Gå til innhold

Hekle/strikke - garn


lemoncake

Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner når det kommer til hekling og strikking. For tiden er det mest hekling. Når jeg skal handle garn så blir usikker på hvilken type garn jeg skal kjøpe. Har tenkt å hekle vaskekluter, grytelapper og kanskje en lue. Er det feks best å bruke 100% bomull garn til vaskekluter? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vaskekluter, der er jeg fan av drops paris 🙌🏼 

Luer, der bør du velge noe som er varmt (ull) og som ikke klør. Jeg syns merino er digg i luer, evt en blanding av ull og alpakka :) 

 

Anonymkode: 4149c...4f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vaskekluter, der er jeg fan av drops paris 🙌🏼 

Luer, der bør du velge noe som er varmt (ull) og som ikke klør. Jeg syns merino er digg i luer, evt en blanding av ull og alpakka :) 

 

Anonymkode: 4149c...4f4

Takk for gode tips 👍😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskekluter bør være av bomull fordi de bør tåle vask på 60 grader. Grytelapper må være av et materiale som ikke smelter eller tar fyr (også her funker bomull best). Styr unna billig akrylgarn som du får i kjedebutikkene. 

Luer og klær strikker jeg alltid i ull, men det kan oppføre seg ganske forskjellig i vask. Vær nøye med å lese vaskeanvisningene på magebåndet på garnnøstene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo enig i at "ull klør", men etter som en venner seg til den følelsen så kan en heller kjenne på at "ull varmer".
Tenk at: det stikker ikke - det er godt og varmt! En kan godt lage ei romslig lue kun i ullgarn og hvis en syns at den
stikker rundt bar hud på panna; ta ei tynn tettsittende kjøpelue under. Da sitter alt som det skal, er mykt å ha på
og det varmer veldig godt i den kaldeste vintersnoen som jo ligger der fremme og venter på oss. Jeg har mange
selvlagde ulluer som jeg går med hele vinteren og litt til. Laget med tykt garn går det veldig raskt å lage. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2020 den 9.17, Hoppetaujenta skrev:

Jeg er jo enig i at "ull klør", men etter som en venner seg til den følelsen så kan en heller kjenne på at "ull varmer".
Tenk at: det stikker ikke - det er godt og varmt! En kan godt lage ei romslig lue kun i ullgarn og hvis en syns at den
stikker rundt bar hud på panna; ta ei tynn tettsittende kjøpelue under. Da sitter alt som det skal, er mykt å ha på
og det varmer veldig godt i den kaldeste vintersnoen som jo ligger der fremme og venter på oss. Jeg har mange
selvlagde ulluer som jeg går med hele vinteren og litt til. Laget med tykt garn går det veldig raskt å lage. 

Holder på å hekle en lue nå for første gang. Har kun hekle småting til nå. Valgte et litt tykt garn i ull på spar-kjøp. Synes kanskje det kan være litt klø garn jeg har kjøpt. Kanskje det også går å kle luen på innsiden med litt bomullsstoff hvis det for ille også 🤔 Jeg må sikkert bare prøve meg fram. Hvis luen blir vellykket er det mulig jeg hekler en til i merinoull. Har bestilt noe garn fra hobbii. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...