Gå til innhold

Er det greit at hunden knurrer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen ganger så går jeg bort for å kose på hunden, så ruller den over på ryggen og tar hjertelig imot litt kos på magen

Andre ganger når jeg går bort for å gi kos, så får jeg en lav knurrelyd, og jeg trekker meg unna og tenker «Nei Okei, kanskje etterpå» 

Er det greit at hunden knurrer slik? Jeg tenker jo at det bare er hunden sitt språk, slik de kommuniserer. Men har hørt av andre at knurring er uaktuelt, at hunden alltid skal tåle bli tatt på hvor som helst, når som helst. 

Vil også påpeke at jeg bor med hunden alene, ikke noe barn osv!

Anonymkode: 3d5d7...5e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hvorfor den gjør det. Hunden til mamma og pappa knurrer hvis hun får for mye mas, eller blir ertet. F.eks, (hvis hun blir bedt om å komme bort mange ganger for kos). Hun kommer, men når hun syns det er nok, sier hun ifra. Det er en greie hun og søstera mi har.

Eksen hennes sa en gang at hunden var dum. Da knurra hun mot ham hver gang han kom til henne, resten av dagen. Andre fikk lov til å klappe 😂

Anonymkode: 84c32...bc4

Skrevet

Jeg tenker at det er helt innafor. Som du sier, knurring er en del av språket til hunder. Den forteller deg at den vil være alene og sove i fred, og det skal man respektere. Om den ikke er redd for å bli tatt på til vanlig og ikke har problemer med berøring, så ser jeg ikke noe problem med at han gir beskjed når han vil sove i fred

Anonymkode: 2b93e...bbf

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg har hatt èn hund som virkelig hadde knurringen inne, men han hadde mange problemer, og mye smerter.

Nå har jeg en hund som kun har knurret èn gang i sitt 6 år lange liv, da mennesket hun gikk tur med ble truet på livet av en ustabil person som ville klappe hunden, men fikk nei, nettopp på grunn av fremtoningen. Da var det både knurring og flekking av tenner, noe jeg syntes var helt topp at hun faktisk gjorde. 

Knurring er jo et avstandssøkende signal man må ta på alvor.

Så lenge hunden ikke biter, men bare gir denne beskjeden om vennligst hold avstand, så tenker jeg at det må hunden få lov til.

Endret av -Titania-
  • Liker 5
Skrevet

Heller at den advarer på forhånd fremfor at den går rett på angrep eller tvinger seg selv til å unødig akseptere ting som gjør vondt eller er ubehagelig. Og det hjelper også med å identifisere smerter eller sykdom hos hunder som ikke viser tegn på smerte med klynk/piping. Min knurrer/murrer når han er lei og vil være ifred. Er helt greit. Jeg sier også ifra når han er for plagsom. 

Skrevet

Tusen takk dere! 😊 Aldri eskalert til biting, aldri opplevd at hunden biter heller, for jeg trekker meg alltid unna når hunden knurrer :P Jeg har heller aldri tolket det som aggressivt, da det bare er en veldig lav knurrelyd :) 

Anonymkode: 3d5d7...5e8

Skrevet

Knurring i seg selv er jo ikke «fy». Det er bare språket til hunden. Problemet kommer når du ignorerer språket slik at neste steg er å si ifra fysisk. Å korrigere knurring fører til at hunden må finne andre måter å si ifra på. Mulig du tidligere har ignorert små tegn på at hunden ikke ønsker kontakt (ikke nødvendigvis med vilje), slik at neste steg har blitt knurring. 

Anonymkode: 7cb5c...6b2

• Liker 2
Skrevet

Min hund koseknurrer, kaller det for kosebrumming. Du må lese hele hunden, ikke bare én ting. Min knurrer for alt, kos, lek og også som advarsel om noe han ikke liker. Må se an hele hunden for å kunne konkludere med hva det er. 

Knurring er som du sier en del av språket og er helt OK. Er en uting å trene vekk dette, bare fordi uvitende folk blir redde. Det er en del av hundens språk og den skal være der. Fjerner du varselskuddet ved å trene vekk knurring, så er det din egen feil om du blir bitt. 
Men som sagt, du må lese hele hunden. Inviterer den til kos, så kan det være kosebrumming du hører.  

Anonymkode: 7d329...630

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...