Anonym099 Skrevet 26. oktober 2020 #1 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg har alltid tenkt på de med adhd som veldig hyper noe jeg ikke har vært, men etter jeg leste meg opp på add, var det som om hele personligheten min og alle problemene mine var samlet på ett sted. Jeg skal til legen, men er redd for at hun kommer til å ikke ville sende meg videre på utredning fordi jeg ikke hadde så store problemer som barn, og de var hvertfall ikke veldig synlige for de rundt. Hva sier man til legen for å bli testet ordentlig for adhd/add. Hvis noen har erfaringer med hele prosessen med utredningen kan dere godt dele de med meg. Hvordan er testene? Må de snakke med foreldre eller lærere? Og hvor lang tid tar det før diagnosen faktisk er stilt? 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #2 Skrevet 26. oktober 2020 Er du kvinne? Jenter med adhd er ofte ikke så hyper, så de sklir under radaren. Jeg ble testet for flere ting samtidig da jeg kom til dps, blant annet adhd. Siden jeg måtte gjennom ganske mange spørreskjema husker jeg ikke hvilke spørsmål som hørte til adhd-utredningen. Men jeg husker at mamma og pappa måtte fylle ut et spørreskjema som gjaldt adhd. Ingen lærere ble spurt. Det tok 4 måneder for meg å få gjennomført alle tester og å få et svar, jeg fikk komme til dps 1 gang i uka. For å bli tatt på alvor så må du være ærlig om symptomene dine, og hvor mye plaget du er av dette. Er du ikke plaget er det heller ingen grunn til å undersøke det nærmere, om du skjønner. Anonymkode: fba05...a71 1
Anonym099 Skrevet 26. oktober 2020 Forfatter #3 Skrevet 26. oktober 2020 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du kvinne? Jenter med adhd er ofte ikke så hyper, så de sklir under radaren. Jeg ble testet for flere ting samtidig da jeg kom til dps, blant annet adhd. Siden jeg måtte gjennom ganske mange spørreskjema husker jeg ikke hvilke spørsmål som hørte til adhd-utredningen. Men jeg husker at mamma og pappa måtte fylle ut et spørreskjema som gjaldt adhd. Ingen lærere ble spurt. Det tok 4 måneder for meg å få gjennomført alle tester og å få et svar, jeg fikk komme til dps 1 gang i uka. For å bli tatt på alvor så må du være ærlig om symptomene dine, og hvor mye plaget du er av dette. Er du ikke plaget er det heller ingen grunn til å undersøke det nærmere, om du skjønner. Anonymkode: fba05...a71 Ja jeg er kvinne og har hørt mye om at jenter ikke er hypre så det er lett å overse dem, men har også hørt flere historier om at legene likevel ikke vil sende dem videre på utredning. Problemene mine er ille, men jeg klarer meg greit på skolen. Sliter utrolig mye med å konsentrere meg og få med meg hva folk sier og jeg sover som regel bare 3-4 timer hver natt fordi jeg ikke klarer å sovne. Foreldrene mine tar det absolutt ikke på alvor og mener alt er pga tlf min så føler ikke jeg kommer til å gå en diagnose hvis de må svare på spørsmål og spørreskjemaer... Endret 26. oktober 2020 av Anonym099
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå