Gå til innhold

«Helgemat» for én

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når jeg spiser helgemiddag alene lager jeg oftest fisk - dvs en form i ovnen med grønnsaker som feks squash, fennikel og gode småtomater med olivenolje, salt og pepper, og så filet av hvit fisk tilsatt de siste 8-10 minuttene - feks lysing, kveite eller aller helst piggvar. :hjerter: Friske urter over, sitronbåt, litt godt brød og et glass god hvitvin.

Ellers er biff av ulikt slag ypperlig og rask middag for én. Kjapt å steke i panne, og tilbehør kan feks være ovnsstekte amandinepoteter, sautert spinat eller dampede bønner, ovnsbakt tomat og en skive hvitløkssmør på kjøttet. Ferdiglaget på en halvtime. Lammekotelett passer til samme tilbehør og er like raskt å lage.

Anonymkode: 5d8c8...740

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reker/skalldyr 👌🏻😁

Skrevet

Ost, kjeks, spekemat, oliven, gode tomater, og ruccola. Kombiner med god vin. Tar lang tid å spise og er veldig deilig!

Italiensk pizza. Med vin. 

Sushi. Med øl. 

Anonymkode: 5164e...385

Skrevet

Jeg er singel og elsker å lage mat! Her er noen av mine helge-favoritter;

- Stange har noen gode kyllinglår i små pakker, jeg bruner dem i panna, ferdigsteker dem så i ovn med en god klunk hvitvin, og spiser med f.eks. artisjokker og godt landbrød

- Filet av kveite med beurre blanc og stekte grønne asparges

- Risotto, kokt inn med hvitvin og parmesan, toppet med noen av sesongens råvarer (alt fra kantarell til sjømat)

- Bolognese med rødvin som får stå og godgjøre seg i en time eller to, restene dagen etter er enda bedre

- Pasta al limone, veldig enkelt; tagliatelle med en saus av eggeplommer, litt fløte og mye sitronsaft, servert med parmesan og et raust dryss fersk dill

- Indrefilet på rustikt toscansk vis; stekt med hvitløk og servert på en seng av fresh ruccola, skiver av parmesan, gode tomater, olivenolje og havsalt

- Italiensk pizza med spennende smaker; forrige helg lagde jeg med hvit saus, hvitløk, tynne skiver av potet og fennikkelfrø

- Boeuf bourguignon og lignende franske gryter som blir enda bedre dagen etter

Anonymkode: ae215...7b4

• 4 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2020 den 23.22):

Skilt voksen dame her. Ungene er blitt store, eldste er flyttet ut. Yngste har annet å gjøre enn å sitte hjemme med mor i helgene 😊 

Jeg liker å lage mat og forsøker å lage skikkelig middag også de dagene jeg spiser alene. Hverdagene er greie, men fredagskvelden og lørdagskvelden liker jeg å lage noe spesielt, noe ekstra. Med god drikke til. 

Dere som er alene; hva lager dere til middag fredag og lørdag?

Anonymkode: c03e5...b12

Satt og googlet etter noe digg helgemat og kom over denne tråden. Syntes den var litt kjent og husker nå at det var jeg som opprettet den for nesten fem år siden 😊

Situasjonen er den samme, trenger tips til digg helgekos for singel voksen kvinne. Nå er begge barna flyttet ut så jeg har kun meg selv å tenke på.

Så kom igjen; flere gode oppskrifter?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har innimellom hatt glede av disse indiske Toro papp pakkene, så tilsetter du kylling og det som står på pakken, gjerne NAN brød. God mat 2-3 dager for meg. Fryser ned rester om jeg ikke vil spise det neste dag

Anonymkode: 778ee...dd9

Skrevet

Gryte lapskaus eller kylling/salat i pita/tortilla? Lage kjøttpudding eller kanskje smørgrøt? 

Anonymkode: 5f296...0d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.9.2025 den 21.13):

Satt og googlet etter noe digg helgemat og kom over denne tråden. Syntes den var litt kjent og husker nå at det var jeg som opprettet den for nesten fem år siden 😊

Situasjonen er den samme, trenger tips til digg helgekos for singel voksen kvinne. Nå er begge barna flyttet ut så jeg har kun meg selv å tenke på.

Så kom igjen; flere gode oppskrifter?

Kjøp deg Adam Bjercks kokebok for én person, så slipper du å spørre her. Bent Stiansen har også en kokebok som er beregnet på én person. 

Anonymkode: 4948a...fe5

Skrevet

Pannekake i langpanne 😋 Bruk liten langpanne.

Noen ganger har jeg ertesuppe + langpannekake med bacon oppå.

Andre ganger har jeg en mer dessertvariant, dvs uten bacon.

Lettvint å slippe å steke pannekaker, men likevel få spist det. Og restene holder seg fint til dagen etterpå.

Anonymkode: 08246...fcf

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Pannekake i langpanne 😋 Bruk liten langpanne.

Noen ganger har jeg ertesuppe + langpannekake med bacon oppå.

Andre ganger har jeg en mer dessertvariant, dvs uten bacon.

Lettvint å slippe å steke pannekaker, men likevel få spist det. Og restene holder seg fint til dagen etterpå.

Anonymkode: 08246...fcf

Gud hjelpe... 😳

Anonymkode: 7c342...728

• Liker 1
Skrevet

Fine middager om man har noe tid foran seg og liker matlaging er:

-curry, butter chicken, daal, biryani eller pilaf , jeg foretrekker dem med parati eller chapati til, chutney og raita på siden. Miks og match etter eget ønske.

- en god suppe: Minestrone, løksuppe, ramen, pho, caldeirara og chicken pot pie soup er mine personlige favoritter. (Husk at ramen-nudler kjøpt i butikken er uendelig underlegne de du lager hjemme med mindre du kan kjøpe ferske rett fra en restaurant e.l.)

-en god «brødblings»: lobster-roll, reker og loff, bahn mi, taco/fajitas, pizza, kebab..

- ofte er enkelt også det beste. Fersk fisk, reker eller blåskjell, et godt brød fra den lokale surdeigsbrødbakeren (eller hjemmelaget). Sjømat er helgemat.

-eller hva med å benytte anledningen til å forsøke lage noe helt nytt? Aldri laget vårruller før? Vårruller til middag. Aldri laget dumplings, gyoza, nudler fra mel og egg, onigiri, fesenjan eller kreps på grillen? Hva med å gjøre det en helt tilfeldig lørdag? (Ingen av dem tilfeldig utvalgte retter, alle ting jeg anbefaler mer enn en lørdag i året)

Anonymkode: 46bf6...3c7

• Nyttig 1
Skrevet

Hm, jeg skjønner vel ikke helt hvorfor helgematen skal være så mye annerledes om man bor og spise alene enn om man er to eller flere. Selv har jeg unnet meg god helgemat i snart 30 år, som jeg har bodd alene. 

Om jeg har en typisk hjemme-alene helg har jeg som regel noe enkel sjømat på fredag kveld. Gjerne reker, et krabbeskjell, kanksje en bit god røykelaks, gravlaks eller wok/asiatisk med scampi. Om våren-sommeren har jeg gjerne en kartong hvivin i kjøleskapet som jeg tar 1-2 glass av til dette. 

Lørdag er selve matdagen - da begynner jeg allerede å tenke på kveldsmat-middaga som jeg spiser kvelden. Som regel blir dette kjøtt. Nå er det lam i sesong - har allered hatt lammekoteletter to ganger. Ellers er biff typisk.. Kanskje kylling (gjerne hel som blir til middag mange dager)  - and etc etc. Er det litt litt større pakker og vanskelig å få porsjoner til 1 blir rester gjerne middag søndag. Til slike kjøttmiddager bruker jeg som regel å drikke 1 flaske rødvin. 

Søndager kan det altså bli rester. Ellers er pleier jeg ofte å lage en enkle curry - baser på sånn ferdig glass på søndager. Synes det er trivelig "comfort food" - da har jeg 1-2 middager til uka. Lager jeg den søndag kan den jo spises til og med onsdagen. 

Ellers hender det jeg baker om jeg har hjemmekontor på torsdager - da kan en kake være klar till fredag ettermiddag - f.eks. er en gulrotkake i brødform et godt triks - da fryser jeg ned noen biter også. 

Anonymkode: 7021f...2d1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2020 den 20.08):

Når jeg spiser helgemiddag alene lager jeg oftest fisk - dvs en form i ovnen med grønnsaker som feks squash, fennikel og gode småtomater med olivenolje, salt og pepper, og så filet av hvit fisk tilsatt de siste 8-10 minuttene - feks lysing, kveite eller aller helst piggvar. :hjerter: Friske urter over, sitronbåt, litt godt brød og et glass god hvitvin.

Ellers er biff av ulikt slag ypperlig og rask middag for én. Kjapt å steke i panne, og tilbehør kan feks være ovnsstekte amandinepoteter, sautert spinat eller dampede bønner, ovnsbakt tomat og en skive hvitløkssmør på kjøttet. Ferdiglaget på en halvtime. Lammekotelett passer til samme tilbehør og er like raskt å lage.

Dette innlegget skrev jeg for 5 år siden, fremdeles helt enig med meg selv. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.9.2025 den 16.13):

Kjøp deg Adam Bjercks kokebok for én person, så slipper du å spørre her. Bent Stiansen har også en kokebok som er beregnet på én person. 

Anonymkode: 4948a...fe5

Jeg kan anbefale den av Bent Stiansen.

Anonymkode: 1b1e7...3bb

Skrevet

Jeg elsker reinskavsgryte. Bruker aldri én bestemt oppskrift, men kombinerer ulike. Et must er minst dobbel mengde med sopp, seterrømme og litt brunost. Blir alltid rester til flere middager. Tilbehør er hjemmelaget potetmos, rosenkål og rørte tyttebær. 

Indisk kyllingsuppe med karri, eple og ingefær fra Trines matblogg. Oppskriften er gratis.

Tomatisert fiskesuppe med hvitløkskrem fra samme blogg. Denne er også gratis. 

Pasta med scampi og tomater. Bruker ingen fast oppskrift. Har i hvitløk og sjalottløk, hvitvin og fløte.

Anonymkode: 1b1e7...3bb

Skrevet

man kan jo lage mye av det samme som en stor familije gjør bare mindre porson 

Anonymkode: 8b579...5c8

Skrevet

Jeg er også en voksen alene-boende kvinne. Min absolutte favoritt til middag er stekt laks og ovnsbakte grønnsaker. Like godt hvilken som helst dag. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...