Gå til innhold

Dere som har whippet, vil dere fortelle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ønsker oss hund og har falt helt for whippet. De høres jo ut som den perfekte hunderasen, men jeg er nysgjerrig på det med jaktinstinkt og behov for å løpe. Vi har hage som den kan leke i, og kommer til å gå turer rundt i nabolaget 2-3 ganger daglig. Men lange turer i skogen og i hundepark skjer nok mest i helgene. Er det nok? Kan dere som har whippet fortelle litt om deres hverdager? 😊

Anonymkode: ab599...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har! 🥰 Verdens beste rase, men den har et utrolig jaktinstinkt, ja. Jeg kan under ingen omstendigheter slippe gutten min løs med mindre jeg er 100% sikker på at det ikke er katter/sau/geit/rein/fugleunger/osv. i nærheten, for uansett hvor god han er på innkalling ellers, så mister han det helt hvis han får ferten av noe han kan jage.

Jeg går morgentur på 20-30 minutter før jobb, langtur på 1-2 timer etter jobb samt en rask tissetur rett før vi legger oss. I helgene blir det gjerne mer. Whippeten må få løpe fritt noen ganger i uka, ellers blir den uregjerlig. Hvor stor er hagen deres? Og hvor lange turer tenker du dere skal gå i nabolaget i hverdagen? Whippeten er ikke den rasen som krever aller mest mosjon, men den må likevel få nok, ellers blir den stresset og kan gjøre deg gal. 😅 Hjernetrim og lek er også gull!

Ps: Hvis dere skal ha valp vil jeg bare informere om at de kan være veldig viltre de første årene, før de "lander" ordentlig i kroppen sin. Det er selvfølgelig individuelle forskjeller, men mange som har hørt hvor bedagelig whippeten er, får sjokk når de får unghunden i hus.

Anbefaler også å bruke god tid på alenetrening, for whippeten er veldig glad i nærhet og flokken sin, og kan utvikle separasjonsangst om den blir forlatt før den føler seg helt trygg.

Anonymkode: 3c86c...c8a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 😊 Jeg tror nok at vår hverdag gjør at det blir kortere turer enn du har. Jeg tenker morgentur på ca 20 minutter, liten luftetur på dagen (15-20 minutter) og en kveldstur på 30-40 minutter. Men jo selvfølgelig en del lek i hagen ellers. Den er ikke kjempestor (800 kvm), men stor nok til å løpe litt rundt, snuse osv. Blir der for lite? 
 

Og det med jaktinstinkt: jakter de f.eks. rådyr også? Så tør man vel nesten ikke gå med dem løse noe sted uten gjerde rundt? Eller? Vi bor i et slags byggefelt, men kan dra til strand og skog i helgene. Jeg synes det høres vanskelig ut å ha dem løse i skogen, hvis de begynner å jage hare, rådyr og katter 🤨

Anonymkode: ab599...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 😊 Jeg tror nok at vår hverdag gjør at det blir kortere turer enn du har. Jeg tenker morgentur på ca 20 minutter, liten luftetur på dagen (15-20 minutter) og en kveldstur på 30-40 minutter. Men jo selvfølgelig en del lek i hagen ellers. Den er ikke kjempestor (800 kvm), men stor nok til å løpe litt rundt, snuse osv. Blir der for lite? 
 

Og det med jaktinstinkt: jakter de f.eks. rådyr også? Så tør man vel nesten ikke gå med dem løse noe sted uten gjerde rundt? Eller? Vi bor i et slags byggefelt, men kan dra til strand og skog i helgene. Jeg synes det høres vanskelig ut å ha dem løse i skogen, hvis de begynner å jage hare, rådyr og katter 🤨

Anonymkode: ab599...44c

Jeg synes det høres ut som en veldig grei mengde tur hvis whippeten får være løs i hagen også. Jeg har ikke hage, så jeg kompenserer med lengre turer og innendørs hjernetrim/lek. :)

Min jakter på alt fra nattsvermere til elg! Utrolig sterkt jaktinstinkt på han. Jeg vil dog tro at det er individuelle forskjeller her også. Noen whippeter synes sikkert større dyr er skumle, men det vil du jo dessverre ikke kunne vite på forhånd. Dere har ikke hundeparker eller andre inngjerdede områder i nærheten? 

Anonymkode: 3c86c...c8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som i underkant av så mye tur en hund bør ha i løpet av en dag altså. Uavhengig av hvilken rase du skal ha...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Summeer skrev:

Det høres ut som i underkant av så mye tur en hund bør ha i løpet av en dag altså. Uavhengig av hvilken rase du skal ha...

Niks. Det er store forskjeller på hvor mye mosjon forskjellige raser krever. Whippet ligger midt på treet, og TS sier at den i tillegg skal få leke i hagen deres og få lengre turer i helgene. Så lenge den får løpe fritt noen ganger i uka, og TS slenger inn litt hjernetrim også, så er dette nok tur i hverdagen. Det aller viktigste for en whippet er at den får løpt fra seg jevnlig.

Anonymkode: 3c86c...c8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det høres ut som en veldig grei mengde tur hvis whippeten får være løs i hagen også. Jeg har ikke hage, så jeg kompenserer med lengre turer og innendørs hjernetrim/lek. :)

Min jakter på alt fra nattsvermere til elg! Utrolig sterkt jaktinstinkt på han. Jeg vil dog tro at det er individuelle forskjeller her også. Noen whippeter synes sikkert større dyr er skumle, men det vil du jo dessverre ikke kunne vite på forhånd. Dere har ikke hundeparker eller andre inngjerdede områder i nærheten? 

Anonymkode: 3c86c...c8a

Jo, det er en inngjerdet hundepark i nærheten. Og jeg tenker det helt sikkert er der vi drar i helgene, så den kan løpe alt det den orker uten at vi bør være redde for at den jager andre dyr. Det er en rådyrpark tett på, men så lenge det er gjerder i mellom (og litt skog) burde det vel gå fint at den løper der.

Og den kommer jo til å leke i hagen hver dag. Vi setter hundegjerde opp, så den ikke kan stikke av, og mye av året kommer den til å kunne gå ut og inn som den vil når vi er hjemme (vi bor et litt varmere sted enn Norge :) )

Takk for svar. Jeg synes det virker som en veldig fin rase!  

Anonymkode: ab599...44c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er en inngjerdet hundepark i nærheten. Og jeg tenker det helt sikkert er der vi drar i helgene, så den kan løpe alt det den orker uten at vi bør være redde for at den jager andre dyr. Det er en rådyrpark tett på, men så lenge det er gjerder i mellom (og litt skog) burde det vel gå fint at den løper der.

Og den kommer jo til å leke i hagen hver dag. Vi setter hundegjerde opp, så den ikke kan stikke av, og mye av året kommer den til å kunne gå ut og inn som den vil når vi er hjemme (vi bor et litt varmere sted enn Norge :) )

Takk for svar. Jeg synes det virker som en veldig fin rase!  

Anonymkode: ab599...44c

Synes det høres ut som dere kan gi en whippet et veldig fint liv. Lykke til! Og bare hyggelig. 😊 Bare spør om du lurer på noe mer.

Anonymkode: 3c86c...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vi har vært og snoket på en wippet. Har en blanding av pomeranien og tibetansk fra før som har vært veldig enkel på å trene til å være hjemme. 

Hvordan gikk det for dere som har wippet? Hvor lang tid ca har det tatt for dere å kun e la den være alene hjemme en vanlig arbeidsdag? Vet dette er individuelt, men ute etter andres erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...