Gjest tourettes Skrevet 29. oktober 2020 #1 Skrevet 29. oktober 2020 De siste dagene har de eksplodert i nye smittetilfeller. Hovedsakelig i Oslo, men også andre plasser i landet. Dagens smittetilfeller (406), samt mandagens tall (433) er de høyeste siden pandemien startet! Dette går ikke veien og vi er snart der hvor vi startet i mars! Skjerpings folkens!
NorthernLight Skrevet 29. oktober 2020 #2 Skrevet 29. oktober 2020 (endret) Man testet ikke like mange i mars så man kan ikke sammenligne det helt. Men ja folk må skjerpe seg og bli bedre på smittevern, avstand osv. Endret 29. oktober 2020 av NorthernLight 16
Sirah Skrevet 29. oktober 2020 #3 Skrevet 29. oktober 2020 Enig. Full skjerpings! Jeg er drittlei selv, men jo mer vi lar dette skli ut jo værre blir konsekvensene på sikt. 21
Gjest Paramount Skrevet 29. oktober 2020 #4 Skrevet 29. oktober 2020 400 smittede om dagen gir 142.400 smittede i året. Med 1% dødelighet gir dette 1.424 døde. 300 færre enn sesonginfluensa kostet oss i 2016, 500 flere enn gjennomsnittlig sesonginfluensa. Med dagens smitterate vil det ta minst 38 år før alle har vært i gjennom korona. Skal vi telle i nesten 40 år framover? Jeg ser ts bruker ordet "eksplosjon" i overskriften. På tide at vi tar realitetene inn over oss og bruker mindre dramatiske ord synes jeg. Katastrofen er i våre hoder.
LisbethBerg Skrevet 29. oktober 2020 #5 Skrevet 29. oktober 2020 4 minutter siden, Paramount skrev: 400 smittede om dagen gir 142.400 smittede i året. Med 1% dødelighet gir dette 1.424 døde. 300 færre enn sesonginfluensa kostet oss i 2016, 500 flere enn gjennomsnittlig sesonginfluensa. Med dagens smitterate vil det ta minst 38 år før alle har vært i gjennom korona. Skal vi telle i nesten 40 år framover? Jeg ser ts bruker ordet "eksplosjon" i overskriften. På tide at vi tar realitetene inn over oss og bruker mindre dramatiske ord synes jeg. Katastrofen er i våre hoder. Takk for at du belyser dette. Veldig mange evner ikke å se tallene i perspektiv, og regjering og helsemyndigheter hjelper på ingen måte til de heller. 24
Stargaze Skrevet 29. oktober 2020 #6 Skrevet 29. oktober 2020 Hvis du går inn på VG og ser på grafene, så er det enormt mange som tester seg også. Det var det ikke i mars. Situasjonen er mindre dramatisk nå. Færre innlagte og alvorlig syke også. 10
Gjest Sprettballen Skrevet 29. oktober 2020 #7 Skrevet 29. oktober 2020 11 minutter siden, Paramount skrev: 400 smittede om dagen gir 142.400 smittede i året. Med 1% dødelighet gir dette 1.424 døde. 300 færre enn sesonginfluensa kostet oss i 2016, 500 flere enn gjennomsnittlig sesonginfluensa. Med dagens smitterate vil det ta minst 38 år før alle har vært i gjennom korona. Skal vi telle i nesten 40 år framover? Jeg ser ts bruker ordet "eksplosjon" i overskriften. På tide at vi tar realitetene inn over oss og bruker mindre dramatiske ord synes jeg. Katastrofen er i våre hoder. Da tar du ikke høyde for eksponentiell vekst, som er det som er den største bekymringen knyttet til covid-19. I dag er reporoduksjonstallet rundt 1, er det ikke best å prøve å holde det der, eller helst litt lavere?
Gjest Paramount Skrevet 29. oktober 2020 #8 Skrevet 29. oktober 2020 Akkurat nå, Sprettballen skrev: Da tar du ikke høyde for eksponentiell vekst, som er det som er den største bekymringen knyttet til covid-19. I dag er reporoduksjonstallet rundt 1, er det ikke best å prøve å holde det der, eller helst litt lavere? Det er mye jeg ikke har tatt hensyn til, feks at dødeligheten er lavere enn 1%, og at behandlingen blir stadig mer effektiv. Viruset kan selvsagt også utvikle seg i forskjellige retninger. Poenget består: 400 smittede om dagen er langt i fra en katastrofe. Samfunnet har mye å gå på, dersom vi holder hodet kaldt. Det siste er det viktigste, og det minst sannsynlige, dessverre.
Gjest Blinkie Skrevet 29. oktober 2020 #9 Skrevet 29. oktober 2020 Enig! Jeg er så lei av dette viruset nå. Jeg synes virkelig at folk kan skjerpe sej. Hold avstand, vask hendene, bruk håndsprit, unngå store folkemengder, hold deg inne om du har symptomer
Milky Skrevet 29. oktober 2020 #10 Skrevet 29. oktober 2020 Nå må dere slutte!! Det er 400 smittede, IKKE SYKE. 400 er ca så mange det dør i norge hver bidige dag! Slutt å overdriv! 17
Jasmine9 Skrevet 29. oktober 2020 #11 Skrevet 29. oktober 2020 (endret) 9 minutter siden, Badbunny skrev: Nå må dere slutte!! Det er 400 smittede, IKKE SYKE. 400 er ca så mange det dør i norge hver bidige dag! Slutt å overdriv! Men ser du ikke potensialet i hvor mange 400 personer KAN smitte og gjøre syke? Alle har ulik helse og selv folk som er helt friske og unge kan dø. Jeg blir forbanna over hvor lett folk tar på dette. Den muterte versjonen er ENDA mer smittsom enn den første. Jeg f.eks. har ikke "råd" til å bli syk med det livet jeg har og jeg har eller ikke så sterkt immunforsvar. I tillegg er jeg livredd for de jeg er glade i som allerede er i risikogruppen. Ha respekt for andres liv. Endret 29. oktober 2020 av Jasmine9 23
DanielDuppsko Skrevet 29. oktober 2020 #12 Skrevet 29. oktober 2020 (endret) 1 time siden, Paramount skrev: 400 smittede om dagen gir 142.400 smittede i året. Med 1% dødelighet gir dette 1.424 døde. 300 færre enn sesonginfluensa kostet oss i 2016, 500 flere enn gjennomsnittlig sesonginfluensa. Med dagens smitterate vil det ta minst 38 år før alle har vært i gjennom korona. Skal vi telle i nesten 40 år framover? Jeg ser ts bruker ordet "eksplosjon" i overskriften. På tide at vi tar realitetene inn over oss og bruker mindre dramatiske ord synes jeg. Katastrofen er i våre hoder. 1 time siden, LisbethBerg skrev: Takk for at du belyser dette. Veldig mange evner ikke å se tallene i perspektiv, og regjering og helsemyndigheter hjelper på ingen måte til de heller. Det er ikke tallet på smittede i seg selv som er bekymringsfullt. Det er økningen i dette tallet som gir grunn til bekymring. Hvis vi ikke snur denne trenden, så tar det ikke mange ukene før vi havner der mange land i Europa er i dag. Så jeg vil påstå at det er dere to som ikke evner å se tallene "i perspektiv". Endret 29. oktober 2020 av DanielDuppsko 20
Gjest Theo_1 Skrevet 29. oktober 2020 #13 Skrevet 29. oktober 2020 10 timer siden, tourettes skrev: De siste dagene har de eksplodert i nye smittetilfeller. Hovedsakelig i Oslo, men også andre plasser i landet. Dagens smittetilfeller (406), samt mandagens tall (433) er de høyeste siden pandemien startet! Dette går ikke veien og vi er snart der hvor vi startet i mars! Skjerpings folkens! På bbcworld står det at 100k blir smittet hver dag i England. Vi kommer til å bli nedstengt igjen, det tror jeg. Dark Winther, fase to av sars korona.. Så får vi sikkert beskjed om at viruset har mutert seg, så går sommeren med også.. Myndighetene har hele tiden sagt at dette er et historisk skille, før og etter korona tiden 🙂
Milky Skrevet 29. oktober 2020 #14 Skrevet 29. oktober 2020 (endret) . Endret 29. oktober 2020 av Badbunny 1
Milky Skrevet 29. oktober 2020 #15 Skrevet 29. oktober 2020 8 minutter siden, Jasmine9 skrev: Men ser du ikke potensialet i hvor mange 400 personer KAN smitte og gjøre syke? Alle har ulik helse og selv folk som er helt friske og unge kan dø. Jeg blir forbanna over hvor lett folk tar på dette. Den muterte versjonen er ENDA mer smittsom enn den første. Jeg f.eks. har ikke "råd" til å bli syk med det livet jeg har og jeg har eller ikke så sterkt immunforsvar. Ha respekt for andres liv. Jada jada dette har dere sagt hver eneste gang smitten har steget betydelig. Venter fortsatt på den syke stigningen av dødsfall eller alvorlig syke dere elsker å snakke om. Det har ikke skjedd!! Og smitten har gått en vei de siste måndene og det er oppover! Flere blir smittet men det er ikke flere dødsfall eller flere alvorlige syke. Og da svarer vel du at det er fordi de fleste smittede er unge.. men tydeligvis har ikke de smittet de eldre videre fordi det er ikke flere innleggelser eller flere dødsfall 11
Jasmine9 Skrevet 29. oktober 2020 #16 Skrevet 29. oktober 2020 Du venter på det, mens noen av oss prøver å unngå potensiell sykdom og dødsfall. Det er en PANDEMI og et helt nytt virus som muterer som f. Vi vet ikke hva som kan skje. Ta hensyn. 16
Milky Skrevet 29. oktober 2020 #17 Skrevet 29. oktober 2020 2 minutter siden, Jasmine9 skrev: Du venter på det, mens noen av oss prøver å unngå potensiell sykdom og dødsfall. Det er en PANDEMI og et helt nytt virus som muterer som f. Vi vet ikke hva som kan skje. Ta hensyn. Det finnes grenser for hvor mye hensyn en tar etter så mange månder. Det er en grunn til at smitten stiger og det er fordi folk ikke bryr seg lenger. Vi er lei av tiltak som ikke er i sammenheng med smittesituasjonen. 8
Pterinochilus Skrevet 29. oktober 2020 #18 Skrevet 29. oktober 2020 6 minutter siden, Badbunny skrev: men tydeligvis har ikke de smittet de eldre videre fordi det er ikke flere innleggelser Fire personer var innlagt på sykehus i midten av juli og i går var det over 50. Antall innleggelser har da vitterlig økt betraktelig i høst. 16
Milky Skrevet 29. oktober 2020 #19 Skrevet 29. oktober 2020 Akkurat nå, Pterinochilus skrev: Fire personer var innlagt på sykehus i midten av juli og i går var det over 50. Antall innleggelser har da vitterlig økt betraktelig i høst. Det er jo ingenting i forhold til andre land. Altså forventer dere virkelig 0 smitte, 0 innlagte og 0 døde i norge eller? Er vi et slags mirakelland? Situasjonen i norge er IKKE alvorlig ifht andre land 11
Pterinochilus Skrevet 29. oktober 2020 #20 Skrevet 29. oktober 2020 2 minutter siden, Badbunny skrev: Det er jo ingenting i forhold til andre land. Altså forventer dere virkelig 0 smitte, 0 innlagte og 0 døde i norge eller? Er vi et slags mirakelland? Situasjonen i norge er IKKE alvorlig ifht andre land Dersom vi ikke lykkes med å slå ned smitten nå så er det ikke mange ukene før vi er i samme situasjon som mange andre europeiske land. I en slik situasjon kommer det en ny nedstengning og det håper jeg virkelig at vi kan klare å unngå. 14
Anbefalte innlegg