Gå til innhold

Huseierne mine krangler og bråker 😓


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nettopp flyttet inn i en kjeller leilighet. Ikke visste jeg HVOR lytt det er 😩 De krangler ofte og jeg hører absolutt alt... de krangler fordi dama er sjalu... hun vil ha barn, men ikke han... Han tramper så hardt i gulvet at tak lampa her i leiligheten rister!! 😳

Bodd her i 1 mnd, og det er ikke lov til å si opp av noen parter før det har gått 9 mnd + 3 mnd oppsigelsestid.. 

Jeg vet evt ikke hvordan jeg skal ta dette opp med dem. Jeg hører absolutt alt. Hun gråter veldig høyt, hylgråter... det er ikke noe vold og jeg er ikke engstelig for det, de bare bråker noe så sinnsykt. 

Har prøvd å snakke veldig høyt i tlf så de skjønner hvor lytt det er, men nei. 
 

Hvordan kan jeg ta opp dette på en ordentlig måte? Jeg føler det blir så feil å si jeg hører alt, da det de krangler om er så veldig privat...

og jeg er ganske sikker på at de vet jeg måtte ha hørt noe... man hører jo godt når noen hylgråter.. 

de har også en hund som bjeffer hele tiden. Liker hunder, men jeg blir sprø 🤯🥵

Anonymkode: d93ef...285

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du tør, hadde jeg tatt en prat med dem og fortalt hvor lytt det er. Og spørre om det er mulig å få lov til å flytte før kontrakten utgår. Tviler på at de kommer til å tvinge deg til å bli boende, når de vet at du har hørt alt de har diskutert og kranglet om.

Anonymkode: 33b7f...3dc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde lignende da jeg bodde i en kjellerleilighet en periode for noen år siden. Var ikke krangling i mitt tilfelle, men festbråk, høy musikk og tramping så taklampa dirret fra kl 17-05 opptil flere dager i uka. 

Jeg tok det opp med dem muntlig først, forklarte bare at det var for mye støy, og at jeg ønsket å bli tatt hensyn til. Det gjorde de ikke, holdningen deres var mer "det er vårt hus, vi gjør som vi vil og du er heldig som får leie av oss". Så jeg sendte dem så en skriftlig beskjed om at støyen var ulevelig for meg (og beholdt en kopi). Fremdeles ingen endring. Jeg sendte ny skriftlig beskjed. Ingen endring. Så til slutt sendte jeg en beskjed om at jeg herved anså leieforholdet som brutt, og jeg flyttet ut dagen etter, uten å betale for de tre månedenes oppsigelsestid som sto i kontakten.

De ble så klart krakilske og mente jeg skyldte dem penger for oppsigelsestiden, men jeg fikk råd av advokat som mente at de aldri ville vinne fram med et sånt krav. Man har faktisk noen rettigheter som leietaker, og det å slippe ulevelig støy er en del av det. Når jeg kunne dokumentere at jeg hadde gitt dem flere skriftlige sjanser til å rette opp i atferden sin, så hadde jeg mitt på det rene og hadde rett til å flytte uten å betale mer. Jeg hadde også tatt opp eksempler på bråket på telefonen.

Så ja, mitt råd er å først snakke med dem muntlig, deretter skriftlig om de ikke gir seg, og i ytterste konsekvens bare flytte uten å betale mer. Jeg ville faktisk ikke nølt med å ringe politiet heller når de krangler og hylgriner så innmari, kanskje det gir dem en støkk så de skjønner at den type dramaoppførsel ikke er akseptabel og dessuten kan feiltolkes av naboer.

Anonymkode: a8022...1a3

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2020 den 17.53, AnonymBruker skrev:

Nettopp flyttet inn i en kjeller leilighet. Ikke visste jeg HVOR lytt det er 😩 De krangler ofte og jeg hører absolutt alt... de krangler fordi dama er sjalu... hun vil ha barn, men ikke han... Han tramper så hardt i gulvet at tak lampa her i leiligheten rister!! 😳

Bodd her i 1 mnd, og det er ikke lov til å si opp av noen parter før det har gått 9 mnd + 3 mnd oppsigelsestid.. 

Jeg vet evt ikke hvordan jeg skal ta dette opp med dem. Jeg hører absolutt alt. Hun gråter veldig høyt, hylgråter... det er ikke noe vold og jeg er ikke engstelig for det, de bare bråker noe så sinnsykt. 

Har prøvd å snakke veldig høyt i tlf så de skjønner hvor lytt det er, men nei. 
 

Hvordan kan jeg ta opp dette på en ordentlig måte? Jeg føler det blir så feil å si jeg hører alt, da det de krangler om er så veldig privat...

og jeg er ganske sikker på at de vet jeg måtte ha hørt noe... man hører jo godt når noen hylgråter.. 

de har også en hund som bjeffer hele tiden. Liker hunder, men jeg blir sprø 🤯🥵

Anonymkode: d93ef...285

Høres ut som om du har overtatt min leilighet bortsett fra at de allerede hadde fått sine unger som nå er voksne. Grusomt å leve oppå andre sånn.

Du får bare si opp (det er ikke lov med binding på tid slik, med mindre det er firma) og begrunne det med at det er for lydt. 

Anonymkode: e18f9...809

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med dem, og forklar at du synes det er fryktelig ubehagelig, og at du hører alt de krangler om. Gir de seg ikke, hadde jeg lett ringt politiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som om du har overtatt min leilighet bortsett fra at de allerede hadde fått sine unger som nå er voksne. Grusomt å leve oppå andre sånn.

Du får bare si opp (det er ikke lov med binding på tid slik, med mindre det er firma) og begrunne det med at det er for lydt. 

Anonymkode: e18f9...809

Her er det jo ganske åpenbart at utleier bor i samme bolig, og da er tidsbestemt kontrakt på ett år lov. 

Men du må si i fra, og sørg for at det er skriftlig:) og som skrevet av en annen, følg opp. Det er pinlig, og ubehagelig, og trolig enda mer for de enn for deg. Mye ville bedret seg ved å lydisolere, så det går an å foreslå det. Utleier har jo rett til å utbedre innen rimelig tid. Og du vil vel bo der under «rimelige» støyforhold, siden du nylig har inngått avtalen? 

Anonymkode: 22dfc...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som AB skriver,  ta det skriftlig med de, og husk å lagre meldinger, ta screenshots. 

Anonymkode: e1509...315

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg et musikkanlegg  med god lyd og kjør full power...og så ser du hvor lang tid det tar før de skjønner hvor lytt det er. Eller ta opp kranglingen med telefonen din og send dem lydfilen...

Anonymkode: 71ea8...4e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er det jo ganske åpenbart at utleier bor i samme bolig, og da er tidsbestemt kontrakt på ett år lov. 

Men du må si i fra, og sørg for at det er skriftlig:) og som skrevet av en annen, følg opp. Det er pinlig, og ubehagelig, og trolig enda mer for de enn for deg. Mye ville bedret seg ved å lydisolere, så det går an å foreslå det. Utleier har jo rett til å utbedre innen rimelig tid. Og du vil vel bo der under «rimelige» støyforhold, siden du nylig har inngått avtalen? 

Anonymkode: 22dfc...e4d

Har i dag tatt meg til mot og sagt ifra. Var fryktelig pinlig! 😳 Sendt dem det skriftlig og snakket med dem i sta. De sa de kunne lydisolere, men da måtte jeg finne et annet sted å bo i 2-3 mnd, og jeg måtte flytte ut alle mine møbler... det er en leil på 80 kvadrat, og jeg har en del møbler. Jeg får ikke noe midlertidig sted å bo og de kommer heller ikke til å stille opp med noe lagring av mine møbler! 😓 eneste var at jeg slipper betale leie for disse mnd, men det koster jo også en del å leie flytte firma... Familien min bor ganske langt unna og har ikke mulighet til å hjelpe meg. Jeg har ikke så mye penger for tiden, blitt midlertidig permittert som servitør 😓😥 Noe som huseier vet...

Veldig usikker på dette her... 

 

ts

Anonymkode: d93ef...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp deg et musikkanlegg  med god lyd og kjør full power...og så ser du hvor lang tid det tar før de skjønner hvor lytt det er. Eller ta opp kranglingen med telefonen din og send dem lydfilen...

Anonymkode: 71ea8...4e9

Jeg har heldigvis flere videoer lagret av støyet!! 🙈 og at tak lampen rister 🙈

ts

Anonymkode: d93ef...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har i dag tatt meg til mot og sagt ifra. Var fryktelig pinlig! 😳 Sendt dem det skriftlig og snakket med dem i sta. De sa de kunne lydisolere, men da måtte jeg finne et annet sted å bo i 2-3 mnd, og jeg måtte flytte ut alle mine møbler... det er en leil på 80 kvadrat, og jeg har en del møbler. Jeg får ikke noe midlertidig sted å bo og de kommer heller ikke til å stille opp med noe lagring av mine møbler! 😓 eneste var at jeg slipper betale leie for disse mnd, men det koster jo også en del å leie flytte firma... Familien min bor ganske langt unna og har ikke mulighet til å hjelpe meg. Jeg har ikke så mye penger for tiden, blitt midlertidig permittert som servitør 😓😥 Noe som huseier vet...

Veldig usikker på dette her... 

 

ts

Anonymkode: d93ef...285

Det er jo fint at de faktisk vil gjøre noe med dette, men ærlig talt, hadde det ikke vært en enklere og rimeligere løsning for dem å bare begynne å oppføre seg som folk og slutte å bråke? Det der er jo nesten som hentet fra en eller annen komedie ...

Parterapi hadde sannsynligvis vært den beste løsningen, men, ja, jeg skjønner jo at det ikke er aktuelt å foreslå ;) 

Men hvis du faktisk må flytte ut noen måneder, er det jo mange som sliter nå, kanskje du kunne fått en slags spesialavtale hos en eller annen form for overnattingsbedrift? Det er ikke helt uvanlig utenfor sesongen. Det kommer litt an på hvor du bor, men hvis det finnes hytteutleie, camping, kanskje til og med hotell i nærheten, er det jo verdt å sjekke. Airbnb også. Det er klart at vanlig full pris vil bli altfor dyrt, men som sagt kan det være mulig å få en spesialavtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har i dag tatt meg til mot og sagt ifra. Var fryktelig pinlig! 😳 Sendt dem det skriftlig og snakket med dem i sta. De sa de kunne lydisolere, men da måtte jeg finne et annet sted å bo i 2-3 mnd, og jeg måtte flytte ut alle mine møbler... det er en leil på 80 kvadrat, og jeg har en del møbler. Jeg får ikke noe midlertidig sted å bo og de kommer heller ikke til å stille opp med noe lagring av mine møbler! 😓 eneste var at jeg slipper betale leie for disse mnd, men det koster jo også en del å leie flytte firma... Familien min bor ganske langt unna og har ikke mulighet til å hjelpe meg. Jeg har ikke så mye penger for tiden, blitt midlertidig permittert som servitør 😓😥 Noe som huseier vet...

Veldig usikker på dette her... 

 

ts

Anonymkode: d93ef...285

Litt usikker på dette, men de er vel ansvarlig for litt mer enn å la deg slippe å betale leie? Håper noen andre kan gi innputt på det:) 

Det jeg uansett vet er at det tok meg to dager for meg å lydisolere via gulv fra etasjen over. Som var en smertefri prosess. Lydisoleringen må ikke skje i din leilighet:) 

Det er uansett bra at problemet er anerkjent skriftlig.

Anonymkode: 22dfc...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rettigheter som leietaker. De har faktisk ikke lov til å leie ut noe som ikke er lydisolert. Dessuten kan du lett oppheve leieavtalen. Binding på ett år ER faktisk ikke lov å sette til private. Ring advokat og hør, de kommer til å fortelle deg det samme.

Anonymkode: e18f9...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har rettigheter som leietaker. De har faktisk ikke lov til å leie ut noe som ikke er lydisolert. Dessuten kan du lett oppheve leieavtalen. Binding på ett år ER faktisk ikke lov å sette til private. Ring advokat og hør, de kommer til å fortelle deg det samme.

Anonymkode: e18f9...809

Litt off topic, men vi har også 9 + 3 måneder oppsigelse. Har nylig sagt opp, 4 måneder før vi flytter ut, og utleier skulle være "grei" hvis det var noen som kunne flytte inn før, oppsigelsen skulle vi slippe å betale. 

Anonymkode: 79267...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du fikk tatt mot til deg og sagt i fra TS :) Skjønner at dette er en kjip situasjon! Hva med å lage en lagerplass til tingene og leie en kjempebillig hybelleilighet for disse månedene? Om dere har universitet i byen så kanskje de har noe ledig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Du har rettigheter som leietaker. De har faktisk ikke lov til å leie ut noe som ikke er lydisolert. Dessuten kan du lett oppheve leieavtalen. Binding på ett år ER faktisk ikke lov å sette til private. Ring advokat og hør, de kommer til å fortelle deg det samme.

Anonymkode: e18f9...809

Det er faktisk få ting som er mer ullent en lydisolering ift krav til bolig. Og det er lov med tidsbestemt leiekontrakt satt til 1 år dersom utleier bor i samme samme bolig

Anonymkode: 22dfc...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt off topic, men vi har også 9 + 3 måneder oppsigelse. Har nylig sagt opp, 4 måneder før vi flytter ut, og utleier skulle være "grei" hvis det var noen som kunne flytte inn før, oppsigelsen skulle vi slippe å betale. 

Anonymkode: 79267...700

Her er jo faktisk utleier grei, siden de kan la det stå tomt og ikke få inn ny leieboer i perioden kontrakten deres gjelder. Det utleier selvsagt ikke kan gjøre er å leie ut igjen uten at dere løses fra avtalen. Men ja litt off topic;)

Anonymkode: 22dfc...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2020 den 18.51, AnonymBruker skrev:

Har i dag tatt meg til mot og sagt ifra. Var fryktelig pinlig! 😳 Sendt dem det skriftlig og snakket med dem i sta. De sa de kunne lydisolere, men da måtte jeg finne et annet sted å bo i 2-3 mnd, og jeg måtte flytte ut alle mine møbler... det er en leil på 80 kvadrat, og jeg har en del møbler. Jeg får ikke noe midlertidig sted å bo og de kommer heller ikke til å stille opp med noe lagring av mine møbler! 😓 eneste var at jeg slipper betale leie for disse mnd, men det koster jo også en del å leie flytte firma... Familien min bor ganske langt unna og har ikke mulighet til å hjelpe meg. Jeg har ikke så mye penger for tiden, blitt midlertidig permittert som servitør 😓😥 Noe som huseier vet...

Veldig usikker på dette her... 

 

ts

Anonymkode: d93ef...285

Dette er huseiere måte å si: "Dette gidder vi ikke gjøre noe med", og kommer med en løsning som få leieboere vil ha mulighet til å gjennomføre.

Men det er også et urimelig forslag. De kan ikke gi deg unødvendige utgifter hvis de må utføre nødvendige utbedringer på leiligheten.

Så si takk, men du har ikke anledning til å flytte midlertidig på den måten. Så kom med motforslag om at du flytter så fort du har funnet nytt sted og avslutter da kontrakten uten gjensidig oppsigelsestid. De kan da isolere tom leilighet før de får inn ny leieboer. Du skulle jo uansett slippe leie den tiden det tar dem å isolere.

Sier de nei får du bare fortsette å klage hver gang de bråker til de blir lei av det. At de eier betyr ikke at de ikke skal ta hensyn og kan hyle så mye de vil.

Anonymkode: 29b21...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det siste. 

De kan ikke kreve at du flytter ut i 2 måneder og påføre deg de ekstra utgiftene. Og hvorfor 2 måneder? Det finnes lydisolasjonsplater man fester på taket, dekker med rehabgipsplater, maler og er ferdig. Det tar ikke mer enn noen få dager. Det er mulig å flytte møbler fra rom til rom når det jobbes med taket. Skal de lydisolere bare stua, kjøkkenet, hele leiligheten? 

De kan også isolere sin egen gulv og da uten at må flytte. Det blir en del bråk mens håndverkerne jobber, men det er bare noen få dager. 

Jeg synes forslaget fra utleier er urimelig og du bør rett og slett ikke gå med på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...