsatt ikke glad i å bruke penger på det. Før 90-tallet hadde vi omtrent ingen utenlandske/amerikanske matvarer tilgjengelig i fri salg, slik som Snikers og Mars sjokolade, eller Coca Cola, eller Lays chips, Wrigleys tyggis, sånn type ting. Men ja, deler av min oppvekst var fortsatt i Sovjet Union, det er ikke relevant nå da. "Alle" barna i byer er vokst opp i leiligheter, spesielt i store byer - men dro på sommeren til besteforeldre på bygda. Besteforeldre hadde kanskje gammelt hus på bygda uten innlagt vann og med utedo, men med strøm. Hvis ikke bygda, så sommerhuset utenfor byen, nesten som hytte (dacha), og hvis ikke det - så sommerleir for barna. Barnehager og skoler er veldig store, mange små avdelinger men selve bygninger er store. Sånn "norges største barnehage" Margarinfabrikken i Oslo - er en helt vanlig barnehage i Russland. Mammapermisjon er 3 år men dårlig betalt, så foreldre må spare på forhånd. Nærmeste umulig å finne en barnehage til et barn under 3 år, og hvis man finner det så er det privat og dyrt (og koster mer enn mange får i lønn). Nå er det andre problemer i Russland, mye økonomiske, spesielt på små plasser er det mye forfall. Veldig mye sentralisering da "alle" vil aller helst bo i to største byer som Moskva eller Sankt Petersburg. Mye dårlig ny byggemasse i byene.. Rett og slett dårlig kvalitet på bygning men også dårlig byplanlegging, blokker uten parkeringer i kjeller f.eks, eller blokker bygd langt fra alt, også butikker, kaffeer, skoler osv. Hvis jeg analyserer, virker litt sånn som i Norge på 60-tallet, da de bygde masse blokker i noen områder, sånn nå ble nesten Gettoer, fordi livskvaliteten der blir så pass lav at de på sikt tiltrekker seg spesielle menneskegrupper. Men der og da var de jo bygd bare for å svare på enorm etterspørsel etter boliger i stor flytting til større byer - akkurat som det er nå i Russland. Et stort problem med linjær media.. TV er bare propaganda, så "alle" beste og gode journalister har rømt til youtube. Youtube er nå russisk største mediekanal.. helt sant. Og internett istendenfor aviser. Det blir for mye å forklare og jeg vet jo egentlig ikke hva du lurer på. Kanskje du kan prøve å stille mer konkrete spørsmål. Anonymkode: e3bb3...602 3
Kaneel Skrevet 4. november 2020 Forfatter #16 Skrevet 4. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Øhh.. jeg er russisk og oppvokst i Russland men flyttet til Norge 20 år gammel, og det er igjen 20 år siden. Så jeg kan i så fall om oppvekst i Russland for lenge siden, så ikke nødvendigvis relevant nå. Jeg merker jo at jeg vokste opp mer fattig enn snitt i Norge. Uten at jeg følte meg fattig der og da, selvsagt. Men da norske samboeren min sier han hadde en sykkel med gir i barndom, det har jeg ikke hatt, det tror jeg ikke eksisterte i sovjet union? Slike små detaljer. Vi hadde nok mat, men jeg kommer fra nord, og f.eks eksotisk frukt var lite tilgjengelig, tror jeg var 7 år gammel før jeg smakte på banan for første gangen. Merkeklær har jeg ikke hørt om før jeg kom til Norge, og er fortsatt ikke glad i å bruke penger på det. Før 90-tallet hadde vi omtrent ingen utenlandske/amerikanske matvarer tilgjengelig i fri salg, slik som Snikers og Mars sjokolade, eller Coca Cola, eller Lays chips, Wrigleys tyggis, sånn type ting. Men ja, deler av min oppvekst var fortsatt i Sovjet Union, det er ikke relevant nå da. "Alle" barna i byer er vokst opp i leiligheter, spesielt i store byer - men dro på sommeren til besteforeldre på bygda. Besteforeldre hadde kanskje gammelt hus på bygda uten innlagt vann og med utedo, men med strøm. Hvis ikke bygda, så sommerhuset utenfor byen, nesten som hytte (dacha), og hvis ikke det - så sommerleir for barna. Barnehager og skoler er veldig store, mange små avdelinger men selve bygninger er store. Sånn "norges største barnehage" Margarinfabrikken i Oslo - er en helt vanlig barnehage i Russland. Mammapermisjon er 3 år men dårlig betalt, så foreldre må spare på forhånd. Nærmeste umulig å finne en barnehage til et barn under 3 år, og hvis man finner det så er det privat og dyrt (og koster mer enn mange får i lønn). Nå er det andre problemer i Russland, mye økonomiske, spesielt på små plasser er det mye forfall. Veldig mye sentralisering da "alle" vil aller helst bo i to største byer som Moskva eller Sankt Petersburg. Mye dårlig ny byggemasse i byene.. Rett og slett dårlig kvalitet på bygning men også dårlig byplanlegging, blokker uten parkeringer i kjeller f.eks, eller blokker bygd langt fra alt, også butikker, kaffeer, skoler osv. Hvis jeg analyserer, virker litt sånn som i Norge på 60-tallet, da de bygde masse blokker i noen områder, sånn nå ble nesten Gettoer, fordi livskvaliteten der blir så pass lav at de på sikt tiltrekker seg spesielle menneskegrupper. Men der og da var de jo bygd bare for å svare på enorm etterspørsel etter boliger i stor flytting til større byer - akkurat som det er nå i Russland. Et stort problem med linjær media.. TV er bare propaganda, så "alle" beste og gode journalister har rømt til youtube. Youtube er nå russisk største mediekanal.. helt sant. Og internett istendenfor aviser. Det blir for mye å forklare og jeg vet jo egentlig ikke hva du lurer på. Kanskje du kan prøve å stille mer konkrete spørsmål. Anonymkode: e3bb3...602 Tusen takk!!! Jeg kommer tilbake med mer som sånn på stående fot hvordan er var egentlig kvinnesynet? Kvinners rolle, hvilken betydning har mor for barn, asså i verdi status? Er det stor forskjell på ortodokse kirken vs den katolske og er man tradisjonell kirkegjengere?
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #17 Skrevet 4. november 2020 11 minutter siden, Kaneel skrev: Tusen takk!!! Jeg kommer tilbake med mer som sånn på stående fot hvordan er var egentlig kvinnesynet? Kvinners rolle, hvilken betydning har mor for barn, asså i verdi status? Er det stor forskjell på ortodokse kirken vs den katolske og er man tradisjonell kirkegjengere? Du, det er sikkert skrevet veldig mange bøker om temaet. Det er enormt store spørsmål du stiller. "Hvilken rolle og betydning har mor for barn", hva mener du med det, og sammenlignet med hva da? Hvilken rolle har mødre i Norge for sine barn da? I verdi-status? Sett fra en nordmanns (-kvinnes) side, er kvinnesynet "dårlig", dvs de er lite likestilte i familie, arbeidsplass og samfunnet for øvrig, det er mye sexisme. Men spør du mine russiske venninner er de ganske fornøyde med ting jeg reagerer sterkt på. Det er nettopp en forskjell i verdisyn, feminisme er negativt, på samme måte som man bruker demokratisk som et litt negativt synonym til "litt kaos og uformelt " denne festen er demokratisk" (rotete, bråkete, vet ikke helt hvem som er her, gjør som du vil). Har russiske bekjente som syns det er ubehagelig å sitte i stua med meg mens min mann står på kjøkkenet og gjør ferdig maten. Offisielt skulle jo Sovjet være helt likestilt, i praksis var det langt derifra. Anonymkode: 9f40c...308
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #18 Skrevet 4. november 2020 På 2.11.2020 den 23.15, Kaneel skrev: Deg om det... du har tydligvis null kunnskap om Russland ut fra svaret ditt der så slutt å spam ned tråden min med tull Well. Det er mange russiske lesbiske kvinner. Ikke unaturlig at noen finner seg kjæreste utenlands, for å leve ut legningen? Anonymkode: bae42...9e6
Gjest Kristina S. Skrevet 4. november 2020 #19 Skrevet 4. november 2020 (endret) - Endret 11. april 2021 av Kristina S.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #20 Skrevet 4. november 2020 Tips, les om hvordan de feirer 8.mars. https://www.aftenposten.no/meninger/i/lE00e/skaal-for-de-vakre-kvinnene Her er litt negativ omtale om temaet (vet russere hater sånne artikler, hvorfor dra fram all elendighet, de syns det blir ensidig. Men det er nok sant) https://universitas.no/nyheter/64061/de-fleste-russiske-kvinner-er-ulykkelig-gift/ https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/9mMmrp/om-han-slaar-deg-betyr-det-at-han-elsker-deg Jeg kjenner ingen som blir slått, altså, men det er kvinnene som gjør husarbeid og matlaging. Anonymkode: 9f40c...308
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå