Gå til innhold

Er hjemmelaget mat best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes alltid maten på restaurant smaker bedre enn maten jeg lager selv. Faktisk synes restaurant-maten smaker bedre enn maten de fleste lager hjemme. 

Er jeg virkelig den eneste som synes det?

Anonymkode: 0d99e...c06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer vel an på hvilke restauranter du benytter

Anonymkode: 7ab90...471

• Liker 2
Skrevet

Det er jo gjerne ikke så rart når det er en kokk som tilbereder maten på restaurant. Jeg foretrekker hjemmelaget mat fremfor halvfabrikat , men restaurant mat syntes jeg ofte er bedre enn hjemmelaget også. Kommer selvfølgelig an på hvilken restaurant og hvilke type rett jeg spiser.  

Anonymkode: bbf74...fa0

• Liker 3
Skrevet

Det meste er bedre enn min hjemmelagde mat 😂

Anonymkode: d65f5...6f6

• Liker 11
Skrevet

Det er jo litt forskjell på hva en utdannet kokk lager, enn hva en normal person lager fra bunnen av :) Kjæresten min elsker å lage mat og har en stor interesse for det, og hans mat blir mye bedre enn min. Men han lager ofte ting som er bedre enn restaurant, og jeg har selv tatt meg i å tenke at f.eks lasagne lager jeg bedre enn den jeg kjøper ute (som oftest). 

Anonymkode: 5a235...181

Skrevet

du er en dårlig kokk. case closed!

Anonymkode: 1d4a0...b76

Skrevet

Ganske mange faktorer som spiller in. Vist hjemmelaget betyr at du selv har laget den, så rekker du jo som regel  å lukte maten ganske lenge før du begynner å spise. Da blir man gjerne "litt lei" alerede før man har spist. 

• Liker 2
Skrevet

Veldig ofte kommer jeg til at jeg lager maten minst like bra hjemme, men det er litt deilig å slippe og lage mat innimellom da.
Jeg lager ikke sushi selv, så det er fint å kjøpe ute. Er et par kinarestauranter som er veldig bra.
Så egentlig for min del, om jeg absolutt ikke orker å lage mat hjemme så kan jeg like gjerne kjøpe mækkern, da er man iallfall forberedt på at det er vomfyll og ikke noe annet. Og da kan man dra innom i pysjbuksa om så skal være.

Anonymkode: 42c44...82a

• Liker 1
Skrevet

Det varierer - det meste er visst allerede dekket 😆 så jeg har bare dette å tilføye: Restaurant-mat skal tiltale flest mulig, eller et visst segment, så det blir gjerne deretter - og man står igjen med lavrisiko Egon/Peppes-type steder på den ene siden, og høyrisiko gourmetrestauranter på den andre. Når du lager mat selv, kan du tilpasse den til din egen smak. Dermed smaker andres hjemmelagede mat litt annerledes - du kan synes det smaker dårligere - eller bedre - enn det du lager selv. Og når man har interesse og lyst og opplever at man får det til, blir det gjerne til at man trener og utfordrer seg selv litt, og da blir man jo bare flinkere og flinkere. 

Anonymkode: fd465...394

Skrevet

Det kommer an på råvarene, oppskriftene og dyktigheten til kokken, enten det er hjemme eller ute.

Jeg(hjemmekokk) har noen retter som jeg har perfeksjonert gjennom mange år og som faktisk smaker bedre enn tilsvarende ute, men så er det andre retter som i beste fall er OK når jeg lager dem, og da blir det restaurantutgaven som vinner.

"Hjemmelaget er best" handler vel mye om hjemmefavorittene man vokste opp med, sånn som "mors kjøttkaker".

Anonymkode: c133e...4ea

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det meste er bedre enn min hjemmelagde mat 😂

Anonymkode: d65f5...6f6

Min også🤣 

• Liker 1
Skrevet

Restaurantkokker trenger heller ikke tenke på hvor sunn maten er og kan kjøre på med masse smør, fløte osv. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg foretrekker egen hjemmelaget mat fremfor mange restauranter. 

Alt for mange steder byr på billige råvarer, lavtlønnede kokker, og korte tilberedningstider. For å spare penger. 

Bare i dag har bolognesen stått i crockpoten 6 timer her hjemme. Grønnsakene og kjøttdeigen er fra reko-ringen, og pastaen er hjemmelaget. Det får jeg ikke på 90% av restaurantene her i byen. 

Anonymkode: 2c62f...8f9

Skrevet
4 minutter siden, Harepucifer skrev:

Restaurantkokker trenger heller ikke tenke på hvor sunn maten er og kan kjøre på med masse smør, fløte osv. 

Den tankegangen skapte store problemer for meg. Jeg skulle lage "sunn" mat, jeg, etter alle forskrifter - og det smakte ikke så bra. Man får i stor grad ut, det man putter inn, skjønte jeg etterhvert, da jeg tok sjansen på å følge min sunne fornuft og tenke kritisk. Nå har jeg ikke lenger en vekt som bare vil opp, opp, opp, og jeg er full av pepp, aldri syk - dessuten føler jeg meg rett og slett dyktig, og det er sinnsykt gøy å lage mat!

Anonymkode: fd465...394

Skrevet

Kommer an på restauranten. Men etter ferier gleder jeg meg alltid til hjemmelaget mat igjen. 

Anonymkode: 97796...cf3

• Liker 1
Skrevet

Kokker har mer energi og følger oppskriften, så de har tilgang på masse forskjellige krydre. Ofte når jeg skal lage mat dropper jeg å kjøpe de krydrene som er dyre og som jeg vet jeg ikke kommer til å bruke opp.

Anonymkode: abcdb...61b

Skrevet

Har hørt fra kokker at triks de bruker for å få maten til å smake er å tilsette mye smør/fett, sukker, salt. Det prøver man ofte å unngå for mye av hjemme

Anonymkode: 60a0c...28a

Skrevet

Det er ekstremt sjeldent at jeg får en wow-opplevelse på restaurant, i de aller fleste tilfeller sitter jeg igjen med en "jeg lager jo bedre selv" følelse.

Gjest theTitanic
Skrevet

Nå er vel utsagnet "hjemmelaget best" ofte satt i forhold til halvfabrikat og junk, ikke restaurantmat laget av en kokk. En kokk må effektivisere litt, men er bedre enn de fleste av oss til å lage mat. 

Skrevet
2 timer siden, Chomsky89 skrev:

Ganske mange faktorer som spiller in. Vist hjemmelaget betyr at du selv har laget den, så rekker du jo som regel  å lukte maten ganske lenge før du begynner å spise. Da blir man gjerne "litt lei" alerede før man har spist. 

Akkurat dette er mitt problem. Mat smaker nesten alltid mye bedre når noen andre har laget den. 

Anonymkode: c940a...36a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...