AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #1 Skrevet 25. oktober 2020 Dere som har opplevd omsorgssvikt. Hva har dere problemer med i ettertid? Og åssen type omsorgssvikt var det. Heldt skriv så kort som mulig(om det går). F.eks. Vold fra far, rusmisbruk - Ptsd, problemer med tillit, sosial angst, arbeidsledig ect, Jeg er nysgjerrig på hvor mye skade det kan gjøre og leve under omsorgssvikt. Og hvor stor forskjellen er fra mild til alvorlig omsorgssvikt. Anonymkode: c3346...683
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #2 Skrevet 25. oktober 2020 Hva er egentlig bakgrunnen for denne "nysgjerrigheten"? Anonymkode: e0c99...deb 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #3 Skrevet 25. oktober 2020 Opplevd ganske grov omsorgssvikt - i hovedsak misbrukt hos far hvert samvær, og en mor som ikke lyttet (de var skilt) og mente jeg måtte dra dit annenhver helg og hver ferie til jeg var ferdig på ungdomsskolen. Ble ufør, klarte ikke holde på vennskap og relasjoner, bipolar, kompleks ptsd, angst og spiseforstyrrelser. Store problemer med tillit. Blitt ganske frisk nå, men en periode av barneårene trodde de jeg hadde autistiske trekk, fordi jeg ikke klarte å være til stede i sosiale sammenhenger. Har solgt meg, og selvskadet på forskjellige måter, så det gjorde vel stor skade, selv om jeg nå selv føler at livet er ganske bra og mye av dette er bak meg. Anonymkode: 54a38...f2c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #4 Skrevet 25. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er egentlig bakgrunnen for denne "nysgjerrigheten"? Anonymkode: e0c99...deb noen som leter etter skader de ikke vet om og som de kan få oppreisning for. Anonymkode: 8e696...f39
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #5 Skrevet 25. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som har opplevd omsorgssvikt. Hva har dere problemer med i ettertid? Og åssen type omsorgssvikt var det. Heldt skriv så kort som mulig(om det går). F.eks. Vold fra far, rusmisbruk - Ptsd, problemer med tillit, sosial angst, arbeidsledig ect, Jeg er nysgjerrig på hvor mye skade det kan gjøre og leve under omsorgssvikt. Og hvor stor forskjellen er fra mild til alvorlig omsorgssvikt. Anonymkode: c3346...683 Jeg tror det kan variere fra ingen senskader til ekstremt alvorlige senskader med tung psykiatri. F eks så vokste Anders Behring Breivik opp med omsorgssvikt. Noen kalles løvetannbarn og klarer seg mot alle odds, men størsteparten av dem som vokser opp med omsorgssvikt bærer nok preg av dette resten av livet. Det er ekstremt viktig for foreldre å si fra når man trenger hjelp med barnas oppvekst. Jeg får f eks samtaleterapi hos BUP en gang i måneden og kan med hånden på hjertet si at det er til enorm hjelp for barna mine (ett av dem er innunder BUP/PPT). Anonymkode: 664f7...f35
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #6 Skrevet 25. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: noen som leter etter skader de ikke vet om og som de kan få oppreisning for. Anonymkode: 8e696...f39 ... Eller en bekymret forelder som innser at de trenger hjelp, men som ikke tør å si fra fordi man er redd for å bli stemplet som udugelig forelder. Anonymkode: 664f7...f35 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #7 Skrevet 25. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er egentlig bakgrunnen for denne "nysgjerrigheten"? Anonymkode: e0c99...deb 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: noen som leter etter skader de ikke vet om og som de kan få oppreisning for. Anonymkode: 8e696...f39 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: ... Eller en bekymret forelder som innser at de trenger hjelp, men som ikke tør å si fra fordi man er redd for å bli stemplet som udugelig forelder. Anonymkode: 664f7...f35 Verken oppreisning eller bekymret forelder. Jeg har selv mine senskader som at jeg levde i et stort rot, og fikk ikke struktur og rammer hjemme. Dette har gjort så jeg har store problemer med og holde det fint hjemme, det krever mye av min energi. Og jeg har måtte lære det på en måte som er helt utenkelig for flere av dere. Da det og holde det fint hjemme er en så lett ting. Men for meg har det aldri blitt en del av meg. Også har det gått over meg psykisk, jeg er under utredning så jeg vet Okke helt hvorvidt hva som er omsorgssvikt sin skyld, eller hva som kan være f.eks adhd sin skyld. Jeg har aldri kunnet blitt utredet for adhd pga samme symptomer kommer ved adhd og omsorgssvikt. Ikke har jeg klart skole. Som deretter har gitt meg vansker med jobb. Og jeg er nysgjerrig på de som har levd under harde leve vilkår i store deler av livet sitt, hvor vidt det har gått utover dem. Og på hvilken måte. Ang oppreising, joda jeg skal søke om det. Men den eneste som kan sette en riktig diagnose på hvorvidt jeg er skadet fra oppvekst er nevropsykolog, sikkert noen andre ting også. Ikke kvinneforum. Jeg kan ikke bare finne skader her og søke penger for det, man må faktisk gå en vurdering fra noen som he en utdannelse innenfor området. Dumme ting og anta. Så igjen nysgjerrighet min kommer fra meg selv. Jeg vil både ha vonde og gode historier. Anonymkode: c3346...683
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #8 Skrevet 25. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Verken oppreisning eller bekymret forelder. Jeg har selv mine senskader som at jeg levde i et stort rot, og fikk ikke struktur og rammer hjemme. Dette har gjort så jeg har store problemer med og holde det fint hjemme, det krever mye av min energi. Og jeg har måtte lære det på en måte som er helt utenkelig for flere av dere. Da det og holde det fint hjemme er en så lett ting. Men for meg har det aldri blitt en del av meg. Også har det gått over meg psykisk, jeg er under utredning så jeg vet Okke helt hvorvidt hva som er omsorgssvikt sin skyld, eller hva som kan være f.eks adhd sin skyld. Jeg har aldri kunnet blitt utredet for adhd pga samme symptomer kommer ved adhd og omsorgssvikt. Ikke har jeg klart skole. Som deretter har gitt meg vansker med jobb. Og jeg er nysgjerrig på de som har levd under harde leve vilkår i store deler av livet sitt, hvor vidt det har gått utover dem. Og på hvilken måte. Ang oppreising, joda jeg skal søke om det. Men den eneste som kan sette en riktig diagnose på hvorvidt jeg er skadet fra oppvekst er nevropsykolog, sikkert noen andre ting også. Ikke kvinneforum. Jeg kan ikke bare finne skader her og søke penger for det, man må faktisk gå en vurdering fra noen som he en utdannelse innenfor området. Dumme ting og anta. Så igjen nysgjerrighet min kommer fra meg selv. Jeg vil både ha vonde og gode historier. Anonymkode: c3346...683 Selvfølgelig kan du bli utredet for ADHD. Uansett så skal man behandles på grunnlag av symptomer og ikke på grunnlag av diagnose. Hvis du trenger terapi og støtte så skal dette innvilges uansett. Jeg skjønner at du er langt nede men du har rett på hjelp dersom det er påvist at du sliter, noe som er åpenbart dersom du har falt ut av både skolesystem og arbeidsliv. Gå til fastlegen din, det høres ekstremt merkelig ut at du ikke skal følges opp når du har falt helt utenfor mesteparten av et normalt liv. Hilsen mamma til gutt som utredes for ADHD. Anonymkode: 664f7...f35 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #9 Skrevet 25. oktober 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan du bli utredet for ADHD. Uansett så skal man behandles på grunnlag av symptomer og ikke på grunnlag av diagnose. Hvis du trenger terapi og støtte så skal dette innvilges uansett. Jeg skjønner at du er langt nede men du har rett på hjelp dersom det er påvist at du sliter, noe som er åpenbart dersom du har falt ut av både skolesystem og arbeidsliv. Gå til fastlegen din, det høres ekstremt merkelig ut at du ikke skal følges opp når du har falt helt utenfor mesteparten av et normalt liv. Hilsen mamma til gutt som utredes for ADHD. Anonymkode: 664f7...f35 Takk, jeg er heldigvis i gang nå med en grundig utredning. Der alt blir tatt i betraktning. Jeg går til psykolog også altså. Og selvom livet mitt er ganske håpløst er jeg på et ganske godt sted i livet nå. Men omsorgssvikten vedvarte jo også når jeg gikk på skole. Så falt veldig lett ut der, og har store problemer med og hente meg inn igjen. Men tror værtfall jeg er på rett vei, med tanke på hjelp i helsevesenet og utredning. Anonymkode: c3346...683
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå