Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er arbeidssøkende, og de jobbene som jeg helst vil ha har ofte listet opp autorisasjon som finansrådgiver eller kreditt som en fordel eller noe som må gjennomføres kort tid etter oppstart. 

Er det mulig å kunne ta noen av delene som inngår i AFR utenom via jobb, eller må man vente til man blir ansatt et sted som tilbyr tilrettelegging for AFR, for å kunne begynne autorisasjonsprosessen? Vet dere hvilket materiell som brukes for å studere til AFR? Jeg har funnet fagplanen online, men lurte på om det finnes et "pensum"hefte/bok eller lignende som brukes overalt, eller om man finner frem litteratur/informasjon på egenhånd for å oppfylle kunnskapskravene?

Har dere som har gjennomført dette, noen tips til hvordan AFR-prosessen blir mest mulig smooth?

Anonymkode: 6ee98...1f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg jobbet i en stor svensk bank der de oppfordret ansatte til å ta AFR. For å jobbe som kunderådgiver nå, altså gi råd ang. lån/kreditter og sånn så må man nå ha autorisasjon. Jeg jobbet som kunderådgiver før dette ble en standard i bransjen. Har du økonomi-utdannelse? Evt kan du ta en lavere stilling også si fra til leder at du ønsker AFR (litt avhengig av hvilken stilling så klart), men de fleste ledere er positive til at man tar kurs/videreutdanning :) 

Kjenner flere som har tatt AFR og det er MYE å lese, krever en del jobb. Mye mer enn da jeg studerte deltid på BI i tillegg til å jobbe fullt. 

Anonymkode: f4f96...6b6

Skrevet

Jeg tok autorisasjonen tidligere da jeg jobbet i bank. Jeg var da relativt nyutdannet, 3 år i annen jobb først, derfor syntes jeg teorien var helt grei å komme gjennom. De fleste banker har ordninger som gjør at de loser deg gjennom prosessen når du har kommet deg innom. Vi fikk alt materiell fra hovedkontoret. En perm med teori. 

Har man ikke autorisasjonen får man ikke rådgi ang. fondsplasseringer, mens lån får man behandle som før. Usikker på om det er et års praksiskrav i det også, muligens. Det er en praktisk prøve man må gjennom også, et "virkelig" case, det må man trene på noen ganger. 

Viss du vil inn i bank, hva med å begynne på kundeservice f.eks? Det er en del turnover der, og har man fått en fot innom vil vegen videre være lettere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...