Gå til innhold

Valp på 4 mnd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en eldre hund og en valp på 4 mnd. Valpen følger etter meg over alt og blir stresset bare jeg går på do. Jeg lukker døren etter meg slik at han ikke skal følge etter overalt. Lager gjerne til et godbit-søk før jeg går ut slik at han har et eller annet å holde på med. Når jeg kommer ut fra toalettet så er han helt stresset, piper og klynker. Om jeg kommer fra butikken en kjapp tur så hyler han som en stukket gris og roer seg ikke før etter 5 min. I sted skulle jeg reise meg opp for å finne mat, og da stresset han seg opp for å følge etter.

Blir litt urolig om dette er vanlig eller ikke? Hva sier dere?

Anonymkode: d5b70...00f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Valper har et medfødt instinkt som sier at de ikke overlever uten "de voksne". Det er derfor vanlig for valper at de reagerer på å være uten eier og at de dilter etter overalt, selv om det er forskjellig hvor mye de reagerer på det. Noen hunder blir også så tilknyttet til eier at det er fraværet av eier som er utfordringen, så de blir ikke mindre stresset selv om de har selskap av en annen, kjent hund.

Det at du har gått fra ham (i butikken) før han var klar for det kan ha gjort at han har blitt enda mer klengete og reagerer enda mer på at du går på toalettet osv, fordi han er redd for at du skal forsvinne igjen.

Jeg ville derfor gått frem sakte her. Dvs ikke gå fra ham så lenge som i butikken, men fortsett gjerne med å lukke døren når du går på toalettet. Ikke gjør noe nummer ut av det når du kommer ut igjen, men vær kjapp. Hvis du skal være på toalettet en lengre stund (f.eks dusje) så la døren stå åpen eller ha valpen med deg inn. Ved kjappe toalettbesøk så lærer han at du alltid kommer fort tilbake.

Ang. det å være hjemme alene så ville jeg startet helt på scratch. Dvs gå ut ytterdøren, lukk den og så gå inn igjen med en gang. Fortsett med dagen som om ingenting hadde hendt, gjenta gjerne 10-15 ganger om dagen. Hvis valpen blir veldig stresset bare av det, så kan du starte med å f.eks bare åpne døren og lukke den igjen uten at du går ut.

Når du kan gå ut døren og inn igjen uten at valpen stresser seg opp, så kan du være borte 1-2 sekunder. Gjenta det 10-15 ganger om dagen osv.

Skal du på butikken, ha valpen med deg i bilen. Skal du være lenger borte, få evt noen til å passe ham.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...