AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #1 Skrevet 26. oktober 2020 Har en gutt i 1.klasse, som jeg mistenker kan ha ADHD. Han fungerer godt faglig og sosialt på skole og AKS, altså ikke noen utfordringer pr i dag. Burde vi allikevel be om noe vurdering, eller vente til det evt blir noen utfordringer? Anonymkode: 55d12...1b5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #3 Skrevet 26. oktober 2020 2 minutter siden, Callisto83 skrev: Hvorfor? Fordi jeg ikke vet. Leser stadig om alle de som ble utredet «for sent», og lurer derfor på om det burde tas nå eller vente til det evt oppstår problemer. ts Anonymkode: 55d12...1b5 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #4 Skrevet 26. oktober 2020 Det syns jeg ikke, det kan gi følger senere i livet. For eksempel om gutten vil i militæret er det utelukket om han har diagnosen ad hd på papiret. Kan være andre yrker dette gjelder også. Anonymkode: 309c8...b8f 2
Silva Pluvialis Skrevet 26. oktober 2020 #5 Skrevet 26. oktober 2020 Hvorfor skal du sende han til utredning når han ikke har noen utfordringer? Kapasiteten er sprengt, og de må nesten prioritere de som allerede har symptomer eller funksjonssvikt. Man kan ikke utrede noen i tilfelle noe skulle oppstå. Da vil det jo ikke slå ut på testene, og utredningen vil være bortkastet. 11
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #6 Skrevet 26. oktober 2020 Der tenker folk nok litt forskjellig, og jeg kan absolutt se fordelene med å vente. Men hvis det var mitt barn, ville jeg nok ikke ventet altfor lenge med å få han utredet. Jeg fikk selv diagnosen som voksen, og ville hatt en langt bedre skolehverdag om det ble fanget opp tidligere. "Dessverre" fikk jeg kjempegode karakterer, så foreldrene mine var aldri inne på tanken engang, men jeg brukte altfor mye energi på skolearbeid og hadde lite overskudd til andre ting. Anonymkode: f50e7...193 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #7 Skrevet 26. oktober 2020 ADHD utløser ikke i seg selv noe ekstra resurser eller lignende i skolen. Eneste fordelen jeg ser med det er at om gutten på sikt begynner å streve med konsentrasjonen når skoleoppgavene blir mer krevende, kan dere stille krav til lærer om tilpasning på bakgrunn av diagnose. I skolen har man i dag kommet langt med tanke på hjelpemidler osv som kan bidra til en god progresjon for alle elever uavhengig av diagnose. Man kan dog ha mer gjennomslagskraft hos nav (hjelpemidler) til for eksempel «timestokk». Dette er hjelpemidler som er gull for barn som har uro i kroppen, eller synes det er vanskelig å holde fokus uten å kunne se en konkret «ende» på oppgaven. Anonymkode: d16b3...faf 1
Silva Pluvialis Skrevet 26. oktober 2020 #8 Skrevet 26. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der tenker folk nok litt forskjellig, og jeg kan absolutt se fordelene med å vente. Men hvis det var mitt barn, ville jeg nok ikke ventet altfor lenge med å få han utredet. Jeg fikk selv diagnosen som voksen, og ville hatt en langt bedre skolehverdag om det ble fanget opp tidligere. "Dessverre" fikk jeg kjempegode karakterer, så foreldrene mine var aldri inne på tanken engang, men jeg brukte altfor mye energi på skolearbeid og hadde lite overskudd til andre ting. Anonymkode: f50e7...193 Det er veldig trist at du ikke fikk diagnose og hjelp tidlig om du hadde behov for det. I HI så fremstilles gutten som velfungerende faglig og sosialt, i tillegg til at det er fravær av utfordringer. Barn med ADHD har jo områder de sliter med, og hvis gutten ikke sliter med noe så har han heller ikke ADHD. Derfor forstår jeg ikke ønsket om utredning??
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #9 Skrevet 26. oktober 2020 Stemmer forresten ikke at man ikke kvalifiserer til forsvaret dersom man har ADHD, men om man er daglig medisinert for det er man utelukket. Mange med ADHD har ikke spesiell effekt av medisin og benytter ikke det. Anonymkode: d16b3...faf
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #10 Skrevet 26. oktober 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en gutt i 1.klasse, som jeg mistenker kan ha ADHD. Han fungerer godt faglig og sosialt på skole og AKS, altså ikke noen utfordringer pr i dag. Burde vi allikevel be om noe vurdering, eller vente til det evt blir noen utfordringer? Anonymkode: 55d12...1b5 Hva er det med gutten som gjør at du mistenker ADHD? Det er ikke det at han er en aktiv liten gutt som har begynt på skolen som er saken. Hva sier lærerne? Mistenker skolen ADHD? Anonymkode: 942f2...447 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #11 Skrevet 26. oktober 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det syns jeg ikke, det kan gi følger senere i livet. For eksempel om gutten vil i militæret er det utelukket om han har diagnosen ad hd på papiret. Kan være andre yrker dette gjelder også. Anonymkode: 309c8...b8f Så det er bedre at han har en udiagnosert ADHD? Anonymkode: 7f50d...895 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #12 Skrevet 26. oktober 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg ikke vet. Leser stadig om alle de som ble utredet «for sent», og lurer derfor på om det burde tas nå eller vente til det evt oppstår problemer. ts Anonymkode: 55d12...1b5 Du gjør det riktige. Dere utreder han, og dersom det ikke er noe så får han uansett ikke en diagnose for moros skyld. Det er verre hvis han går i flere år uten å få hjelp han har krav på fordi man er redd for en diagnose. Anonymkode: 7f50d...895
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #13 Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, Uatskillelig skrev: Det er veldig trist at du ikke fikk diagnose og hjelp tidlig om du hadde behov for det. I HI så fremstilles gutten som velfungerende faglig og sosialt, i tillegg til at det er fravær av utfordringer. Barn med ADHD har jo områder de sliter med, og hvis gutten ikke sliter med noe så har han heller ikke ADHD. Derfor forstår jeg ikke ønsket om utredning?? Ok, sagt på en annen måte; sett fra utsiden fremstod jeg også som velfungerende. Jeg var best i klassen i de fleste fag, og hadde mange venner. Men reelt sett var jeg jo ikke velfungerende - jeg var bare god til å kompensere for ADHDen. Hvis han ikke har noen utfordringer så har han ikke ADHD, men det kan hende utfordringene han har ikke blir fanget opp. Alt sammen avhenger av hvorfor TS mistenker ADHD. Man kan jo saktens være energisk eller litt surrete uten å ha en diagnose, og det er en forholdsvis omfattende utredning, så det er ikke noe man bare gjør "for gøy". Men gitt at TS har god grunn til å mistenke ADHD, så tenker jeg i hvert fall ikke at man skal vente med utredning til det går galt. Anonymkode: f50e7...193 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #14 Skrevet 26. oktober 2020 Hvis han ikke har utfordringer (i det hele tatt) har han jo ikke en ADHD. Han må jo ha utfordringer med konsentrasjon, impulsivitet og hyperaktivitet. Hvorfor tror du han har det? Anonymkode: f4ea7...403 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #15 Skrevet 26. oktober 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg ikke vet. Leser stadig om alle de som ble utredet «for sent», og lurer derfor på om det burde tas nå eller vente til det evt oppstår problemer. ts Anonymkode: 55d12...1b5 Mannen ble aldri utredet når han var liten.Men gjorde det selv når han var voksen.Noe moren burde gjort når han var liten.Alle puslespillbitene som endelig kom på plass.Alt han slet med uten noen som visste. Alt kun e vært så mye bedre.Det var verst i ungdomsårene. Vent litt å se.Men føler du det er så sjekk.Bedre enn gang for mye enn for lite.For en utredning kan ta mange år.Og det kan koste dyrt i forhold til hjelp man da trenger. (ikke dyrt i penger men helsen). Anonymkode: 5e57d...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #16 Skrevet 26. oktober 2020 39 minutter siden, Uatskillelig skrev: Det er veldig trist at du ikke fikk diagnose og hjelp tidlig om du hadde behov for det. I HI så fremstilles gutten som velfungerende faglig og sosialt, i tillegg til at det er fravær av utfordringer. Barn med ADHD har jo områder de sliter med, og hvis gutten ikke sliter med noe så har han heller ikke ADHD. Derfor forstår jeg ikke ønsket om utredning?? Ser at jeg uttrykte meg dårlig i hi, han har ikke noen utfordringer sosialt og faglig. Utfordringene hans, eller våre, ligger i det å utføre beskjeder som gis. Må alltid være veldig på, for å minne han på hva han skal gjøre eller holder på med å gjøre. Det være seg feks i påklednings situasjoner, kan utføre deler av oppgaven for så å begynne på noe helt annet. Overgangssituasjoner er vanskelig, mister konsentrasjonen. Kan ikke sitte stille, uansett hva han gjør. Utømmelig med energi, flere som kommenterer at det virker som han er en ustoppelig motor. Klarer sjeldent å holde på med en aktivetet, feks leking, i mer en noen minutter før han flakser videre til neste ting. Skolen kommenterte det samme som vi ser, men mente det ikke var noe å tenke på siden han fungerer godt faglig og sosialt. Og heller ikke virker å ha negative impulsive handlinger. I tillegg kommenterte de at han kan virke å havne i sin egen verden. Men det har ikke vi tenkt over tidligere i hvertfall. Men ingenting av det over virker å påvirke han sørlig negativt. Vi jobber med dette hjemme, skole og AKS jobber med dette og det har vært jobbet i barnehagen i et par år. ts Anonymkode: 55d12...1b5 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #17 Skrevet 26. oktober 2020 Det er kjekt å vite dersom man har det så lenge man ikke settes i bås, vil jeg tro, Man trenger heller ikke å si det til alle dersom det ikke påvirker han så mye. Jeg var over 30 da jeg ble diagnoser og jeg skulle selvfølgelig ønske at jeg hadde visst det tidligere. Kunne spart meg mye frustrasjon. Anonymkode: 11212...29a 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #18 Skrevet 27. oktober 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser at jeg uttrykte meg dårlig i hi, han har ikke noen utfordringer sosialt og faglig. Utfordringene hans, eller våre, ligger i det å utføre beskjeder som gis. Må alltid være veldig på, for å minne han på hva han skal gjøre eller holder på med å gjøre. Det være seg feks i påklednings situasjoner, kan utføre deler av oppgaven for så å begynne på noe helt annet. Overgangssituasjoner er vanskelig, mister konsentrasjonen. Kan ikke sitte stille, uansett hva han gjør. Utømmelig med energi, flere som kommenterer at det virker som han er en ustoppelig motor. Klarer sjeldent å holde på med en aktivetet, feks leking, i mer en noen minutter før han flakser videre til neste ting. Skolen kommenterte det samme som vi ser, men mente det ikke var noe å tenke på siden han fungerer godt faglig og sosialt. Og heller ikke virker å ha negative impulsive handlinger. I tillegg kommenterte de at han kan virke å havne i sin egen verden. Men det har ikke vi tenkt over tidligere i hvertfall. Men ingenting av det over virker å påvirke han sørlig negativt. Vi jobber med dette hjemme, skole og AKS jobber med dette og det har vært jobbet i barnehagen i et par år. ts Anonymkode: 55d12...1b5 Jeg har selv adhd. Litt sånn som gutten din egentlig. Jeg er velfungerende, men sliter på de samme områdene. jeg hadde bedt om utredning hadde jeg vært deg. Bare for at da får du ihvertfall hjelp og problemene kan løses tidlig. ble selv satt på tabletter, og idag fungerer jeg fint uten. Når jeg bestemte meg for utdanning så har jeg ikke sett meg tilbake etterpå. Jeg har gode karakterer, bestått fagprøve, går på fagskole, mitt eget hus osv. i en alder av 20 år. Jeg må derimot ha rutiner, og klare beskjeder. Jeg trenger i blandt noen som hekter meg innpå igjen, men stortsett klarer jeg det selv. Hadde det ikke vært for hjelpen jeg fikk når jeg var liten tror jeg ikke at jeg hadde vært så velfungerende idag! Stå på ditt, og still krav. Anonymkode: 6729c...957 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #19 Skrevet 27. oktober 2020 Nå er det sånn at det er ikke bare å be om utredning. Veien dit kan være både kronglete og lang. Så man må gjerne starte tidlig å jobbe med utfordringene uten at der foreligger noen diagnose. Har selv en sønn på snart 12 som jeg mistenker kan ha ADHD eller helst ADD, siden han ikke er unormalt aktiv. Sliter mest med dårlig fokus, manglende konsentrasjon og oppmerksomhet. Hater regler og rutiner og responderer dårlig på beskjeder. Men han er faglig sterk, selv om arbeidet han gjør bærer mye preg av slurv og hastverk. Han fungerer greit sosialt, men sliter med "dørstokkmila" og er ikke så flink til å kontakte/besøke andre, vil helst ha besøk hjem til seg eller bli invitert. Lærer ba om vurdering av PPT for 3 år siden. Men de kunne ikke hjelpe fordi han er nettopp sterk faglig og fungerende sosialt. Vi sendte første henvisning til BUP for snart 3 år siden. Men det ble blankt avslag, bl a fordi han ikke var vurdert av PPT og fordi det ikke var iverksatt andre tiltak(som de ikke kunne spesifisere nærmere hva de mente med). Vi foreldre hadde vært gjennom PMTO med varierende hell, der veileder konkluderte med at gutten nok trenger hjelp utover det PMTO kan bidra med. Men det holdt heller ikke som grunnlag. Vi skulle ha tverrfaglig møte mellom fastlege, helsesøster, lærer og oss foreldre nå i vår for å forberede til ny henvising, men corona satte en stopper for det. Nå er BUP overbelasta og en ny henvisning vil nok også bli avslått frykter vi. Samtidig så er det så slag i magen å få avslag at jeg vegrer meg å sende henvisning bare av den grunn. Samtidig skulle vi mer enn gjerne hatt en knagg(diagnose) å henge utfordringene på. Sånn som det er nå så er det lett å se på han som håpløs og umulig. Dere kan nok alltids forsøke en henvisning, men jeg ville ikke hatt forventninger. Forsøk heller å få inn PPT først, og samtidig god dialog med helsesøster og fastlege, be om PMTO og/eller COS-kurs Anonymkode: acc37...2e8
Sunnys Skrevet 27. oktober 2020 #20 Skrevet 27. oktober 2020 Alle 6 åringer er aktive - høyt og lavt. du sier han fungerer godt faglig og sosialt. hva er det med han som gjør at du mistenker adhd? alle er hyper, ukonsentrert og impulsiv.. de med adhd har disse tre momentene i sterk grad. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå