Gå til innhold

Hva gjør behandler med konkrete selvmordsplaner?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Først og fremst: håper ikke denne tråden stenges, da jeg ikke ønsker å ta livet mitt. 

Likevel: jeg har mye av de tankene, og det innebærer også konkrete planer for hvordan det skal gjøres. Hva vil behandler gjøre hvis jeg forteller han dette? Jeg har ikke fortalt han det før. Det er ikke slik at jeg kommer til å ta livet mitt i nærmeste fremtid, jeg vil jo helst bli kvitt disse tankene. 

Anonymkode: f3377...9d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Behandler vil sannsynligvis gjøre en suicidalvurdering, ut i fra denne vil du sannsynligvis få tilbud om hyppigere timer eller innleggelse.

Anonymkode: 98ac0...752

Skrevet

Jeg fikk hyppigere timer. Følte det var godt nok for meg, fikk også kontakt med aat, greit å ha noen man kan ringe når det blir vanskelig. 

Så det er egentlig ikke veldig dramatisk å si det, tror det er lurt heller, for da får du mer hjelp til å håndtere det. 

Anonymkode: 19c97...19c

Skrevet

En venn ble lagt inn, men tok livet sitt så fort han var ute igjen.

Anonymkode: 23e74...6e0

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg mistet førerkortet en stund, fikk ikke administrere medisiner selv. 

Anonymkode: c7d80...963

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst: håper ikke denne tråden stenges, da jeg ikke ønsker å ta livet mitt. 

Likevel: jeg har mye av de tankene, og det innebærer også konkrete planer for hvordan det skal gjøres. Hva vil behandler gjøre hvis jeg forteller han dette? Jeg har ikke fortalt han det før. Det er ikke slik at jeg kommer til å ta livet mitt i nærmeste fremtid, jeg vil jo helst bli kvitt disse tankene. 

Anonymkode: f3377...9d4

Om du ikke ønsker å ta livet har du ikke konkrete planer. Ja du sier du vet akkurat hvordan du vil gjøre det,men så lenge du ikke er bestemt på å sette de ut i praksis er det fortsatt kun tanker og ikke konkrete planer. En konkret plan er eks den og den datoen skal jeg ta livet mitt på den og den måten og ikke skal stoppe meg

Anonymkode: d5e5c...c29

• Nyttig 1
Skrevet

Det kommer an på. Hvis man har konkrete planer som også innebærer tid og sted så er det vanlig å få tilbud om innleggelse, i hvert fall hyppigere timer. Det kan også være at det helper å snakke om det, og at man ikke trenger eller får tilbud om hyppigere behandling eller innleggelse.

Anonymkode: 741e2...e8f

Skrevet

Ikke skjedd noe som helst her, og jeg har hatt planer og dato. 🤷‍♀️

Anonymkode: d2313...775

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Fikk heller ikke tilbud om noe tettere oppfølging, innleggelse eller hyppigere timer. Tror ikke behandleren min to det seriøst ( heldigvis overlevde jeg forsøket. )

Anonymkode: e26f8...73b

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Fikk heller ikke tilbud om noe tettere oppfølging, innleggelse eller hyppigere timer. Tror ikke behandleren min to det seriøst ( heldigvis overlevde jeg forsøket. )

Anonymkode: e26f8...73b

Ja, det varierer hvor seriøst man blir tatt av behandleren sin. Blir man ikke tatt seriøst så får man ikke mer hjelp. Det kommer an på hvilken tilstand man har, hvor ofte man har selvmordstanker osv. Er man kronisk suicidal eller har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse så blir man ofte ikke tatt seriøst når det kommer til selvmordsplaner. 

Anonymkode: 741e2...e8f

Skrevet

Kjære trådstarter,

Vi ønsker ikke å vurdere og tolke ordbruk når det kommer til vanskelige livssituasjoner hvor vi opplever at man befinner seg i en sårbar tilstand, og det er umulig for oss å vite hva den enkelte legger i ordene som brukes. Vi kan ikke vite om det er en generell følelse av å ville dø - i den forstand at man er nedbrutt og sliten, og ønsker å slippe - eller om det involverer en tanke om selvmord hvor man ønsker å utføre en handling som fører til døden for den som utfører det.

Vi ønsker på ingen måte å tabubelegge de følelsene du har, men vi må stenge denne tråden med bakgrunn i det ovennevnte, samt at vi ikke har mulighet til å overvåke tråden din og vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du kan lese mer om hvorfor vi har denne regelen her.

Hvis du sliter med slike tanker vil vi oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf.: 116 117 eller ringe nødnummer 113.

Alternativt kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i.

• Mental Helse: 116 123 
  • Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år)
  • Kirkens SOS: 22 40 00 40

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...