Gjest gjest1 Skrevet 31. juli 2005 #1 Skrevet 31. juli 2005 Min kjære har søkt på en jobb som man vel kan si er innenfor det offentlige. Det er snart 2 uker siden søknadsfristen gikk ut, og for hver dag som går mister han motet litt etter litt siden han ikke har hørt noe. Jeg foreslo at han kunne ringe og høre om søknaden var mottatt, vurdert osv, og kanskje få vite litt mer om hvordan han ligger an i bunken. Han vil ikke ringe, fordi han ikke vil virke masete og utålmodig. Så, hvis det er noen her som ansetter folk, hvordan vil dere ha det? Bør jobbsøkerne ringe eller bare vente?
Gjest Dalwhinnie Skrevet 31. juli 2005 #2 Skrevet 31. juli 2005 Nå jobber ikke jeg med ansettelser nå, men har gjort det tidligere, så jeg svarer likevel. Hvis det har gått så mye som to uker siden fristen og han ikke har hørt noe, så er det absolutt legitimt å ta en telefon for å høre hva ståa er. Spør hvor mange søkere det er, når de tenker å ta inn til intervju etc. Ingen arbeidsgiver bør oppfatte dette som mas hvis de selv ikke har gitt noen tilbakemeldin i løpet av to uker.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2005 #3 Skrevet 31. juli 2005 Tror neppe noen ikke får jobben fordi de ringer. Selv har jeg noen ganger fått rimelig klar negativ tilbakemelding når jeg har ringt, så en må ha litt is i magen. Da har de også sendt ut brev etter at jeg har ringt der de har skrevet at de vil komme tilbake til søkerne osv, så de har vel allerede bestemt seg når brevene sendes ut.
Gjest Dum Perignon Skrevet 31. juli 2005 #4 Skrevet 31. juli 2005 Han kan trygt ta en telefon, særlig siden det heller ikke har kommet standardbrev om forventet behandlingstid etc.
Grooo Skrevet 31. juli 2005 #5 Skrevet 31. juli 2005 Jeg er ikke for å ringe "bare for å ringe" men nå har han jo en god grunn til å ringe. To uker er ganske lang tid, det går greit å ta en rask telefon for å høre hvordan det står til. Antagelig har ting stoppet litt opp pga ferieavvikling osv...
Gjest gjest1 Skrevet 31. juli 2005 #6 Skrevet 31. juli 2005 (endret) Antagelig har ting stoppet litt opp pga ferieavvikling osv... ← Håper at ferien er grunnen til at det tar lang tid ja, det kan jo også være svært mange søkere. Takk for svar alle sammen! :smile: Endret 31. juli 2005 av Rosin
Gjest Turi Skrevet 3. august 2005 #7 Skrevet 3. august 2005 Har litt sansen for de som ringer FØR de sender søknaden jeg da. Det viser at de er interessert i både å finne en jobb de passer for OG i å få en jobb som passer for dem. Så sender de søknad, og når fristen går ut/uken etterpå, ringer de mest interesserte (=interessante?) gjerne igjen, for å høre hvor mange søkere som er kommet, hvordan de ligger an i forhold til de andre, og hva slags behandlingstid vi regner med å bruke før vi tar en beslutning. Syns godt han kan ringe, men ikke for å si "jeg har ikke hørt noe"/klage på lang saksbehandling. Da setter man mottakeren i forsvarsposisjon, og det kommer det neppe noe godt ut av. Vær positiv, si at man gleder seg til å høre/håper å komme på intervju, er spent på når man kan forvente å høre noe mv.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2005 #8 Skrevet 3. august 2005 Jeg jobber med personal i det offentlige. Først skal det skrives søkerliste om man ikke bruker jobbnor. Dette kan litt tid hvis det er 100 søkere, noe det ofte er på enkelte typer stillinger. Etter det går 2-3 personer gå nøye igjenom alle søknadene for å finne ut hvem som skal kalles inn til intervju. Tror aldri vi har rukket dette på to uker. Han kan selvfølgelig ringe, men hvis alle 100 søkere ringer, så får de personalansvalige enda mindre tid til å behandle søknadene
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2005 #9 Skrevet 4. august 2005 jeg jobber også med personal i det offentlige! Og det kan ta VELDIG lang tid.. Jeg sendte ut svarbrev i dag (til de som ikke hadde fått stillingen vel og merke). søknadsfristen var i april tror jeg.. Den som fikk stillingen har jo selvfølgelig fått beskjed mye tidligere. Det er sikkert forskjell fra firma til firma, men hos oss fører vi søknadene med en gang vi får dem så når fristen går ut er som regel de fleste søknadene ført. Da sender vi ut brev om at søknaden er mottatt og når intervju vil bli avholt. Jeg vet ikke åssen stilling dette er.. men siden det er ferie og kanskje det er veldig mange søkere kan det jo ta lang tid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå