Gå til innhold

Onani - barn - løsning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ringevikar i en barnehage, og på avdelingen jeg er mest på er det en jente på 3 som onanerer.. Ofte. Og foran andre barn. Hun legger seg gjerne midt på gulv eller på madrass og spenner seg og blikket er et sted utenfor rommet.. Hun bruker hender, men har også brukt en dukke. Nå har andre barn begynt å reagere på det. Se på henne, ta avstand osv. Jeg vet man skal gå varsomt frem med hva man sier til barnet om seksualitet fordi det er viktig å være trygg på og kjent med sin egen kropp. Hva hadde dere gjort i en situasjon der man finner 3 åringen i sin egen verden i onani midt i mengden av barn som leker? Trenger noen andres syn, tips og råd.

Anonymous poster hash: d211d...7bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette burde du vel heller spørre de andre ansatte og ped.leder i barnehagen om?

Anonymous poster hash: 916f3...864

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Wtf?

Anonymous poster hash: a050c...a1c
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Diskutere dere ikke dette pauserommet?, Er det ingen udannede kolleger du kan diskutere dette med?

Det er bra du vil gjøre en god jobb, men syns det er skummelt at du ikke finner det naturlig å spørre råd hos noen av kollegaen dine på arbeidsplassen.

Anonymous poster hash: 9374e...ad4
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Hei igjen! Beklager at jeg ikke skrev alt, men dette har holdt på en stund og ja, mange kolleger er med på diskusjonen, men det er vanskelig å finne et "fasitsvar". En har også lest om filosofer sine meninger og tanker men det står ikke tydelig noe sted..

Skrevet

Jeg hadde sagt at det er flott at hun har funnet noe som gir henne gode følelser, men at det å ta på underlivet sitt er sånt en gjør når en er alene.

En skal ikke gjøre seksualitet til noe skambelagt, men barn trenger å lære hva som passer seg og ikke, og det å ta på kjønnsorganet sitt er sånt en gjør når en vasker seg på badet, eller er alene på rommet sitt. For barn som for voksne. :)

• Liker 15
Skrevet

Kanskje dere kan ringe til helsestasjonen og snakke med en helsesøster for å få råd?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er utdannet pedagog. Det er helt naturlig med barn som onanerer og ikke noe man trenger å lage et nummer ut av så lenge barnet er såpass lite. Enkelte barn kan ha funnet en måte å oppnå orgasme på og så vil de gjerne få det til igjen og blir veldig ivrige med kosen. Sålenge barnet ellers virker glad, tillitsfull og frisk er det liten grunn til bekymring. Jeg har ikke pleid å avbryte barn som onanerer under frilek men i samlingsstund er det greit å minne på at vi sitter rolig i samling og ved bordet er det greit å si at nå er det spise og sitte i ro som gjelder. Barn i skolealder synes jeg kan få beskjed om at det er helt greit å kose med seg selv men at det er noe de kan gjøre på rommet sitt hjemme.

Jeg tror ikke barn som ikke selv har oppdaget onani vil forstå hva barnet gjør og se på det som ekkelt og upassende slik voksne reagerer på andre voksne som gjør noe seksuelt i en upassende setting. Men er hun mye i sin egen verden kan det være lurt å få barnet med på andre aktiviteter ved å få friste med noe attraktivt og vri oppmerksomheten til barnet over på noe annet på en positiv måte. Samtidig er det viktig å huske på at barn er like forskjellige som oss voksne- noen trenger mer alenetid enn andre og en barnehagehverdag kan bli i overkant hektisk og sosial for enkelte og de trenger rett og slett alenetid.

Men enig med dem over her, du bør diskutere det med den som er leder der du jobber.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er vel ikke alene med barna hver gang dette skjer?

Anonymous poster hash: befeb...2ca

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt at barn koser seg også. Men det er noe de må lære at de skal gjøre for seg selv, for andre barn kan synes det er ekkelt. Foreldrene som må lære ungene først og fremst, men også de som jobber i barnehagen.

Skrevet

Ser dilemmaet, men må slenge meg på de andre. Barnet skal absolutt ikke måtte føle skam, så det er det utrolig bra at du poengterer :) Men som andre sier: Hva med helsestasjon? Vet om noen som hadde det samme med sønnen i 4-års alderen.

Der satt de seg ned med ham, og forklarte at de forstod at det kunne være deilig å ta seg på tissen, og at det var helt okei at han gjorde. Så dro de fram regler som han forstod, som "innestemme" og "utestemme" Hvilestund i barnehagen og at de da skulle ligge i ro... De kom med flere eksempler enn dette, men jeg husker dem ikke.

De avsluttet med å si at å ta seg på tissen er helt greit, men at det var regler han burde følge som at han fikk lov til å gjøre det på rommet sitt.. Akkurat som at han ikke fikk lov til å leke med lego på badet :)

Det gikk fint etter det, og jeg tror ikke han ble noe usikker på egen seksualitet etter dette. Jeg er overhodet ingen ekspert, men det kan jo være en innfallsvinkel..

• Liker 2
Skrevet

Helt normalt at barn koser seg også. Men det er noe de må lære at de skal gjøre for seg selv, for andre barn kan synes det er ekkelt. Foreldrene som må lære ungene først og fremst, men også de som jobber i barnehagen.

Hva med barn som koser med hverandre og leker doktor eller lignende? Synes barn må få rom til slikt sålenge leken foregår mellom barn som er jevngamle og mentalt på høyde med hverandre. Man er født med seksualitet og i det moderrne livet er det mye aktivisering av barna fra morgen til kveld og lite rom for indre liv og privatliv. Barn har også et privatliv og en seksualitet og det er ikke farlig. De fleste normale barn vil tidsnok tilpasse seg samfunnets normer og regler og slutte med åpenlys utforskning. Tror det er mer vanlig at barn holder på uten å prøve å skjule det i barnehagealder da de ikke ser seg selv utenfra ennå og bare gjør det som kjennes naturlig for dem. Merker det på de eldste i barnehagen at mange blir mer sjenerte ift kroppen og vil gå på do alene, skifte alene osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere kan ringe til helsestasjonen og snakke med en helsesøster for å få råd?

Siden her er en til som viser til Helsesøster og helsestasnon, finner jeg det nødvendig å minne om TAUSHETSPLIKT for barnehageansatte.

Anonymous poster hash: befeb...2ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk. Mange bra svar med råd som jeg har tro på og vil følge. En helsesøster ble kontaktet men vi fikk ingen tilnærmingsmåte eller forslag på hva vi skal gjøre. De fleste jeg har snakket med har sagt at vi må si at hun skal stoppe. Og det har jeg ikke følt som riktig. De jeg har snakket med har også sagt: hvis du sier hun kan gjøre det alene, så fjerner du henne fra leken. Og at det har vært så negativt. Så da har jeg vært så usikker. Lederen min er lite på avdelingen og lite til hjelp i de fleste situasjoner, så har ikke så veldig mange å støtte meg til. Men takk igjen! Høres riktig ut å snakke med henne i situasjonen og gi henne et annet alternativ enn å gjøre dette midt i barneflokken.

Skrevet (endret)

Hva med barn som koser med hverandre og leker doktor eller lignende? Synes barn må få rom til slikt sålenge leken foregår mellom barn som er jevngamle og mentalt på høyde med hverandre. Man er født med seksualitet og i det moderrne livet er det mye aktivisering av barna fra morgen til kveld og lite rom for indre liv og privatliv. Barn har også et privatliv og en seksualitet og det er ikke farlig. De fleste normale barn vil tidsnok tilpasse seg samfunnets normer og regler og slutte med åpenlys utforskning. Tror det er mer vanlig at barn holder på uten å prøve å skjule det i barnehagealder da de ikke ser seg selv utenfra ennå og bare gjør det som kjennes naturlig for dem. Merker det på de eldste i barnehagen at mange blir mer sjenerte ift kroppen og vil gå på do alene, skifte alene osv.

De barna som vil kose med hverandre går også et annet sted for seg selv, for det er ikke ALLE barn som vil se, liker det. Det er jo privat.

Jeg og "kjæresten" min fra barnehagen lekte og koste oss mye hjemme hos hverandre for oss selv, men ikke i barnehagen der det var andre barn. xD

Ops. Siterte deg to ganger tydeligvis. Sorry det ;)

Endret av Kili
Skrevet

De barna som vil kose med hverandre går også et annet sted for seg selv, for det er ikke ALLE barn som vil se, liker det. Det er jo privat.

Jeg og "kjæresten" min fra barnehagen lekte og koste oss mye hjemme hos hverandre for oss selv, men ikke i barnehagen der det var andre barn. xD

Nettopp :D Og du tok neppe skade av det- ja noen av barna er lure og finner et rolig sted for seg selv for lekene sine. Når jeg som voksen "avslører" et par jenter i 5-årsalderen som studerer hverandres rompe så lar jeg dem bare være. De holder neppe på resten av dagen uansett. Man trenger ikke kommentere alt barn foretar seg og disse jentene ville nok blitt veldig flaue om jeg avbrøt dem med et "hva er det dere gjør?" De var diskre og hadde et øyeblikk seg i mellom så jeg lot dem ha det.

• Liker 1
Skrevet

Nettopp :D Og du tok neppe skade av det- ja noen av barna er lure og finner et rolig sted for seg selv for lekene sine. Når jeg som voksen "avslører" et par jenter i 5-årsalderen som studerer hverandres rompe så lar jeg dem bare være. De holder neppe på resten av dagen uansett. Man trenger ikke kommentere alt barn foretar seg og disse jentene ville nok blitt veldig flaue om jeg avbrøt dem med et "hva er det dere gjør?" De var diskre og hadde et øyeblikk seg i mellom så jeg lot dem ha det.

Ja helt naturlig at barn holder på sånn. Er de voksne som blir flau av det og blir flau over tanken at deres barn koser seg. De må bare ta seg sammen, og la barna ha litt privatliv også. Alle mennesker har rett på privatliv, både barn og voksne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ringevikar i en barnehage, og på avdelingen jeg er mest på er det en jente på 3 som onanerer.. Ofte. Og foran andre barn. Hun legger seg gjerne midt på gulv eller på madrass og spenner seg og blikket er et sted utenfor rommet.. Hun bruker hender, men har også brukt en dukke. Nå har andre barn begynt å reagere på det. Se på henne, ta avstand osv. Jeg vet man skal gå varsomt frem med hva man sier til barnet om seksualitet fordi det er viktig å være trygg på og kjent med sin egen kropp. Hva hadde dere gjort i en situasjon der man finner 3 åringen i sin egen verden i onani midt i mengden av barn som leker? Trenger noen andres syn, tips og råd.

Dette burde noen med pedagogisk utdannelse ta seg av, ikke random svar på KG.

Anonymous poster hash: f1b91...ea6

AnonymBruker
Skrevet

Dette burde noen med pedagogisk utdannelse ta seg av, ikke random svar på KG.

Obs, så ikke alle svarene før nå :(

AnonymBruker
Skrevet

For hennes egen skyld og de andre barnas skyld, så må man da kunne lære barnet at man kan ta på tissen når man er alene på rommet sitt, men at det gjør man ikke sammen med andre i barnehagen. Du ødelegger slett ikke noen seksualitet om du sier det på en ordentlig måte.mde andre barna har krav på å bli skjermet for andre barns onanering, for slett ikke alle barn gjør dette, og barnet har selv krav på å få satt grenser for å bevare verdighet og integritet, når hun ikke klarer å se grensene selv. Hun er jo ikke med på noen felles lek når hun ligger midt på gulvet og onanerer. Men man kan senere forebygge det i situasjoner man ser det kan komme til å skje, ved å avlede henne og invitere til lek før onaneringen skjer, barn må jo lære av oss voksne hvordan de skal oppføre seg, de vet det ikke automatisk selv.

Anonymous poster hash: a34f0...e55

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...