AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #1 Skrevet 27. oktober 2020 Hvordan fungerer dette i praksis? Har vært lite sykmeldt tidligere, men i år har jeg hatt type tre uker sykmelding i våres, så en uke sykmelding tidlig i sommer, en egenmelding i høst og nå ser det ut til å gå mot ny sykmelding. Tilbakedateres da sykmeldingen til første dato for sykmelding slik at jeg har rett på sykepenger maks i et år etter dette? Altså at jeg kun har rett på sykepenger som følge av sykmelding og egenmelding i fra f.eks. 1/2-20 til 1/2-21 med mindre det går 6 mnd uten noe som helst sykefravær innimellom der? At da settes ny dato for "et års rett til sykepenger"? Tidligere sykmelding gjelder skade og influensa og hvis jeg blir sykmeldt nå er det ny årsak. Altså ikke sammenheng i årsakene. Hvordan fungerer det? Må man være i jobb 6 mnd uten en eneste sykedag for å starte på scratch med et års nye sykepengerettigheter? Anonymkode: de175...93a
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #2 Skrevet 27. oktober 2020 Periodene legges sammen opp mot en maks på 52 uker, men nullstilles etter 26 uker uten sykmelding. Anonymkode: c5b5d...29b
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #3 Skrevet 27. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan fungerer dette i praksis? Har vært lite sykmeldt tidligere, men i år har jeg hatt type tre uker sykmelding i våres, så en uke sykmelding tidlig i sommer, en egenmelding i høst og nå ser det ut til å gå mot ny sykmelding. Tilbakedateres da sykmeldingen til første dato for sykmelding slik at jeg har rett på sykepenger maks i et år etter dette? Altså at jeg kun har rett på sykepenger som følge av sykmelding og egenmelding i fra f.eks. 1/2-20 til 1/2-21 med mindre det går 6 mnd uten noe som helst sykefravær innimellom der? At da settes ny dato for "et års rett til sykepenger"? Tidligere sykmelding gjelder skade og influensa og hvis jeg blir sykmeldt nå er det ny årsak. Altså ikke sammenheng i årsakene. Hvordan fungerer det? Må man være i jobb 6 mnd uten en eneste sykedag for å starte på scratch med et års nye sykepengerettigheter? Anonymkode: de175...93a Du kan ha sykemelding i arbeidsgiverperioden uten at det teller på de 26ukene. Så.., er du sykmeldt under 14/16(?) dager så teller det ikke. Anonymkode: 135f3...dee 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #4 Skrevet 27. oktober 2020 En egenmelding og sykemelding under 16 dager sammenhengende er innenfor arbeidsgiverperioden, så de teller ikke mot de 52 ukene. Hvis du blir sykemeldt nå så har du ikke vært sammenhengende sykemeldt siden de tre ukene i vår og sykemeldingen vil derfor ikke tilbakedateres til dette tidspunktet. Anonymkode: 3ccd9...fbf 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #5 Skrevet 27. oktober 2020 Den biten med at du må ha vært friskemeldt uten en sykedag i 26 uker for ny periode er kun aktuell hvis du i forkant av det har vært sykemeldt i totalt 52 uker og altså brukt opp hele rettigheten din. Anonymkode: 3ccd9...fbf 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #6 Skrevet 27. oktober 2020 Takk for svar folkens, dette var til stor hjelp! Anonymkode: de175...93a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #7 Skrevet 28. oktober 2020 Lurer på noe mere: Har det noe å si at jeg har tatt ut 4 uker ferie i sommer? Blir det da at jeg må ha jobbet 26+4 uker før sykepengerettigheter er nullstilt? Eller regnes ferie inn i de 26 ukene? Anonymkode: de175...93a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå