Gå til innhold

Valp problem

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan trener man en valp som bare legger seg ned og ikke vil gå? Den går kun på sine prinsipper. Hvis jeg drar i båndet hyler den og legger seg flat og nekter å gå. Har prøvd å lokke med godbiter men skal man egentlig lokke? Da beviser det bare at nå får jeg godbiter fordi dette her er farlig? Valpen vil gå når den selv vil. Den har også gulvredsel så det gjør det bare enda vanskeligere. Den går når vi er ute men med en gang vi er inne på forskjellige steder sånn som buss eller dyrebutikk og i heis setter den seg ned og hyler. Skal jeg da gi godbiter? Belønner jeg da ikke at den hyler. 

Anonymkode: 3a4ce...f6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du skulle få sjekket den hos dyrlegen for og se om noe er galt. Du skal jo ikke dra i båndet. Kan jo være den har vondt.

Anonymkode: 69643...0fd

Skrevet

Du belønner ikke at den hyler. Du gjør at en usikker situasjon gjøres mer positiv for hunden. De som kjefter når hunden bjeffer oppnår bare en hund som er redd for å bruke språket sitt, uten at den veit hvorfor det ikke er lov. Hyling er det samme, den må hyle fordi du ikke har hørt på de tidligere tegnene den har vist på at den er i en ubehagelig situasjon. 
du bør ta kontakt med en dyktig hundetrener som kan hjelpe deg, å da en hundetrener som bruker positive forsterkninger, og ikke en som syns det er en god ide å bare dra hunden gjennom det og trøste etterpå. 

Anonymkode: 90272...77f

• Liker 2
Skrevet

Hvor lange turer går du? Og hvor gammel er valpen? Ville prøvd å sette meg ned og rope kom med lys stemme og gi godbit når den kommer

Skrevet

Først, sjekk valpen hos dyrlegen. Om ingenting er galt, så kan du trene på båndsensitivitet inne. Ta på båndet. Legg et lite press på båndet (bare litt). Vent. Når valpen går der båndet trekker (et lite skritt er nok), så gjør du båndet slakt MED EN GANG og gir markørord/klikker, skryter og eventuelt godbit. Valpen må lære at å følge båndet er fint og flott! Bruk gjerne godbit når du setter på båndet også. 

Når det kommer til gulv: valpen er tydeligvis redd for visse gulv. Ikke slipp valpen ned på et gulv den er redd for å stå/røre seg på. Å eksponere valpen til et gulv du vet den vil være redd for, er like effektiv som å stappe hånda ned i et akvarium av edderkopper for noen som er redd for edderkopper. Her må du ta det rolig og skape gode assosiasjoner. Begynn utenfor gulvet. Sett deg ned på en avstand valpen er komfortabel med. Engasjer valpen med godbiter og gå gjennom sit, ligg osv og vær glad, rolig og avslappet. Flytt deg nærmere gulvet valpen er redd for. Fortsett med godbiter og å engasjere valpen. Strø gjerne godbiter rundt og be valpen om å 'søke'. Når du kommer til gulvet og valpen er ukomfortabel, flytt deg litt unna og fortsett. Flytt seg nærmere. Når dere er helt nærme gulvet, strø gjerne godbiter og få den til å 'søke'. Pass på å ha et par godbiter på gulvet den er redd for, så den må sette en eller to ben på gulvet for å få tak i det. Husk, vær tålmodig og avslappet. Man kan ikke tvinge en valp til å slutte å være redd for noe. Man kan kun vise, veilede og bygge selvtillit. 

Anonymkode: 5e7f3...822

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan trener man en valp som bare legger seg ned og ikke vil gå? Den går kun på sine prinsipper. Hvis jeg drar i båndet hyler den og legger seg flat og nekter å gå. Har prøvd å lokke med godbiter men skal man egentlig lokke? Da beviser det bare at nå får jeg godbiter fordi dette her er farlig? Valpen vil gå når den selv vil. Den har også gulvredsel så det gjør det bare enda vanskeligere. Den går når vi er ute men med en gang vi er inne på forskjellige steder sånn som buss eller dyrebutikk og i heis setter den seg ned og hyler. Skal jeg da gi godbiter? Belønner jeg da ikke at den hyler. 

Tror du har veldig høye forventninger til valpen. 

Hentet en valp fra landet for mange år siden, han var ikke vant med all den støyen og menneskene i byen så det ble en utfordring. 

Den første gåturen rundt bygget jeg bodde i da tok 45 til 60 minutter. 

På den første trikketuren skalv han som et aspeløv, samme med bussen. 

Bruk tid, ikke stress han, ille dra i halsbånd og gi han godbiter hver gang valpen har overkommet en av sine frykter. 

Til slutt så blir det bra skal du se. 

Anonymkode: e7de7...6de

• Liker 2
Skrevet

Hunden har vært hos veterinæren og den er helt frisk.

Skrevet

Det er naturlig og vanlig at valpen vil gå når den selv vil. Gjelder dette på tur generelt i hverdagen eller bare på underlag hvor valpen reagerer?

Skrevet
1 time siden, Tabris skrev:

Det er naturlig og vanlig at valpen vil gå når den selv vil. Gjelder dette på tur generelt i hverdagen eller bare på underlag hvor valpen reagerer?

Bare på underlag valpen reagerer.

Skrevet

Det er kun innvendig inne at valpen reagerer. Aldri når vi er ute. 

Skrevet

Vi fikk oss pomeranian i juni. Han ble flink å gå tur denne måneden. Nå er han helt gira og gir beskjed selv når han vil ut en tur til. Så vi går mer nå siden jeg lufter han etter jobb, og at han i tillegg vil ut senere. Tidligere har han lagt seg ned mye eller bare nekter å gå. Så har vært maaaange korte turer. Har ikke orket å presse eller stresse med det.

Anonymkode: b9743...465

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er kun innvendig inne at valpen reagerer. Aldri når vi er ute. 

Bare hos andre eller hjemme hos dere?

Skrevet

Det er kun i dyrebutikk, stevner, buss osv.

Skrevet

Og på trikken og t-bane. Får den ikke til å gå i gangen på trikken. Da setter den seg ned og hyler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...