AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #1 Del Skrevet 28. oktober 2020 Jeg begynte å trene for en måned siden og jeg merker at det er godt for kropp og psyken. Det som bekymrer meg er at jeg har fått smerter i vristen og knærne. Det er en sviende, dunkende smerte som kommer og går og jeg merker at det ikke er gangsperre etter treninga. Det føles mer som om noe presser meg ned mot bakken, som om jeg har slått meg eller at det er betent. Det dukker opp mens jeg trener vekter og forsvinner ikke etterpå. Burde jeg ta en pause fra trening før jeg skal til legen neste uke? Jeg orker ikke tanken på å slutte å trene. Det er noe jeg elsker å gjøre Anonymkode: f0980...90a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #2 Del Skrevet 28. oktober 2020 Det er noe som typisk oppstår om man begynner for hardt. Kroppen trenger tilpasningstid. Det er en klassisk nybegynnerfeil å begynne for hardt for mye for fort. Da får ikke ledd og sener og muskler tid til å tilpasse seg den økte belastningen. Det er derfor f.eks. nybegynner-løpeprogram ofte har veldig mye gåing, korte strekk løping, osv i flere uker i starten. Du bør trappe ned, eller slutte til smertene gir seg. Så bør du trappe rolig opp med treningen, ta det mer gradvis i både mengde, lengde, tyngde, hyppighet, så kroppen får jobbet seg langsomt opp i takt med utfordringene du gir den. Anonymkode: 74151...34d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #3 Del Skrevet 28. oktober 2020 Støtter anonym over, det har nok vært en for brå start. Kanskje du kan fortelle litt mer om hva/hvordan du trener? og ikke minst, hvordan du varmer opp? Vanskelig å uttale seg noe mer på et så lite grunnlag. Anonymkode: ef4bf...90a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #4 Del Skrevet 28. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Støtter anonym over, det har nok vært en for brå start. Kanskje du kan fortelle litt mer om hva/hvordan du trener? og ikke minst, hvordan du varmer opp? Vanskelig å uttale seg noe mer på et så lite grunnlag. Anonymkode: ef4bf...90a Jeg er først 500 meter på romaskin, deretter 20 minutter på tredemølle med intervaller og så styrke. Jeg trener deretter styrke altså knepress, legcurl og lignende øvelser. Det er der jeg opplever at det blir vondt i beina. Jeg tar i så hardt jeg klarer, men det er vanskelig å vite hvor mye jeg skal ta i. På den ene siden skal du ha motstand og det skal føles tungt og hardt, men på den andre siden skal du jo heller ikke overbelaste Anonymkode: f0980...90a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Equinox Skrevet 28. oktober 2020 #5 Del Skrevet 28. oktober 2020 Er du rimelig utrent før du startet dette så tror jeg muligens det er de 20 minuttene med intervall på tredemøllen som kan være problemet, nå vet ikke jeg i hvor god form du er men pass på skoene og les litt om runners-knee, kanskje det kan være noe der. Jeg ville ha skiftet til crosstrainer maskin en liten periode og droppet tredemøllen dersom det fortsetter, den er litt snillere med leddene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
n_97 Skrevet 4. november 2020 #6 Del Skrevet 4. november 2020 Hvor mangel sett og repetisjoner tar du? Når du er utrent er det ikke nødvendig å ta i alt du kan. Veldig tunge sett med få repetisjoner kan også være for hardt, type 3x5. Fint du skal til lege. Ta en ukes pause og begynne igjen, litt lettere muligens? Helt sist: fint at du har begynt å trene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 4. november 2020 #7 Del Skrevet 4. november 2020 (endret) Ta en pause fra de øvelsene som belaster knær og vrist mest (tredemølle, knebøy e.l). Erstatt disse med noe annet, feks mer roing/sykling. Men anbefaler ikke å ta en pause fra treninga, da er det fort gjort at det blir vanskelig å komme i gang igjen. Og be gjerne noen om å hjelpe deg så du er sikker på at du utfører alle øvelser korrekt. Endret 4. november 2020 av Pappi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå