Gå til innhold

Hjemmekontor - sjefen som bestemmer?


Adorabelle

Anbefalte innlegg

Hei,

Jobber i Oslo som nå har fått påbud om hjemmekontor "dersom dette er praktisk mulig". Jeg jobber med regnskapsføring i kontorfelleskap sammen med andre med andre oppgaver. Det er ingen av mine arbeidsoppgaver som jeg ikke kan gjøre hjemme så lenge jeg tar med meg pc og alle permene mine (jeg har til og med ferdig kontor hjemme). 

Fikk en mail fra sjefen nå hvor han har innkalt oss til møte for å "finne ut hvem som må være på jobb hvilke dager". 

Hva mener med "praktisk mulig"? Praktisk mulig for meg er det jo, men sjefen vil helst ha alle på jobb. Så for HAN og de andre med mer kunderettede arbeidsoppgaver er det "upraktisk".

Siden jeg bruker tre timer i bil til og fra jobb hver dag, nære familiemedlemmer i absolutt risikoson - og i praksis kan gjøre alt hjemmefra ønsker jeg å følge de reglene som er satt av Oslo Kommune. 

Hvordan håndterer man arbeidsgivere som ikke tar dette på alvor og mener vi bare skal holde avstand til hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her ser det ut til at du kan høre på byrådet, og ikke sjefen: 

På spørsmål fra DN om hva som menes med «så langt praktisk mulig», svarer byrådsleder Johansen via epost:

– Det betyr at dersom du kan jobbe hjemme, så skal du jobbe hjemme. Det skal arbeidsgiver legge til rette for. Er du avhengig av å være på jobb for å utføre arbeidet ditt, så må du gjøre det. Men dersom det kan gjøres hjemmefra, enten hele eller deler av tiden, så skal man det, skriver Johansen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Adorabelle skrev:

Hvordan håndterer man arbeidsgivere som ikke tar dette på alvor og mener vi bare skal holde avstand til hverandre?

Det er Oslo kommune som er ansvarlige for å tilse at påbudet følges så dersom arbeidsgiveren din ikke følger dette etter torsdag kan du melde i fra til kommunen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et kundesenter med mulighet for fysisk oppmøte for kunde, så sier det seg selv at ikke alle kan ha hjemmekontor, da bør det går broderlig på rundgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er nokså opplagt at du har påbudt hjemmekontor, og da må arbeidsgiver dokumentere at de ansatte har fått beskjed om at de skal ha hjemmekontor. Det er et påbud som er gitt med hjemmel i smittevernsloven, så dette er langt strengere enn andre smittevernstiltak som har vært gitt som anbefalinger. Jeg går ut fra at arbeidsgiver kan få bot, og du kan melde fra til smittevernsmyndigheter eller politi.

Det står her at det skal tolkes strengt: https://www.dagsavisen.no/oslo/oslos-kommunikasjonssjef-det-er-ikke-grunn-god-nok-at-hjemmekontor-er-upraktisk-1.1792955

Endret av MissLucy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

×
×
  • Opprett ny...