Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2005 #1 Skrevet 30. juli 2005 jeg har noen i min omgangskrets som har barn, barnet er 10 år og smatter hver gang det spiser, det være seg mat eller tyggis.... og jeg kan ikke utstå lyden av smatting, uansett alder på smatteren! hvordan skal jeg fortelle foreldrene til smattebarnet at jeg ikke orker å høre på barnet smatte? har en viss formodning om at foreldre blir fornærma når man ber dem lære barnet sitt å tygge med munnen lukket.... når jeg har mulighet for det, forlater jeg som oftest rommet når smattingen er som verst, ellers koker det nesten over for meg....
Gjest MrsL Skrevet 30. juli 2005 #2 Skrevet 30. juli 2005 Hehe, vi lider av samme problem du og jeg. Hater smatting jeg også, men er vel ikke stort man får gjort med det med andres barn.
Hannemor Skrevet 30. juli 2005 #3 Skrevet 30. juli 2005 Hvordan be voksne mennesker om å slutte med smattingen...? Jeg også HATER smatting
Gjest Emera Skrevet 30. juli 2005 #4 Skrevet 30. juli 2005 Huff, jeg hater også smatting, eller "slafsing" som vi kaller det her. Men som MrsL sier, det er ikke så mye å gjøre med det hvis barnets foreldre ikke reagerer. Og jeg synes ikke det er riktig å ta slikt opp med foreldrene, det virker bare som surmaget kritikk. Det man bare kan håpe på er at barnets venner etter hvert vil begynne å bemerke det. Ingenting er så effektivt som det!
Hannemor Skrevet 30. juli 2005 #5 Skrevet 30. juli 2005 Jeg synes faktisk at du kan si til barnet at man ikke smatter i ditt hjem. Vanlig bordskikk, spør du meg. Smatting samt det å spise og drikke samtidig er en virkelig uting. Ekkelt og jeg mister totalt matlysten. En venn av mannen smatter og jeg klarer rett og slett ikke å sitte i nærheten av denne vennen ved middagsbordet...
Gjest Piper Skrevet 30. juli 2005 #6 Skrevet 30. juli 2005 Jeg klarer heller ikke smatting, men det er ikke alle barn som klarer å la det være. Av mine tre barn, smatter en, og av og til er det til å bli gal av. Men han sier han ikke klarer å tygge med munnen igjen, for han føler han blir kvelt. Og derfor er det ikke noe jeg pirker på lengre. Men det går fint å spørre om barnet ikke kan prøve å lukke munnen, for det er ikke fint å se maten bli tygget.
Gjest spinnvil| i i Skrevet 30. juli 2005 #7 Skrevet 30. juli 2005 Jeg sier i fra når noen smatter, i hvertfall om det er noen jeg spiser sammen med ofte. Min stakkars datter slet noe veldig da hun var lita, klarte ikke å tygge med munnen igjen. Heller ikke bite av maten med fortennene, måtte bruke jekslene når de kom. Men hun ble bedre med ofte påminnelser. Pga smattingen ville hun ikke spise sammen med andre. Grunnen til smattingen var at hun hadde så skjevt bitt, så det var ganske uforskylt. På 4 årskontrollen lurte tannlegen på hvordan i all verden hun klarte å tygge, og var helt sikker på at hun i det minste måtte ha tannregulering. Men det gikk seg til av seg selv, og hun er i dag en 15 åring med fine tenner og bitt.
Trude29 Skrevet 31. juli 2005 #8 Skrevet 31. juli 2005 Synes også smatting er en uting ! Men veldig vanskelig å si ifra om. Er faktisk vokst opp med en mor som smatter OG snakker med mat i munnen ! Fra jeg var liten har jeg reagert på dette. Men klarer liksom ikke å si ifra til henne. Nå er hun snart 70, så da er det vel for sent. Prøver å lære min datter på sju å spise med munnen igjen. Men føler det blir mye masing. Akkurat nå sitter det tre jenter i sofaen og knaser i vei mengder med popcorn ! Jeg får nok bare lukke øra !
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2005 #9 Skrevet 31. juli 2005 nå sitter min stesønn på rommet sitt med døren åpen og tygger tyggis og jeg hører det helt inn i stua. skulle nesten tro han prøvde å smatte så høyt han klarer med vilje........ :s
Lillesøster Skrevet 31. juli 2005 #10 Skrevet 31. juli 2005 Jeg trodde jeg var ene og alene om å mislike smatting. Jeg husker at vi hørte tidlig i barndommen at man skulle spise med lukket munn og ikke smatte. Det er vel en fin måte å lære det på, men når det gjelder andres barn er det vanskeligere. Har problemer selv med å si i fra.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2005 #11 Skrevet 31. juli 2005 jeg får bare håpe at flere rundt meg reagerer på barnets ulyder, som f.ex dets mor eller en av steforeldrene, så de kan lære det å tygge med munnen igjen!!
Gjest gjest1 Skrevet 31. juli 2005 #12 Skrevet 31. juli 2005 jeg får bare håpe at flere rundt meg reagerer på barnets ulyder, som f.ex dets mor eller en av steforeldrene, så de kan lære det å tygge med munnen igjen!! ← jeg ber både mine døtre og min stesønn om å slutte å slafse. det er bedre de hører det fra meg enn fra andre i samfunnet (andre enn familie). det er for øvrig stor forskjell på barn, for han på 7 er verre enn de små.....
Gjest Embla s Skrevet 31. juli 2005 #13 Skrevet 31. juli 2005 (endret) Det er en uting å smatte, men det er en uting å begyne å oppdra andres barn også! Dere kan vel regne med at foreldre til smattende barn maser om dette hjemme, selv om de ikke nødvendigvis maser om det når de er borte. Som det går fram kan det være vanskelig for noen barn å spise uten å smatte, og jeg tror det må være utrolig ubehagelig for et barn å bli tilsnakket av andre voksne for sånne ting! Jeg syns også det er ekkelt å høre på (hvem synes ikke det?) men jeg synes også det er ekkelt med mennesker som er så lite tolerante ovenfor andres lyter at de ikke klarer å spise i samme rom som en smatter! Endret 31. juli 2005 av Embla s
cuppycake Skrevet 9. oktober 2008 #14 Skrevet 9. oktober 2008 Hvordan kan du si at det er ekkelt med mennesker "som er så lite tolerante ovenfor andres lyter" ? Vi har alle våre fobier,meg selv,når jeg hører noen smatter så blir jeg skikkelig provosert og kjenner det koker i meg,mener du jeg er intolerant for det?
rabagast Skrevet 9. oktober 2008 #15 Skrevet 9. oktober 2008 For mange barn er det veldig vanskelig å tygge med munnen igjen uten å føle at de blir kvalt, fordi de har trange neseganger. Det blir lettere når de blir større, men det er altså veldig ubehagelig for dem å prøve å puste gjennom nesen mens de tygger, fordi de føler de ikke får nok luft. Du kan tenke deg selv hvor digg det hadde vært om noen kløp igjen nesen din når du spiste - tror du virkelig det er noe mindre plagsomt enn å høre andre smatte???
Gjest Gjest_lone_* Skrevet 9. oktober 2008 #16 Skrevet 9. oktober 2008 JA!!! Endelig flere som hater smatting.... jeg sier fra både til sønnen min på 7 og vennnene hans om de er hos meg, men ikke om det er andre foreldre til stede... men jeg synes alle de unge smatter... og snørrer... Mer irriterende synes jeg det er med voksene som smatter i vei på tyggis på et ellers stille venterom eller andre offentligesteder hvor man er tett oppå hverandre. Har to venninner som smatter, så setter på litt bakgrunnsmusikk og tar meg et glass vin til maten når de er på middag her....
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #17 Skrevet 10. oktober 2008 Noen gang vært i Kina? For folk flest er faktisk smatting god bordskikk. Er ingen tilhenger av smatting, men jeg har større problemer med voksne som irriterer seg grenseløst over barn som smatter.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #18 Skrevet 10. oktober 2008 Enig. Perspektivet for mange innlegg her er vel strengt tatt at mennesker/barn egentlig er ekle.
Nique Skrevet 10. oktober 2008 #19 Skrevet 10. oktober 2008 Barn som smatter er en ting man må leve med, hvis det ikke er egne barn. Jeg synes det er mye verre å sitte og høre på voksne smatte/slafse, det verste er voksne med tyggegummi som slafser i vei så alle rundt vedkommende må se og høre en drøvtygger slafse i vei. Det er motbydelig *grøss*. Klarer ikke å la være å smatte? vel, ta mindre biter da, så kanskje man klarer å lukke munnen rundt maten. Barn er unnskyldt, de må læres opp av foreldre.
Gjest Mea Culpa Skrevet 10. oktober 2008 #20 Skrevet 10. oktober 2008 Hva med å lære seg å overse det man misliker heller? Hvorfor skal alle andre måtte forandre seg fordi du ikke like smatting? Jeg legger ikke merke til sånt en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå