Gå til innhold

Formueskatt på ubebygd tomt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg eier bolig til 7.millioner. Har 4 mill i lån på den.

Jeg får tomt i gave av foreldre med takst 12.millioner. Det er egne regler for formueskatt på primærbolig som man bruker. Disse reglene gjelder tydeligvis ikke. 

Jeg forstår det slik at jeg bør få tomt overført til meg samme år som byggelånet tas opp, slik at kanskje omgår å ha store verdier uten lån før huset vårt står ferdig, men jeg er interessert i regnestykket over. Jeg må uansett betale dokumentavgift på 2,5% og har litt over gjennomsnittlig lønn, så det kan bli ekstremt dyrt å gjøre dette feil.

 

 

Anonymkode: 9d149...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg eier bolig til 7.millioner. Har 4 mill i lån på den.

Jeg får tomt i gave av foreldre med takst 12.millioner. Det er egne regler for formueskatt på primærbolig som man bruker. Disse reglene gjelder tydeligvis ikke. 

Jeg forstår det slik at jeg bør få tomt overført til meg samme år som byggelånet tas opp, slik at kanskje omgår å ha store verdier uten lån før huset vårt står ferdig, men jeg er interessert i regnestykket over. Jeg må uansett betale dokumentavgift på 2,5% og har litt over gjennomsnittlig lønn, så det kan bli ekstremt dyrt å gjøre dette feil.

 

 

Anonymkode: 9d149...751

Tomt til 12 millioner? Blir fort kostbart da 

Anonymkode: c0129...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Tomt til 12 millioner? Blir fort kostbart da 

Anonymkode: c0129...051

Det er en annen diskusjon, men når byggelån går mot den summen går det nok bra. Tomt som tilføres verdi, mister også potensialet sitt. Kjøper du en tomt, kan du bygge stort, lite, herskapelig, moderne. Når huset står på tomten er potensialet borte hvis man ikke kan ha et tilbygg. Da har tomten falt i pris. Tomt 12 mill og hus til 8 mill tilsvarer en takst langt under 20.mill. 

Anonymkode: 9d149...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg eier bolig til 7.millioner. Har 4 mill i lån på den.

Jeg får tomt i gave av foreldre med takst 12.millioner. Det er egne regler for formueskatt på primærbolig som man bruker. Disse reglene gjelder tydeligvis ikke. 

Jeg forstår det slik at jeg bør få tomt overført til meg samme år som byggelånet tas opp, slik at kanskje omgår å ha store verdier uten lån før huset vårt står ferdig, men jeg er interessert i regnestykket over. Jeg må uansett betale dokumentavgift på 2,5% og har litt over gjennomsnittlig lønn, så det kan bli ekstremt dyrt å gjøre dette feil.

 

 

Anonymkode: 9d149...751

Ligningsverdien på boligen din finner du i siste skattemelding - den er ca. 25 - 30 % av markedsverdi. Formuesskatten er 0.85 % for nettoformue over 1,5 mill., så hvis du ikke hadde annen formue ved årsskiftet betalte du nok ikke formuesskatt.

Ligningsverdien av ubebygd tomt settes til 80 % av kostpris eller markedsverdi dvs ca. 9,6 mill. Formuesskatten blir 0.85 % av det som overstiger 1,5 mill.: 8,1 mill. x 0.85 % = kr. 6 885.

Det er riktig at det lønner å få overført tomten samme år som lånet tas opp slik at nettoformue blir minst mulig ved årsskiftet.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/tomt/slik-beregnes-formuesverdien/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...