Gå til innhold

Dock boots eller cherrox

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det kommer vel fram av skonummer?

Anonymkode: 65def...053

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har bare brukt cherrox. Dockboots er vel mer som rene støvler, mens cherrox er foret inni, så de kan brukes utover vinteren..? (Nå har jeg ikke sett så nøye på dock boots, mulig de også er foret og kan brukes om vinteren...)

Anonymkode: 7526b...64b

• Liker 1
Skrevet

Dock boots er klart best. Mine har aldri vært så kalde på beina som de var da vi kjøpte Cherrox (ja, selv om de er fôret), mens de alltid er varme og tørre med dock boots. Dessuten sitter de bedre på beina. Det finnes dock boots i voksenstørrelse så man er aldri for gammel, det er opp til barnet selv.

• Liker 1
Skrevet

Ungene valgte selv da de ble store nok, og begge foretrekker cherox.

Ene trakk faktisk heller til chetoxene fram for de 3ganger så dyre Viking goretex.

Anonymkode: 61146...673

• Liker 1
Skrevet

Har barn på 1, 7 og 9 år. Alle bruker dockboots. I fjor brukte de store det gjennom hele vinteren. Holder godt på varmen og er vanntette. (Hvertfall de uten stoff fra ankelen og opp). Men så kommer det an på vær og vind der du bor. For oss så holder det gjennom vinteren..

Anonymkode: 941e5...411

Skrevet
20 timer siden, Nina84 skrev:

Litt vanskelig å svare direkte til dere når vi ikke vet alderen på største. Kan likevel prøve. 

Første var en stor fan av cherrox lenge, men ville plutselig ikke ha dem lenger i 5. klasse da han hadde observert at "de kule" ikke brukte det men dock. Nå er han 14, og bruke de selvsagt ikke lenger. Var et par ganger det regna veldig på morgenen i fjor at han hadde de på på vei på skolen, men hadde selvsagt med joggesko som han skifta til når han kom frem, og hadde på resten av dagen. Så sosialt sett er det nok slutt på det i overgangen til ungdomsskolen. 

Nummer to har derimot vært lojal mot cherrox hele veien, og har allerede brukt dem noen dager i høst. Han er ennå kun 12, og virker ikke som han ser på det som noe problem. Må sies at han generelt ikke bryr seg så mye om hva folk tenker, så han kan fort finne på å bruke dem på ungdomsskolen også om han føler for det. Der er nok broren mer påpasselig på å være kul. 

Ja, ser det kanskje burde kommet frem. Han er 10 år.

På en måte blir jeg mer sikker ut fra det du skriver, men samtidig ikke. Virker som det er dock boots som er det det går mest av hos de eldre barna, men at de personlig foretrekker cherrox. Tenker med tanke på at eldste argumenterte med at andre ikke brukte cherrox, og at han derfor heller ikke skulle bruke det, mens yngste ikke bryr seg og derfor valgte cherrox. Tror du eldste hadde valgt annerledes om han ikke hadde brydd seg om andre?

Du er egentlig eneste som har svart på del 2 av spørsmålet mitt. Tolker jeg det riktig om jeg sier at du ser på overgangen mellom barneskole og ungdomsskole som det naturlige skillet på når man begynner å bruke andre typer sko?

Anonymkode: ad2f6...e12

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Switch skrev:

Nå er midt eldste barn 4 år da, men hun ville ha cherrox (de originale), så det fikk 2-åringen også.

De skal visst holde til 10-15 minus (når det er så kaldt er ikke mine unger ute uansett). Kan uansett stemme. Jeg hadde cherrox selv i fjor til utelek med barna, men de var kjekke å bare hoppe oppi når jeg skulle ut med søppel, måke osv. Gikk faktisk til barnehagen en gang med de og, haha, og de holdt meg i alle fall god og varm på bena. Noen vond lukt fra dem har vi aldri opplevd heller, men vi bruker skotørker da, kanskje det har noe å si?

Ville bare si min/våres erfaring og, siden det var et spørsmål du ikke stilte, men som folk svarer på😂

Haha, ble en del av det. Må være så ærlig å si at hva barnehagebarn bruker ikke er så relevant for meg, men tar selvkritikk i at jeg glemte å si at han er 10 år. Sikkert andre som får bruk for den informasjonen 😉

• Liker 1
Skrevet

Cherrox og dockboots skal liksom tåle mange minusgrader, men det er mange barn som blir kalde i de.

Når det ikke er minusgrader syntes jeg begge er like gode.

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ungene valgte selv da de ble store nok, og begge foretrekker cherox.

Ene trakk faktisk heller til chetoxene fram for de 3ganger så dyre Viking goretex.

Anonymkode: 61146...673

samme hos oss men det er fordi de Viking skoene han har, har så sterk borrelås at en 6-åring er ikke sterk nok til å åpne den selv. 🙄 Det ødelegger litt for bruk. 

Ja, jeg ser nå at vi alle svarer på noe annet enn det TS spør om, da TS har større barn. De tror jeg kan bestemme selv litt, fordi det er viktigere for dem hva andre bruker, enn for små barn. Små barn er mest opptatt av hvor enkelt og fort er det å ta skoene på og av. 

Anonymkode: a3084...02f

Skrevet
3 timer siden, minister-mio skrev:

Cherrox og dockboots skal liksom tåle mange minusgrader, men det er mange barn som blir kalde i de.

Når det ikke er minusgrader syntes jeg begge er like gode.

Hadde Viking Cherrox som barn (visste ikke at de er i salg ennå 🙂 ) og husker at det ble kaldt på beina. Har ikke erfaring med Dock Boots. Dette med at støvlene tåler 15 minus er vel litt villedende? Det at støvlene tåler å brukes i 15 minusgrader uten å sprekke opp betyr jo ikke at føttene holder seg varme... Termostøvler er vel helst ment til bruk rundt 0 grader? 🙂

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde Viking Cherrox som barn (visste ikke at de er i salg ennå 🙂 ) og husker at det ble kaldt på beina. Har ikke erfaring med Dock Boots. Dette med at støvlene tåler 15 minus er vel litt villedende? Det at støvlene tåler å brukes i 15 minusgrader uten å sprekke opp betyr jo ikke at føttene holder seg varme... Termostøvler er vel helst ment til bruk rundt 0 grader? 🙂

De holder som regel ikke mer enn et par minus for de fleste barn er min erfaring. 

At de tåler 15 minus menes ikke at det er det de tåler uten å sprekke da..

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

På en måte blir jeg mer sikker ut fra det du skriver, men samtidig ikke. Virker som det er dock boots som er det det går mest av hos de eldre barna, men at de personlig foretrekker cherrox. Tenker med tanke på at eldste argumenterte med at andre ikke brukte cherrox, og at han derfor heller ikke skulle bruke det, mens yngste ikke bryr seg og derfor valgte cherrox. Tror du eldste hadde valgt annerledes om han ikke hadde brydd seg om andre?

Vanskelig å si sikkert, men vil nok tro det. Argumentasjonen var utelukkende hva andre brukte. Hadde jeg spurt han nå hadde nok likevel nektet. Vil ikke være lett påvirkelig vet du.

Du er egentlig eneste som har svart på del 2 av spørsmålet mitt. Tolker jeg det riktig om jeg sier at du ser på overgangen mellom barneskole og ungdomsskole som det naturlige skillet på når man begynner å bruke andre typer sko?

Både ja og nei. På skolen og til hverdags vil jeg si det er det naturlige skillet. Man merker det ikke like godt utenfra, men merker stor forskjell på hvordan barna er i 7.klasse og 8.klasse. De tror på mange måter at de er blitt så mye mer voksne, og føler at de derfor må kle og oppføre seg slik. Samtidig kjenner vi og de beste vennene deres dem så godt at de skjønner at vi ikke kan lure oss. Så hjemme og privat med de gamle vennene er de uforandret. Det jeg vil frem til er at du må belage deg på at du ikke får sendt han på skolen med dem etter han starter på ungdomsskolen, men det betyr ikke nødvendigvis at du trenger å pakke dem bort. Når han kun er med oss eller med gamle venner ser han ingen problem med å bruke dem. 

Skrevet

Uansett hva du velger - er mitt tips å kjøpe en god ullsåle om de skal brukes når det begynner å bli kaldt.

Gjør stor forskjell! Kulde kommer nedenfra.

Og husk å kjøpe de rommelige. Spesielt cherrox har vi erfaring med at plass til mer luft, og en tykk sokk uten at det blir trangt hjelper godt. Trange sko er kalde sko.

Bruker selv, som voksen, cherrox godt utover vinteren nordpå, til utelek, luftetur med bikkja osv :) 

Anonymkode: ee21f...e42

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, Nina84 skrev:

18 timer siden, Nina84 skrev:

Vanskelig å si sikkert, men vil nok tro det. Argumentasjonen var utelukkende hva andre brukte. Hadde jeg spurt han nå hadde nok likevel nektet. Vil ikke være lett påvirkelig vet du.

Både ja og nei. På skolen og til hverdags vil jeg si det er det naturlige skillet. Man merker det ikke like godt utenfra, men merker stor forskjell på hvordan barna er i 7.klasse og 8.klasse. De tror på mange måter at de er blitt så mye mer voksne, og føler at de derfor må kle og oppføre seg slik. Samtidig kjenner vi og de beste vennene deres dem så godt at de skjønner at vi ikke kan lure oss. Så hjemme og privat med de gamle vennene er de uforandret. Det jeg vil frem til er at du må belage deg på at du ikke får sendt han på skolen med dem etter han starter på ungdomsskolen, men det betyr ikke nødvendigvis at du trenger å pakke dem bort. Når han kun er med oss eller med gamle venner ser han ingen problem med å bruke dem. 

Haha, skjønner hva du mener. 

Tror jeg skjønner hva du mener. Ennå et par år til jeg trenger å stresse med at skoene er for barnslig altså. Er veldig greit om de kan bruke dem til de er for små, selv om det kun blir hjemme. Må vel kanskje begynne å bli litt små sko nå for han? Tenker om han har hatt samme skoene siden han var 10. 

Skrevet

Bor på Sørlandet. Og her vi bor er det sjelden  mer enn ett par kuldegrader eller snø om vinteren. Så varmemessig er det godt nok med dock boots . Men dock boots er vanvittig glatte på isføre, som vi har litt av her. Nesten litt farlige. Så cherrox foretrekkes her. Har dockboots selv, og har gått på ræva mange ganger.

Anonymkode: f710f...a29

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, skjønner hva du mener. 

Tror jeg skjønner hva du mener. Ennå et par år til jeg trenger å stresse med at skoene er for barnslig altså. Er veldig greit om de kan bruke dem til de er for små, selv om det kun blir hjemme. Må vel kanskje begynne å bli litt små sko nå for han? Tenker om han har hatt samme skoene siden han var 10. 

Er selvsagt lokale forskjeller, men her er det i alle fall overgangen til ungdomsskolen som stort sett gjelder. Har ikke kontroll på hvert enkelt barn selvsagt, så finnes nok tilfeller av de som slutter tidligere og de som holder på lenger. Regner med du har spurt sønnen din hva han tenker.

De han fikk da han var 10 år er alt for små for han nå ja. De bruker broren som reserve de gangene cherroxene hans er våte eller av andre grunner ikke kan eller vil bruke dem. De han har nå kjøpte vi på slutten av vinteren i 7. klasse. De gamle passet ennå, men de ble for små om han skulle ha noe mer enn vanlige sokker, så da ble det å kjøpe nye. Angret litt da han nektet å bruke dem neste høst, men heldigvis har han brukt dem en del hjemme likevel. Er en fornuftig gutt så han skjønner at de tåler vann bedre enn vanlige sko, og i tillegg hjelper det sikkert på at de er mye lettere å ha på. 

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dere som sier barna foretrekker cherrox, hva er grunnen til det?

Anonymkode: b6329...8c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...