Gå til innhold

Lysstøyping/dypping

Shubbidua

Anbefalte innlegg

Hei 😊 nå trenger jeg litt hjelp, jeg skal arrangere lysstøyping/dypping for min mor og søster siden den lysstøypinga de skulle vært med på ble avlyst pga. Corona tiltak. Men nå har vi kommet så langt i en diskusjon om hvordan du skal smelte stearinen, og det har nå gått så langt at jeg har vurdert selv og avlyse det selv, fordi de legger seg formye oppi og det blir en kjempe diskusjon hver gang vi treffes. Så håper noen har kan hjelpe meg. De sier at de smelter stearinen rett i vannbad på lysdypping arrangementet de har vært med på de siste 2-3 siste åra, noe jeg absolutt tror de på!. Men så fort jeg kommer med mitt forslag til hvordan jeg vil gjøre det, da oppstår diskusjonen og vi blir nærmest uvenner!. For jeg vil varme opp vann og smelte stearinen i ett annet kar i vannbadet, men da blir dette totalt feil for de, og de lukker ørene totalt selvom jeg sier at alle butikkene jeg har snakket med sier jeg skal gjøre det på den måten jeg tenker å gjøre det på. Men hvis jeg nå skal prøve meg på deres måte, er det noe spesielt jeg bør tenke på? Funker det med hvilken som helst stearinblanding? Og er det bare å putte fargetilsetting rett i vannet? 

Takk for svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man smelter stearin direkte i kokende vann, vil jo stearinen legge seg som et lokk oppå vannet. Hvordan man da skal kunne dyppe en veke oppi stearinen på en fornuftig måte, overgår min fantasi.

Anonymkode: 34d0e...85d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.. Det skal et kar OPPI vannbadet ja... Stearin skal ikke i kontakt med vannet.. 
Jeg tror dere misforstår hverandre, men snakker om samme ting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Haha Slitsomt med påståelige søstre. Hva endte dere opp med å gjøre? Håper dere gikk for hver deres løsning og at dine lys ble kjempefine, mens hennes bare ble tull. 😂

Anonymkode: a6760...3b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som lurte på hvordan det gikk, så gikk det overraskende bra. Vi putta en gryte oppi et vannbad hvor vi smeltet stearin og tilsatte litt varmere enn lunket vann til stearinen etter att det var smeltet, så stearinen ble flytende oppå vannet, og da var det bare å dyppe selvom det var vann der. Ble rett og slett overraskende bra, brukte ca. 4 kg stearin til 36 lys. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...