Gå til innhold

434 nye smittede...

Fremhevede innlegg

Skrevet
11 minutter siden, rosemarin skrev:

Pleier alltid å være flere på mandager da, pga det alltid er litt færre i helgene. Så ikke nødvendigvis sånn at trenden har økt til 500 per dag enda

Det har du rett i . Det er noe etterslep etter helgen. Men tenk at absolutt ingen vet hvor mange som ble smittet i går. Tallene vi ser er opptil en uke gamle. Man blir smittet, får symptomer etter noen dager, tar test , får svar. Tallene rapporteres inn til FHI. Før de da blir offentliggjort. Så det er nettopp derfor land plutselig blir overrumplet av skyhøye tall. Det vi må se på er om smitten har stigende trend uke for uke . Og dessverre er smittende stigende. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, J.E skrev:

Det har du rett i . Det er noe etterslep etter helgen. Men tenk at absolutt ingen vet hvor mange som ble smittet i går. Tallene vi ser er opptil en uke gamle. Man blir smittet, får symptomer etter noen dager, tar test , får svar. Tallene rapporteres inn til FHI. Før de da blir offentliggjort. Så det er nettopp derfor land plutselig blir overrumplet av skyhøye tall. Det vi må se på er om smitten har stigende trend uke for uke . Og dessverre er smittende stigende. 

Helt klart økning ja.. men det ser ofte ekstra stygt ut etter helgen, og så glemmer man at det så litt penere ut i helgen ofte, så gjennomsnittet fortsatt ikke er eksploderende mye høyere, men at det stabiliserer seg høyere og høyere er Det jo ikke tvil om

Skrevet

Er det ikke unge voksne som primært sprer det? De driter jo i smittevern. Burde innført skoleoppmøte annenhver dag. Dele klassene i to, så har de en dag hjemme, og en dag med hjemmeundervisning, og bytte på slik.

Da får man den nødvendige avstanden på skolene blant annet. Og at lærere må være klarere på at smittevern SKAL opprettholdes. Samme må foreldre.

Vi må slå hardere ned på det. Få det til å bli skamfullt å drite i det, for det er skammelig, svikte de som ikke tåler dette viruset! Og det er mange!! Garantert minst en DU er glad i. Er de vi beskytter!

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, rosemarin skrev:

Helt klart økning ja.. men det ser ofte ekstra stygt ut etter helgen, og så glemmer man at det så litt penere ut i helgen ofte, så gjennomsnittet fortsatt ikke er eksploderende mye høyere, men at det stabiliserer seg høyere og høyere er Det jo ikke tvil om

Ja heldigvis går ikke kurven til Norge som en loddrett strek opp. Men VG viser at tallene går opp, stabilisere seg der litt, mer opp , ny stabilisering osv . Økende. Og når mange er smittet , det er det som kan bli vippepunktet mellom kontroll og ikke ..smittesporerne  får da en umulig jobb, og de vil ikke greie og spore alle. Så da blir det enda mer smitte..

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, NorthernLight skrev:

433 coronasmittede siste døgn og VG har en kommentar hvor de skriver  « Dette er altså takken, Erna» Hvor kommentatoren syter over nye tiltak i en pandemi.  Skremmende at en av landets største aviser kommer med sånt når smitten øker og mange driter i smittevern. Tydelig at mange syns kommentaren er latterlig når man leser i kommentarfeltet der. 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/eKKP0y/dette-er-altsaa-takken-erna

Ja helt enig ! Artikkelen hun skrev er særdeles dårlig og det vises godt i kommentarfeltet. 

• Liker 4
Skrevet
26 minutter siden, J.E skrev:

Ja helt enig ! Artikkelen hun skrev er særdeles dårlig og det vises godt i kommentarfeltet. 

Jeg syntes den var greit balansert, det står jo f. eks. at artikkelforfatteren mener noen tiltak er for strenge, mens andre er for milde. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, rosemarin said:

Pleier alltid å være flere på mandager da, pga det alltid er litt færre i helgene. Så ikke nødvendigvis sånn at trenden har økt til 500 per dag enda

Du vet hvor mye de ordene der er verdt, etter at Tengell sto å sa det samme hver dag i Mars? ;) 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Capt. Obvious skrev:

Jeg syntes den var greit balansert, det står jo f. eks. at artikkelforfatteren mener noen tiltak er for strenge, mens andre er for milde. 

Direkte vitamininnsprøytning til folk som er i mot tiltak. Og skaper kun motstand mot tiltak. Samt at det er mye feil journalistikk her. Corona runde 2 mild ... mild ? Hallo er den mild når sykehus i Europa allerede er stengt . Og tittelen er jo bare sutring ...

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, rosemarin skrev:

Det er jo egentlig ett fett om folk ble testet på fredag eller mandag. Det er fremdeles en økning på 434 tilfeller. Om ikke jeg husker helt galt så var det ganske høyt hele helgen også. Men det du sier er absolutt viktig å ha i bakhodet. 

Det er heldigvis ekstremt lite smitte her jeg bor og jeg krysser fingrene for at det fortsetter sånn.

• Liker 4
Skrevet
37 minutter siden, J.E skrev:

Direkte vitamininnsprøytning til folk som er i mot tiltak. Og skaper kun motstand mot tiltak. Samt at det er mye feil journalistikk her. Corona runde 2 mild ... mild ? Hallo er den mild når sykehus i Europa allerede er sprengt . Og tittelen er jo bare sutring ...

Skrevet
42 minutter siden, J.E skrev:

Direkte vitamininnsprøytning til folk som er i mot tiltak. Og skaper kun motstand mot tiltak. Samt at det er mye feil journalistikk her. Corona runde 2 mild ... mild ? Hallo er den mild når sykehus i Europa allerede er stengt . Og tittelen er jo bare sutring ...

Det er fordi du ikke kan lese hva som skrives:

f. eks. "Smitten begynner å merkes på sykehus i Europa, men dødeligheten er fortsatt lav"

Det vil si at man selvsagt merker det på sykehusene, men at dødeligheten er relativt lav i forhold til mars. Grunnene til det vet man nok ikke ennå, men en grunn kan være at man fanger opp langt flere nå, i følge FHI fanger man opp ca 50% nå, kontra 10% i mars. Så dersom antallet tilfeller i realiteten var 10 ganger høyere i mars, så ville jo det da også ført til langt flere dødsfall. 

Skrevet (endret)
9 minutter siden, Capt. Obvious skrev:

Det er fordi du ikke kan lese hva som skrives:

f. eks. "Smitten begynner å merkes på sykehus i Europa, men dødeligheten er fortsatt lav"

Det vil si at man selvsagt merker det på sykehusene, men at dødeligheten er relativt lav i forhold til mars. Grunnene til det vet man nok ikke ennå, men en grunn kan være at man fanger opp langt flere nå, i følge FHI fanger man opp ca 50% nå, kontra 10% i mars. Så dersom antallet tilfeller i realiteten var 10 ganger høyere i mars, så ville jo det da også ført til langt flere dødsfall. 

Dødeligheten er foreløpig lav ja. Dessuten tar det tid og dø... Og når opptil 50000 osv smittes hver dag i flere land og sykehusene allerede merker presset ... sier seg selv at mange mennesker kommer til og dø. WHO forventer at FLERE kommer til og dø i denne bølgen i forrige... synes det er mer pålitelig kilde enn VG sin Astrid Meland ....

Endret av J.E
  • Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, J.E skrev:

Dødeligheten er foreløpig lav ja. Dessuten tar det tid og dø... Og når opptil 50000 osv smittes hver dag i flere land og sykehusene allerede merker presset ... sier seg selv at mange mennesker kommer til og dø. WHO forventer at FLERE kommer til og dø i denne bølgen i forrige... synes det er mer pålitelig kilde enn VG sin Astrid Meland ....

Flere kommer til å dø dessverre ja, men poenget var at det ut fra det FHI beregner til å være reelle tilfeller nå (x2) kontra mars (x10), så er jo dødeligheten lavere ser det ut til, enn det var i mars. 

Skrevet

Blir nok ikke nedstengt, de vil helst unngå det. Men skjer det blir det en måned lang julefeiring! Bare få gjort ferdig handlingen tidligere. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Capt. Obvious skrev:

Flere kommer til å dø dessverre ja, men poenget var at det ut fra det FHI beregner til å være reelle tilfeller nå (x2) kontra mars (x10), så er jo dødeligheten lavere ser det ut til, enn det var i mars. 

Det er klart. Det testes jo mye mer nå. Mitt poeng er at jeg reagerer på Astrid Meland sin journalistikk. Veldig upassende dagen rett etter strengere tiltak er innført. Det fører til mye tvil og mindre etterlevelse hos folk som ikke gidder og tenke selv. Særlig som FØRSTE sak i VG.no  som det var plassert idag tidlig. Lavmål .Kommentar feltet i VG viser også at veldig mange folk reagerer. 

Endret av J.E
Skrevet
1 time siden, J.E skrev:

Det er klart. Det testes jo mye mer nå. Mitt poeng er at jeg reagerer på Astrid Meland sin journalistikk. Veldig upassende dagen rett etter strengere tiltak er innført. Det fører til mye tvil og mindre etterlevelse hos folk som ikke gidder og tenke selv. Særlig som FØRSTE sak i VG.no  som det var plassert idag tidlig. Lavmål .Kommentar feltet i VG viser også at veldig mange folk reagerer. 

Ja, la oss sensurere medier og ikke ha ytringsfrihet!

Skrevet
Akkurat nå, Capt. Obvious skrev:

Ja, la oss sensurere medier og ikke ha ytringsfrihet!

Huff da, så nærtagende. 

Skrevet
1 minutt siden, J.E skrev:

Huff da, så nærtagende. 

Nærtagende? Det er bare en kommentar. For alternativet til at de som skriver innlegg om hva de mener er at de blir sensurert bort. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Capt. Obvious skrev:

Nærtagende? Det er bare en kommentar. For alternativet til at de som skriver innlegg om hva de mener er at de blir sensurert bort. 

Det at du nærmest konkluderer med at jeg er i mot ytringsfrihet er og trekke den litt vel langt... bare fordi jeg ikke var enig med deg i denne artikkelen. Jeg har skrevet at JEG synes denne artikkelen var litt drøy med mye klaging  og spesielt som hovedoppslag! Den STØRSTE nyheten tirsdag morgen er en klagemur uten like fra denne journalisten. Jeg ser at kommentarene under artikkelen er mange og veldig mange reagerte på dette. Så jeg var ikke helt alene om det.  Du synes den var bra, og det er helt greit for meg.  Nå har en med mer medisinsk bakgrunn lagt ut en artikkel på VG som et motsvar på den andre ,  som JEG synes var veldig bra. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, J.E skrev:

Det at du nærmest konkluderer med at jeg er i mot ytringsfrihet er og trekke den litt vel langt... bare fordi jeg ikke var enig med deg i denne artikkelen. Jeg har skrevet at JEG synes denne artikkelen var litt drøy med mye klaging  og spesielt som hovedoppslag! Den STØRSTE nyheten tirsdag morgen er en klagemur uten like fra denne journalisten. Jeg ser at kommentarene under artikkelen er mange og veldig mange reagerte på dette. Så jeg var ikke helt alene om det.  Du synes den var bra, og det er helt greit for meg.  Nå har en med mer medisinsk bakgrunn lagt ut en artikkel på VG som et motsvar på den andre ,  som JEG synes var veldig bra. 

Jeg synes den var forfriskende ærlig. Norsk media har i stor grad kun bidratt med å øke hysteriet, og særlig VG. Så fint at hun viser litt bakkekontakt, og for en gangs skyld tør å kritisere tiltak som kommer. Mange kritiserer tiltakene, men de har gjerne særinteresser i å endre dem.

Vi ser jo hva smittetallene gjør. Denne tråden er et eksempel på det. Høye smittetall en dag blir slått kraftig opp i media, mens morgendagens lavere tall vil bli en liten notis. Ingen refleksjon rundt det at tallene gjerne er høyere etter helgen, da en del testsvar først blir rapportert etter helgen.

• Liker 4
  • Opprett ny...