Gå til innhold

Har du en god hummus oppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var i Dubai for noen år siden og fikk servert den beste hummusen jeg noen gang har smakt.

Har forsøkt flere oppskrifter her hjemme i ettertid, men det blir ikke den helt rette smaken.

Er det noen som har en god oppskrift å dele ?

Takk :)

Anonymkode: b58be...f56

Skrevet

:) Denne er fantastisk

Anonymkode: ee998...57b

Skrevet

Min er enkel, men god: 

1 boks eller kartong kikerter, helst bare kokt med salt (altså uten andre tilsetningsstoffer), godt skylt og avrent
4-5 ss olivenolje
1-2 fedd revet hvitløk
1 ts spisskummen
1-2 ss lys tahini
salt, pepper og presset sitron etter smak

Kjør i blender til det er veldig finmost, gjerne i opptil 10 minutter, og NB: tilsett litt iskaldt vann slik at konsistensen blir tynnere og lettere. Det begynte jeg med etter å ha prøvd libanesisk hummus fra en spesialbutikk i Paris, det gjør en enorm forskjell. Hvis det er løse kikertskall imellom kikertene er det viktig å fjerne dem før du blender etc. Jeg har sett tyrkiske oppskrifter der man skal skrelle hver enkelt kikert etter koking.

Ha god kaldpresset olivenolje og chiliflak/pulver over den ferdige hummusen.

Anonymkode: d8265...901

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min er enkel, men god: 

1 boks eller kartong kikerter, helst bare kokt med salt (altså uten andre tilsetningsstoffer), godt skylt og avrent
4-5 ss olivenolje
1-2 fedd revet hvitløk
1 ts spisskummen
1-2 ss lys tahini
salt, pepper og presset sitron etter smak

Kjør i blender til det er veldig finmost, gjerne i opptil 10 minutter, og NB: tilsett litt iskaldt vann slik at konsistensen blir tynnere og lettere. Det begynte jeg med etter å ha prøvd libanesisk hummus fra en spesialbutikk i Paris, det gjør en enorm forskjell. Hvis det er løse kikertskall imellom kikertene er det viktig å fjerne dem før du blender etc. Jeg har sett tyrkiske oppskrifter der man skal skrelle hver enkelt kikert etter koking.

Ha god kaldpresset olivenolje og chiliflak/pulver over den ferdige hummusen.

Støtter denne,men vil legge til 1 ss sitron og 2 ss iskaldt vann(kan godt ha stått i fryseren)og for å få den helt perfekt vil jeg legge til at kikertene burde kokes i vann med bakepulver,fjerne alt av skinn og det iskalde vanner tilsettes mens hummusen kjører. Og foodprossesor er bedre enn blender

Anonymkode: eb6a2...4cb

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Støtter denne,men vil legge til 1 ss sitron og 2 ss iskaldt vann(kan godt ha stått i fryseren)og for å få den helt perfekt vil jeg legge til at kikertene burde kokes i vann med bakepulver,fjerne alt av skinn og det iskalde vanner tilsettes mens hummusen kjører. Og foodprossesor er bedre enn blender

Hvorfor, siden begge deler strengt tatt står i oppskriften allerede??

(Forresten bruker jeg også foodprocessor, vet ikke hvorfor jeg skrev blender egentlig).

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor, siden begge deler strengt tatt står i oppskriften allerede??

(Forresten bruker jeg også foodprocessor, vet ikke hvorfor jeg skrev blender egentlig).

Fordi du sier smak til med sitron,men sitronen skal måles i mengde. Det samme med vannet,og jeg spesifiserte hvordan vannet skulle tilsettes 

Skrevet

https://cookieandkate.com/best-hummus-recipe/ Dette er min go-to oppskrift, og inneholder også kaldt vann-trikset 😊 Syns det er vanskelig å få skikkelig god hummus med de på boks. Vidar Bergum har en forklaring på det under sin oppskrift. 

Anonymkode: 5410d...b21

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://cookieandkate.com/best-hummus-recipe/ Dette er min go-to oppskrift, og inneholder også kaldt vann-trikset 😊 Syns det er vanskelig å få skikkelig god hummus med de på boks. Vidar Bergum har en forklaring på det under sin oppskrift. 

Anonymkode: 5410d...b21

Jepp. Det varianten er den beste. Derfor jeg spesifiserte høyre opp at vann og sitron må inn i selve oppskriften og ikke typ bare tilsett på slump og smak til :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...