Gå til innhold

Tips til grønn plante som er kattevennlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er på jakt etter noe som ikke er for høyt, og gjerne smalt. Ca 70-100 cm i høyde og ligner noe på dette:

Takk for alle tips - synes det er helt håpløst å finne noe som ikke er giftig for katter 😕

7058782379497(2).jpg.b433828602345167f059f8a51dce52fc.jpg7058782381278.jpg.c16034373bb2e9a9bee9ddd00dbc97b8.jpg

Anonymkode: db543...e20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med elefantfot? Den er trygg ☺️

Anonymkode: d4d32...69a

Skrevet
På 24.10.2020 den 16.38, AnonymBruker skrev:

Hva med elefantfot? Den er trygg ☺️

Anonymkode: d4d32...69a

Takk for tips :) Eneste er at jeg tror den kan bli litt rotete i stua mi - og katta pleier å spise på den som en gal når jeg er hos mormoren min som har en sånn plante, men går jo an å prøve :)

Anonymkode: db543...e20

Skrevet

En venninne pleier å ha en palmeplante stående, er usikker på om det er elefantfot, men den er ihvertfall en sånn stor palmegreie som man pleier å ha i et hjørne, og hun måtte nylig bytte ut sin fordi kattene hadde gomlet den i seg 😛 Så farlig er den ihvertfall ikke, men belag deg på at det blir en ikke-akkurat-prydplante etter hvert.

Skrevet

Jeg har nettopp fått en pachira, den er trygg, tror jeg. 

Min er en kort en med tjukk stamme, men har sett noen som ligner på det nederste bildet ditt også. 

Eller sjekk denne linken: https://www.purewow.com/family/cat-friendly-plants 

Anonymkode: 0d4ce...fef

Skrevet

Den nederste du viser bildet av er Bjørkefiken, og den er giftig. Den har en hvit plantesaft hverken mennesker elller dyr må få på huden.

Foreslår at du kjøper noen ingefær knoller på butikken og legger de i en potte. De vil etterhvert gi hurtigvoksende skudd og nye rotknoller, som kan benyttet til mat og fritt gnages på at katter. Særlig de grønne bladene og stengene er trygge. Evt kan du også få tak i bambus som kan spises. Selges på assorterte hagesentre i små potter (evt kan bestilles inn) De blir høye og tåler kraftig beskjæring om man også velger å ha den i en potte på verandaen. Du kan evt høre med noen som vet hvilken type bambus som er best til mat, så slår du flere fluer i en smekk. 

Kattemynte er også en fin liten plante.

Anonymkode: 2466e...7e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...