Gå til innhold

Bentetthetsmåling

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan foregår en slik undersøkelse?

Får man svar med det samme?

Går endokrinologen gjennom "hele" kroppen, sånn i forhold til symptomer, eller bare bentetthetsmåling f. eks. som jeg er henvist for? Ser de hele pasienten, hvor flere symptomer kan gi svar?

Opplevd et par ganger på sykehuset nå at spesialistene låser seg så veldig til en ting. Spør ikke etter andre symptomer som sikkert kan ha sammenheng.

Syns bare enkelte ikke ser hele pasienten/bildet. De blir så låst.

Var sånn med sønnen å, der ble hver og en plage utredet for seg selv, i over 2 år. Viste seg tilslutt at alt hang sammen. Det er ikke noe godt å føle på at ting ikke stemmer, men at ingen ser helheten.

Ble to spm. dette 😇

Anonymkode: 8d5ae...d1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er som å ta en CT egentlig. Du ligger på en benk mens maskina gjør jobben☺️

Jeg fikk svar av spesialist kort tid etterpå, var vel et par timer mellom undersøkelsen og timen hos revmatolog (som jeg var hos.) 

Anonymkode: 41bbc...a45

Skrevet

Da jeg var på bentetthetsmåling var det veldig enkelt.

Jeg møtte opp, ble veid og målt, ble lagt på benken, og "fotografert".

Noen dager etterpå fikk jeg et avslagsbrev fra Helfo (jeg visste ikke at noe hadde blitt søkt på i mitt navn), og neste gang jeg var på apoteket fikk jeg vite at det var lagt inn en resept på Calsigran Forte mot beinskjørhet.
Noen dager etter det igjen fikk jeg brev fra henvisende lege om at jeg hadde lav beintetthet, og at jeg måtte ta kalsium resten av livet.

Anonymkode: 5b8b3...183

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da jeg var på bentetthetsmåling var det veldig enkelt.

Jeg møtte opp, ble veid og målt, ble lagt på benken, og "fotografert".

Noen dager etterpå fikk jeg et avslagsbrev fra Helfo (jeg visste ikke at noe hadde blitt søkt på i mitt navn), og neste gang jeg var på apoteket fikk jeg vite at det var lagt inn en resept på Calsigran Forte mot beinskjørhet.
Noen dager etter det igjen fikk jeg brev fra henvisende lege om at jeg hadde lav beintetthet, og at jeg måtte ta kalsium resten av livet.

Glemte å skrive at avslaget fra Helfo gjaldt Calsigran Forte på blå resept.  Det fikk jeg altså ikke siden jeg ikke var beinskjør ennå, men må bruke kalsium forebyggende.

Skrevet

Tusen takk for svarene!

Hvilke symptomer hadde dere som gjorde at dere ble henvist til dette?

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har krympet nesten 3 cm, og det var grunnen til at jeg ble sendt til skanning.

Skrevet

På selve bentetthetsmålingen tar du bilder og that's it. Jeg fikk svar i posten et par uker senere (verdier helt i grenseland, men foreløpig ikke nødvendig med medisinering).

Har du time hos endokrinolog vil han/hun antagelig være mer interessert i helheten, men når man tar bilder eller CT/MR og sånt er det som regel bare bildetaking, og ikke noe annet. Det er også utrolig sjelden at man får svar der og da, de trenger tid til å tolke resultatene.

Anonymkode: 74ffc...655

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svarene!

Jeg har en autoimmun bindevevssykdom og bentetthetsmåling er en del av oppfølgingen/behandlingen☺️

Anonymkode: 41bbc...a45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...