Gå til innhold

Bedre med total portforbud i to uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enn å seigpines over flere år.

Ekstra ille er dette lappverket av tiltak som fremstår som tilfeldig, ulogisk og umulig å holde seg oppdatert på.

Sett en dato litt fram i tid for start så folk kan forberede seg, så portforbud i 14 dager. Så kan samfunnet åpnes mens grensene holdes hermetisk lukket til verden er vaksinert.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan tenker du at det skal være praktisk gjennomførbart? Veldig mange må faktisk ut å jobbe for at folk skal få mat, helsehjelp osv.

• Liker 16
Gjest Trykksjakta
Skrevet
1 time siden, AmonymBruker skrev:

Enn å seigpines over flere år.

Ekstra ille er dette lappverket av tiltak som fremstår som tilfeldig, ulogisk og umulig å holde seg oppdatert på.

Sett en dato litt fram i tid for start så folk kan forberede seg, så portforbud i 14 dager. Så kan samfunnet åpnes mens grensene holdes hermetisk lukket til verden er vaksinert.

Du tror portforbud i to uker er nok?

Skrevet

Enig i at det har vært mye surr.

Det burde vært stengte grenser / karantenehotell straks man forstod at dette viruset var problematisk. Utryddelse som mål, Kina som forbilde, bare uten like ekstreme tiltak. Burde behandlet viruset som SARS, rett og slett. 

@rosemarin Helt nødvendige samfunnsfunksjoner måtte selvfølgelig opprettholdes.

@Trykksjakta Hadde ikke trengt portforbud bare man hadde hatt tilstrekkelig effektive tiltak ellers.

• Liker 2
Skrevet

Hjelper lite når man får inn ny smitte. Og det får vi. 

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, AmonymBruker skrev:

Sett en dato litt fram i tid for start så folk kan forberede seg,

OK. Og hva tror du skjer frem til den datoen? Folk løper i hopetall til butikkene for å hamstre. Så denne perioden i forkant, ville faktisk være den mest intense smitteperioden noen gang. 

• Liker 7
Skrevet
11 timer siden, DanielDuppsko skrev:

Enig i at det har vært mye surr.

Det burde vært stengte grenser / karantenehotell straks man forstod at dette viruset var problematisk. Utryddelse som mål, Kina som forbilde, bare uten like ekstreme tiltak. Burde behandlet viruset som SARS, rett og slett. 

@rosemarin Helt nødvendige samfunnsfunksjoner måtte selvfølgelig opprettholdes.

@Trykksjakta Hadde ikke trengt portforbud bare man hadde hatt tilstrekkelig effektive tiltak ellers.

Men tror du tenker litt for enkelt. Det baller fort på seg med alle som må ut og jobbe, det så vi jo i mars. Tenk på alle legene og sykepleierne, mange av de må kanskje ha kollektiv trafikk, de må ha pass til barna sine (barnehage ol), mange kritiske jobber innen infrastruktur, grensekontroller, ja jeg kan jo sikkert ramse opp lenge...

• Liker 1
Skrevet

Portforbud ...?

Og hva med stakkarene som ha grottefest i løpet av disse to ukene?

:ironi:

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

Det vil ikke hjelpe med portforbud. Det som vil hjelpe er PÅBUD:

• påbud om munnbind på kollektivtrafikk og alle andre steder der det er vanskelig å holde avstand
  • påbud om å sitte på buss, tog og bane
  • påbud om avstand på restauranter og utesteder og begrensning i antall personer tilstede

Jeg mener også at det bør vurderes forbud mot alkoholservering etter et visst klokkeslett siden det er overtydelig at det er helt umulig for enkelte å la være å drikke seg bort fra fornuft når det gjelder smittevern.

Jeg mener også at påbud skal straffes ved brudd.

Og så kommer et lite hjertesukk fra meg: Familie og venner på ti personer skal ut og spise på restaurant. I tråd med smittevernreglene har de fått to bord slik at det kan holdes avstand. Hva slags rasshøl er man når man selv begynner å flytte på service og bord slik at alle kan sitte samlet og krangler med servitøren for å få viljen sin gjennom?

Og et lite hjertesukk til: noen av oss har vært svært påpasselige med å følge alle smittevernregler siden mars. Det er rett og slett til å bli helt fortvilet av at vi nå skal inn i en ny restriksjonsperiode fordi en hel haug med folk ikke gidder å følge selv de mest rudimentære smittevernreglene. Hvor inn i helvetes vanskelig kan det være å ikke gå samlet fem stykker i butikken, ta og knefte på alt, sette deg ned på kollektivtransportmiddelet fremfor å stå i midtgangen vendt mot passasjerene som sitter fordi du absolutt må snakke med kameraten din de 5 stoppene før du skal av igjen? 

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, Bix skrev:

Portforbud ...?

Og hva med stakkarene som ha grottefest i løpet av disse to ukene?

:ironi:

De kan jo gå og puste inn eksos et annet sted for å få den rette stemningen. 

Skrevet
14 hours ago, Trykksjakta said:

Du tror portforbud i to uker er nok?

0 dager hadde vært nok, men ingenting er nok for en tyrrannisk regjering som har fått ordre om å utføre dette.
Det er ingen 2. wave - andre bølge. Det er intet annet enn svindel.

Nederlandsk professor Pierre Capel viser grafene som avslører.
Ingen sammenheng mellom positive tester og syke/døde.
(akkurat som FHI selv har sagt, fordi 14 av 15 tester gir falske positive).
https://www.coronaguiden.no/fhi-presiserer-hvem-som-bor-testes/

Pierre forklarer på engelsk, med godt forståelige grafer.

Pierre Capel explains, please sit out the entire half hour video. We are being cheated and bamboozled, fearful and paranoid because of falsified statistics and a totally unified press, the Nazi era equal.

https://www.bitchute.com/video/tFLxgWEXt23x/

Må regjeringens troverdighet være under null for at folk skal reagere mer enn de gjør allerede?

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, MorTil2 skrev:

OK. Og hva tror du skjer frem til den datoen? Folk løper i hopetall til butikkene for å hamstre. Så denne perioden i forkant, ville faktisk være den mest intense smitteperioden noen gang. 

Hva tror du et portforbud er til for?

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, rosemarin skrev:

Hvordan tenker du at det skal være praktisk gjennomførbart? Veldig mange må faktisk ut å jobbe for at folk skal få mat, helsehjelp osv.

Alle må et eller annet. Et sted må grensen gå.

Om leger og brannmenn må holde seg hjemme og det fører til dødsfall får det være. At flere folk i verden dør av tiltakene enn av korona har beslutningstakere uansett aldri brydd seg om. Det viktigste er å bekjempe korona.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AmonymBruker skrev:

Hva tror du et portforbud er til for?

Hvordan tror du et portforbud gjennomføres i praksis? Det er ikke sånn at utgangspunktet er at alle er hjemme. Det innføres i andre land noen dager frem i tid, men frem til da vil det være kaos i butikker, på apoteker og med tanke på andre ting folk trenger å gjøre i forkant av portforbudet. Innføres det direkte, vil det bli kaos med folk som stikker innom butikker og annet på vei hjem for å få med seg det mest nødvendige. Så kan man jo si at man stenger butikker også, men da blir det hvertfall kaos, desperasjon og kanskje opptøyer. 

Så nei, portforbud er ikke spesielt gjennomførbart uten ta det blir en eller annen type kaos ut av det. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AmonymBruker skrev:

Alle må et eller annet. Et sted må grensen gå.

Om leger og brannmenn må holde seg hjemme og det fører til dødsfall får det være. At flere folk i verden dør av tiltakene enn av korona har beslutningstakere uansett aldri brydd seg om. Det viktigste er å bekjempe korona.

Hvis du mener dette seriøst, blir jeg redd.

Som andre har påpekt, 14 dager er ikke nok. I enkelte tilfeller kan inkubasjonstiden være lenger enn 14 dager. Og med mindre du isolerer hver enkelt menneske for seg, vil smitten fortsatt kunne spres innad i boenheten, og isolasjonsperioden må da være maks antall personer pr boenhet x maks inkubasjonstid + maks smitteførende periode, kanskje da 10 pers x 1 + 1 måned = 20 måneder for å sikre seg i verste fall.
Isolerer man derimot alle for seg vil det derimot medføre et stort antall døde blant folk som er hjelpetrengende, slik som barn, handicappede, syke og gamle. Den siste gruppen nettopp de man er så opptatt av ikke skal dø av korona. Men tydeligvis ok om de dør av sult og vanstell. 
Og hvordan skal man nå kunne sikre seg at folk faktisk overholder isolasjonen? Politiet er vel da også isolert. Eller om ikke, er de uansett ikke mange nok til å kunne kontrollere enhver husstand i landet til enhver tid. Og de vil da bidra til å forlenge isolasjonsperioden siden smitten kan spres via og mellom dem når de er ute i samfunnet,
Tror du virkelig en mor/far/ektefelle vil kunne sitte rolig i et rom ved siden av mens de hører på barnet/ektefellen skrike om hjelp?
Hva med grensekontroll? Hvis de fortsatt skal jobbe, forlenger de isolasjonsperioden på samme måte som politiet. Hvis ikke, er det en ypperlig anledning for personer som av ulike grunner ønsker å ta seg ulovlig inn i landet, og som potensielt er smitteførende. Man risikerer da grupper av mennesker som lever i skjul, som ingen har oversikt over, men som fortsatt kan spre smitte når de før eller senere må ut i samfunnet og skaffe seg mat.

Det fins ellers nok av eksempler på land som har innført strenge portforbud. Du kan jo sjekke og se hvordan det har gått med disse.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg snakket med en god venn av meg, som er lege. Han sa det er for sent corona er her allerede den har spred seg til hver krok. Du kan selfølgelig bremse ned ting men det gjør ikke at corona forsvinner. Den kommer til å være der, i lang tid fremover. Vi må bare håpe at vi får en vaksine. 

Han sa, det som gjelder nå er at vi må lære oss å leve med covid på en best mulig måte. Slike virus forsvinner ikke med portforbud. Han nevnte det et litt som om å ta en paracet mot hodepine. Lindrer smerten der og da men den kurerer deg ikke for hodepine. 

Husk vi har hat aids i lang tid, den sykdommen kom også fra dyr. Den eksisterer den dag i dag og vil eksistere i lang tid. Vi har så klart lært mye om sykdommen og det finnes gode medikamenter men den vil ikke forsvinne med det første. 

Han nevnte også at, hvis ikke en vaksine kommer så vil mest sannsynlig alle få covid før eller siden.... 

Endret av amz
  • Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Blondie65 skrev:

De kan jo gå og puste inn eksos et annet sted for å få den rette stemningen. 

Hehe uff :Knegg:

Gjest Blondie65
Skrevet
25 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Hehe uff :Knegg:

Jepp er enig at den var slem. Samtidig ser jeg på arrangørene av den grottefesten og idiotene i Trondheim som skrev seg inn på gjesteliste med tullenavn som fullstendig evneveike idioter som jeg sliter veldig hardt med å ha noen som helst sympati eller forståelse for. Det er rett og slett komplett umulig for meg å forstå hva slags tankegods som svirrer rundt i de tomme skallene deres.

Gjest Blondie65
Skrevet
2 timer siden, amz skrev:

Jeg snakket med en god venn av meg, som er lege. Han sa det er for sent corona er her allerede den har spred seg til hver krok. Du kan selfølgelig bremse ned ting men det gjør ikke at corona forsvinner. Den kommer til å være der, i lang tid fremover. Vi må bare håpe at vi får en vaksine. 

Han sa, det som gjelder nå er at vi må lære oss å leve med covid på en best mulig måte. Slike virus forsvinner ikke med portforbud. Han nevnte det et litt som om å ta en paracet mot hodepine. Lindrer smerten der og da men den kurerer deg ikke for hodepine. 

Husk vi har hat aids i lang tid, den sykdommen kom også fra dyr. Den eksisterer den dag i dag og vil eksistere i lang tid. Vi har så klart lært mye om sykdommen og det finnes gode medikamenter men den vil ikke forsvinne med det første. 

Han nevnte også at, hvis ikke en vaksine kommer så vil mest sannsynlig alle få covid før eller siden.... 

Ja, og hvordan lever man da med Covid19 og coronasykdom frem til massevaksiner er tilgjengelige? Som om ingenting er hendt, party on, la de svake dø alene på sykehjem så lenge jeg kan dra til syden, på fest eller dra med meg hele familien i butikken? Eller tenker vi at vi ønsker ikke å spre smitten unødvendig og følger alle smittevernråd slik at vi ikke er med på å skape unødvendig spredning? 

Jeg lever med smitten og smittevernregler hver eneste dag. Jeg har hatt hjemmekontor siden mars, og har begrenset sosial kontakt fordi jeg er avhengig av kollektivtransport for å være sosial eller komme på jobb. Hva tror du jeg har til overs for festmennesker og handle-med-hele-familien typer eller idioter som er ubehøvlet mot serveringspersonale fordi de må begrense antallet på bordene for i det hele tatt få lov til å holde åpent? 

Å følge smittevernreglene er å leve med coronaviruset til vaksinen kommer. 

Skrevet

Man må le av alle disse tiltakene staten finner på, som ikke har noen hensikt. Å være smittet er ikke noe problem for de fleste, tiltakene har ingen effekt.

Nå må vi la samfunnet åpne og leve som vanlig, så går dette over av seg selv.

Influensa får de fleste hvert år, dette er bare en utgave noen få ikke tåler. Svært få har dødd av kun corona.

1-meters avstanden er helt idiotisk, se på cafe/spisesteder etc...ingen overholder den.

Dette går til hodet på mennesker, stopp tullet!

• Liker 8
  • Opprett ny...