AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #1 Skrevet 26. oktober 2020 Det er jo to ganske ulike raser, men jeg liker begge! Ønsker en forholdsvis liten (men ikke bitteliten) og trivelig hund som kan være med på både gå- og joggeturer og langrenn (ganske rolig tempo), og som samtidig liker kos og trives med å lære triks og slikt. Etter hva jeg leser, så passer begge rasene så langt. Men hva skal jeg velge? Synes DSGen virker veldig tøff og morsom å ha, mens puddelen (mellompuddel? «Store» dvergpudler er det vel ikke så lett å få tak i?) på en eller annen måte virker som et litt «tryggere», eller kanskje mer tradisjonelt valg. Har inntrykk av at dette også kan være sporty hunder, til tross for det litt stigmatiserte utseendet 😅 Begge rasene virker rett og slett veldig fine/gode på hver sine måte. Tenker at hunden i seg selv vil forme eierskapet - blir det DSG blir det musejakt og agility, liksom, mens en puddel kanskje heller vil gjøre andre ting. DSGen har veldig lettstelt pels og virker lett å spyle og tørke i dusjen, men inkluderer vel også litt røyting/hyppig støvsuging og større behov for påkledning vinterstid. Puddelen røyter ikke/mindre, men krever til gjengjeld en del pelsstell og drar gjerne med seg «halve skogen» inn etter tur, for ikke å snakke om snøklumper i pelsen på vinteren. Så behovet for påkledning får man kanskje der også... Om jeg ender opp med puddel kommer jeg nok ikke til å holde den i utstillingsklipp, men heller en kortere pelsvariant, avhengig av årstid. Puddelpelsen innbyr kanskje mer til kos enn den stivere DSG-pelsen 🥰 Har aldri hatt en hund i huset, og heller ikke vært på besøk hjemme hos noen som har hund i samme størrelse, så jeg klarer ikke helt å se for meg hvor «ille» det er å ha en slik røytende hund i hus. Om jeg kjøper hund blir jeg førstegangseier. Ikke vokst opp med hund. Men leser gjerne alt jeg kommer over, for å lære mest mulig om å ha hund! Har også mange rundt meg som har hund (venner og kollegaer, og naboer). Tenker at hunden etter valpetiden skal få kortere luftetur 2-3 ganger daglig (på morgenen, etter jobb, og på kvelden) pluss en lengre gå-, jogge-, ski- eller skog-/fjelltur daglig. Altså ikke noe ekstremt, men sammen med en del mentaltrening skal det vel være nok stimulering til å kunne få en glad og veltilpasset hund? Hunden må også etter hvert være alene hjemme mens jeg er på jobb (kort reisevei, er borte ca 8 til 15:30). Er mye hjemme resten av døgnet, så hunden vil likevel få mange timer med oppmerksomhet, tur og kos. Har flere jeg kjenner som mer enn gjerne passer hunden hvis jeg skal noe, reise bort el.l. Har flere oppdrettere av begge raser innenfor et par timers kjøring herfra. Ønsker NKK-registrert hund, både med tanke på generell helse/arvelige sykdommer, men kanskje spesielt HD-status ettersom jeg vil være aktiv/jogge med hunden. Prismessig ligger DSG noen tusen lavere enn puddel, noe som er en fordel, men ikke avgjørende (dyrt blir det jo uansett å ha hund, og penger er egentlig ikke et problem). Er det noen som har erfaring med begge og/eller tips til hva jeg skal velge? Er det noe jeg ikke har nevnt, som jeg burde tenke på? Tar også imot tips til andre raser som kanskje kan passe, selv om jeg har trålet hundebøker og NKKs rasevelger fra før 😅 Anonymkode: 3a28f...a7e 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #2 Skrevet 27. oktober 2020 Det er veldig forskjellig hunder. Syns du bør tenke på hva DU vil ha i en hund og hva du kan tilby. Ikke motsatt. Anonymkode: 9e8bd...d54 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #3 Skrevet 27. oktober 2020 Har du møtt noen individer av de to rasene da? Tror jeg ville spurt pent om jeg fikk lov til å komme og hilse på noen (kanskje ikke så kult nå i koronatider men det går jo an å møtes utendørs evt.). Rett og slett fordi væremåte kan ha mye å si. Kanskje tiltaler ikke væremåten deg i det hele tatt, eller så blir du helt solgt. Begge gangene jeg har kjøpt hund så har jeg møtt og falt for rasen. Ingen garanti for at din valp blir prikklik såklart, men man får en pekepinn. Anonymkode: 76506...050
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #4 Skrevet 27. oktober 2020 Valget mutt stod mellom dgs og mellompuddel, besølte en oppdretter som hadde begge. Etter å ha klappet dgsen og så det lå et hvitt teppe av hår der hunden hadde sittet falt valget på mellompudde. Ikke angret et sekund, hun er nå 8 mnd gammel, rolig og avslappet inne, bånn gass ute. Lettlært, (relativt) lydig og snill med både hunder og mennesker. Stueren fra 8 uker (hatt 3 uhell inne). Men jeg har lagt en del arbeid i trening og sosialisering. Jeg har klipper henne ned nå for hun bytter snart til voksenpels, men hun skal ikke brukes til utstilling og er en ekte skogspuddem så vil aldri ha veldig lang pels av praktiske årsaker. Men en nedklipt puddel drar ikke med seg mer i pelsen enn andre. Det finnes nok store individuelle forskjeller, så jeg har nok vært litt heldig kombinert med en del trening😊 Anonymkode: bc744...997 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #5 Skrevet 28. oktober 2020 Har to pudler selv, ingen erfaring med gårdshund. Ville ikke vært i tvil. En hund som røyter kunne jeg aldri hatt 😅 I tillegg er pudler såå gode å kose med. De kan også være med på agility - de er spretne som få 😊 Anonymkode: f9ae6...86f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå